Väärtuskasvatuse konverentsid uurivad koolis ja ühiskonnas toimuvat
Mari-Liisa Parder, Tartu Ülikooli eetikakeskuse projektijuht
Juba kümme aastat oleme aasta lõpus korraldanud väärtuskasvatuse konverentse, mille eesmärk on anda koolijuhtidele, õpetajatele, tugipersonalile ja kõigile teistele haridusvaldkonnas toimetavatele inimestele võimalus väärtuskasvatuse sõlmküsimusi arutada, oma tööd mõtestada, uusi ideid ja inspiratsiooni koguda ning teiste riikide kogemustega tutvuda. Aastate jooksul on fookuses olnud hariduse eesmärgid, väärtuste roll hariduses, aga ka hea kooli mudeliga seotud küsimused.
Konverentsi teemad kerkivad esile ühiskonnas ning hariduselus toimuvate arutelude najal – konverentsi korraldusmeeskond hoiab ühiskonnas toimuval kätt pulsil, kuulab kooliinimeste ja haridusvaldkonna partnerite arvamusi. Nendest inspireerituna valmib programm, mis tutvustab nii Eesti kui välismaa kogemusi ja annab võimaluse praktilisi näpunäiteid kõrva taha panna.
Kümne konverentsiaasta jooksul on seni tutvutud Soome, Taani, Šoti, Norra, Kanada ning Inglismaa kogemustega väärtuskasvatusega tegelemisel.
Õpetaja väärtuste kandjana ja vahendajana, Hannele Niemi (Helsingi Ülikooli prorektor)
Väärtused kutsehariduses, Seppo Helakorpi (Hämeenlinna õpetajate seminari dotsent).
From Dissemination to Dialogue in the Danish School System, Lotte Rahbek Schou (Aarhusi ülikooli haridusfilosoofia dotsent)
Democratic Education and Citizenship Education in Danish Schools, Ove Korsgaard (Aarhusi Ülikooli haridusteaduse professor)
Scottish Experience: "Assessment for Learning" Programme, Ernest Spencer (University of Glasgow)
Children's Well-being and Self-esteem, Ruth Cigman (University of London)
Õpilaste enesehindamine kui võti õpilaste paremaks motiveerimiseks, Reet Marten-Sehr (Toronto, Pearson Canada Professional Learning Services konsultant).
What Characterises the School which Gives the Pupils a Good Base for Spending a Happy Life? Godi Keller (Norra Lapsevanemate Akadeemia liige, pedagoogikalektor Rudolf Steineri Ülikooli Kolledžis Oslos)
Laste õigused, professor Suvianna Hakalehto-Wainio (Ida-Soome Ülikool)
Ettevõtlikkuse kujundamine, emeriitprofessor Paula Kyrö (Aalto Ülikool)
Making entrepreneurial skills count, Tom Ravenscroft (Enabling Entrepreneurship)
Teiste seas on näiteks Inglise hea kooli mudelit ja tunnustussüsteemi QiSS (Quality in Study Support and Extended Services) tutvustanud Linda Leith (QiSS-i juhataja) ning sama süsteemi rakendamist oma koolis Folkestone'i Akadeemias õppealajuhataja Warren Smith. Kiusuennetuse praktikatest on rääkinud Turu Ülikooli professor Christina Salmivalli, väärtuspõhise kooli väljakutsetest aga Neil Hawkes.
Väärtuskasvatuse konverentsidel on rõhku pandud ka praktilisele poolele, luues platvormi mõttevahetusteks ja igapäevaküsimuste lahendamiseks (nt kuidas luua koolis häid suhteid, kuidas ennetada kiusamist või kuidas toetada ettevõtlikkust), kuid ka aktiivõppemeetoditega tutvumiseks ja nende õppimiseks.
Konverentsid on mõeldud kõigile haridusteemade vastu huvi tundjatele – õpetajatele, koolide ja lasteaedade juhtkondadele, tugispetsialistidele, haridusametnikele, samuti lapsevanematele ja õpilastele endile.
Toimunud konverentsid
21.-22.11.2017 Konverents „Kuulata ja kõnelda ehk dialoogilisest kommunikatsioonist koolis“
09.12.2016 Konverents „Koolielu väärtusvalikud“
10.12.2015 Konverents „Hea kool kui väärtuspõhine kool. Kuidas kujundada ettevõtlikku eluhoiakut?“
10.12.2014 Konverents „Hea kool kui väärtuspõhine kool. Kuidas tagada kiusamisvaba haridustee?“
12.12.2013 Konverents „Hea kool. Peeglike, peeglike seina peal, kes on parim kogu maal?“
04.12.2012 Konverents „Hea kooli mõõdupuud“
02.12.2010 Konverents „Koolide hindamine, hindamine koolis“
03.12.2009 Konverents „Õpilane – väärtuskasvatuse subjekt või objekt?”
03.12.2008 Konverents „Väärtused, valikud ja võimalused 21. sajandi Eesti koolis”