Tööle/tundi hilinevad õpetajad | Eetikaveeb

TÜ üksuste kontaktandmed

humanitaarteaduste ja kunstide valdkond
Faculty phone: 
737 5341
Faculty address: 
Jakobi 2, ruumid 116–121, 51014 Tartu
  • valdkonna dekanaat
    Faculty phone: 
    737 5341
    Faculty address: 
    Jakobi 2, ruumid 116–121, 51005 Tartu
  • ajaloo ja arheoloogia instituut
    Faculty phone: 
    737 5651
    Faculty address: 
    Jakobi 2, 51005 Tartu
  • eesti ja üldkeeleteaduse instituut
    Faculty phone: 
    737 5221
    Faculty address: 
    Jakobi 2, IV korrus, 51005 Tartu
  • filosoofia ja semiootika instituut
    Faculty phone: 
    737 5314
    Faculty address: 
    Jakobi 2, ruumid 309–352, 51005 Tartu
  • kultuuriteaduste instituut
    Faculty phone: 
    737 5223
    Faculty address: 
    Ülikooli 16, 51003 Tartu
  • maailma keelte ja kultuuride kolledž
    Faculty address: 
    J. Liivi 4, 50409, Tartu
  • usuteaduskond
    Faculty phone: 
    737 5300
    Faculty address: 
    Ülikooli 18-310, 50090 Tartu
  • Viljandi kultuuriakadeemia
    Faculty phone: 
    435 5232
    Faculty address: 
    Posti 1, 71004 Viljandi
sotsiaalteaduste valdkond
Faculty phone: 
737 5957
Faculty address: 
Lossi 36, 51003 Tartu
  • valdkonna dekanaat
    Faculty phone: 
    737 5900
    Faculty address: 
    Lossi 36, 51003 Tartu
  • haridusteaduste instituut
    Faculty phone: 
    737 6440
    Faculty address: 
    Salme 1a–29, 50103 Tartu
  • Johan Skytte poliitikauuringute instituut
    Faculty phone: 
    737 5582
    Faculty address: 
    Lossi 36–301, 51003 Tartu
  • majandusteaduskond
    Faculty phone: 
    737 6310
    Faculty address: 
    Narva mnt 18, 51009 Tartu
  • psühholoogia instituut
    Faculty phone: 
    737 5902
    Faculty address: 
    Näituse 2, 50409 Tartu
  • õigusteaduskond
    Faculty phone: 
    737 5390
    Faculty address: 
    Näituse 20–324, 50409 Tartu
  • ühiskonnateaduste instituut
    Faculty phone: 
    737 5188
    Faculty address: 
    Lossi 36, 51003 Tartu
  • Narva kolledž
    Faculty phone: 
    740 1900
    Faculty address: 
    Raekoja plats 2, 20307 Narva
  • Pärnu kolledž
    Faculty phone: 
    445 0520
    Faculty address: 
    Ringi 35, 80012 Pärnu
meditsiiniteaduste valdkond
Faculty phone: 
737 5326
Faculty address: 
Ravila 19, 50411 Tartu
  • valdkonna dekanaat
    Faculty phone: 
    737 5326
    Faculty address: 
    Ravila 19, 50411 Tartu
  • bio- ja siirdemeditsiini instituut
    Faculty phone: 
    737 4210
    Faculty address: 
    Biomeedikum, Ravila 19, 50411 Tartu
  • farmaatsia instituut
    Faculty phone: 
    737 5286
    Faculty address: 
    Nooruse 1, 50411 Tartu
  • hambaarstiteaduse instituut
    Faculty phone: 
    731 9856
    Faculty address: 
    Puusepa 1a, 50406 Tartu
  • kliinilise meditsiini instituut
    Faculty phone: 
    737 5323
    Faculty address: 
    L. Puusepa 8, 50406 Tartu
  • peremeditsiini ja rahvatervishoiu instituut
    Faculty phone: 
    737 4190
    Faculty address: 
    Ravila 19, 50411 Tartu
  • sporditeaduste ja füsioteraapia instituut
    Faculty phone: 
    737 5360
    Faculty address: 
    Ujula 4, 51008 Tartu
loodus- ja täppisteaduste valdkond
Faculty phone: 
737 5820
Faculty address: 
Vanemuise 46–208, 51014 Tartu
  • valdkonna dekanaat
    Faculty phone: 
    737 5820
    Faculty address: 
    Vanemuise 46–208, 51003 Tartu
  • arvutiteaduse instituut
    Faculty phone: 
    737 5445
    Faculty address: 
    Narva mnt 18, 51009 Tartu
  • genoomika instituut
    Faculty phone: 
    737 4000
    Faculty address: 
    Riia 23b, 51010 Tartu
  • Eesti mereinstituut
    Faculty phone: 
    671 8902
    Faculty address: 
    Mäealuse 14, 12618 Tallinn
  • füüsika instituut
    Faculty address: 
    W. Ostwaldi 1, 50411 Tartu
  • keemia instituut
    Faculty phone: 
    737 5261
    Faculty address: 
    Ravila 14a, 50411 Tartu
  • matemaatika ja statistika instituut
    Faculty phone: 
    737 5860
    Faculty address: 
    Narva mnt 18, 51009 Tartu
  • molekulaar- ja rakubioloogia instituut
    Faculty phone: 
    737 5027
    Faculty address: 
    Riia 23, 23b–134, 51010 Tartu
  • Tartu observatoorium
    Faculty phone: 
    737 4510
    Faculty address: 
    Observatooriumi 1, Tõravere, 61602 Tartumaa
  • tehnoloogiainstituut
    Faculty phone: 
    737 4800
    Faculty address: 
    Nooruse 1, 50411 Tartu
  • ökoloogia ja maateaduste instituut
    Faculty phone: 
    737 5835
    Faculty address: 
    Vanemuise 46, 51003 Tartu
Asutused
  • raamatukogu
    Faculty phone: 
    737 5702
    Faculty address: 
    W. Struve 1, 50091 Tartu
  • teaduskool
    Faculty phone: 
    737 5581
    Faculty address: 
    Uppsala 10, 51003 Tartu
  • muuseum
    Faculty phone: 
    737 5674
    Faculty address: 
    Lossi 25, 51003 Tartu
  • loodusmuuseum ja botaanikaaed
    Faculty phone: 
    737 6076
    Faculty address: 
    Vanemuise 46, 51003 Tartu
Tugiüksused
  • ettevõtlus- ja innovatsioonikeskus
    Faculty phone: 
    737 4809
    Faculty address: 
    Narva mnt 18, 51009, Tartu
  • grandikeskus
    Faculty phone: 
    737 6215
    Faculty address: 
    Raekoja plats 9, 51004 Tartu
  • hankeosakond
    Faculty phone: 
    737 6632
    Faculty address: 
    Ülikooli 18a, 51005 Tartu
  • infotehnoloogia osakond
    Faculty phone: 
    737 6000, arvutiabi: 737 5500
    Faculty address: 
    Ülikooli 18a, 51005 Tartu
  • kantselei
    Faculty phone: 
    737 5606
    Faculty address: 
    Ülikooli 18a, 51005 Tartu
  • kinnisvaraosakond
    Faculty phone: 
    737 5137
    Faculty address: 
    Ülikooli 18a, 51005 Tartu
  • kirjastus
    Faculty phone: 
    +372 737 5945
    Faculty address: 
    W. Struve 1, 50091 Tartu
  • personaliosakond
    Faculty phone: 
    737 5145
    Faculty address: 
    Ülikooli 18, ruumid 302 ja 304, 50090 Tartu
  • rahandusosakond
    Faculty phone: 
    737 5125
    Faculty address: 
    Jakobi 4, 51005 Tartu
  • rahvusvahelise koostöö ja protokolli osakond
    Faculty phone: 
    737 6123
    Faculty address: 
    Ülikooli 18, ruumid 104, 304, 305, 50090 Tartu
  • rektoraadi büroo
    Faculty phone: 
    737 5600
    Faculty address: 
    Ülikooli 18, 51014 Tartu
  • siseauditi büroo
    Faculty address: 
    Ülikooli 18–244, 51005 Tartu
  • Tallinna esindus
    Faculty phone: 
    737 6600
    Faculty address: 
    Teatri väljak 3, 10143 Tallinn
  • turundus- ja kommunikatsiooniosakond
    Faculty phone: 
    737 5687
    Faculty address: 
    Ülikooli 18, ruumid 102, 104, 209, 210, 50090 Tartu
  • õppeosakond
    Faculty phone: 
    737 5620
    Faculty address: 
    Ülikooli 18, 50090 Tartu
  • üliõpilasesindus
    Faculty address: 
    Ülikooli 18b, 51005 Tartu
Muud üksused
  • MTÜ Tartu Ülikooli Akadeemiline Spordiklubi
    Faculty phone: 
    737 5371
    Faculty address: 
    Ujula 4, 51008 Tartu
  • MTÜ Tartu Üliõpilasküla
    Faculty phone: 
    740 9959
    Faculty address: 
    Narva mnt 25, 51013 Tartu
  • MTÜ Tartu Üliõpilasmaja
    Faculty phone: 
    730 2400
    Faculty address: 
    Kalevi 24, Tartu
  • SA Tartu Ülikooli Kliinikum
    Faculty phone: 
    731 8111
    Faculty address: 
    L. Puusepa 1a, 50406 Tartu
  • Tartu Ülikooli Sihtasutus
    Faculty phone: 
    737 5852
    Faculty address: 
    Ülikooli 18a–106, Tartu

Tööle/tundi hilinevad õpetajad

16. Detsember 2013 - 19:54 -- Anonüümne

Tere!
Mind häirib juba mõnda aega asjaolu, et osa kolleege lubab endale tööle/tundi hilinemist ja seda järjepidevalt. Leian, et see on äärmiselt ebaeetiline, kuna kannatajaks osutuvad õpilased, kelle tundi õpetaja hilineb, samuti õpilased ja õpetajad, kelle tundi õpetajata olevad õpilased sageli häirivad. Samuti õpetavad need õpetajad õpilastele, et hilinemine on täiesti normaalne ja lubatav käitumine. Isiklikult olen püüdnud nende kolleegidega sel teemal vestelda, äärmiselt delikaatselt muidugi, ent vabandusi on neil justkui varnast võtta. N-ö loll ja "nina teiste asjadesse toppija" olen lõpuks ikka mina ise. Kuidas suhtute tööle/tundi hilinevatesse õpetajatesse? Ma ei pea siinkohal silmas neid, kellel seda juhtub äärmiselt harva ja tõepoolest arvestataval põhjusel, vaid neid, kes hilinevad järjepidevalt, tuues vabanduseks laste lasteaeda viimise, jäätunud auto esiklaasi, liialt lühikese vahetunni kohvi joomiseks jms. Kas ja kuidas tuleks neile märkus teha? Kumb oleks eetilisem, kas pöörduda probleemiga korduvalt otse n-ö rikkuja poole või teavitada olukorrast juhtkonda (kui juhtkond seda ise juba märganud pole)?

Sisestas Helbeke (verifitseerimata),

Keeruline küsimus.
Olles ise üsna täpne inimene ning pidades täpsust iseenesest mõistetavaks (just õpetaja ametis ning ka mujal, kus kellajaline täpsus äärmiselt tähtis on, näiteks bussijuhid, poemüüjad jne), siis on arusaamatu, kuidas ikka veel selliseid õpetajaid leidub, kes koolikella millekski ei pea. Samas õpilased peavad kella ajal juba klassiruumis olema. Arvatavasti ei ole pidevalt hilinev õpetaja selgelt läbi mõelnud, kuidas tema käitumine õpilasi mõjutab, millise signaali see saadab ning kuidas see teiste õpetajate ennastsalgava töö hea eeskuju olemises nullib. Kui korduv kolleegi vestlus sel teemal tulemusi pole toonud, siis ehk aitab ettepanek direktsioonile järgmisel õpetajate koosolekul või koolitusel väärtuste teema üles võtta ning omavahel seda arutada. Nii et mulle tundub, et esialgu on eetilisem tema tähelepanu sellele juhtida ja sellest vestelda, kuid kui sellest midagi kasu pole olnud, siis ikkagi pöörduda juhtkonna poole.

Sisestas E. (verifitseerimata),

Tundub, et selles koolis on probleeme koolikultuuriga ning ühtseid väärtusi pole paika pandud või neid lihtsalt ei järgita. Eesti õpetajaeetika koodeksi järgi on õpetaja koolikultuuri kujundaja ning positiivsete muutuste eestvedaja.

Vastavalt eetikakoodeksile peab õpetaja sekkuma, kui märkab kolleegi tervislikust seisundist või pädevuse puudumisest tingitud ebaprofessionaalsust, mis kahjustab õpilase või kolleegide heaolu. Kuna pideva hilinemisega annab õpetaja õpilastele negatiivset eeskuju ning ka lastel võib tekkida arvamus, et tundidesse võibki hilineda, siis peaks sellele õpetajale ühiseid väärtusi meelde tuletama. Olen nõus eelkõnelejaga, et algul võiks seda proovida ise teha ning kui see tulemusi ei anna, siis juhtkonna poole pöörduda.

Sisestas hleb (verifitseerimata),

Nõus E. kommentaariga, et on probleeme koolikultuuriga.

Igal juhul peaks esimese asjana ise rääkima selle kolleegiga, täiskavanu-täiskasvanu tasandil. Sellisel juhul ei ole sa pealekaebaja ja üldiselt kipub olema ka nii, et kui mingist probleemist rääkida koosolekul anonüümselt, siis asjaosalised ei saa aru, et see nende kohta käib ja need, kes ei hiline, nende jaoks on tegemist "alusetu süüdistusega".

Kui otsene vestlus ei muuda midagi, siis tuleks rääkida õppealajuhataja või direktoriga. Nemad peaks tegema märkused otse ja personaalselt. Ja siis koosolekul rääkima asjad üle.

Sisestas Anonymous (verifitseerimata),

Olen nõus eelnevate kommentaaridega. Leian samuti, et õpetaja ametieetika juurde kuulub täpsus. See peaks sisaldama endas minu arvates lisaks õigeaegsele tunni alustamisele ja lõpetamisele ka tunni läbimõeldud ettevalmistamist ja läbiviimist. Ka õpetajad on inimesed ja kui selline asi on mõni harv juhus, siis polegi selles ehk midagi taunimisväärset, aga kui tegemist on pikemaajalise probleemiga, tuleks leida võimalus asjast juhtkonda teavitada.

Sisestas J. (verifitseerimata),

Tegemist on tõepoolest keerulise olukorraga, eriti veel siis, kui ollakse delikaatselt ja personaalselt asjale lähenetud, mitte teemat üles võtnud nt õppenõukogul teiste ees. Kuna aga personaalne lähenemine ei ole aidanud, peaks selle kindlasti direktsiooniga teemaks võtma, kuna - nagu eelkõneleja E. ütles - õpetaja on koolikultuuri kujundaja ning positiivsete muutuste eestvedaja ja selle põhjal saab antud probleemile läheneda koolikultuuri aspektist, mis välistab isiklikust vimmast või "nina teiste asjadesse toppija" staatusest tuleneva probleemi lahendamise vajaduse.

Sisestas Anonymous (verifitseerimata),

Minu arvates on eetilisem pöörduda oma murega juhtkonna poole. Aga teha seda mitte kaebama minnes, vaid tundes muret, et kuidas juhtkond sellesse olukorda suhtub ja kas nende arvates on sarnane käitumine kooli väärtustega kooskõlas.
Ka meie koolis on õpetajaid, kes peaaegu igasse tundi hilinevad. Juhtkond on olukorrast teadlik, aga kuna nende läbisaamine on nende õpetajatega väga hea, siis sellekohaseid märkuseid neile ei tehta. Seega, kui mina läheksin kolleegi korrale kutsuma, siis lõpuks võib probleem olla hoopis minul juhtkonnaga, teemal, mis õigusega ma kaastöötajat korrale kutsun.
Tööalaste märkuse tegemine peaks kuuluma siiski otseste juhtide töötegevuste hulka.

Sisestas Marge He (verifitseerimata),

Olen nõus, et õpetaja peab olema oma töös täpne ning mitte hilinema tööle. Hilinemise aktsepteerimine või mitteaktsepteerimine on osa koolikultuurist. Teema puhul on oluline just teadvustatud koolikultuuri kujundamine, mille puhul põhiväärtused ja veendumused peavad realiseeruma nii diskuteerimise (kollektiivi arutelude) kui ka eeskirjade (nt sisekorra eeskirja) kaudu. Seega tuleb teemaga üldisel tasandil avalikult koolis tegeleda.

Samas usun, et kui õpetaja pidevalt hilineb, ei tähenda see veel seda, et ta ongi oma töös ebaeetiline. Võib-olla sõltub õpetaja töölejõudmine tema abikaasast, kes põhjustab hilinemisi. Võib-olla on bussigraafik selline, et õpetaja ei saa lapsi varem lasteaeda viia. Võib-olla on õpetaja elus raske hetk ning ta ei suuda üleväsimuse tõttu õigel ajal tõusta. Ma arvan, et kõige parem on esmalt rääkida veelkord õpetajaga rahulikus õhkkonnas ning mitte vahetult peale intsidenti. Hilineja tunneb tõenäoliselt häbi ja pelgab kolleegi kriitikat. Olukorra parandamiseks on aga vajalik esmalt selgitada välja hilinemise põhjus(ed). Lahendus võib olla väga lihtne, kui kolleeg oma abi pakub (nt transpordi osas). Kui aga selgub, et õpetaja on tõesti ebaeetiline ja ei väärtusta kooli põhimõtteid, saab pöörduda juhtkonna poole.

Sisestas tuuliav (verifitseerimata),

Oma kogemuse põhjal arvan, et viimases kommentaaris väljatoodu on omane pigem harva hilinevatele, kui nö 'sarihilinevatele' õpetajatele. Kui töötajatel/ õpetajatel on tõsine tahtmine oma tööd teha, siis enamasti leitakse aja jooksul selleks ka võimalused ja vahendid. Ise puutusin kunagi kokku näiteks õppejõuga, kellel oli kord laps haige, siis uus lapsehoidja; kord ei jõudnud ta ema õigeks last hoidma, siis sadas vihma ja auto ei läinud käima. Kokku viiest loengust unustas ta ühe sootuks ning neljal korral vabandas hilinemise pärast. Kindlasti tuleks kõigepealt vestelda õpetaja endaga, kuid kui suur on tõenäosus, et sellise suhtumisega õpetajal ka tegelikult oma õpilaste või kolleegide ees häbi on. Ise pöörduksin antud olukorras tõenäoliselt juba juhtkonna poole. Ehkki heade suhete säilitamine kolleegidega on koolikultuuris väga oluline, peaks õpilaste vajadused siiski ettepoole seadma.

Sisestas Juhan A. (verifitseerimata),

On iseenesestmõistetav, et õpetaja on õpilastele eeskujuks. Ta peab alguse ja lõpu aegadest kinni pidama kui soovib eeldada, et ka õpilased seda teeksid. Hilinemise korral peab loomulikult õpilaste ees vabandama ning lisaks arusaadavat põhjendama. Ei teeks paha ka õpilastele tunnustust avaldada nende õigeaegse kohaloleku eest. Seda tuleb teha nii, et õpilased ei hakkaks arvama, nagu nüüd oleks neil samuti õigus hakata ilma mingi põhjuseta hiljem tundi saabuma.

Samas olen nõus, et sarihilinemine pole kindlasti enam mõistlikult vabandatav. Õpetaja peaks sel juhul oma logistika üle vaatama ja saavutama kõigi osapoolte vahel kokkulepped, mis ei petaks nende ootusi.

Sisestas Anonymous (verifitseerimata),

Olen nõus eelnevalt mainitud probleemiga, et paika on panemata ühtsed väärtused. Hilinev õpetaja annab õpilastele signaali, et täpsus ei ole oluline ja lapsed kasvavad teadmises, et see väärtus pole olulise tähtsusega.
Samamoodi kui see häirib ka teiste õpetajate tööd, siis on kindlasti õige sellest märku anda ja võtta see teema üles juhtkonna või õpetajate koosolekul ning rääkida sellest kui väärtusest ning teistega arvestamisest, et see pole enam ühe inimese probleem vaid see mõjub kogu kollektiivile. Kindlasti on olukordi kus hilinemine on aktsepteeritav, sest ootamatusi tuleb elus ette ning hommikusi hilinemisi võib juhtuda, aga mitte järjepidevalt. Minu arvates vabandus kohvijoomisest lühikesel vahetunnil ei ole kohe kindlasti aktsepteeritav. Kohvijoomine ei ole koolis põhitegevus ning see ei saa olla prioriteet.

Sisestas G (verifitseerimata),

Mina ei pea samuti hilinemist heaks eeskujuks. Arvan,et kõigepealt oleks tark rääkida hilinejaga rahulikul toonil, ent täiskasvanu tasandil, et kummalgi poolel ei tekiks nö rünnaku tunnet. Tuleks selgitada enda seisukohta ja arutleda, miks õpetaja ei tohiks hilineda ja mis tundeid see sinus endas ja teistes tekitab või tekitada võib. Ehk leiab rahuliku vestluse teel ühise meele ja hilineja mõistab oma viga ja üritab tähelepanelikum olla ja asja parandada. Kui asi endiselt ei muutu või hilineja ei mõista, et ta teeb midagi valesti, siis tuleks tõepoolest pöörduda kooli juhtkonna poole, aga seda ütleksin ma sellisel juhul ka hilinejale endale, et ta saaks aru, et minu jaoks on tegu häiriva ja tõsise probleemiga, millele tuleb lahendus leida.

Lisa kommentaar

Plain text

  • HTML elemendid keelatud.
  • Each email address will be obfuscated in a human readable fashion or, if JavaScript is enabled, replaced with a spam resistent clickable link. Email addresses will get the default web form unless specified. If replacement text (a persons name) is required a webform is also required. Separate each part with the "|" pipe symbol. Replace spaces in names with "_".
  • Veebiaadressid ja e-maili aadressid muutuvad automaatselt linkideks.
  • Automaatne rea- ja lõiguvahetus
1 + 0 =
Selle lihtsa ülesandega tõendate, et te ei ole spämmirobot.