2013
Väärtuskasvatuse konkursid lasteaedadele ja koolidele
2013. aastal toimusid väärtuskasvatuse konkursid pealkirjade "Hea lasteaia rajaleidja" ja "Hea kooli rajaleidja" all.
Konkursi "Hea lasteaia rajaleidja" juhend
Konkursi "Hea kooli rajaleidja" juhend
Registreeru 2013. aasta väärtuskasvatuse konkursile!
TÜ eetikakeskus korraldab taas väärtuskasvatuse konkursid lasteaedadele ja koolidele. Sel aastal toimub konkurss etteregistreerumisega – kõigil, kes soovivad konkursist osa võtta palume oma soovist teada anda hiljemalt 1. oktoobriks.
Konkursile registreerunud koolidel ja lasteaedadel on võimalik esitada konkursitöid kuni 1. novembrini 2013.
Konkurss "Väärtuskasvatus koolis: arengut ja koostööd toetav kool"
TÜ eetikakeskus on koostöös TÜ haridusuuringute ja õppekavaarenduse keskuse ning Haridus- ja Teadusministeeriumiga asunud välja töötama hea kooli tunnustussüsteemi ja hindamismudelit, kus senine koolide sisehindamise formaat asendatakse väärtusanalüüsil põhineva koolide enesehindamise küsimustikuga.
Hea kooli mudelis tõstetakse fookusse ka need hea kooli aspektid, mis on seni vähe tähelepanu saanud, kuid ometi väga olulised: õpilaste erinevate andekuste ja võimete maksimaalne väljaarendamine, õpilaste sotsiaalsete oskuste ja väärtushoiakute kujunemine, õpivalmidus kogu elukaare jooksul, koolimeeldivus, füüsilise ja vaimse turvalisuse tagamine, tervislike eluviiside kujundamine jpt.
Konkursil osalevatel koolidel on võimalus TÜ eetikakeskuse väljatöötatud esialgset enesehindamise formaati katsetada ning oma tagasiside ja tähelepanekutega hea kooli mudeli arendamisele kaasa aidata.
Kõigile konkursil osalenud koolidele anname asjatundlikku põhjalikku tagasisidet, mida teil on hiljem võimalik kasutada ka uut sisehindamise aruannet koostades!
Konkursil osalevatel koolidel tuleb täita veebipõhine enesehindamise küsimustik, kus kirjeldatakse
- koolis tehtavat õppe- ja kasvatustööd,
- õppimist ja kasvamist toetavat koolikeskkonda,
- juhtimist ja eestvedamist,
- koostööd ja häid suhteid eri osapoolte vahel.
Konkurss "Väärtuskasvatus lasteaias: arengut ja koostööd toetav lasteaed"
Hea kooli mudeli protsess ei puuduta üksnes koole, sarnane mudel on kavas välja töötada ka lasteaedadele. Hea lasteaia mudelis väärtustatakse tööd, mida lasteaiad teevad lapse emotsionaalse ja sotsiaalse arengu toetamisel, lapse füüsilise ja vaimse turvalisuse tagamisel, tervislike eluviiside kujundamisel, koostööl lapsevanematega jpm. Konkursil osalevatel lasteaedadel on võimalus TÜ eetikakeskuse väljatöötatud esialgset lasteaia enesehindamise küsimustikku katsetada ning oma tagasiside ja tähelepanekutega hea lasteaia mudeli arendamisele kaasa aidata.
Kõigile konkursil osalevatele lasteaedadele anname asjatundlikku põhjalikku tagasisidet!
Konkursil osalevatel lasteaedadel tuleb täita veebipõhine enesehindamise küsimustik, kus kirjeldatakse
- lasteaias tehtavat õppe- ja kasvatustööd,
- õppimist ja kasvamist toetavat keskkonda,
- juhtimist ja eestvedamist,
- koostööd ja häid suhteid eri osapoolte vahel.
Konkursside tulemusel antakse üle rändtiitlid "Väärtuskasvatuse lasteaed 2013" ja "Väärtuskasvatuse kool 2013". Konkursi tulemused tehakse teatavaks ja väärtuskasvatuse rändtiitlid antakse üle 13.-14. detsembril toimuval iga-aastasel väärtuskonverentsil Tartus.
Tellige väärtuskasvatuse täiendkoolitus oma kooli või lasteaeda!
Õppeaasta algus on lähenemas - broneeri väärtusarenduse täienduskoolitus oma kooli või lasteaeda juba septembriks. Täienduskoolitus aitab õpetajal ja kooli- ning lasteaiaperel teada saada, kuidas väärtuste avaldumist igapäeva tööelus analüüsida ning kuidas väärtusarendusega tulemuslikult tegelda. Küsi koolituspäeva pakkumist eetika [ät] eetika.ee
Vaata videot väärtuste mängu mängimisest: http://www.uttv.ee/naita?id=8319
Konkurss "Muuseumi külastajaruum kui väärtuste kandja"
Tartu Ülikooli eetikakeskus kuulutab välja muuseumide konkursi "Muuseumi külastajaruum kui väärtuste kandja", et suunata muuseume mõtestama oma rolli väärtuste kandja ja arendajana.
Miks kirjutada konkursitöö? Eelmise aasta võidumuuseumi Miia-Milla-Manda juhataja Maarja Kõuts mõtiskleb:
Konkursitöö kirjutamine andis väga hea tõuke kogu meeskonnaga oma muuseumi missioon ja väärtused värske pilguga üle vaadata. Töös kirja pandud mõtted ei täitnud mitte ainult konkursil osalemise eesmärki, vaid kokku pandud materjal aitas ka meie endi tööd oma väärtuste edendamise vallas õigel kursil hoida. Nii mõnigi mõte sai selgemaks mõeldud. Lahtikirjutamine aitab mõtteid selgena hoida ja tervel meeskonnal neist ühtmoodi aru saada. Tehtud kirjatöö on hea meie tulevastele uutele meeskonnaliikmetele lugemiseks, et nemadki meie väärtuste osas meiega kaasa mõtelda võiksid. Töö kirjutamise käigus tulid välja ka nii mõnedki kitsaskohad, mille lahendamine aitaks meie muuseumi eesmärkide täitmisele ja väärtuste arendamisele veelgi rohkem kaasa.
Muuseum kui väärtuste kandja ja hoidja
Muuseumid mängivad tähtsat rolli meie kultuuripärandi ja rahvuslike väärtuste hoidmisel ning arendamisel. Läbi ajaloo mõtestamise tänapäeva kontekstis edastatakse laiemale avalikkusele sõnumit väärtustest, mida kanname ja oluliseks peame. Igapäevatöö kultuuripärandi kandjatena annab muuseumidele seega vastutusrikka rolli väärtuste eestkõnelejatena.
Kas neid väärtusi kantakse edasi teadlikult või on tegu juhuvalikutega? Näiteks muuseumis toimuvate näituste programm räägib muuseumi kohta üsna palju – teemade valiku kaudu näidatakse, mida peetakse oluliseks ja aktuaalseks. Iseäranis eristuvad muuseumi omanäitused, mille kaudu suheldakse külastajaga kõige vahetumalt ning mille sisu on kõige otsesemalt muuseumis tehtava uurimistöö peegeldus.
Konkursi tingimused
Konkursi pikaajalisem eesmärk on tuua esile muuseumide laiapõhjaline ja mitmekülgne väärtusarenduslik roll (kogumine, uurimistöö, kultuuripärandi säilitamine ja vahendamine, haridus, kultuuriidentiteedi edendamine, kasumi tootmine). Sel aastal keskendume konkreetsemalt muuseumi ruumile ja seal avalduvatele väärtustele, seetõttu on konkursile oodatud muuseumide tööd, mis analüüsivad muuseumi külastajaruume väärtuste perspektiivist lähtuvalt. Konkursi eesmärgiks on märgata ja analüüsida, milliseid väärtusi muuseumiruumid kannavad, kuivõrd esineb ruumides väärtuskonflikte ning millised on võimalikud parendusettepanekud, mida konkursil osalejad esile toovad.
Konkursi kaudu aidatakse kaasa parimate kogemuste levitamisele ning võimalike väärtuskonfliktide esiletoomisele ja lahendamisele. Konkursitöö kirjutamisel ei tohiks sihiks olla vaid positiivsete külgede esiletoomine, vaid ka murekohtade kaardistamine ja vajaduste analüüsimine.
Konkursitöö sisu
Konkursile on oodatud ülevaated muuseumide külastajaruumist, mis püüavad
- märgata muuseumi külastajaruumis ilmnevaid väärtusi;
- võrrelda, kuivõrd on muuseumi tegevuse aluseks olevad väärtused kooskõlas külastajaruumis avalduvate väärtustega;
- teadvustada muuseumi külastajaruumis ette tulevaid eetilisi dilemmasid ja/või väärtuskonflikte ning osutada nende lahendamise võimalustele;
- märgata ja analüüsida arendusvõimalusi ehk kohti, millele tahetakse väärtusarenduses edaspidi suuremat tähelepanu pöörata.
Vaata ka abistavat videot, kus professor Halliki Harro-Loit räägib sellest, kuidas muuseumiruumis avalduvaid väärtusi märgata.
Konkursitööde esitamine ja tulemuste väljakuulutamine
Tööde esitamise tähtaeg on 16. september 2013. a.
Konkursitööde alusel kuulutab TÜ eetikakeskus välja "Väärtusarenduse muuseum 2013" tiitli saaja. Parimad tööd avaldatakse eetikaveebis www.eetika.ee. Konkursi võitjat ootavad peale tiitli ja rändkarika veel ka uued koostööhorisondid programmis osalevate koolide ja lasteaedadega ning võimalus saada TÜ eetikakeskuselt väärtusarenduse alast nõustamist oma järgmise näituse või haridusprogrammi koostamiseks.
Konkursi taustast
Väärtusarenduse alase tööga on Eesti koolide ja lasteaedade, aga ka laiema avalikkuse suunal tegeletud alates 2009. aastast. 2012. aastal alustasime analoogset koosööd ka muuseumidega, et pöörata tähelepanu muuseumide väärtusarenduse alase kompetentsi tõstmisele. Seetõttu oli muuseumidele 2012. aastal suunatud väärtusarenduse alane meistriklass ning konkurss, millega muuseumidel avanes võimalus omaenda tegevust tervikuna väärtuste aspektist mõtestada.
Toetajad
Konkurss toimub Haridus- ja Teadusministeeriumi riikliku programmi "Eesti ühiskonna väärtusarendus: 2009-2013" raames. Riikliku programmi eesmärk on hoida ja edendada neid väärtusi, mis kindlustavad Eesti ühiskonna inim- ja sotsiaalse arengu, peamiselt peetakse silmas alusväärtusi, mis on kirjas nii Eesti Vabariigi põhiseaduse preambulis kui ka Euroopa Liidu alusdokumentideks.
Konkursi ja koolituste läbiviimist toetab Hasartmängumaksu Nõukogu.