Aina rohkem näeme koolis olles tatoveeritud õpilasi kui ka õpetajaid..
Tänapäeva ühiskonnas on tatoveeringud juba üpris tavaline nähtus. Inimesed nimetavad seda ka kehakaunistuseks.
Aga kas õpetajal on eetiline olla tatoveeritud?
Mina isiklikult arvan, et tatoveeringud ei ole mingisugune mõõtevahend. On neid siis õpetajal või mitte. Õpetaja on ikkagi selleks, et õpetada ainet/eriala ja teha seda hästi. Vägagi paljud tatoveeringud on ilusad ja selle kandjale tähenduslikud. Paljud peavad vääraks, kui õpilaste ees seisab tatoveeritud õpetaja, mõeldakse, et tema küll ei ole õpetaja ametile sobilik. Kas tohiks teha tatoveeringute põhjal eeldusi?
Siin kohal võiks tuua ju võrdluseks, et kui õpilaste ees seisab ilma tatoveeringuteta õpetaja aga tema püksid on tagumiku pealt lõhki siis, kas see on eetiline? Kas poleks eetilisem korrektse välimusega õpetaja, kellel on tatoveeringud?
Mida Teie arvate?
tätoveeritud õpetaja
Arvan, et antud teema võib tekitada vastakaid arvamusi. Näiteks tean, et on häälekaid tatoveeringute vastaseid, kes antud “kehakaunistamise” meetodit üldse heaks ei kiida. Siinkohal tuleb sisse kindlasti kultuuridevaheline erinevus, sest tegemist on väga iidse tehnikaga ja kui ühel pool maailma võib tätoveering või tätoveeritud keha sümboliseerida iseenesest eetilisust ja eetilisi omadusi nagu rahumeelsust, sõbralikkust, austust (Maooride kultuur), siis teisel pool võib selle ajalugu tekitada inimestes hirmu, vastumeelsust (mingite sektide sümboolika).
Meie siinkohal aga peame ilmselt keskenduma oma väiksele kodumaale ja kogemusele ning ajale.
Ma arvan, et see nähtus on tänapäeval juba nii levinud, et ei vajagi eraldi tähelepanu. Mina vaatleks seda kui osa tolereerimisest ja vabast kodanikuühiskonnast, kus indiviid võib võtta vastu otsuseid seoses oma keha ja eneseväljendusega.
Samas olen arvamusel, et tätoveeringu eetilisus sõltub mitmetest teguritest. Näiteks selle ulatusest, sümboolikast.
Tätoveeringu sisu võib ju edasi kanda eetilisi väärtusi, nagu eelpool mainisin. Küll aga võib see kanda edasi ka eetilisi väärtusi, mida antud ühiskonnas ei tolereerita. Näiteks natsisümboolikaga tätoveering võib tõstatada palju küsimusi selle kandjale.
Samuti asukoht. Meie kultuuriruumis on üldiselt võõrastav näha tätoveeringut näopiirkonnas. Seda saavad endale lubada rokkstaarid nagu Tanel Padar või seostatakse seda kuritegevusega (pisarad silmade all).
Kokkõttes usun, et tätoveeritud õpetaja eetilisuse piir sõltubki ühiskonna väärtustest, kas neid kantakse edasi või näitavad need mingeid vastuolusid. Õpetaja on siiski pandud rolli, kus ta on toetamas ühiskonna väärtusi. Ning tätoveeringute asukoht ja ulatus, mis võib olla võõrastusttekitav (õpilastele) või häirida õpetaja tegevust (tõsiseltvõetavus oma seisukohtade põhjendamisel).
Samas toetab tätoveeringute aksepteerimine ühisväärtusi, nt tolerants ja isikuvabadus, mis on koolis edasiantavad.
Tatoveeritud õpetaja
Arvan, et tatoveringute olemasolu õpetajal on eetiline hetkeni kui tatoveering näeb välja eetiline. Miks just sõltuvuses taoveeringust, seepärast, et praeguseks hetkeks on võimalik enda keha kaunistada erinevalt : kuupäevast ja lausest alustades, kuni detailsete joonistusteni välja minnes. Ehk siis on võimalik lasta enda kehale joonistada, mõni seksitliku alatooniga pilt või mõni "terrorismi õhutav" pilt. See jääb alati selle inimese valida, kes selle endale teha laseb. Seepärast arvan, et õpetajal on eetiline omada tatoveeringut, kui see jääb eetilisuse piiridesse, või juhul kui ta katab selle tööl olles( tunde andes) ära, et mitte tähelepanu kõrvale juhtida. Kuna õpetaja on täiesti tavaline inimene, ei saa me teda ei käskida ei keelata, kuidagi riietuma või end teisiti ehtima. Samas ei leia ma, et oleks normaalne kui õpetaja oma tatoveeringuid liialt eksponeerib. Olles ise tatoode kandja ja töötades õpetajana, tean hästi, milline elevus valdas klassi esimesel korral, kui nad nägid, et mul tatto on, samas pole see järgnevate tundide jooksul kunagi teemaks tulnud. Seega leian, et nii mina kui ka mu täiskasvanuealised õpilased oleme sellest üle, ning ei mõtle sellele kas lähtuvalt minu töökohast võiks mul tattoo olla, või mitte.
Tatoveeritud õpetaja
Arvan, et tatoveringute olemasolu õpetajal on eetiline hetkeni kui tatoveering näeb välja eetiline. Miks just sõltuvuses taoveeringust, seepärast, et praeguseks hetkeks on võimalik enda keha kaunistada erinevalt : kuupäevast ja lausest alustades, kuni detailsete joonistusteni välja minnes. Ehk siis on võimalik lasta enda kehale joonistada, mõni seksitliku alatooniga pilt või mõni "terrorismi õhutav" pilt. See jääb alati selle inimese valida, kes selle endale teha laseb. Seepärast arvan, et õpetajal on eetiline omada tatoveeringut, kui see jääb eetilisuse piiridesse, või juhul kui ta katab selle tööl olles( tunde andes) ära, et mitte tähelepanu kõrvale juhtida. Kuna õpetaja on täiesti tavaline inimene, ei saa me teda ei käskida ei keelata, kuidagi riietuma või end teisiti ehtima. Samas ei leia ma, et oleks normaalne kui õpetaja oma tatoveeringuid liialt eksponeerib. Olles ise tatoode kandja ja töötades õpetajana, tean hästi, milline elevus valdas klassi esimesel korral, kui nad nägid, et mul tatto on, samas pole see järgnevate tundide jooksul kunagi teemaks tulnud. Seega leian, et nii mina kui ka mu täiskasvanuealised õpilased oleme sellest üle, ning ei mõtle sellele kas lähtuvalt minu töökohast võiks mul tattoo olla, või mitte.
Arvan, et tänapäeval on
Arvan, et tänapäeval on tätoveeringud nii igapäevane nähtus ja üldiselt ei pööraks sellele tähelepanu. Õpetaja on siiski selleks, et anda edasi oma teadmisi ning see mis talle parasjagu kuhugi joonistatud on, ei peaks tähtsust omama. Muidugi ka oleneb tätoveeringust aga eeldaks, et inimesed, kes soovivad olla õpetajad, ei ole varasemalt mingit ebasobivat pilti lasknud endale teha.
Mina isiklikult ei pööraks
Mina isiklikult ei pööraks sellele tähelepanu, kui õpetajal oleks tatoveering. Olen üldisel seisukohal, et õpetajal on eetiline omada tatoveeringut, juhul kui see jääb eetilisuse piiridesse. Olen eelkõnelejatega nõus, et õpetaja on klassis selleks, et edasi anda oma teadmisi, mitte selleks, et eksponeerida oma tatoveeringut. Samas oleneb ka tatoveeringust. Ma eeldan, et inimene, kes soovib töötada tulevikus õpetajana, ei ole varasemalt endale tatoveerinud ebasobivat pilt kehale, mis võiks tekitada vastakaid arvamusi nii tulevastes kolleegides kui ka õpilastes.
Tatoveeringud ei ole mingi
Tatoveeringud ei ole mingi kriteerium, kui inimene ise on professionaalne ja keskendunud oma tööle. Samas ei tohiks need väljendada ühiskonna tabusid ja peale suruda mingit maailmavaadet(näiteks svastika) või muid sarnaseid teemasid, mis on iga inimese enese asi.
Tatoveeringud ei ole mingi
Tatoveeringud ei ole mingi kriteerium, kui inimene ise on professionaalne ja keskendunud oma tööle. Samas ei tohiks need väljendada ühiskonna tabusid ja peale suruda mingit maailmavaadet(näiteks svastika) või muid sarnaseid teemasid, mis on iga inimese enese asi.
tätoveeringuga õpetaja
Tätoveeringud on tänapäeval täiesti normaalne nähtus ning kui need pole vägivalda õhutavad või ropud, ei tohiks selline küsimus üldse teemaks tulla. Olen ka ise tätoveeringutega õpetaja, kuigi minu tätoveeringuid pole koolis enamasti näha, välja arvatud mõnel soojemal kuul. Paar korda on õpilased küsinud tätoveeringute kohta, ilmselt tundes huvi ja kaaludes endale tegemist. Olen neile vastanud, et nad lükkaks selle otsuse oma elus edasi, sest asjaga pole kiire ning küpsemas eas võtavad nad tõenäoliselt vastu parema otsuse. Vahest olen saanud vanematelt õpetajatelt märkusi, et nad kaaluvad ka tätoveeringu tegemist aga paar korda on olnud ka kerget hukkamõistu, mis tuleneb tõenäoliselt sellest et "nõuka" ajal olid tätoveeringud peamiselt kurjategijatel.
(muuseas - eesti keeles on sõna tätoveering ä-tähega :)
Mina arvan, et kui õpetajal
Mina arvan, et kui õpetajal on tätoveeringud, ei mõju ta see kuidagi tema eetilisust või käitumist/suhtumist oma õpilaste vastu. Aga samas kui peakski olema tätoveering mis on kohatu, näidata õpilastele, peaks selle ära peitma. Tätoveeringute põhjal ei tohiks kindlasti eeldusi teha.
Välimus ei defineeri inimest kui tervikut
Eesti õpetajaeetika koodeksis on kirjas, et "Õpetajal on õigus oma veendumustele ja väärtushinnangutele." Ehk õpetaja väärtustab kunsti - tätoveeringud on tänapäeval kunst - neid tehakse kaunistamise eesmärgil. Kuidas saab mitte-eetiliseks pidada kellegi väärtushinnanguid, mis on seotud sellega, mida mu silmad näevad, mis mullle meeldib. See oleks sama võrdlus, kui ütleme, et õpetajatel pole eetiline olla blondiin, sest "liiguvad ju jutud, et blondiinid ei ole arukad". Ehk siis, mida ma tahan öelda, on see, et kedagi ei tohiks välimuse tõttu diskrimineerida, kuid õpetaja peab olema valmis vastama näiteks laste küsimustele, miks tal on tätoveering või mida need tähendavad - õpilased on uudishimulikud ja nagu eelnev kommenteerija välja tõi, siis võibolla kui on tätoveeringuid, mis on veidi ebasündsad ja ei ole soovi õpetajal ise neid selgitada, peaks neid peitma.
Tatoveeringud ei mängi rolli
Mina arvan, et õpetajal olemas olevad tatoveeringud ei määra õpetaja puhul tema eetilisust. Tatvoveeringud ei mängi minu arvates mingit rolli kui õpetajal on olemas piisav kvalifikatsioon ja ta oskab enda ainet/eriala õpetada.
Lisa kommentaar