Klassijuhataja kiituseks | Eetikaveeb

TÜ üksuste kontaktandmed

humanitaarteaduste ja kunstide valdkond
Faculty phone: 
737 5341
Faculty address: 
Jakobi 2, ruumid 116–121, 51014 Tartu
  • valdkonna dekanaat
    Faculty phone: 
    737 5341
    Faculty address: 
    Jakobi 2, ruumid 116–121, 51005 Tartu
  • ajaloo ja arheoloogia instituut
    Faculty phone: 
    737 5651
    Faculty address: 
    Jakobi 2, 51005 Tartu
  • eesti ja üldkeeleteaduse instituut
    Faculty phone: 
    737 5221
    Faculty address: 
    Jakobi 2, IV korrus, 51005 Tartu
  • filosoofia ja semiootika instituut
    Faculty phone: 
    737 5314
    Faculty address: 
    Jakobi 2, ruumid 309–352, 51005 Tartu
  • kultuuriteaduste instituut
    Faculty phone: 
    737 5223
    Faculty address: 
    Ülikooli 16, 51003 Tartu
  • maailma keelte ja kultuuride kolledž
    Faculty address: 
    J. Liivi 4, 50409, Tartu
  • usuteaduskond
    Faculty phone: 
    737 5300
    Faculty address: 
    Ülikooli 18-310, 50090 Tartu
  • Viljandi kultuuriakadeemia
    Faculty phone: 
    435 5232
    Faculty address: 
    Posti 1, 71004 Viljandi
sotsiaalteaduste valdkond
Faculty phone: 
737 5957
Faculty address: 
Lossi 36, 51003 Tartu
  • valdkonna dekanaat
    Faculty phone: 
    737 5900
    Faculty address: 
    Lossi 36, 51003 Tartu
  • haridusteaduste instituut
    Faculty phone: 
    737 6440
    Faculty address: 
    Salme 1a–29, 50103 Tartu
  • Johan Skytte poliitikauuringute instituut
    Faculty phone: 
    737 5582
    Faculty address: 
    Lossi 36–301, 51003 Tartu
  • majandusteaduskond
    Faculty phone: 
    737 6310
    Faculty address: 
    Narva mnt 18, 51009 Tartu
  • psühholoogia instituut
    Faculty phone: 
    737 5902
    Faculty address: 
    Näituse 2, 50409 Tartu
  • õigusteaduskond
    Faculty phone: 
    737 5390
    Faculty address: 
    Näituse 20–324, 50409 Tartu
  • ühiskonnateaduste instituut
    Faculty phone: 
    737 5188
    Faculty address: 
    Lossi 36, 51003 Tartu
  • Narva kolledž
    Faculty phone: 
    740 1900
    Faculty address: 
    Raekoja plats 2, 20307 Narva
  • Pärnu kolledž
    Faculty phone: 
    445 0520
    Faculty address: 
    Ringi 35, 80012 Pärnu
meditsiiniteaduste valdkond
Faculty phone: 
737 5326
Faculty address: 
Ravila 19, 50411 Tartu
  • valdkonna dekanaat
    Faculty phone: 
    737 5326
    Faculty address: 
    Ravila 19, 50411 Tartu
  • bio- ja siirdemeditsiini instituut
    Faculty phone: 
    737 4210
    Faculty address: 
    Biomeedikum, Ravila 19, 50411 Tartu
  • farmaatsia instituut
    Faculty phone: 
    737 5286
    Faculty address: 
    Nooruse 1, 50411 Tartu
  • hambaarstiteaduse instituut
    Faculty phone: 
    731 9856
    Faculty address: 
    Raekoja plats 6, 51003 Tartu
  • kliinilise meditsiini instituut
    Faculty phone: 
    737 5323
    Faculty address: 
    L. Puusepa 8, 50406 Tartu
  • peremeditsiini ja rahvatervishoiu instituut
    Faculty phone: 
    737 4190
    Faculty address: 
    Ravila 19, 50411 Tartu
  • sporditeaduste ja füsioteraapia instituut
    Faculty phone: 
    737 5360
    Faculty address: 
    Jakobi 5–205, 51005 Tartu
loodus- ja täppisteaduste valdkond
Faculty phone: 
737 5820
Faculty address: 
Vanemuise 46–208, 51014 Tartu
  • valdkonna dekanaat
    Faculty phone: 
    737 5820
    Faculty address: 
    Vanemuise 46–208, 51003 Tartu
  • arvutiteaduse instituut
    Faculty phone: 
    737 5445
    Faculty address: 
    Narva mnt 18, 51009 Tartu
  • genoomika instituut
    Faculty phone: 
    737 4000
    Faculty address: 
    Riia 23b, 51010 Tartu
  • Eesti mereinstituut
    Faculty phone: 
    671 8902
    Faculty address: 
    Mäealuse 14, 12618 Tallinn
  • füüsika instituut
    Faculty address: 
    W. Ostwaldi 1, 50411 Tartu
  • keemia instituut
    Faculty phone: 
    737 5261
    Faculty address: 
    Ravila 14a, 50411 Tartu
  • matemaatika ja statistika instituut
    Faculty phone: 
    737 5860
    Faculty address: 
    Narva mnt 18, 51009 Tartu
  • molekulaar- ja rakubioloogia instituut
    Faculty phone: 
    737 5027
    Faculty address: 
    Riia 23, 23b–134, 51010 Tartu
  • Tartu observatoorium
    Faculty phone: 
    737 4510
    Faculty address: 
    Observatooriumi 1, Tõravere, 61602 Tartumaa
  • tehnoloogiainstituut
    Faculty phone: 
    737 4800
    Faculty address: 
    Nooruse 1, 50411 Tartu
  • ökoloogia ja maateaduste instituut
    Faculty phone: 
    737 5835
    Faculty address: 
    Vanemuise 46, 51003 Tartu
Asutused
  • raamatukogu
    Faculty phone: 
    737 5702
    Faculty address: 
    W. Struve 1, 50091 Tartu
  • teaduskool
    Faculty phone: 
    737 5581
    Faculty address: 
    Uppsala 10, 51003 Tartu
  • muuseum
    Faculty phone: 
    737 5674
    Faculty address: 
    Lossi 25, 51003 Tartu
  • loodusmuuseum ja botaanikaaed
    Faculty phone: 
    737 6076
    Faculty address: 
    Vanemuise 46, 51003 Tartu
Tugiüksused
  • ettevõtlus- ja innovatsioonikeskus
    Faculty phone: 
    737 4809
    Faculty address: 
    Narva mnt 18, 51009, Tartu
  • grandikeskus
    Faculty phone: 
    737 6215
    Faculty address: 
    Raekoja plats 9, 51004 Tartu
  • hankeosakond
    Faculty phone: 
    737 6632
    Faculty address: 
    Ülikooli 18a, 51005 Tartu
  • infotehnoloogia osakond
    Faculty phone: 
    737 6000, arvutiabi: 737 5500
    Faculty address: 
    Ülikooli 18a, 51005 Tartu
  • kantselei
    Faculty phone: 
    737 5606
    Faculty address: 
    Ülikooli 18a, 51005 Tartu
  • kinnisvaraosakond
    Faculty phone: 
    737 5137
    Faculty address: 
    Ülikooli 18a, 51005 Tartu
  • kirjastus
    Faculty phone: 
    +372 737 5945
    Faculty address: 
    W. Struve 1, 50091 Tartu
  • personaliosakond
    Faculty phone: 
    737 5145
    Faculty address: 
    Ülikooli 18, ruumid 302 ja 304, 50090 Tartu
  • rahandusosakond
    Faculty phone: 
    737 5125
    Faculty address: 
    Jakobi 4, 51005 Tartu
  • rahvusvahelise koostöö ja protokolli osakond
    Faculty phone: 
    737 6123
    Faculty address: 
    Ülikooli 18, ruumid 104, 304, 305, 50090 Tartu
  • rektoraadi büroo
    Faculty phone: 
    737 5600
    Faculty address: 
    Ülikooli 18, 51014 Tartu
  • siseauditi büroo
    Faculty address: 
    Ülikooli 18–244, 51005 Tartu
  • Tallinna esindus
    Faculty phone: 
    737 6600
    Faculty address: 
    Teatri väljak 3, 10143 Tallinn
  • turundus- ja kommunikatsiooniosakond
    Faculty phone: 
    737 5687
    Faculty address: 
    Ülikooli 18, ruumid 102, 104, 209, 210, 50090 Tartu
  • õppeosakond
    Faculty phone: 
    737 5620
    Faculty address: 
    Ülikooli 18, 50090 Tartu
  • üliõpilasesindus
    Faculty address: 
    Ülikooli 18b, 51005 Tartu
Muud üksused
  • MTÜ Tartu Ülikooli Akadeemiline Spordiklubi
    Faculty phone: 
    737 5371
    Faculty address: 
    Ujula 4, 51008 Tartu
  • MTÜ Tartu Üliõpilasküla
    Faculty phone: 
    740 9959
    Faculty address: 
    Narva mnt 25, 51013 Tartu
  • MTÜ Tartu Üliõpilasmaja
    Faculty phone: 
    730 2400
    Faculty address: 
    Kalevi 24, Tartu
  • SA Tartu Ülikooli Kliinikum
    Faculty phone: 
    731 8111
    Faculty address: 
    L. Puusepa 1a, 50406 Tartu
  • Tartu Ülikooli Sihtasutus
    Faculty phone: 
    737 5852
    Faculty address: 
    Ülikooli 18a–106, Tartu

Klassijuhataja kiituseks

Tartu Ülikooli eetikakeskuse kolumnist-toimetaja Tiia Kõnnussaar kirjutas 4. detsembri Õpetajate Lehes klassijuhatajatest. Avaldame loo täismahus.

"Klassijuhataja käsiraamat" on teadlaste ja praktikute ühistöös sündinud katse mõtestada klassijuhataja rolle ja väärtusvalikuid.

Klassijuhataja töö püsib sageli peamiselt õpetajate endi pealehakkamise ja entusiasmi najal. Ometi on hea klassijuhataja lihtsalt kullatükk; on õpetajaid, keda nende õpilased mäletavad kogu oma ülejäänud elu.

Hea klassijuhataja kasvatab mitte niivõrd noomides ja manitsedes (kuigi vahel on seegi vajalik), vaid pilguga, väikese žestiga, arutamise ja kuulamisega.

Minu klassijuhataja Helju oli geograafiaõpetaja. Ta oli rahulik, karge olemisega, elegantne; oma ainet andis ta edasi nii, et ka need, kes jutustavaid aineid vihkasid, vaevusid õppima. Ma ei mäleta, et ta oleks kordagi meie peale häält tõstnud, kuid ta ei hoidnud oma arvamusi ka vaka all.  Kord sõitsime klassiga lähedalasuvale staadionile spartakiaadile. Mina olin pärast spordipäeva lõppu limpsisabas viimane ja oleksin tagasi sõites peaaegu bussist maha jäänud. Kui siis jooksmisest higisena vahetult enne bussiuste sulgumist bussi lipsasin, võttis õpetaja Helju, kes oli mu bussile spurtimist jälginud, väga õrnalt kolmeteistaastasel minul kuklakarvadest kinni, sikutas kergelt ja märkis: "Kui pea ei jaga, siis jagavad jalad." Võib olla, et tänapäeval mõni õpilane kaebaks selle peale ja tuleks isegi pahandus. Tookord, 70ndate lõpus, ei tulnud selline asi muidugi mõttessegi. Mul oli häbi ja ajas naerma ka, aga ma ei saanud haiget ega tundnud oma väärikust alandatuna. Õpetaja käitus emalikult ja tal oli õigus.

Küllap on igal kunagisel koolilapsel varrukast võtta mõni lugu klassijuhatajast, kes on osanud õigel hetkel küsida, märkuse teha või emotsionaalselt patsutada. Seda võib nimetada kasvatuseks või väärtuskasvatuseks, iseloomukasvatuseks või isiksuse arengu toetamiseks, mõte on laias laastus sama. Kool, kus orienteerutakse vaid tulemustele ega panda tähele lapse kujunevat isiksust, jätab osa tööst tegemata.

Et klassijuhataja saaks oma klassile pühenduda, vajab ta aga toetust: kolleegide ja juhtkonna mõistmist, lapsevanemate arusaama tema tööst. Ja muidugimõista peaks siia käima klassijuhataja töö selline väärtustamine, mis väljenduks ka töötasus.

Raamat, mis aitab klassijuhataja tööd paremini mõista

Klassijuhatajal on lugematu hulk rolle ja küllap vajab iga õpetaja aeg-ajalt sissevaadet ja mõtisklust oma tegevuse üle. Et olla klassijuhatajale ses enesevaatluses toeks, on Tartu Ülikooli eetikakeskus välja andnud "Klassijuhataja käsiraamatu", mis mõtestab klassijuhataja rolle ja valikuid väärtuskasvatuse aspektist (prof Margit Sutrop), arutleb klassijuhataja kui ühiste väärtuste kujundaja ja klassikultuuri looja üle (Lemme Randma), vaagib kommunikatsiooni tähtsust klassijuhataja töös (prof Halliki Harro-Loit), uurib arenguvestluste eripärasid (Meedi Neeme, Karmen Palts ja prof Halliki Harro-Loit). Vähetähtis pole ka klassijuhataja koostöö kolleegidega, sh eripedagoogi, sotsiaalpedagoogi ja psühholoogiga (Helen Hirsnik).

Mõistagi on raamatus ka intervjuud päevakangelaste endiga ehk kolme eri kooliastme klassijuhatajaga. Koostajate ja autorite eesmärk on olnud toetada ja inspireerida kõigepealt klassijuhatajat, kuid raamat on mõeldud kõigile õpetajatele ja koolijuhtidele, kes igapäevaselt klassijuhatajatega koos töötavad. Lisaks teoreetilistele aruteludele leiab raamatust ka praktilisi nõuandeid ja küsimusi, mille üle mõtteid mõlgutada.

Ent andkem sõna autoritele endile. Küsisin, kuidas tuli raamatu-idee; mis üldse on klassijuhataja roll, eriti kui mõelda taas hoogu koguvale koroonaviiruse lainele; ja mida oma lemmik-klassijuhatajale mõeldes kõige rohkem hinnatakse.

Margit Sutrop, Tartu Ülikooli praktilise filosoofia professor, eetikakeskuse juhataja:

"Mõte klassijuhataja käsiraamat koostada tekkis eetikakeskuses hea kooli mudelit koostades. Mõtlesime läbi, mis on heas koolis iga osapoole vastutus. Arutasime, kes saab õpilasele tema isiksuse arengu toetamisel kõige paremini partneriks olla. Leidsime, et see vastutus on klassijuhatajal, kes jälgib ja tagasisidestab õpilase arengut talle endale ja lapsevanematele (kodul ja koolil on ühine laps!), hoolitseb klassi kui väärtuskogukonna toimimise eest, peab sidet aineõpetajatega. Lisaks on tal ka oma tund, kus on võimalik väärtuste üle arutleda, kasutades loodetavasti ka õpilaste väärtusmängu ja meie dilemma-meetodit.

Väärtuskasvatuse võtmeisik on õpetaja. Aineõpetajal on ikka veel rõhk teadmiste edastamisel ja materjali läbivõtmisel – mis ei peaks nii olema, aga on –, kuid on lootus, et klassijuhatajal on rohkem aega ja võimalusi tegelda lapse või noorega kui inimesega, kellel on oma mured, rõõmud, huvid, eesmärgid ja väärtused.

Klassijuhataja roll praegusel pandeemia ajal on vaadata, et ükski laps maha ei jääks ja kõigil oleks võimalik distantsõppes osaleda. Jälgida, et aineõpetajad õpilasi üle ei koormaks, vaid annaks neile realistlikke ülesandeid; silmas pidada laste tervist, nii füüsilist kui ka vaimset tervist. Aga see on vist ikka veel ideaal. Ma ei usu, et kõik klassijuhatajad sellega toime tulid.

Oma klassijuhatajast kirjutasin raamatus: see oli noor meesõpetaja, kes uskus meisse ja julgustas meid.  Ma arvan, et klassijuhataja peaks suutma aktsepteerida erinevusi ja toetada iga last ja peret, sõltumata nende veidrustest või raskustest. Ta peaks olema see, kes mõtleks mitte sellele, milline õpilane ma olen, vaid kes minust saab, milline on mu potentsiaal ja kuidas seda paremini välja arendada. Ta peaks olema see, kellele tahaksin ka 50 aasta pärast rääkida, kuidas mul elus läinud on."

Lemme Randma, õpetaja, klassijuhataja ja õpilasnõustaja Viimsi Gümnaasiumis:

"Olen klassijuhataja olnud alates 2001. aastast; mul olnud võimalus juhatada klassi esimesest kuni gümnaasiumi lõpuklassini. Samuti on mul olnud võimalus gümnaasiumiastmel õpilastele mentoriks olla. See  on avardanud mu kujutlust klassijuhataja rollist. Lisaks on mul kogemus hariduslike erivajadustega õpilaste klassijuhatajaks olemisest üheksale väga omanäolisele poisile kolmandas kooliastmes. Olen nende aastate jooksul näinud, kui oluline on klassijuhataja roll, õppinud kuulamist, paindlikkust, kannatlikkust ja eelkõige seda, kuidas oma käitumisega  hoida noorte väärikust ning motivatsiooni.

Oma õpetajatelt olen õppinud, kui tähtis on olla koolis mitte sõber, vaid partner, keda saab usaldada ja kellega on hea rääkida. Ja rääkida nii, et ei antaks hinnanguid ega kiireid nõuandeid, vaid eelkõige kuulatakse. Tähtis on  järjekindlus ja märkamine, see, et keegi tunneks huvi, tunnustaks ja teda saaks usaldada. Klassijuhataja roll on eritasandiline – see sisaldab individuaalset suhet, suhet klassiga ja ka vanemate grupiga. Seda rolli tuleks väärtustada ja mitte iseenesest võtta. Iga õppija koolis väärib, et on keegi, kes temasse usub ka kõige kehvematel päevadel; kes usub, et eksimused meie elus on õppetunnid ning kõikidel probleemidel ja muredel on lahendused."

Halliki Harro-Loit, Tartu Ülikooli ajakirjanduse professor:

"Klassijuhatja käsiraamatu sünd on seotud ideega erinevatest rollidest koolis. Klassijuhataja kui väärtuskasvataja rolli mõtestamine algab küsimusest, milline roll on klassil iga üksiku õpilase sotsialiseerimisel ja väärtushoiakute kujundamisel. Klass on väike kollektiiv, kus tuleb ette väärtuskonflikte ja on vaja sõlmida kokkuleppeid. Klassi väärtuskonfliktid, ka need, mis on teadvustamata, puudutavad õpilasi kõige lähemalt, vahel valusalt.

Teisalt on klassijuhataja töö jäänud aineõpetaja rolli varju. Olen nõus Tiiu Kuurmega, kes on palju rääkinud kasvatuse tähenduse vähenemisest hariduses. Klassijuhataja kui väärtuskasvataja rolli mõtestamine on minu meelest oluline seetõttu, et see võimaldab mõelda juhi ja juhiks kasvamise ja kasvatamise üle.

Klassijuhataja  positsioon koolis võimaldab muuta klassijuhataja lojaalsuskohustuse oma klassile hästi märgatavaks. See on teema, mille üle on vähe mõtiskletud. Pandeemiaga seotud distantsõpe teeb klassijuhataja rolli keerulisemaks, kuivõrd õpilaste suhted, omavaheline kommunikatsioon, ühistegevused – kõik see on minimaalne. Küllap koolid ja klassid kohanevad hübriideluga, aga see võtab aega.

Oma lemmik-klassijuhataja puhul mäletan ja hindan tema lojaalsust meile, oma klassile. Ta oskas meie konflikte teiste õpetajatega siluda ja oli suurepärane kuulaja. Aga tema esimene lojaalsusvalik kuulus oma klassile, isegi kui mõned klassist tegid rumalusi."

Teema: