Väärtuskasvatuse metoodikate analüüs | Eetikaveeb

TÜ üksuste kontaktandmed

humanitaarteaduste ja kunstide valdkond
Faculty phone: 
737 5341
Faculty address: 
Jakobi 2, ruumid 116–121, 51014 Tartu
  • valdkonna dekanaat
    Faculty phone: 
    737 5341
    Faculty address: 
    Jakobi 2, ruumid 116–121, 51005 Tartu
  • ajaloo ja arheoloogia instituut
    Faculty phone: 
    737 5651
    Faculty address: 
    Jakobi 2, 51005 Tartu
  • eesti ja üldkeeleteaduse instituut
    Faculty phone: 
    737 5221
    Faculty address: 
    Jakobi 2, IV korrus, 51005 Tartu
  • filosoofia ja semiootika instituut
    Faculty phone: 
    737 5314
    Faculty address: 
    Jakobi 2, ruumid 309–352, 51005 Tartu
  • kultuuriteaduste instituut
    Faculty phone: 
    737 5223
    Faculty address: 
    Ülikooli 16, 51003 Tartu
  • maailma keelte ja kultuuride kolledž
    Faculty address: 
    Lossi 3, 51003 Tartu
  • usuteaduskond
    Faculty phone: 
    737 5300
    Faculty address: 
    Ülikooli 18-310, 50090 Tartu
  • Viljandi kultuuriakadeemia
    Faculty phone: 
    435 5232
    Faculty address: 
    Posti 1, 71004 Viljandi
sotsiaalteaduste valdkond
Faculty phone: 
737 5957
Faculty address: 
Lossi 36, 51003 Tartu
  • valdkonna dekanaat
    Faculty phone: 
    737 5900
    Faculty address: 
    Lossi 36, 51003 Tartu
  • haridusteaduste instituut
    Faculty phone: 
    737 6440
    Faculty address: 
    Salme 1a–29, 50103 Tartu
  • Johan Skytte poliitikauuringute instituut
    Faculty phone: 
    737 5582
    Faculty address: 
    Lossi 36–301, 51003 Tartu
  • majandusteaduskond
    Faculty phone: 
    737 6310
    Faculty address: 
    J. Liivi 4, 50409 Tartu
  • psühholoogia instituut
    Faculty phone: 
    737 5902
    Faculty address: 
    Näituse 2, 50409 Tartu
  • õigusteaduskond
    Faculty phone: 
    737 5390
    Faculty address: 
    Näituse 20–324, 50409 Tartu
  • ühiskonnateaduste instituut
    Faculty phone: 
    737 5188
    Faculty address: 
    Lossi 36, 51003 Tartu
  • Narva kolledž
    Faculty phone: 
    740 1900
    Faculty address: 
    Raekoja plats 2, 20307 Narva
  • Pärnu kolledž
    Faculty phone: 
    445 0520
    Faculty address: 
    Ringi 35, 80012 Pärnu
meditsiiniteaduste valdkond
Faculty phone: 
737 5326
Faculty address: 
Ravila 19, 50411 Tartu
  • valdkonna dekanaat
    Faculty phone: 
    737 5326
    Faculty address: 
    Ravila 19, 50411 Tartu
  • bio- ja siirdemeditsiini instituut
    Faculty phone: 
    737 4210
    Faculty address: 
    Biomeedikum, Ravila 19, 50411 Tartu
  • farmaatsia instituut
    Faculty phone: 
    737 5286
    Faculty address: 
    Nooruse 1, 50411 Tartu
  • hambaarstiteaduse instituut
    Faculty phone: 
    731 9856
    Faculty address: 
    Raekoja plats 6, 51003 Tartu
  • kliinilise meditsiini instituut
    Faculty phone: 
    737 5323
    Faculty address: 
    L. Puusepa 8, 50406 Tartu
  • peremeditsiini ja rahvatervishoiu instituut
    Faculty phone: 
    737 4190
    Faculty address: 
    Ravila 19, 50411 Tartu
  • sporditeaduste ja füsioteraapia instituut
    Faculty phone: 
    737 5360
    Faculty address: 
    Jakobi 5–205, 51005 Tartu
loodus- ja täppisteaduste valdkond
Faculty phone: 
737 5820
Faculty address: 
Vanemuise 46–208, 51014 Tartu
  • valdkonna dekanaat
    Faculty phone: 
    737 5820
    Faculty address: 
    Vanemuise 46–208, 51005 Tartu
  • arvutiteaduse instituut
    Faculty phone: 
    737 5445
    Faculty address: 
    J. Liivi 2, 50409 Tartu
  • Eesti mereinstituut
    Faculty phone: 
    671 8902
    Faculty address: 
    Mäealuse 14, 12618 Tallinn
  • füüsika instituut
    Faculty address: 
    W. Ostwaldi 1, 50411 Tartu
  • keemia instituut
    Faculty phone: 
    737 5261
    Faculty address: 
    Ravila 14a, 50411 Tartu
  • matemaatika ja statistika instituut
    Faculty phone: 
    737 5860
    Faculty address: 
    J. Liivi 2, 50409 Tartu
  • molekulaar- ja rakubioloogia instituut
    Faculty phone: 
    737 5011
    Faculty address: 
    Riia 23, 23b–134, 51010 Tartu
  • Tartu observatoorium
    Faculty phone: 
    737 4510
    Faculty address: 
    Observatooriumi 1, Tõravere, 61602 Tartumaa
  • tehnoloogiainstituut
    Faculty phone: 
    737 4800
    Faculty address: 
    Nooruse 1, 50411 Tartu
  • ökoloogia ja maateaduste instituut
    Faculty phone: 
    737 5835
    Faculty address: 
    Vanemuise 46, 51003 Tartu
Asutused
  • raamatukogu
    Faculty phone: 
    737 5702
    Faculty address: 
    W. Struve 1, 50091 Tartu
  • teaduskool
    Faculty phone: 
    737 5581
    Faculty address: 
    Uppsala 10, 51003 Tartu
  • genoomika instituut
    Faculty phone: 
    737 4000
    Faculty address: 
    Riia 23b, 51010 Tartu
  • muuseum
    Faculty phone: 
    737 5674
    Faculty address: 
    Lossi 25, 51003 Tartu
  • loodusmuuseum ja botaanikaaed
    Faculty phone: 
    737 6076
    Faculty address: 
    Vanemuise 46, 51003 Tartu
Tugiüksused
  • ettevõtlus- ja innovatsioonikeskus
    Faculty phone: 
    737 6339
    Faculty address: 
    Lossi 3, III korrus, 51003 Tartu
  • grandikeskus
    Faculty phone: 
    737 6215
    Faculty address: 
    Lossi 3, III korrus, 51003 Tartu
  • hankeosakond
    Faculty phone: 
    737 6632
    Faculty address: 
    Ülikooli 18a, 51005 Tartu
  • infotehnoloogia osakond
    Faculty phone: 
    737 6000, arvutiabi: 737 5500
    Faculty address: 
    Ülikooli 18a, 51005 Tartu
  • kantselei
    Faculty phone: 
    737 5606
    Faculty address: 
    Ülikooli 18a, 51005 Tartu
  • kinnisvaraosakond
    Faculty phone: 
    737 5137
    Faculty address: 
    Ülikooli 18a, 51005 Tartu
  • kirjastus
    Faculty phone: 
    +372 737 5945
    Faculty address: 
    W. Struve 1, 50091 Tartu
  • personaliosakond
    Faculty phone: 
    737 5145
    Faculty address: 
    Ülikooli 18, ruumid 302 ja 304, 50090 Tartu
  • rahandusosakond
    Faculty phone: 
    737 5125
    Faculty address: 
    Jakobi 4, 51005 Tartu
  • rektoraadi büroo
    Faculty phone: 
    737 5600
    Faculty address: 
    Ülikooli 18, 51014 Tartu
  • siseauditi büroo
    Faculty address: 
    Ülikooli 17–103, 51005 Tartu
  • Tallinna esindus
    Faculty phone: 
    737 6600
    Faculty address: 
    Teatri väljak 3, 10143 Tallinn
  • turundus- ja kommunikatsiooniosakond
    Faculty phone: 
    737 5687
    Faculty address: 
    Ülikooli 18, ruumid 102, 104, 209, 210, 50090 Tartu
  • õppeosakond
    Faculty phone: 
    737 5620
    Faculty address: 
    Ülikooli 18, 50090 Tartu
  • üliõpilasesindus
    Faculty phone: 
    737 5400
    Faculty address: 
    Ülikooli 18b, 51005 Tartu
Muud üksused
  • MTÜ Tartu Ülikooli Akadeemiline Spordiklubi
    Faculty phone: 
    737 5371
    Faculty address: 
    Ujula 4, 51008 Tartu
  • MTÜ Tartu Üliõpilasküla
    Faculty phone: 
    740 9959
    Faculty address: 
    Narva mnt 25, 51013 Tartu
  • MTÜ Tartu Üliõpilasmaja
    Faculty phone: 
    730 2400
    Faculty address: 
    Kalevi 24, Tartu
  • SA Tartu Ülikooli Kliinikum
    Faculty phone: 
    731 8111
    Faculty address: 
    L. Puusepa 1a, 50406 Tartu
  • Tartu Ülikooli Sihtasutus
    Faculty phone: 
    737 5852
    Faculty address: 
    Ülikooli 18a–106, Tartu

Väärtuskasvatuse metoodikate analüüs

Koolide väärtuskasvatuse toetamise tõhustamiseks uuris Tartu Ülikooli eetikakeskus, missuguseid metoodikaid kasutavad Eesti koolid väärtuskasvatuses. Siin saate lugeda ja kommenteerida uurimistöö põhjal valminud analüüsi ning tutvuda ülevaate saamiseks koostatud küsitluse tulemustega. Analüüs koostati vastavalt Haridus- ja Teadusministeeriumi lepingule nr 10.1-8.1/1644.

Väärtuskasvatuse metoodikate analüüs

 

Küsimustikule saadeti 68 vastust. Selgus, et koolide viisid oma põhiväärtusi sõnastada ja rakendada ning väärtuskasvatust ellu viia on küllaltki erinevad. Vastanud koolidest 64-l olid sõnastatud kooli põhiväärtused. Põhiväärtusteni jõuti eri osapoolte koostöös: 21,7% juhtudel tegi kooli juhtkond selleks ettepaneku, 85,5% koolidest osalesid väärtuste väljatöötamise protsessis kooli töötajad, 26,1% juhtudel olid kaasatud ka õpilased ning 33,3% lapsevanemad. 46,4% vastasid, et väärtused tulenevad kooli aluseks olevast kontseptsioonist (näiteks waldorfkoolid), 2 vastajat nimetasid koolivälise eeskuju olemasolu. 82,6% vastanud koolidest on põhiväärtuste tähendus ja rakendusviisid osapoolte jaoks ka lahti seletatud.

Enamik vastanuid andis teada, et väärtuskasvatusega tegeletakse kõikides õppeainetes, kuigi peeti erinevaks selle määra ja mõju. Eraldi tõsteti esile emakeelt ja kirjandust, ühiskonnaõpetust, inimeseõpetust (sh psühholoogia ja perekonnaõpetus), klassijuhatajatundi, ajalugu, võõrkeeli, kunsti, muusikat ja käsitööd, kehalist kasvatust, loodusaineid, geograafiat, filosoofiat, riigikaitse- ja religiooniõpetust ning karjääriõpet. Mitmed leidsid, et rohkem võimalusi pakuvad humanitaarained. Vastati ka näiteks nii: „Üldiselt püüame kogu aeg väärtustele toetuda, ei ole vahet, kas vahetund või füüsika”.

Koolide põhiväärtused
Esitatud põhiväärtusi saab rühmitada vastavalt sellele, (A) millist koolielu valdkonda nad puudutavad, (B) millises vormis nad on sõnastatud, (C) kas nad kirjeldavad protsessi või tulemust, (D) kes on nende kandja või elluviija.

A. Sisult
Põhiväärtused puudutasid erinevaid koolielu valdkondi. Enamiku koolide põhiväärtused kirjeldasid kahte või enamat valdkonda. Kõige sagedamini nimetati väärtusi inimestevahelistes suhetes.

  1. Koolikliima ja suhtlemine – näiteks: hoolimine, usaldus, sallivus.
  2. Kool kui institutsioon (kooli üldeesmärgid, aineline keskkond, juhtimine ja tavad) –näiteks: tugeva baashariduse võimaldamine, „iga lapse individuaalsele arengule orienteeritud kool”, tugevad traditsioonid, püsiv personal, koostöösuuteline juhtkond, ideaalilähedane direktor.
  3. Inimesed ja kasvatatav isiksus – näiteks: vaimsus, tervis, „me oleme avatud uuele ja õpihimulised”.
  4. Õppetöö ja õpetamispõhimõtted – näiteks: võimetekohane õppimine, õpilase individuaalsusega arvestamine, „õpetus ja kasvatus on tervik”.
  5. Õpetaja tööväärtused – näiteks: pühendumus, professionaalsus, mentorlus.
  6. Koostöö väljaspool kooli – näiteks: koostöö lastevanematega, „kõik huvirühmad on kooliga rahul”.
  7. Kultuur ja loodus – näiteks: looduskaunis asukoht, „austame oma kodukohta ja Eestimaad”.

B. Vormilt
Põhiväärtused erinesid ka oma sõnastamise vormilt. Need olid kirja pandud:

  1. (Inimeste või olukordade) omaduste, käitumisviiside ja soovitavate seisunditena – näiteks: ausus, koostöö, areng, avatus.
  2. Põhimõtetena
    (a) kui moto – näiteks: „on vaja palju teada, et olla edukas”.
    (b) kui lahtikirjutatud reegel või printsiip – näiteks: „õpilastelt ootame, et nad austavad  vanemaid inimesi ja koolikaaslasi”, „võrdleme last tema arengus tema endaga”.
  3. Kooli tegevuseesmärkidena – näiteks: „loovuse ja uuriva tegevuse toetamine”, „tugeva baashariduse võimaldamine”.
  4. Olemasolevate inimeste, varade, võimalustena (väärtustatakse olemasolevat, kirjeldamata lähemalt, milline see on või peaks olema) – näiteks nimetati väärtusena looduskaunist asukohta, õppekeskkonda või kooliga seotud inimesi nagu õpetajad ja õpilased, kogukond.

C. Protsess või tulemus
Koolide väärtused kas kirjeldasid koolis toimuvat õppe-, kasvatus- ja suhtlemisprotsessi või sõnastasid soovitava tulemuse (kas õpingute ajal või pärast seda). Suurem osa vastanud koolidest nimetas protsessi puudutavaid väärtusi, mõned sõnastasid üksnes tulemuse, mitme kooli loetelus leidus nii protsessi kui tulemust silmas pidavaid väärtusi.

  1. Protsessi kirjeldav – näiteks: „kohtleme oma õpilasi, õpetajaid ja teisi töötajaid ausalt ja õiglaselt”, lapse isiksuse ja individuaalsuse tunnustamine.
  2. Tulemust kirjeldav – näiteks: „iga kooli lõpetanud noor saab elus iseseisvalt hakkama ning oskab teha oma valikuid”, „kõik huvirühmad on kooliga rahul”, terved eluviisid.

D. Täitja/ omaduste kandja
Mõnedest vastustest sai kindlaks teha ka seda, kellelt oodatakse põhiväärtuste elluviimist või keda väärtustena nimetatud omadused iseloomustavad. Enamiku vastuste puhul täitja ei selgu või võib arvata, et väärtused on kõikide osapoolte mure.

  1. Kool kui institutsioon – näiteks: „tervislikke eluviise propageeriv kool”, „lapsesõbralik, iga lapse individuaalsele arengule orienteeritud kool”, „kooli avatus ja positiivse kogemuse jagamine”.
  2. Õpetajad – näiteks: lapsest lähtumine, pühendumus, professionaalsus, lojaalsed õpetajad.
  3. Õpilased – näiteks: „iga kooli lõpetanud noor saab elus iseseisvalt hakkama ning oskab teha oma valikuid”, „osata suhelda sotsiaalses keskkonnas”.

Sagedamini esinevad väärtused (loetelus esimesel kohal kõige rohkem kordi nimetatud väärtus)

  • Koostöö
  • Areng
  • Hoolivus
  • Haridus, haritus, õppimine
  • Avatus
  • Traditsioonid
  • Ausus
  • Loovus
  • Indiviidist lähtumine, omanäolisus
  • Austus, lugupidamine
  • Usaldus
  • Turvalisus
  • Tolerantsus, sallivus
  • Vastutus
  • Armastus
  • Professionaalsus
  • Õpilaskesksus

 

Kasvatuse eesmärk
Küsimusele „Milline peaks olema Teie kooli lõpetanud noor?” anti vastuseid, millest mõned tõid esile pigem kindla valdkonna väärtusi, teised esitasid pikemaid loetelusid.

Rõhutati elus toimetulemist ja iseseisvust
„peab hakkama saama järgmises kooliastmes ja tulema toime elus”,
„peab võimalikult valutult sulanduma oma järgmisesse eluetappi”,
„kooli lõpetanud õpilased on ette valmistatud toimetulekuks iseseisvas elus”,
„võimeline võtma vastu iseseisvaid otsuseid, tegema iseseisvalt teda huvitavat tööd”,
„iseseisvus, valikute tegemise julgus ja oskus, läbilöömine elus”,
„võimalikult iseseisvalt toimetulev väärikas kodanik”;

positiivset eluhoiakut
„toimetulev, hooliv, positiivne kodanik”,
„elule optimistlikult vaatav inimene”,
„positiivse eluhoiakuga aktiivne ja viisakas laps”;

edasiõppimist ja haritust
„tahe edasi õppida, multikultuurne”,
„õpilane on harjunud õppima ja jätkab õpinguid; õpilases on potentsiaal edasiseks arenguks, ta hindab elu põhiväärtusi”,
„haritud mõtlev isiksus”,
„õpilane on kujunenud haritud inimeseks ning täisväärtuslikuks ühiskonnaliikmeks, kes tuleb toime edasiste õpingutega, praktilise eluga ja on avatud elukestvale õppele”,
„noor peaks olema enese- ja kutsekindel, olema avatud elukestvaks õppeks, valdama heal tasemel kutseoskusi ning olema valmis neid edasi andma ka teistele”;

isamaalisust, rahvuslust ja kodanikuväärtusi
„hea kodanik, armastab isamaad, kodu, peret”,
„aus ja lojaalne EV kodanik”,
„toimetulekuvalmis, aktiivne, eetiline ja aateline EV kodanik”;

austust, hoolimist, ausust
„[peab] tundma aukartust elu ees ja respekteerima nii ennast kui teisi”,
„enese ja teistega hakkamasaav ja lugupidav, hooliv, tähelepanelik ja loodust säästev ja hoidev”,
„tähtsaim on südameheadus”,
„tolerantne, koostööks valmis, vastutustundlik, aus, loov, sihikindel”.

Kombinatsioonid eelnimetatutest
„inimene, kes saab elus ise hakkama, on positiivse ellusuhtumisega, tahab ennast ka edaspidi täiendada ja õppida”,
„ühiskonnaelus toimetulek, selgus rahvuslikus enesemääratluses (peamiselt eestivenelased) ja sellega seonduv eneseväärikus; suutlikkus kujundada oma hariduskarjääri”
„elus toime tulev inimene, teistega arvestav, tolerantne, õppimist ja teadmisi väärtustav”,
„õpihimuline, edasipüüdlik, tubli kodanik aga ka tagasi vaatav ja oma kodupaigast lugu pidav”,
„kõrge haritus; suutlikkus suhelda mitmes keeles; lugupidav suhtumine erinevatesse rahvustesse, keeltesse ja kultuuridesse”,
„iseseisev, vaba oma otsustes, loominguline, teistega arvestav, eluterve, rõõmus, huvi maailma vastu, avatud, julge, lahendusi otsiv noor”,
„noor tunnetab ennast ja oma kohta maailmas, väärtustab mitmekülgset haridust ning suudab otsustada ja oma tegude eest vastutada”,
„väärikalt käituv, oskus elada ja olla teiste hulgas, erisuste aktsepteerimine ja valmisolek elukestvaks õppeks”,
„otsustus- ja vastutusvõimeline, eetiline ja harmooniline, ennast ja teisi väärtustav, salliv erisuste suhtes, valmis olles vajadusel ümber õppida”.

Tagasiside
Põhiväärtuste rakendamise kohta saadakse koolides tagasisidet vestlustest (arenguvestlused, koosolekud, vabad vestlused kolleegide ja lastevanematega, arutelud õpilastega), klassijuhatajatundidest, eneseanalüüsidest, õppeaasta aruannetest, rahuloluküsimustikest õpilastele, vanematele ja töötajatele, õppe- ja kasvatustöö tulemustest, võistluste tulemustest, õpilaste uurimustöödest ja kirjanditest, õpetajate ja õpilaste koolivälisest tegevusest, kodulehel foorumirubriigis suhtlemisest ning lastevanemate hoiakutest. Samuti annab infot tundide, igapäevase käitumise ja sisekliima vaatlemine ning õpilaste ja vilistlaste käekäigu jälgimine.

Koolitused
Õpetajad arendavad oma väärtuskasvatuse alaseid teadmisi ja oskusi mitmesuguste eetika-, etiketi-, suhtlemis-, juhtimis- ja pedagoogikakoolituste ning otseselt väärtuskasvatuse alaste koolituste abil. Koolituste teemad on näiteks „Eetika koolis”, „Arenguvestlused koolis”, „Poiss ja tüdruk koolis”, „Eesmärgid ja suhted ning minust endast sõltuv”, „Kaasaegne kool, innustav õpikeskkond”, „Kooskõlaline klass”, „Õpikeskkonna loomine koolis”, ,,Kasvatus, kelle missioon?”, „Organisatsioonikultuuri kujundamine”. Korraldatakse meeskonnakoolitusi ja suhtlemistreeninguid.

Arutelud
Õpetajad vahetavad isekeskis kogemusi ja teavet iganädalastel või -kuistel töökoosolekutel, aineosakondade koosolekutel, juhtkonna avatud koosolekutel, rühmatöödel, õppenõukogus, sisekoolitustel, õpetajate tööseminaridel ja arenguvestlustel, infotundidel, ümarlaudadel, metoodilistel päevadel, arengukava koostamise seminaridel või muude kooli tööd korraldavate dokumentide (nt kodukorra, hindamisjuhendi) väljatöötamisel, hoolekogus, lastevanemate klassi - ja üldkoosolekutel, õpilasomavalitsuse kokkusaamistel. Vastavalt vajadusele korraldatakse individuaalseid koosolekuid konkreetsete juhtumite arutamiseks.

Abi väärtuskasvatuse tõhustamiseks
Vastuseks küsimusele, missugust abi koolid väärtuskasvatuse tõhustamiseks vajavad, vastas 53 koolijuhti (76,8%), et vajatakse koolitusi õpetajatele, 46 vastajat (66,7%) vajab õppematerjale, 22 vastajat (31,9%) vajab koolitusi koolijuhile ning 19 vastajat (27,5%) vajab materiaalset tuge. Nendele ootustele lisati, et õppekava ülesehitamisel tuleks lähtuda väärtuskasvatuslikest eesmärkidest ja sellele vastavalt muuta õpetajakoolitust, oodati kolleegidelt, kodudelt ja ühiskonnalt toetust, koostööd, usaldust ning orienteeritust vaimsetele püsiväärtustele.