Tere!
Mind häirib juba mõnda aega asjaolu, et osa kolleege lubab endale tööle/tundi hilinemist ja seda järjepidevalt. Leian, et see on äärmiselt ebaeetiline, kuna kannatajaks osutuvad õpilased, kelle tundi õpetaja hilineb, samuti õpilased ja õpetajad, kelle tundi õpetajata olevad õpilased sageli häirivad. Samuti õpetavad need õpetajad õpilastele, et hilinemine on täiesti normaalne ja lubatav käitumine. Isiklikult olen püüdnud nende kolleegidega sel teemal vestelda, äärmiselt delikaatselt muidugi, ent vabandusi on neil justkui varnast võtta. N-ö loll ja "nina teiste asjadesse toppija" olen lõpuks ikka mina ise. Kuidas suhtute tööle/tundi hilinevatesse õpetajatesse? Ma ei pea siinkohal silmas neid, kellel seda juhtub äärmiselt harva ja tõepoolest arvestataval põhjusel, vaid neid, kes hilinevad järjepidevalt, tuues vabanduseks laste lasteaeda viimise, jäätunud auto esiklaasi, liialt lühikese vahetunni kohvi joomiseks jms. Kas ja kuidas tuleks neile märkus teha? Kumb oleks eetilisem, kas pöörduda probleemiga korduvalt otse n-ö rikkuja poole või teavitada olukorrast juhtkonda (kui juhtkond seda ise juba märganud pole)?
Tööle/tundi hilinevad õpetajad
Foorumid:
Hilinevad õpetajad
Keeruline küsimus.
Olles ise üsna täpne inimene ning pidades täpsust iseenesest mõistetavaks (just õpetaja ametis ning ka mujal, kus kellajaline täpsus äärmiselt tähtis on, näiteks bussijuhid, poemüüjad jne), siis on arusaamatu, kuidas ikka veel selliseid õpetajaid leidub, kes koolikella millekski ei pea. Samas õpilased peavad kella ajal juba klassiruumis olema. Arvatavasti ei ole pidevalt hilinev õpetaja selgelt läbi mõelnud, kuidas tema käitumine õpilasi mõjutab, millise signaali see saadab ning kuidas see teiste õpetajate ennastsalgava töö hea eeskuju olemises nullib. Kui korduv kolleegi vestlus sel teemal tulemusi pole toonud, siis ehk aitab ettepanek direktsioonile järgmisel õpetajate koosolekul või koolitusel väärtuste teema üles võtta ning omavahel seda arutada. Nii et mulle tundub, et esialgu on eetilisem tema tähelepanu sellele juhtida ja sellest vestelda, kuid kui sellest midagi kasu pole olnud, siis ikkagi pöörduda juhtkonna poole.
Hilinevad õpetajad
Tundub, et selles koolis on probleeme koolikultuuriga ning ühtseid väärtusi pole paika pandud või neid lihtsalt ei järgita. Eesti õpetajaeetika koodeksi järgi on õpetaja koolikultuuri kujundaja ning positiivsete muutuste eestvedaja.
Vastavalt eetikakoodeksile peab õpetaja sekkuma, kui märkab kolleegi tervislikust seisundist või pädevuse puudumisest tingitud ebaprofessionaalsust, mis kahjustab õpilase või kolleegide heaolu. Kuna pideva hilinemisega annab õpetaja õpilastele negatiivset eeskuju ning ka lastel võib tekkida arvamus, et tundidesse võibki hilineda, siis peaks sellele õpetajale ühiseid väärtusi meelde tuletama. Olen nõus eelkõnelejaga, et algul võiks seda proovida ise teha ning kui see tulemusi ei anna, siis juhtkonna poole pöörduda.
Hilinevad õpetajad
Nõus E. kommentaariga, et on probleeme koolikultuuriga.
Igal juhul peaks esimese asjana ise rääkima selle kolleegiga, täiskavanu-täiskasvanu tasandil. Sellisel juhul ei ole sa pealekaebaja ja üldiselt kipub olema ka nii, et kui mingist probleemist rääkida koosolekul anonüümselt, siis asjaosalised ei saa aru, et see nende kohta käib ja need, kes ei hiline, nende jaoks on tegemist "alusetu süüdistusega".
Kui otsene vestlus ei muuda midagi, siis tuleks rääkida õppealajuhataja või direktoriga. Nemad peaks tegema märkused otse ja personaalselt. Ja siis koosolekul rääkima asjad üle.
Olen nõus eelnevate
Olen nõus eelnevate kommentaaridega. Leian samuti, et õpetaja ametieetika juurde kuulub täpsus. See peaks sisaldama endas minu arvates lisaks õigeaegsele tunni alustamisele ja lõpetamisele ka tunni läbimõeldud ettevalmistamist ja läbiviimist. Ka õpetajad on inimesed ja kui selline asi on mõni harv juhus, siis polegi selles ehk midagi taunimisväärset, aga kui tegemist on pikemaajalise probleemiga, tuleks leida võimalus asjast juhtkonda teavitada.
Nõustun eelnevatega
Tegemist on tõepoolest keerulise olukorraga, eriti veel siis, kui ollakse delikaatselt ja personaalselt asjale lähenetud, mitte teemat üles võtnud nt õppenõukogul teiste ees. Kuna aga personaalne lähenemine ei ole aidanud, peaks selle kindlasti direktsiooniga teemaks võtma, kuna - nagu eelkõneleja E. ütles - õpetaja on koolikultuuri kujundaja ning positiivsete muutuste eestvedaja ja selle põhjal saab antud probleemile läheneda koolikultuuri aspektist, mis välistab isiklikust vimmast või "nina teiste asjadesse toppija" staatusest tuleneva probleemi lahendamise vajaduse.
Minu arvates on eetilisem
Minu arvates on eetilisem pöörduda oma murega juhtkonna poole. Aga teha seda mitte kaebama minnes, vaid tundes muret, et kuidas juhtkond sellesse olukorda suhtub ja kas nende arvates on sarnane käitumine kooli väärtustega kooskõlas.
Ka meie koolis on õpetajaid, kes peaaegu igasse tundi hilinevad. Juhtkond on olukorrast teadlik, aga kuna nende läbisaamine on nende õpetajatega väga hea, siis sellekohaseid märkuseid neile ei tehta. Seega, kui mina läheksin kolleegi korrale kutsuma, siis lõpuks võib probleem olla hoopis minul juhtkonnaga, teemal, mis õigusega ma kaastöötajat korrale kutsun.
Tööalaste märkuse tegemine peaks kuuluma siiski otseste juhtide töötegevuste hulka.
Tööle/tundi hilinevad õpetajad
Olen nõus, et õpetaja peab olema oma töös täpne ning mitte hilinema tööle. Hilinemise aktsepteerimine või mitteaktsepteerimine on osa koolikultuurist. Teema puhul on oluline just teadvustatud koolikultuuri kujundamine, mille puhul põhiväärtused ja veendumused peavad realiseeruma nii diskuteerimise (kollektiivi arutelude) kui ka eeskirjade (nt sisekorra eeskirja) kaudu. Seega tuleb teemaga üldisel tasandil avalikult koolis tegeleda.
Samas usun, et kui õpetaja pidevalt hilineb, ei tähenda see veel seda, et ta ongi oma töös ebaeetiline. Võib-olla sõltub õpetaja töölejõudmine tema abikaasast, kes põhjustab hilinemisi. Võib-olla on bussigraafik selline, et õpetaja ei saa lapsi varem lasteaeda viia. Võib-olla on õpetaja elus raske hetk ning ta ei suuda üleväsimuse tõttu õigel ajal tõusta. Ma arvan, et kõige parem on esmalt rääkida veelkord õpetajaga rahulikus õhkkonnas ning mitte vahetult peale intsidenti. Hilineja tunneb tõenäoliselt häbi ja pelgab kolleegi kriitikat. Olukorra parandamiseks on aga vajalik esmalt selgitada välja hilinemise põhjus(ed). Lahendus võib olla väga lihtne, kui kolleeg oma abi pakub (nt transpordi osas). Kui aga selgub, et õpetaja on tõesti ebaeetiline ja ei väärtusta kooli põhimõtteid, saab pöörduda juhtkonna poole.
Tööle/tundi hilinevad õpetajad
Oma kogemuse põhjal arvan, et viimases kommentaaris väljatoodu on omane pigem harva hilinevatele, kui nö 'sarihilinevatele' õpetajatele. Kui töötajatel/ õpetajatel on tõsine tahtmine oma tööd teha, siis enamasti leitakse aja jooksul selleks ka võimalused ja vahendid. Ise puutusin kunagi kokku näiteks õppejõuga, kellel oli kord laps haige, siis uus lapsehoidja; kord ei jõudnud ta ema õigeks last hoidma, siis sadas vihma ja auto ei läinud käima. Kokku viiest loengust unustas ta ühe sootuks ning neljal korral vabandas hilinemise pärast. Kindlasti tuleks kõigepealt vestelda õpetaja endaga, kuid kui suur on tõenäosus, et sellise suhtumisega õpetajal ka tegelikult oma õpilaste või kolleegide ees häbi on. Ise pöörduksin antud olukorras tõenäoliselt juba juhtkonna poole. Ehkki heade suhete säilitamine kolleegidega on koolikultuuris väga oluline, peaks õpilaste vajadused siiski ettepoole seadma.
Kuidas õpetaja ise peaks oma hilinemist käsitlema.
On iseenesestmõistetav, et õpetaja on õpilastele eeskujuks. Ta peab alguse ja lõpu aegadest kinni pidama kui soovib eeldada, et ka õpilased seda teeksid. Hilinemise korral peab loomulikult õpilaste ees vabandama ning lisaks arusaadavat põhjendama. Ei teeks paha ka õpilastele tunnustust avaldada nende õigeaegse kohaloleku eest. Seda tuleb teha nii, et õpilased ei hakkaks arvama, nagu nüüd oleks neil samuti õigus hakata ilma mingi põhjuseta hiljem tundi saabuma.
Samas olen nõus, et sarihilinemine pole kindlasti enam mõistlikult vabandatav. Õpetaja peaks sel juhul oma logistika üle vaatama ja saavutama kõigi osapoolte vahel kokkulepped, mis ei petaks nende ootusi.
Hilinemine
Olen nõus eelnevalt mainitud probleemiga, et paika on panemata ühtsed väärtused. Hilinev õpetaja annab õpilastele signaali, et täpsus ei ole oluline ja lapsed kasvavad teadmises, et see väärtus pole olulise tähtsusega.
Samamoodi kui see häirib ka teiste õpetajate tööd, siis on kindlasti õige sellest märku anda ja võtta see teema üles juhtkonna või õpetajate koosolekul ning rääkida sellest kui väärtusest ning teistega arvestamisest, et see pole enam ühe inimese probleem vaid see mõjub kogu kollektiivile. Kindlasti on olukordi kus hilinemine on aktsepteeritav, sest ootamatusi tuleb elus ette ning hommikusi hilinemisi võib juhtuda, aga mitte järjepidevalt. Minu arvates vabandus kohvijoomisest lühikesel vahetunnil ei ole kohe kindlasti aktsepteeritav. Kohvijoomine ei ole koolis põhitegevus ning see ei saa olla prioriteet.
Mina ei pea samuti hilinemist
Mina ei pea samuti hilinemist heaks eeskujuks. Arvan,et kõigepealt oleks tark rääkida hilinejaga rahulikul toonil, ent täiskasvanu tasandil, et kummalgi poolel ei tekiks nö rünnaku tunnet. Tuleks selgitada enda seisukohta ja arutleda, miks õpetaja ei tohiks hilineda ja mis tundeid see sinus endas ja teistes tekitab või tekitada võib. Ehk leiab rahuliku vestluse teel ühise meele ja hilineja mõistab oma viga ja üritab tähelepanelikum olla ja asja parandada. Kui asi endiselt ei muutu või hilineja ei mõista, et ta teeb midagi valesti, siis tuleks tõepoolest pöörduda kooli juhtkonna poole, aga seda ütleksin ma sellisel juhul ka hilinejale endale, et ta saaks aru, et minu jaoks on tegu häiriva ja tõsise probleemiga, millele tuleb lahendus leida.
Lisa kommentaar