2011
"Väärtuskasvatuse kool 2011" ja "Väärtuskasvatuse lasteaed 2011": Tartu Veeriku Kool ja Eralasteaed Naba
Täna, 8. detsembril andis Tartu Ülikooli eetikakeskus Tartus väärtuskasvatuse konverentsil "Ühiskonna ootused ja kooli muutused. Tuupimiskoolilt kaasava ja elava õpetamiseni" üle tiitli "Väärtuskasvatuse kool 2011", mille sai Veeriku Kool Tartust. Vastava tiitli lasteaedadele võitis Eralasteaed Naba Tallinnast.
Veeriku Kooli direktor Ruth Ahven nendib, et selleaastane konkursitöö valmis meeskonnatööna. "Tiitel tähendab meile väga palju. Kui me alustasime väärtusarendustööga, siis õpetajad olid kahtlevad, sest nad ei saanud aru, mida nad peavad tegema," kirjeldab Ahven protsessi algust ning nendib, et enne väärtusarendusalase töö alustamist ei olnud koolis sõna "väärtus" üldse kasutatudki. "Väärtusarendusega tegelemine on andnud koolile rohkem ühtekuuluvustunnet ja mõistmist, et läbi oma igapäevatöö tegelikult lastes arendamegi nende väärtushoiakuid," nendib Ahven tiitli tähenduse kohta.
Väärtuskasvatuse konkursile esitatud põhjalike tööde eest tunnustas TÜ eetikakeskus ka Miina Härma Gümnaasiumi (mitmekesise ja järjepideva töö eest), Tartu Kivilinna Gümnaasiumi (kogu koolipere protsessi haaramise ning põhjaliku analüüsi eest) ja Tallinna Konstantin Pätsi Vabaõhukooli (koolipere ühtekuuluvusse süvitsimineku eest). Põhjalike tööde ja mitmekülgsete ideede eest tunnustati ka Tartu Eralasteaeda Terake (lugude läbimõeldud kasutamise ja lapsevanemate kaasamise eest), Tartu Lasteaeda Lotte (kontseptsiooni terviklikkuse eest) ning Koigi Lasteaeda Kalevipoeg (ehedate ja läbi elatud lugude eest).
Konverentsil tunnustati teistegi konkursside võitjaid, kelle kohta leiate siit: Väärtusarendus > Aktuaalne > Toimunud konkursid
Selgusid lühinäidendite võistluse tulemused
Selgusid TÜ eetikakeskuse lühinäidendite võistluse võitjad
TÜ eetikakeskuse poolt riikliku programmi "Eesti ühiskonna väärtusarendus 2009-2013" raames toimunud võistluse parimaks tööks tunnistas 6-liikmeline žürii Tiina Teppo töö "Mis siin toimub?". Teise koha omanikuks on töö "Tegu teisel pool piire" (Kätlin Padesaar). Kolmandat kohta jagavad näidendid "Vanapagan ja Peetrus" (Piret Uulma) ning "Vabadus valida?!" (Kadi Kronberg).
Žürii otsustas välja anda ka kaks eripreemiat:
Eripreemia vormiotsingute eest tööle "Süüdi mõistetud" (Kätlin Padesaar) ning õpilase eripreemia tööle "Andestus" (Anna-Maria Uulma).
Töid hindasid Ülle Kauksi, Laura Lilles-Heinsar, Rain Mikser, Aare Pilv, Hele Riit-Vällik ning Mari-Liis Tina.
Võidutöödega saab tutvuda uuel aastal ilmuvas lühinäidendite kogumikus. Täpsem info lisandub eetikaveebi.
Lühinäidendite konkurss "Väärtused ja valikud": tähtaeg on 1. septembril
TÜ eetikakeskuse riikliku programmi "Eesti ühiskonna väärtusarendus 2009–2013" raames välja kuulutatud lühinäidendite võistluse tähtaeg on juba 1. septembril.
Konkursile ootame eetilisi vastuolusid või valikuid kirjeldavaid lugusid, mille lavastusi saaks kooli keskkonnas väärtuskasvatuse eesmärgil kasutada.
Milliseid lugusid võistlusele saata?
1) lühinäidendeid, mis oleksid seotud ainekavadega ja mida saaks kasutada koolitunnis erinevatesse rollidesse sisse elamiseks ja/või
2) lühinäidendeid, mis lähtuvad kirjutaja poolt valitud väärtusi väljendavatest või väärtustega laetud mõistetest, näiteks: sõda, vägivald, vastutus, võim, andestus, karistus.
Kirjutada võivad kõik, kellel idee idanema hakkas, eriti on oodatud kaastööd õpilastelt, õpetajatelt, kirjanikelt, huvijuhtidelt ja näitetruppidelt. Meile võib saata ka juba valmis kirjutatud ja lavalaudadelt läbi käinud näidendeid või nende modifikatsioone. Oluline on, et tekst oleks otsekõnes ja et seda oleks võimalik ette kanda 10 minutiga (seega pikkus ei tohiks ületada 4 standardlehekülge).
Näidendeid hinnatakse kolmest kriteeriumist lähtudes:
1) idee inspireerivus;
2) eakohasus, et tekst oleks selgelt määratletud eagrupile suunatud (eagrupi, kellele kirjutatakse, määrab konkursitöö kirjutaja);
3) vormiline vastavus konkursi nõuetele.
Lühinäidendid palume saata 1. septembriks 2011.
Lisainformatsioon ja inspiratsioon: http://www.eetika.ee/1002514
Konkurss õpilastele "Väärtuskonfliktid minu koolipäevas"
TÜ eetikakeskuse ja Eesti Õpilasesinduste Liidu poolt korraldatud õpilaste konkursi "Väärtuskonfliktid minu koolipäevas" situatsioonide esitajate vahel loositi välja 5 MP3-mängijat. Fortuuna naeratas järgmistele noortele:
Rebeca Ilvik (Salme Põhikool)
Joosep Keel (Krabi Põhikool)
Jonna Kubu (Kolga keskkool)
Viktoria Aljand (Salme Põhikool)
Eneken Johanson (Krabi Põhikool)
Auhinnad edastatakse koolidele lõpuaktusel üleandmiseks.
Kokku laekus konkursile 56 väga huvitavat tööd. TÜ eetikakeskuse ja Eesti Õpilasesinduste Liit tänavad kõiki noori, kes oma situatsioonid teele panid.
Saabunud situatsioone kasutatakse anonüümseltõpilastele suunatud väärtusmängu väljatöötamisel, aga ka seminaridel ja koolitustel.
***
Konkursi tingimused:
Hommikul kooli tulles nägid, kuidas Sinust vanemad õpilased noorematelt raha pommisid. Tead, et kolmandas tunnis kirjutas Sinu pinginaaber oma töö maha, sest ta ei jõudnud selleks õppida. Sõber kurdab Sulle, kuidas üks õpetajatest teda kiusab ja ebaõiglaselt hindab. Mida sellistes olukordades teha? Kas minna ja kellelegi juhtunust rääkida või vaikida ja saladused enda teada hoida?
TÜ eetikakeskus ja Eesti Õpilasesinduste Liit kutsuvad Sind üles erinevaid väärtuskonflikte kirja panema ja eetikakeskusele saatma. Kirjuta üles see, mida oma koolielus kogenud ja näinud oled, mõtle situatsioonile kuus võimalikku lahenduskäiku ja pane need meile teele.
Vaata ka näidist, mis aitab Sul oma situatsiooni ja selle lahendused kirja panna: näidis
Mis saab Sinu poolt saadetud situatsioonist edasi?
Korraldajad vaatavad saabunud situatsioonid läbi jahindavad neid lähtuvalt järgnevatest tingimustest:
•Situatsioon sisaldab lahkheli või tüli mitme inimese vahel
•Situatsioon on selline, mis võiks ka tegelikult juhtuda
•Situatsioonil on mitu võimalikku lahenduskäiku
Saabunud situatsioonikirjeldusi kasutatakse õpilaste väärtustemängu väljatöötamiseks. Mängu valitud situatsioonide autoreid ja nende kooli ei avalikustata.
Kõigi situatsioonide esitajate vahel loositakse välja 5 MP3-mängijat.
Kuid pane tähele! Mida rohkem konkursi tingimustele vastavaid situatsioone esitad, seda suurem on Sinu võiduvõimalus. Sinu nimi lisatakse loosirattasse nii mitmel korral, kui mitu kriteeriumitele vastavat situatsiooni Sa esitasid.
Märka koolis toimuvat!
Situatsioone saab esitada kuni 5. maini 2011.
Konkurss "Väärtusarendus läbi vabatahtliku tegevuse"
Tartu Ülikooli eetikakeskus ja Avatud Eesti Fond kuulutavad välja Haridus- ja Teadusministeeriumi väärtusarendusprogrammi konkursi "Väärtusarendus läbi vabatahtliku tegevuse". Konkurss toimub Euroopa vabatahtliku tegevuse aasta 2011 raames ja koostöös seda riiklikult koordineeriva Siseministeeriumiga.
Konkursi eesmärgiks on:
- luua võimalused väärtuste märkamiseks, nende üle arutlemiseks ja nendest tulenevate valikute mõtestamiseks
- edendada koolide/lasteaedade ja kodanikuühenduste väärtusarendusalast koostööd
- leida uuenduslikke ideid ja koostöövorme nii õppe- kui kooli noorsootöös
Kuna 2011.a. on Euroopas kuulutatud vabatahtlike aastaks, siis ootame koostööprojekte, mis edendavad nimetatud väärtusi läbi vabatahtliku tegevuse oma kogukonna heaks. Eeldame, et lisaks praktilisele tegevusele käsitletakse projekti käigus ka vabatahtliku tegevuse teoreetilisi aspekte, toimub saadud praktilise kogemuse mõtestamine ning hindamine. Projektides osalemine peab aitama kaasa vabatahtliku tegevuse harjumuse kujundamisele noorte hulgas, soodustama kodanikuaktiivsust ning tõstma noorte teadlikkust vabasektori rollist ja selle väärtustest ühiskonnas.
2011. aasta konkursi tulemused
Lisaks projektitoetustele, mida rahastavad Haridus- ja Teadusministeerium ning Avatud Eesti Fond, tunnustab Euroopa vabatahtliku tegevuse aasta riiklik koordineerimisasutus (Siseministeerium) algatusi, mis kõige läbimõeldumalt suurendavad ühiskonna teadlikkust vabatahtliku tegevuse väärtustest ning on suunatud pikemaajalise vabatahtliku tegevuse võimaluste loomisele.
Taotluste esitamise tähtaeg on 18. aprill 2011.