Õpilaste mäng "Väärtuste avastajad"
Mis on õpilastele suunatud mäng "Väärtuste avastajad"?
Õpilastele suunatud mäng „Väärtuste avastajad” on metoodiline vahend õpilastega väärtusarutelude läbiviimiseks.
Elu eri olukordades on palju väärtusvalikuid, mida teeme tihti enesele märkamatult. Sageli jätame need valikud selgelt põhjendamata, mistõttu tavaelus tekivad olukorrad, kus meie ühel või teisel viisil käitumise motiivid jäävad teistele mõistetamatuks. Kuidas eri olukordades ning väärtuskonfliktide puhul käituda ning otsuseid teha, sõltub tihti oskusest väärtusi eristada ning hinnata. Konflikte, kus vastuollu satuvad eri väärtused, näiteks lojaalsus (sõbra ees) ja ausus (kohustus rääkida tõtt), tuleb lastel ja noortel sageli ette. Käesolev mäng ongi valminud selleks, et anda lastele „tööriistad”, millega nimetatud olukordi lahendada.
Lõbusas formaadis tõsise sisuga mäng toetab õpilaste eneserefleksiooni ja arutlusoskuse kujunemist ning kasvatab nende empaatiavõimet, samuti arendab mäng funktsionaalset lugemisoskust. Mängu peamise osa moodustavad väärtusdilemmat sisaldavate olukordade elulised kirjeldused, millele on lisatud võimalikud käitumisvariandid. Iga osaleja valib enda jaoks parima lahenduse ja põhjendab seda rühmakaaslaste ees – see annab võimaluse sama olukorda eri vaatepunktidest uurida.
Et mäng on suunatud arutlemisprotsessile, mille eesmärk on oma arvamuse kujundamine, sõnastamine ja argumenteerimine, puuduvad selles õiged ja valed vastused. Õpilased valivad eelistatud ja vähem eelistatud käitumisviiside vahel, kuid valikute sobivuse üle otsustab igaüks ise. Mäng toob argieluvalikud väärtuste tasandile, aidates lahti mõtestada iga valiku taga olevaid väärtusi. Selle kaudu soodustab mängimine iga õpilase isiklikku väärtusrefleksiooni ning aitab selgusele jõuda enesele olulistes väärtustes.
Mängus kirjeldatud situatsioonide aluseks on tõestisündinud juhtumid. 2011. aasta kevadel kuulutas TÜ eetikakeskus koostöös Eesti Õpilasesinduste Liiduga kooliõpilastele välja konkursi „Väärtuskonfliktid minu koolipäevas”. Kokku laekus konkursile 56 väga huvitavat tööd. Saabunud olukordi kasutati õpilastele suunatud väärtuste mängu väljatöötamisel, aga ka seminaridel ja koolitustel.
Õpilaste väärtuste mängu töötas välja TÜ eetikakeskuse töörühm koosseisus: Edvin Aedma, Helina Harro, Halliki Harro-Loit, Nelli Jung, Gea Kangilaski, Pille Kõiv, Laura Lilles-Heinsar, Mari-Liisa Parder, Märt Põder, Heily Soosaar, Helena Stamberg, Egle Säre, Tiina Teppo, Katrin Velbaum.
Õpilaste mäng on mõeldud täiendama TÜ eetikakeskuse väärtuste mängude sarja, milles on seni välja antud õpetajatele suunatud „Väärtuste mäng”. Mäng valmis koostöös Implement Inscape OÜ-ga.
Info ja video õpetajate "Väärtuste mängu" kohta.
Õpilaste mängu väljatöötamist toetas Haridus- ja Teadusministeerium riikliku programmi „Eesti ühiskonna väärtusarendus 2009–2013” raames.
Terviseteemaline laiendus
Õpilaste mäng “Väärtuste avastajad” sai 2017. aastal lisakäsiraamatu, mis aitab õpetajatel ja õpilastel mõtestada, kuidas lahendada elus ette tulevaid võimalikke tervisega seotud dilemmasid. Uued juhtumid panevad lapsi arutlema nii füüsilise tervise kui ka meelemürkide üle.
Uute mängujuhtumite väljatöötamiseks kaardistas Tervise Arengu Instituut esmalt terviseteemad, mida oleks vaja koolis lastega käsitleda. Järgnevalt kaasas TAI juhtumite kirjapanekusse koostööpartnereid koolide tervise-edenduse koordinaatorite hulgast ja ka teisi tervisevaldkonna spetsialiste. Sarnaselt mängule ja rändeteemalisele lisale on ka terviseteemalised situatsioonid päriselulised.
Terviseteemalise lisakäsiraamatu koostamisel tegi Tartu Ülikooli eetikakeskusega koostööd Tervise Arengu Instituut.
Terviseteemalised lisasituatsioonid töötas välja TÜ eetikakeskuse töörühm koosseisus: Laura Lilles-Heinsar, Mari-Liisa Parder, Mari-Liis Nummert, Tiia Kõnnusaar, Õnne Allaje ja Triin Paaver. Lisasituatsioonide loomisele aitas kaasa Tervise Arengu Instituut, nende Tervist Edendava Kooli liikumise koolid ning Lustivere Kool, Tartu Raatuse Kool, Sillaotsa Kool, Tallinna Kunstigümnaasium, Meremäe Kool, Pärnu Rääma Põhikool, Tallinna Humanitaargümnaasium, Lähte Ühisgümnaasium, Leie Põhikool ja J. V. Veski nimeline Maarja Põhikool, kes mängu katsetasid ja tagasisidestasid.
Rände- ja pagulusteemaline laiendus
Rände- ja pagulusteemalise metoodilise vahendi näol on tegemist lisasituatsioonidega Tartu Ülikooli eetikakeskuse 2012. aastal valminud mängule „Väärtuste avastajad”. Sarnaselt mängule on 2016. aastal valminud 12 rände- ja pagulustemaatiliste lisasituatsiooni aluseks tõestisündinud juhtumid, mille on saatnud pagulastega tegelevad organisatsioonid ja eraisikud.
Õpilaste väärtuste mängu rände- ja pagulustemaatilised lisasituatsioonid töötas välja TÜ eetikakeskuse töörühm koosseisus: Marten Juurik, Laura Lilles-Heinsar, Mari-Liisa Parder, Mari-Liis Nummert, Liisi Veski. Lisasituatsioonide loomisele aitasid kaasa kümned inimesed, kes probleemsituatsioone jagasid, Sillaotsa Kooli 6. ja 9. klassi õpilased, kes mängu katsetasid, ja Ingi Mihkelsoo Eesti Pagulasabist, kes juhtumeid tagasisidestas.
Õppemängu rände- ja pagulustemaatiline laiendus valmis Eesti Pagulasabi, Tartu Ülikooli eetikakeskuse, Kiusamisvaba Haridustee Liikumise ja Haridus- ja Teadusministeeriumi projekti „Eesti koolide ettevalmistamine pagulustemaatika käsitlemiseks ja pagulaslaste haridustee toetamiseks” raames, mida toetab Ameerika Ühendriikide saatkond Eestis.
Lisaks korraldasime 2016. aasta jooksul 14 koolitust, mille käigus said õpetajad ja noorsootöötajad ülevaate rände- ja pagulusvaldkonna, väärtuskasvatuse ning turvalise ja kiusamisvaba koolikeskkonna loomise alustõdedest ning kus õpiti kasutama projekti käigus väljatöötatud lauamängu rände- ja pagulusteemalist laiendust.