Teadlase eetika tegeleb teadlase professiooniga seotud eetiliste normidega. Teadlase eetika põhiküsimus on, milliseid eetilisi norme ja väärtusi teadlane oma töös peaks järgima.
Kuna tänapäeva ühiskondlike institutsioonide areng ei pruugi suuta teaduse ja tehnika arenguga sammu pidada, on teadlase isikliku vastutuse ja eetika küsimused muutunud eriti olulisteks. Selleks, et teadus saaks areneda, peab ühiskonnal ja teistel teadlastel olema võimalik usaldada, et teadlased on ausad ja teadustulemused tõesed. Teadlase eetika käsitleb nii teadlaste omavahelisi suhteid kui suhteid ühiskonnaga ning teadlase rolli õpetaja, õpilase ja eksperdina.
Teadlane juhindub oma töös headest teadustavadest. Ta seisab hea selle eest, et ühiskond teadust väärtustaks. Oluline on pöörata tähelepanu märksõnadele nagu ausus ja konfidentsiaalsus, kompetentsus ja professionaalsus. Loomulikult on keelatud andmete võltsimine ja meelevaldne või omakasupüüdlik tõlgendamine. Teadusloome on jätkuv protsess, niisiis peab teadlane suhtuma kriitiliselt oma teadustöö tulemustesse ning olema valmis uute asjaolude valguses oma varasemaid saavutusi ümber hindama.
Suhetes teiste teadlastega peaks teadlane suhtuma oma kolleegidesse tolerantselt ja tervitama teiste edu. Teise teadlase pädevuse võib kahtluse alla seada ainult argumenteeritud tõestuse põhjal. Teadlane peab lähtuma võrdõiguslikkuse printsiibist, igasugune diskrimineerimine rassilisel, rahvuslikul, poliitilisel, soolisel vm alusel on lubamatu. Juhendaja või näiteks laborijuhatajana ei tohi teadlane oma positsiooni ära kasutada, ta peab suhtuma oma õpilastesse (ja õpetajatesse) lugupidamisega. Teadlane ei tohi esitada õpilaste uurimistulemusi või ideid enda omadena, ta peab innustama õpilaste iseseisvat kriitilist mõtlemist ning austama nende õigust avaldada vaba arvamust. Eksperdina võib teadlane esineda vaid oma pädevuse piirides ning teostada iga ekspertiisi erapooletult ja vastutustundega.
Teadlane vastutab moraalselt oma tegevuse eest, mis võib oluliselt mõjutada inimkonna, keskkonna, riigi või üksikute sotsiaalsete institutsioonide arengut. Kui vähegi võimalik, on teadlase kohus kindlustada, et tema uurimistöö tulemusi kasutatakse ühiskonna ja keskkonna huvides.
* Kokkuvõte põhineb Eesti teadlaste eetikakoodeksil.
SEADUSED
Teadus- ja arendustegevuse korralduse seadus
MUUD REGULATSIOONID
Eesti teadus- ja arendustegevuse ning innovatsiooni strateegia 2007-2013 "Teadmistepõhine Eesti" rakendusplaani aastateks 2008-2012 heakskiitmine ja selle täiendamine
Euroopa teadlaste harta - originaal inglise keeles, tõlge eesti keelde
Eesti teadlaste eetikakoodeks
Arheoloogi eetilised põhimõtted
Eesti Psühholoogide Liidu liikme eetilised nõuded
ICOMi muuseumide eetikakoodeks
Inseneri eetika koodeks
Tallinna Tehnikaülikooli akadeemilise eetika koodeks
Mujal maailmas
The European Charter for Researchers
The European Code of Conduct for Research Integrity
Singapore Statement on Research Integrity
Montreal Statement on Research Integrity in Cross-Boundary Research Collaboration
Best Practices for Ensuring Scientific Integrity and Preventing Misconduct (OECD)
Code of Practice for Research (UK)
The concordat to support research integrity (UK)
Policy and Guidelines on Governance of Good Research Conduct (UK)
General guidelines for research ethics (Norra)
The Netherlands Code of Conduct for Academic Practice Principles of good academic teaching and research
Rules of Good Scientific Practice (Saksamaa)
Code of Ethics for Scientific Research in Belgium
Code of Ethics for Researchers of the Czech Academy of Sciences
The Danish Code of Conduct for Research Integrity
Science Ethics Code of the Hungarian Academy of Sciences
Code of Conduct for Scientists (Jaapan)
Integrity in scientific research. Principles and procedures (Šveits)
Hippokratese vanne teadlastele
Center for the Study of Ethics in the Professions: The Ethics Code Collection (ingliskeelne eetikakoodeksite kogu)
Eesti Teaduste Akadeemia
Teadus- ja Arendusnõukogu
Eesti Teadusagentuur
Eesti teaduse tippkeskused (Wikipedia)
Haridus- ja Teadusministeerium
Tartu Ülikool
Tallinna Ülikool
Tallinna Tehnikaülikool
Eesti Maaülikool
Academia Europaea
ALLEA, All European Academies
European Group on Ethics in Science and New Technologies (EGE)
European Network of Research Integrity Offices
European Research Area
European Science Foundation
European University Association
EuroScience
American Association for the Advancement of Science (AAAS)
The Association of Academies of Sciences in Asia
Association for Practical and Professional Ethics
Federation of American Scientists
InterAcademy Council
InterAcademy Partnership
International Science Council
League of European Research Universities
National Science Foundation
Science Europe
UNESCO
The World Academy of Sciences
NÄITEJUHTUM
Jüri töötas 20 aastat keemiafirmas, kuid otsustab lõpuks töökohta vahetada. Uus tööandja pakub paremat palka ning sobib Jürile ka asukoha mõttes. Üsna varsti pärast uuele ametipostile asumist leiab ta end töötamas sarnase projekti kallal kui eelmises töökohas. Mõne nädala pärast jääb projekt toppama, sest meeskond ei suuda lahendada probleemi, millele Jüri eelmises töökohas oli leitud üsna lihtne ja odav lahendus. Jüri ei taha endise kolleegi ideed varastada, kuid juhatus avaldab tema meeskonnale üha enam survet. Hiljuti on mainitud koguni koondamisi, kui küsimust lahendada ei õnnestu. Jüri meeskond on muutumas meeleheitlikuks. Kas Jüri peaks oma meeskonnale avaldama, kuidas eelmises töökohas antud probleem lahendati? Kui mitte, siis kas ta võiks lahendusele vihjata, suunata meeskonda seda ise avastama, lastes nii kellelgi teisel leida vastus, mida ta ise tegelikult juba tunneb?
Allikas: Kovac, Jeffrey The Ethical Chemist. Professionalism and Ethics in Science. Pearson Education, 2004, lk 56.
Vaata veel näitejuhtumeid:
15.03.2012 Head eetilised tavad ülikoolis – kellele ja milleks?
22.09.2011 Tiit Kändler. Teadlase vastutus ja kodaniku vastutus (EPL)
ÕPPEMATERJALID
Incorporating Awareness of Professional Ethics into Science Courses, Amy E. Jetton, Middle Tennessee State University, Murfreesboro, TN
Professional Ethics for Scientists, Annotated Bibliography (Towsoni Ülikooli teaduseetika kursuse jaoks)
RAAMATUD JA KOGUMIKUD
Laanemäe, A. Insenerieetika. Tallinn: Tallinna Tehnikaülikooli Kirjastus, 2003
Mittelstrass, J. Wissenschaft und ethische Masse: Aulavortrag [am] 17. September 2001 = Teadus ja eetilised mõõdupuud: aulaloeng 17. septembril 2001. Tõlkinud Marju Luts. Tartu: Tartu Ülikool, 2002
ARTIKLID
Aaviksoo, J. Teadlaste ja teadmiste usaldusväärsus. -Postimees, 19.11.2007
Ilmjärv, M. Teadlase eetika. -Postimees, 07.05.2008
Pesti, M. Teadlane olgu moraalne. -Eesti Ekspress, 22.06.2003
Rüütel, I. Tõde ja eetika visuaalses antropoloogias. - Folklore
Sepp, S. Kas akadeemiline doping peaks olema keelatud? - Novaator, 01.10.2009
Sootak, V. Teadlased eetiliste valikute vahel. -Universitas Tartuensis, 21.09.2001
Ülaltoodud kirjanduse laenutamiseks palume teha otsingu raamatukogude andmebaasis ESTER
Eesti keeles ilmunud ajaleheartikleid leiate artiklite andmebaasist ISE http://ise.nlib.ee
VÕÕRKEELNE KIRJANDUS
Berendes, J. (Hrsg). Autonomie durch Verantwortung: Impulse für die Ethik in den Wissenschaften. Paderborn: Mentis, 2007
Elliott, D; Stern, J.E. (eds). Research Ethics: A Reader. Hanover; London: University Press of New England, 1997
Geissler, E; Haynes, R.H. (eds). Prevention of a biological and toxin arms race and the responsibility of scientists. Berlin: Akademie-Verlag, 1991
Karlsson, F. E. N. Setälä vaarallisilla vesillä: tieteellisen vallankäytön, käyttäytymisen ja perinteen analyysi. Helsinki: Suomalaisen Kirjallisuuden Seura, 2000
Korenman, S.G; Shipp, A.C. Teaching the responsible conduct of research through a case study approach: a handbook for instructors. Washington: Association of American Medical Colleges, 1994
Macfarlane, B. Researching with Integrity: The ethics of academic research. Routledge, 2008
Macrina, F.L. Scientific integrity: text and cases in responsible conduct of research. Washington: ASM Press, 2005
Palavestra, P. (ed). Responsibility of contemporary science and intelligentsia: symposium organized by the Serbian Academy of Sciences and Arts and the swedish Royal Academy of Letters, History and Antiquities. Belgrade: Serbian Academy of Sciences and Arts, 1992
Pauwels, E. Ethics for researchers: facilitating research excellence in FP7. Luxembourg: Office for Official Publications of the European Communities, 2007
Penslar, R.L. Research ethics: cases and materials. Bloomington; Indianapolis: Indiana University Press, 1995
Plehn, G. (red.). Ethos der Forschung = Ethics of research: Ringberg-Symposium, Oktober 1999. München: Max-Planck-Gesellschaft, 1999
Resnik, D.B. The ethics of science: an introduction. London; New York: Routledge, 1998
The responsibility of the scientist to science and society. London: Academia Europaea, 1990
Scientific Research Society. Ethics, values, and the promise of science: forum proceedings, February 25-26, 1993. San Fransisco: Sigma Xi, 1993
Scientist's code of ethics: accepted at the meeting of the Senate of the Latvian Academy of Sciences on 4 November 1997 (resolution No. 49.2) and at the meeting of the Latvian Council of Science on 11 November 1997 (resolution No. 11-4). Riga, 1998
Shamoo, A.E; Resnik, D.B. Responsible conduct of research. Oxford (etc.): Oxford University Press, 2003
Shrader-Freshette, K. Ethics of scientific research. Lanham: Rowman & Littlefield, 1994
Societas Ethica (Hrsg). Research and responsibility = Forschung und Verantwortung. Erlangen, 2006 Wetenschap en ethiek. Amsterdam (etc.]: Noord-Hollandsche, 1995
AJAKIRJAD
Accountability in Research
American Scientist
Ethics in Science and Environmental Politics
International Journal of Internet Research Ethics
Journal of Academic Ethics
Professional Ethics Report
Research Ethics
VEEBIMATERJALID
Adventures in Ethics and Science (veebipäevik, Janet D. Stemwedel, San Jose Ülikooli filosoofiadotsent)
CODEX - rules and guidelines for research: Professional Ethics
Research ethics, publication ethics and good practice guidelines
Vaata ka: hea teadustava "Teadlane teaduskogukonnas"
Sisupaneeli foto: Chokniti Khongchum, pexels.com