2013
Eetikakeskuse aprilli uudiskiri
TÜ eetikakeskuse uudiskiri
aprill 2013
22. aprillil toimub kollokvium inimväärikuse teemal
Kollokvium toimub 22. aprillil kell 16.15 Tartu Ülikooli eetikakeskuses Jakobi 2 ruumis 336.
Ettekandjad: Nele Parrest, Õiguskantsleri büroo õiguskansleri asetäitja-nõunik ja Naatan Haamer, Tartu Ülikooli kliinikumi laste- ja naistekliiniku hingehoidja ja vikaarvaimulik. Moderaator Tartu Ülikooli Molekulaar- ja rakubioloogia Instituudi juhataja professor Toivo Maimets.
Kollokviumi raames otsime vastuseid alljärgevatele küsimustele:
1. Mida tähendab inimväärikus? Kes loeb kui inimene?
2. Kuidas me seda mõistet kasutame? Millistes kontekstides ja miks just neis? Mida me sellega saavutada soovime kui inimväärikuse mõistete nendes kontekstides kasutame? Kas see mõiste on pädevaim nendes kontekstides? Kas see ei tekita mitmetimõistmist? (Eeldus: me ju kõik teame, mis see on. Tegelikkus: kas ikka teame? või kas teame ühtemoodi?)
3. Mida tähendab väärikus, elu väärtus, väärtused?
4. Millised tänapäevased arengud ohustavad/arendavad inimväärikust?
5. Inimväärikus kui juriidiline termin vs inimväärikus kui eluviis. Inimväärikus kui kultuuriline eripära?
6. Mille poolest ja kas erineb inimväärikus lapsel ja täiskasvanul? Kas inimväärikus kasvab eluea jooksul?
Vaata ka: Eetikakollokvium inimväärikusest
24.–26. aprillil toimub Tartus konverents "Global Catalysts: The Potential and Ethics of Learning from Children"
Konverentsil uuritakse, kuidas saaksid lasteülikoolid ja muud sarnased ettevõtmised aidata kaasa sellele, et kohalikel vähemustel tekiks parem juurdepääs kõrgemale haridusele.
Konverents on inglise keeles ja tasuta.
Projekti "SiS Catalyst" keskmes on lapsed, kelle kirjeldamiseks kasutatakse väljendit "kohalikud vähemused". See grupp lapsi on kohalikus kogukonnas need, kes kõige väiksema tõenäosusega asuvad kõrgharidust omandama. Kasvades üles kultuuris, kus ülikoolis õppimine ei ole tavaks, ei ole nad sageli teadlikud sellest, et neil on võimalik kõrgharidus valida, ning seda hoiakut võimendavad nende perekonna, kogukonna, kooli ja meedia ootused.
Teiselt poolt tugineb ülikoolide kultuur nende põlvkondade ootustele, kellel on olnud eelised hariduse omandamisel. See kultuur on sügav ja kaugeleulatuv. Igal asutusel on oma spetsiifiline kultuur, mis on segu tema ainulaadsest ajaloost, geograafiast, inimestest, poliitikast, arhitektuurist jne.
Vaata ka: Global catalysts
TÜ eetikakeskuse koolitajad on valmis koole väärtusarendusega tegelemisel abistama
Täiendõppe II semestri lõpetanud 25 koolitajat on valmis pakkuma koolidele võimalust oma väärtusarenduse alase tegevuse hindamiseks.
Koolitusprogramm toimub programmi "Eesti ühiskonna väärtusarendus 2009–2013" raames.
Eetikaekspert loomkatseprojekti loakomisjonis
Külli Keerus kuulub alates märtsist loomkatseprojekti loakomisjoni kui eetika ekspert. Põllumajandusministeeriumi juures tegutseva komisjoni liikmed määrati viieks aastaks.
TÜ eetikakeskuse uued töötajad
Alates 2013. aastast töötab TÜ eetikakeskuses kolm uut töötajat.
Gea Kangilaski tegeleb riikliku väärtusprogrammi tegevuste koordineerimisega.
Heidy Meriste tööülesanded on raamatukogu töö korraldamine, artiklite kirjutamine eetikaveebi ning osalemine eetikakeskuse projektides ning ürituste ettevalmistamisel.
Jaana Eigi tööülesanded on raamatukogu töö korraldamine ning osalemine eetikakeskuse ürituste ettevalmistamisel.
Raamatukogu teated
Alljärgnevalt on välja toodud nimekiri uutest raamatutest. Täiendamist on leidnud sellised valdkonnad, nagu näiteks bio- ja meditsiinieetika, samuti keskkonnaeetika, tähelepanuta ei ole jäänud ka poliitiline filosoofia ja mitmed teised olulised harud.
1. Bullock, Jane A.; Haddow, George D.; Coppola, Damon P. Introduction to homeland security. Principles of all-hazards risk management.
2. Dierickx, Kris; Borry, Pascal (eds) New challenges for biobanks. Ethics, law and governance.
3. Givens, Terryl L. When souls had wings. Pre-mortal existence in Western thought.
4. Honneth, Axel The I in we. Studies in the theory of recognition.
5. Miller, Geoffrey (ed) Pediatric bioethics.
6. Mookherjee, Monica (ed) Democracy, religious pluralism and the liberal dilemma of accommodation.
7. Morriss, Peter Power. A philosophical analysis.
8. Nelkin, Dorothy; Lindee, Susan M. The DNA mystique. The gene as a cultural icon.
9. Owens, David Shaping the normative landscape.
10. Radest, Howard B. Bioethics. Catastrophic events in a time of terror.
11. Regan, Priscilla M. Legislating privacy. Technology, social values, and public policy.
12. Regan, Tom Animal rights, human wrongs. An introduction to moral philosophy.
13. Regan, Tom Empty cages. Facing the challenge of animal rights.
14. Sperber, Dan; Wilson, Deirdre Relevance. Communication and cognition.
15. Tuomela, Raimo The philosophy of sociality. The shared point of view.
16. White, Michael J. Political philosophy. A historical introduction.
17. Wright, David; De Hert, Paul (eds) Privacy impact assessment.
Eetikaveebi viimased kuumad teemad
Kavalad sõnasepad - geeniused või siiski nurjatud?
Kui rooli istud, ära joo! Kui loengus oled, ära koo?
Mõtteharjutus homseks
Embrüo, tüvirakud, abort etc.
Kool kui ühiskonna peegel?
Tule, räägi kaasa, mida arvad Sina!
Lugupidamisega TÜ eetikakeskus
Tulge ja võtke ka eetikafoorumis sõna!
TÜ eetikakeskuse detsembri ja jaanuari uudiskiri
detsember 2012 - jaanuar 2013
Ilmus raamat "Lühinäidendid. Väärtuskasvatuse abivahend koolidele"
Raamatu eesmärk on anda õpetajatele ja õpilastele praktiline vahend, mille kaudu innustada neid lühinäidendeid väärtuskasvatuslikel eesmärkidel kasutama ja näidenditekste julgesti modifitseerima.
Väärtuskasvatuses saab kasutada paljusid aktiivõppe meetodeid. Lühinäidendite kogumik on mõeldud abivahendina nende draamapedagoogiliste suundade kasutamiseks, kus põhirõhk on lavastamisprotsesil ja näidendi tekstiga töötamisel. Need suunad on väärtuskasvatuse seisukohalt tänuväärsed, kuna fikseeritud rolli asemel saab välja mõelda ja katsetada mitmeid alternatiivseid stsenaariume ning võrdluse kaudu on võimalik enda ja teiste väärtusi selgemalt näha.
Raamat sisaldab 27 näidendit, millest põhiosa moodustavad 2011. aastal TÜ eetikakeskuse poolt korraldatud lühinäidendite võistlusele laekunud tööd. Näidendite autorite ring on lai: õpetajad, kirjanikud, huvijuhid, õpilased jne. Näidendeid on koostajate poolt modifitseeritud ning lisatud juhendlõike ja küsimusi väärtusdiskussiooni õhutamiseks klassis.
Kogumiku koostajad on Halliki Harro-Loit, Ülle Kauksi, Kadri Ugur, Katrin Velbaum ja Mari-Liisa Parder. Raamatu ilmumist toetas Avatud Eesti Fond ja Haridus- ja Teadusministeerium.
Konverents privaatsuse ja andmekaitse eetilistest küsimustest
Konverentsi eesmärk on käsitleda privaatsuse ja andmekaitse eri aspekte ja probleeme.
Privaatsuse mõistel on erinev sisu nii teadus-, kirjandus- kui õigusringkondades, mistõttu alustame konverentsi privaatsuse olemuse ja mõiste välja selgitamisega. Arutleme peamiste küsimuste üle privaatsuse loomu ja sisu kohta, samuti uurime privaatsust kui eetilist väärtust.
Konverents toimub 9.–10. jaanuaril 2013 Tallinnas Rahvusooperis Estonia.
Lisainfo
TÜ eetikakeskuse koolitajad on valmis koole väärtusarendusega tegelemisel abistama
Täiendõppe II semestri lõpetanud 25 koolitajat on valmis pakkuma koolidele võimalust oma väärtusarenduse alase tegevuse hindamiseks.
Täpsemat infot koolituse ja õpetajatele suunatud "Väärtuste mängu" kohta leiab siit.
Koolitusprogramm toimub programmi "Eesti ühiskonna väärtusarendus 2009–2013" raames.
Uuel aastal jätkub kandideerimine koolitusele "Õpetaja väärtuskasvatuslik pädevus"
Koolitusele "Õpetaja väärtuskasvatuslik pädevus" on alanud järgmine kandideerimisvoor. Koolitus algab 15.–16. veebruar Tallinnas ning koosneb kolmest kohtumisest (lisaks veebruarile ka 21.–22. märts Tartus ja 18.–19. aprill Viimsis).
Koolitusprogrammi eesmärk on rõhutada õpetaja ja eriti klassijuhataja rolli väärtuskasvatajana:
- tema rolli väärtuste kommunikatsioonis erinevate osapoolte vahel (kool, laps, lapsevanem, klassikaaslased)
- võimestada klassijuhataja keskset rolli juhina
- pakkuda õpetajale väärtuskasvatusalaseid töövahendeid, mis on klassijuhatajale toeks isiksuse arendamise protsessis
- juhendada, kuidas nii klassivälises töös kui ka igas aines on võimalik väärtuskasvatusega tegeleda ja integreerida seda aineõpetusse ning
- mõtestada koos õpetajatega lahti RÕK, PGS, põhikooli ja gümnaasiumi sihiseaded ning kooli roll inimese kasvatajana.
Täpsem info
Koolitusprogramm toimub Innove alameetme 1.1.7.6 "Põhikooli ja gümnaasiumi riiklikele õppekavadele vastav üldharidus" raames.
5. väärtuskasvatuse konverents "Hea kooli mõõdupuud" sõnastas hea kooli kriteeriume
4.–5. detsembril toimus TÜ eetikakeskuse 5. väärtuskasvatuse konverents "Hea kooli mõõdupuud". Laste kasvatamisel õnnelikeks inimesteks on vaja eri osapoolte – kooli, kodu, huvikoolide, noortekeskuste ja omavalitsuste – koostööd, mida praegused mõõdupuud paraku ei mõõda. Mida aga ei mõõdeta, seda ka piisavalt ei väärtustata. Kui soovime liikuda arengut ja koostööd toetava kooli poole, nagu Haridusstrateegia 2020 seda sõnastab, siis peame leidma koolide headuse hindamiseks sobivamad mõõdupuud.
Lisainfo ja konverentsi järelvaatamine
Seni sõnastatud kriteeriumid on kommenteeritavad
Raamatukogu teated
Eetikakeskuse raamatukogu on suletud 22. detsembrist kuni 6. jaanuarini.
Eetikaveebi viimased kuumad teemad:
Hea kooli kriteeriumid
Kelle seadus kehtib Mulle?
Omavastutuse järjekindlusetu jutt
Abielu ei ole vaid mehe ja naise vahel
Tule, räägi kaasa, mida arvad Sina!
Lugupidamisega TÜ eetikakeskus
Tulge ja võtke ka eetikafoorumis sõna!