Tartu Ülikooli eetikakeskusel on hea meel kuulutada avatuks konkursi „Hea kool kui väärtuspõhine kool“ 2015. aasta voor.
Konkursi tulemused:
"Väärtuskasvatuse kool 2015": Ilmatsalu Põhikool
Tiitliga „Hea kooli edendaja“ tunnustati Ilmatsalu Põhikooli, Nissi Põhikooli, Tartu Kivilinna kooli, Tartu Kristjan Jaak Petersoni Gümnaasiumi ja Türi Põhikooli.
„Hea kooli rajaleidja“ tiitli pälvisid järgmised õppeasutused:
Haapsalu Linna Algkool
Jüri Gümnaasium
Kärla Põhikool
Lümanda Põhikool
Puhja Gümnaasium
Räpina Ühisgümnaasium
Tallinna Laagna Lasteaed-Põhikool
Tartu Descartes’i Kool
Tartu Hansa Kool
Turba Kool
Ülenurme Gümnaasium
Konkursi eesmärk: Arendada koolide eneseanalüüsi võimekust Arendada koolide väärtusarenduslikku pädevust Koguda, levitada ja tunnustada koolide häid kogemusi ja praktikaid
Konkursitöö formaat: hea kooli konkursitöö formaat Etteantud vormi kasutamine on soovituslik. Konkursitöös peab olema määratud, milliseid aspekte analüüsiti, ning konkursi juhendis olevad küsimused peavad olema vastatud.
Konkursitöö formaat lähtub hea kooli aspektidest: hea kooli aspektid
Juhend analüüsiks: palume valida neljast erinevast valdkonnast igaühest (vaata „Hea kooli aspektid“,) 1–3 aspekti, mida peate oma kooli jaoks oluliseks. Seejärel analüüsige neid aspekte oma kooli kontekstis (kasutades selleks ettenähtud formaati), vastates järgmistele küsimustele: 1. Kus ja mis eesmärgil teie kool valitud aspektiga tegeleb? Kes selle aspektiga tegeleb ja kuidas ta seda teeb? Palun tooge tegevuste juurde välja ka vastav materjal, andmed ja/või näited, mis aspektiga tegelemist näitavad. 2. Millised andmed ja nende kogumise viisid võimaldaksid edaspidi veel täpsemalt hinnata, et selle aspektiga tegelemine on tulemuslik? 3. Millised on kitsaskohad ning kas ja kuidas on planeeritud nendega tegelemine?
(Väärtusarenduse analüüsi kohta tasub inspiratsiooniks tutvuda Halliki Harro-Loidi raamatuga „Väärtusarenduse analüüs – miks ja kuidas?“, mis on kättesaadav: http://www.eetika.ee/et/vaartusarendus/metoodilised-vahendid-opetajale)
Seekordne konkurss toimub mitmes osas.- Tagasiside saamiseks on tööde esitamise tähtaeg 18. mai 2015. a.
Sel aastal on koolidel võimalik tagasisidet saada juba töö kirjutamise protsessis. TÜ eetikakeskuse väärtuskasvatuse eksperdid annavad 18. maiks esitatud töödele põhjalikku tagasisidet, mida saab kasutada oma töö edasi arendamiseks. 18. maiks esitatud töö ei pea olema lõplikult viimistletud ja detailideni läbi mõeldud.
- Tööde esitamise lõplik tähtaeg on 9. november 2015. a.
Konkursil osalevad koolid kandideerivad tiitlitele „Hea kooli rajaleidja 2015“ ja „Hea kooli edendaja 2015“ Koolid, kes esitavad oma töö 18. maiks, kandideerivad lisaks ka tiitlile „Väärtuskasvatuse kool 2015“.
Miks tasub konkursil osaleda?
„Hea kooli rajaleidja 2014“ tiitli saanud Nissi Põhikooli direktor Anneli Ajaots kirjeldas, mis kasu konkursil osalemisest kooli igapäevatöös oli. Konkursil osalemist oli koolis juba mitu korda arutatud ning 2014. aastal sai ka konursitöö esitatud.
"Esmalt pani see konkurss meid oma igapäevatööd analüüsima: küsima hinnanguid õpetajatelt, lastelt ja lastevanematelt. Mida teeme? Kuidas teeme? Mida teeme hästi? Mida saaks teha paremini? Kas ja milliseid väärtusi kannab meie kool? Selle käigus selginesid aga meie tegevuse sihiseaded. Konkursi raames toimunud kohtvisiit andis professionaalset tagasisidet ja häid nõuandeid väärtuspõhise koostöö arendamiseks. Lõpptulemusena andis see meile palju positiivseid kogemusi ning kiitvaid hinnanguid meie tegemistele."
Ka Tartu Kristjan Jaak Petersoni Gümnaasiumi ("Hea kooli rajaleidja 2014") noortekoordinaator Anna-Liisa Blaubrük tõi välja, et konkursitöö kirjutamine suunas kooli tegevusi sügavuti analüüsima, mille tulemusel kerkisid esile uued ideed, kuidas erinevaid valdkondi edasi arendada:
"Eetikakeskusele kirjutatud töö annab võimaluse vaadata end peeglist. Kuigi tööd kirjutades on kiusatus end kurja võõrasema kombel kaunimana vaadata, annavad empiirika nõuded ette raamid, misläbi kogu analüüs saab reaalsema ja sügavama tähenduse. Konkursitööd kirjutades on hea teha ka valdkonnas arenguplaane, kriitiline sõber pole kuri hunt vaid pigem kuldkala, kes annab võimaluse näha kooli teise nurga alt ning anda tulevikuks ideid, kuidas arendada analüüsitud valdkondi."
Haapsalu Linna Algkool, keda samuti tiitliga "Hea kooli rajaleidja 2014" tunnustati, leidis samuti, et konkursil osalemine aitas igapäevast tööd paremini mõtestada ja struktureerida:
"Konkursil osalemine andis kindlustunde, et liigume õiges suunas. Konkursitöö kirjutamine oli suurepärane kogemus: analüüsisime oma tegemisi „Kiusamisest vaba kooli“ võtmes, võttes aluseks meie kooli põhiväärtuse, milleks on koostöö. Meie kooli toimus ka eetikakeskuse kohtvisiit, mis oli väga südamlik ja andis meile tohutult positiivset energiat."
Oodatud on kõikide koolide meeskonnatöös valminud hea kooli mudelist lähtuvad eneseanalüüsid. Sealhulgas ootame osalema ka eelmistel aastatel osalenud koole.
Pikkus ja viitamine: konkursitöös on väga oodatud täiendavad materjalid, mida on võimalik konkursitöö formaadile lisada (nt statistilised andmed, fotod, videod, juhtumikirjeldused, õpetajate tähelepanekud ja märkused jms). Palume täiendavatele materjalidele tekstisiseselt viidata. Näide: küsitluse tulemused (vaata lisa 1 „Küsitluse tulemused“) näitasid, et... Lisad on soovitav panna konkursitööga ühisesse faili. Võimalusel soovitame kasutada veebiviiteid lisade asemel. Konkursitöö soovitav pikkus (ilma lisadeta) on 15–30 lehekülge.
Koolitused: konkursil osalevatele koolidele toimub sügisel tasuta koolitus, mille käigus tutvustatakse eneseanalüüsi toetavaid meetodeid.
Konkursitööde hindamine: konkursitööde hindamisel lähtutakse konkursitöö juhendist ning oodatakse ausat ning tõenduspõhist analüüsi. Eriti pööratakse tähelepanu konkursitöös väljenduvale väärtusarenduslikule analüüsile.
Tunnustamine: konkursitööde tunnustamine toimub iga-aastasel väärtuskasvatuse konverentsil Tartus ning üle antakse tiitlid „Hea kooli rajaleidja 2015“, „Hea kooli edendaja 2015“ ja „Väärtuskasvatuse kool 2015“.
Kokkuleppel autoritega avalikustatakse konkursitööd või väljavõtted nendest eetikaveebis, aadressil: http://www.eetika.ee
Tartu Ülikooli eetikakeskusel on hea meel kuulutada avatuks konkursi „Hea lasteaed kui väärtuspõhine lasteaed“ 2015. aasta voor.
"Väärtuskasvatuse lasteaed 2015": Pärnu Lasteaed Pillerpall
Tiitliga „Hea lasteaia edendaja“ tunnustati järjepideva töö eest Pärnu Lasteaed Pillerpall ja Pärnu Lasteaed Päikesejänkut.
„Hea lasteaia rajaleidja“ tiitli pälvisid:
Keila Lasteaed Vikerkaar
Kuressaare Tuulte Roosi Lasteaed
Kõrveküla Lasteaed Päikeseratas
Tabasalu Lasteaed Tibutare
Tallinn Jaan Poska Lasteaed
Tallinna Lepatriinu Lasteaed
Konkursi eesmärk: Arendada lasteaedade eneseanalüüsi võimekust Arendada lasteaedade väärtusarenduslikku pädevust Koguda, levitada ja tunnustada lasteaedade häid kogemusi ja praktikaid
Konkursitöö formaat: hea lasteaia konkursi formaat Etteantud vormi kasutamine on soovituslik. Konkursitöös peab olema määratud, milliseid aspekte analüüsiti, ning konkursi juhendis olevad küsimused peavad olema vastatud.
Konkursitöö formaat lähtub hea lasteaia aspektidest: hea lasteaia aspektid
Juhend analüüsiks: palume valida neljast erinevast valdkonnast igaühest (vaata „Hea lasteaia aspektid“) 1–3 aspekti, mida peate oma lasteaia jaoks oluliseks. Seejärel analüüsige neid aspekte oma lasteaia kontekstis (kasutades selleks ettenähtud formaati), vastates järgmistele küsimustele: 1. Kus ja mis eesmärgil teie lasteaed valitud aspektiga tegeleb? Kes selle aspektiga tegeleb ja kuidas ta seda teeb? Palun tooge tegevuste juurde välja ka vastav materjal, andmed ja/või näited, mis aspektiga tegelemist näitavad. 2. Millised andmed ja nende kogumise viisid võimaldaksid edaspidi veel täpsemalt hinnata, et selle aspektiga tegelemine on tulemuslik? 3. Millised on kitsaskohad ning kas ja kuidas on planeeritud nendega tegelemine?
Sel aastal on lasteaedadel võimalik tagasisidet saada juba töö kirjutamise protsessis. TÜ eetikakeskuse väärtuskasvatuse eksperdid annavad 18. maiks esitatud töödele põhjalikku tagasisidet, mida saab kasutada oma töö edasi arendamiseks. 18. maiks esitatud töö ei pea olema lõplikult viimistletud ja detailideni läbi mõeldud.
Konkursil osalevad lasteaiad kandideerivad tiitlitele „Hea lasteaia rajaleidja 2015“ ja „Hea lasteaia edendaja 2015“ Lasteaiad, kes esitavad oma töö 18. maiks, kandideerivad lisaks ka tiitlile „Väärtuskasvatuse lasteaed 2015“.Oodatud on kõikide lasteaedade meeskonnatöös valminud hea lasteaia mudelist lähtuvad eneseanalüüsid. Sealhulgas ootame osalema ka eelmistel aastatel osalenud lasteaedu.
Koolitused: konkursil osalevatele lasteaedadele toimub sügisel tasuta koolitus, mille käigus tutvustatakse eneseanalüüsi toetavaid meetodeid.
Tunnustamine: konkursitööde tunnustamine toimub iga-aastasel väärtuskasvatuse konverentsil Tartus ning üle antakse tiitlid „Hea lasteaia rajaleidja 2015“, „Hea lasteaia edendaja 2015“ ja „Väärtuskasvatuse lasteaed 2015“.