2013
Koolitus "Hea lasteaia rajaleidja"
Koolituse korraldab TÜ eetikakeskus koostöös RaM Veskimöldre Lasteaiaga ("Väärtuskasvatuse lasteaed 2012") 9. oktoobril 2013 algusega kell 10.00
Koolitus toimub RaM Veskimöldre Lasteaiasaadressil Instituudi tee 151, Laagri, Harjumaa
Koolitusel arutletakse selle üle, milliste vahenditega lasteaed saab oma arenguvajadust hinnata, tehtud head tööd ja kitsaskohtadega tegelemist veenvalt näidata. Koolitus on ka ettevalmistavaks tegevuseks lasteaedadele suunatud konkursile, milles osalejaid tunnustatakse iga-aastasel väärtuskasvatuse konverentsil 12.-13. detsembril. Koolitus on tasuta. Koolitusel ja väärtuskasvatuse konkursil osalejad saavad Tartu Ülikooli tunnistuse.
Registreerumise tähtaeg on 7. oktoober 2013
Konkurss ja koolitus toimuvad Haridus- ja Teadusministeeriumi riikliku programmi "Eesti ühiskonna väärtusarendus 2009-2013" raames.
Registreerimisel on eelistatud need lasteaiad, kes soovivad ka väärtuskasvatuse konkursist osa võtta.
Päevakava
10.00 -10.15 Kogunemine ja tervitussõnad
10.15-11.15 RaM Veskimöldre Lasteaia väärtuskasvatuse kogemusest, ringkäik lasteaias – Anu Ratas
11.15-11.45 Kohv ja arutelupaus
11.45-12.15 Väärtusprogrammi tegevused lasteaedade suunal ja 2013. aasta väärtuskasvatuse konkursi tutvustus – Gea Kangilaski
12.15-13.00 Hea lasteaia analüüs: vaatlus kui üks võimalusi lasteaia kohta andmeid koguda – prof. Halliki Harro-Loit
13.00-13.30 Kokkuvõtted ja tagasiside
Antud ajakava raames võib päevakavas tulla muudatusi.
Vaata ka: koolitus "Hea kooli rajaleidja" 8. oktoobril 2013
Koolitus "Hea kooli rajaleidja"
Koolituse korraldab TÜ eetikakeskus koostöös Saku Gümnaasiumiga ("Väärtuskasvatuse kool 2012")
8. oktoobril 2013 algusega kell 10.30
Koolitus toimub Saku Gümnaasiumis aadressil Tallinna mnt 10, Saku
Koolitusel arutletakse selle üle, milliste vahenditega kool saab oma arenguvajadust hinnata, tehtud head tööd ja kitsaskohtadega tegelemist analüüsida. Koolitus on ka ettevalmistavaks tegevuseks koolidele suunatud konkursile "Hea kooli rajaleidja", milles osalejaid tunnustatakse iga-aastasel väärtuskasvatuse konverentsil 12.-13. detsembril. Koolitus on tasuta. Koolitusel ja väärtuskasvatuse konkursil osalejad saavad Tartu Ülikooli tunnistuse.
Registreerumise tähtaeg on 6. oktoober 2013
Konkurss ja koolitus toimuvad Haridus- ja Teadusministeeriumi riikliku programmi "Eesti ühiskonna väärtusarendus 2009-2013" raames.
Registreerimisel on eelistatud need koolid, kes soovivad ka väärtuskasvatuse konkursist osa võtta.
Päevakava
10.30 -10.45 Kogunemine ja tervitussõnad
10.45-11.45 Saku Gümnaasiumi väärtuskasvatuse kogemusest, ringkäik koolis – Ulvi Läänemets
11.45-12.15 Kohv ja arutelupaus
12.15-12.45 Väärtusprogrammi tegevused koolide suunal ja 2013. aasta väärtuskasvatuse konkursi tutvustus – Gea Kangilaski
12.45-13.30 Hea kooli analüüs: vaatlus kui üks võimalusi kooli kohta andmeid koguda – prof. Halliki Harro-Loit
13.30-14.00 Kokkuvõtted ja tagasiside
Antud ajakava raames võib päevakavas tulla muudatusi.
Vaata ka: koolitus "Hea lasteaia rajaleidja" 9. oktoobril 2013
Koolitus "Aktiivõppemeetodid väärtuskasvatuse teenistuses"
Tartu Ülikooli eetikakeskuse koolitus "Aktiivõppemeetodid väärtuskasvatuse teenistuses"
Õpe toimub kahes sessioonis asukohaga Tartus:
21.-22. mai 2013 (I moodul)
12.-13. juuni 2013 (II moodul)
I moodul: õpetaja eneserefleksioon ja valikute mõtestamine igapäevases tööelus (TÜ eetikakeskuse poolt välja töötatud õpetajatele suunatud metoodiline vahend "Väärtuste mäng"), aktiivõppemeetodites peituvate võimaluste avamine, konkreetsete metoodikate õppimine (lastega filosofeerimine, väärtusselitus).
- Õpetaja eneserefleksioon, sh õpetajate "Väärtuste mäng"
- Aktiivõppemeetodid: lastega filosofeerimine
- Aktiivõppemeetodid: väärtusselitus
Kahe sessiooni vahele jääva kodutööna tuleb osalejatel oma koolis katsetada lastega filosofeerimise meetodit – küsimuste sõnastamist, arutelu juhtimist ja selle kokkuvõtmist. Kodutööde refleksiooni arutatakse II sessiooni esimesel kohtumisel.
II moodul: Aktiivõppemeetoditega tutvumine ja nende metoodika õppimine (TÜ eetikakeskuse poolt välja töötatud õpilastele suunatud metoodiline vahend "Väärtuste mäng", dilemmade konstrueerimine ja lahendamine, draamapedagoogika).
- Aktiivõppemeetodid: õpilastele suunatud "Väärtuste mängu" metoodika õppimine
- Aktiivõppemeetodid: dilemma kui väärtuskasvatuse õppevahend
- Aktiivõppemeetodid: draamapedagoogika
Koolitus on avatud ja tasuta tegevõpetajatele. Kohustus on kohal käia kõigil neljal päeval. Tagatud on sõit, toit, ööbimine ja õppematerjalid.
Muuseumide meistriklass
Kas oled kunagi mõelnud, milliseid väärtusi muuseum ühiskonnas kannab?
Millest või kellest sõltuvad valikud, mida kogude koostamisel ja näituste planeerimisel tehakse? Kuidas on kollektiivses mälus seotud faktid ja nende tähtsustamine, milline on muuseumi vastutus mäluasutusena? Kuidas kommunikeerime muuseumides väärtusi oma külastajale?
Kas muuseumi laiemad eesmärgid ja tegelik olukord garderoobis, näitusesaalis või muuseumitunnis toetavad üksteist?
Eesti Rahva Muuseumil ja Tartu Ülikooli eetikakeskusel on hea meel kutsuda teid 2. mail 2012 kell 10.00 muuseumide meistriklassi Eesti Rahva Muuseumi näitusemajja (Kuperjanovi 9, Tartu), kus tõstatame just need küsimused.
Ettekannetega esinevad TÜ eetikakeskuse juhataja professor Margit Sutrop, kes arutleb muuseumide rolli üle väärtuste kandjatena, ja professor Halliki Harro-Loit, kes räägib lähemalt sellest, milleks ja kuidas oma väärtusi analüüsida. Ettekannetele järgneb praktiline seminar TÜ eetikakeskuse spetsialistide juhendamisel. Muuseumide meistriklassis kuulutame välja ka konkursi kõikidele muuseumidele.
Muuseumide meistriklassi ajakava:
10.00-11.30 Prof Margit Sutrop "Muuseumide roll ühiskonnas - muuseum kui väärtusarendaja?"
11.30-12.00 Paus (avatud ERMi kohvik)
12.00-13.30 Prof Halliki Harro-Loit "Muuseumi väärtusarenduse analüüs - miks ja kuidas?"
13.30-15.30 Praktiline seminar TÜ eetikakeskuse juhendamisel
Muuseumid mängivad olulist rolli meie kultuuripärandi ja rahvuslike väärtuste hoidmisel ning arendamisel. Läbi ajaloo mõtestamise tänapäeva kontekstis edastatakse laiemale avalikkusele sõnumit väärtustest, mida kanname ja oluliseks peame. Igapäevatöö kultuuripärandi kandjatena annab muuseumidele seega vastutusrikka rolli väärtuste eestkõnelejatena.
On oluline küsida, kas neid väärtusi kantakse edasi teadlikult või on tegu juhuvalikutega. Näiteks muuseumis toimuvate näituste programm räägib muuseumi kohta üsna palju – teemade valiku kaudu näidatakse, mida peetakse vajalikuks ja aktuaalseks. Iseäranis eristuvad muuseumi omanäitused, mille kaudu suheldakse külastajaga kõige vahetumalt ning mille sisu peegeldab kõige otsesemalt muuseumis tehtavat uurimistööd.
Peale näituste kaudu tõstatatud teemade kannavad muuseumi väärtusi ka veel nii näituse eksponaatide valik ning näitusetekstide raskusaste ja loetavus kui ka kogukonnaliikmete näituse tegemisse kaasamine või lihtsad olmeküsimused hoones. Näiteks näitab kaldtee muuseumi ukse juures, et arvestatakse ka puuetega inimestega ning väärtustatakse võrdseid võimalusi, kuid kui samas eksponeeritav fotonäitus on asetatud liialt kõrgele, siis räägib see samale väärtusele vastu. Või kui muuseum pakub perepiletit, siis väärtustatakse perede ühistegevusi, samas kui lahtiolekuajad võivad rääkida teist keelt. Nendest näiliselt väikestest asjaoludest tekib suur üldmulje, mille muuseum külastajale jätab, ja sellest sõltub, kas muuseumis tuntakse end oodatuna, kas sinna tahetakse tagasi tulla ja seda teistelegi soovitada.
Väärtusarenduse alase tööga on tegeletud Eesti koolide ja lasteaedade, aga ka laiema avalikkuse suunal süstemaatiliselt 2009. aastast alates, mil Haridus- ja Teadusministeerium kinnitas riikliku programmi "Eesti ühiskonna väärtusarendus: 2009-2013". Programmi eesmärk on hoida ja edendada neid väärtusi, mis kindlustavad Eesti ühiskonna inim- ja sotsiaalse arengu, peamiselt peetakse silmas alusväärtusi, mis on kirjas nii Eesti Vabariigi põhiseaduse preambulis kui ka Euroopa Liidu alusdokumentides ja millest saab täpsemalt lugeda siit.
Pööramaks tähelepanu muuseumide väärtusarenduse-alase kompetentsi tõstmisele toimub 2012. aastal muuseumidele suunatud väärtusarenduse-alane muuseumide meistriklass ning Tartu Ülikooli eetikakeskuse korraldatav konkurss "Väärtusarenduse muuseum 2012" , mille võitjale omistatakse vastav tiitel. Nimetatud konkursiga soovime, et muuseumid kirjeldaksid ja mõtestaksid oma külastajale suunatud tegevusi läbi väärtusarenduse prisma. See annab muuseumidele võimaluse teha teadlik valik nendes väärtustes, mida oma tegevuse kaudu edastada soovitakse, ning seeläbi saaks tulevikus luua uusi võimalusi ühiskonda kõnetavate teemade leidmiseks ja nende paremaks edasiandmiseks külastajale. Konkursi võitjat ootavad peale tiitli veel ka uued koostööhorisondid programmis osalevate koolide ja lasteaedadega ning võimalus saada TÜ eetikakeskuselt väärtusarenduse alast nõustamist oma järgmise näituse või haridusprogrammi koostamiseks.
Koolitus "Õpetaja väärtuskasvatuslik pädevus"
TÜ eetikakeskuse korraldatav koolitus algab 15.–16. veebruaril Tartus ning koosneb kolmest kohtumisest (lisaks veebruarile ka 21.–22. märtsini Tartus ja 18.–19. aprillini Viimsis).
Koolitusprogrammis osalemiseks tuleb saata CV ja motivatsioonikiri hiljemalt 1. veebruariks.
Koolitusprogrammi eesmärk on rõhutada õpetaja ja eriti klassijuhataja rolli väärtuskasvatajana:
tema rolli väärtuste kommunikatsioonis erinevate osapoolte vahel (kool, laps, lapsevanem, klassikaaslased), võimestada klassijuhataja keskset rolli juhina,
pakkuda õpetajale väärtuskasvatusalaseid töövahendeid, mis on klassijuhatajale toeks isiksuse arendamise protsessis,
juhendada, kuidas nii klassivälises töös kui ka igas aines on võimalik väärtuskasvatusega tegeleda ja integreerida seda aineõpetusse ning
mõtestada koos õpetajatega lahti RÕK, PGS, põhikooli ja gümnaasiumi sihiseaded ning kooli roll inimese kasvatajana.
Koolitusprogramm toimub Innove alameetme 1.1.7.6 "Põhikooli ja gümnaasiumi riiklikele õppekavadele vastav üldharidus" raames.