2010
"Väärtuskasvatuse kool 2010" tiitli pälvis Saaremaa Ühisgümnaasium
3. detsembril andis TÜ eetikakeskus Tartus väärtuskasvatuse konverentsil "Koolide hindamine, hindamine koolis" üle tiitli "Väärtuskasvatuse kool 2010", mille pälvis Saaremaa Ühisgümnaasium. Vastava tiitli lasteaedadele võitis Tartu Lasteaed Pääsupesa.
Saaremaa Ühisgümnaasiumi direktori Viljar Aro sõnul on Eestis väärtustega tegelevaid koole üksjagu ja neil kõigil on rääkida erinevaid positiivseid näiteid. "Ma kutsuks üles julgemalt osalema sellistel konkurssidel, et me saaksime rohkem rääkida positiivsetest näidetest. Selle kaudu paljuneb positiivsete näidete arv. Kui kõik õpetajad mõtlevad sellele, kuidas ja miks inimlikke väärtusi õpilastes kasvatada, siis nende õpetajate koosmõjul saavad meie õpilased palju rikkamaks," märkis Aro.
Väärtuskasvatuse konkursile esitatud põhjalike tööde eest tunnustas TÜ eetikakeskus ka Orava Põhikooli (klassijuhataja töös aktiivselt väärtuste rakendamise ja tutvustamine), Miina Härma Gümnaasiumi (õpetajate, õpilaste ja lapsevanemate väärtuste süsteemne uurimine) ning Tartu Veeriku Kooli (väärtusselituse meetodite aktiivne kasutamine õpilaste endi väärtuste üle arutamiseks).
Põhjalike konkursitööde ja mitmekülgsete ideede eest tunnustati ka Eralasteaeda Naba, Tallinna Kiikhobu Lasteaeda, Juuru Lasteaeda Sinilill, Laagri Lasteaeda ning Aruküla Rukkilille Lasteaeda.
Konverentsil tunnustati teistegi konkursside võitjaid, täpsemat infot leiab aadressilt http://www.eetika.ee/et/vaartusarendus/toimunud-konkursid
Otsime õpikutest väärtusi!
TÜ eetikakeskus kutsub lastevanemaid, õpetajaid, õpilasi ja teisi huvilisi juhtima tähelepanu õpikule ja/või töövihikule, mis tõuseb esile sellega, et
- mõjutab õpilaste väärtushinnanguid ja hoiakuid Teie arvates soovitud moel
või
- avaldab Teie arvates ebasoovitavat mõju.
Laekunud ettepanekute põhjal valib hindamiskomisjon parima ja halvima mõjutaja. Auhinnatakse nii väljavalitavate õppematerjalide autoreid kui nende esitajaid.
Üleskutse eesmärk on juhtida tähelepanu väärtustele, mida õppematerjalid varjatult edasi annavad, ning ärgitada lapsevanemaid rohkem oma laste õppetööst huvituma. Saadud ettepanekuid ja näiteid kasutatakse õpikukirjutajatele vajaliku tagasiside andmiseks.
Ettepanekute esitajal palume vastata küsimustele:
1. Missuguste hoiakute kujundamist õpilastes võib selle õppematerjaliga töötamine soodustada? Milliseid väärtushinnanguid õppematerjalis otseselt väljendatakse? Millised on seal varjatud kujul?
Näiteks:
- kas õppematerjal toetab kodanikujulgust või silmakirjalikkust?
- kas see soodustab loovust või valmisvastuste päheõppimist?
- kas see annab ruumi mitmesugustele maailmavaadetele või toetab üht kindlat?
- kas see aitab õpilastel luua seost aineteadmiste ja enda elu vahel (soodustades nii vastava aine väärtustamist)?
2. Millistes kohtades võib sellest õppematerjalist väärtusi leida?
Näiteks:
- sisulised rõhuasetused (nt alateemade valik, kordamisküsimused jms);
- õppematerjali tegelaste isikuomadused;
- tekstülesanded;
- illustratsioonid;
- keelekasutus;
- rakendatud või soovitatud õppemeetodid.
3. Miks on Teie arvates selles õppematerjalis leiduvad väärtushinnangud soovitud või ebasoovitavad? Miks on Teie toodud näidete põhjal tegemist parima või halvima mõjutajaga?
Ettepanekute esitamise tähtaeg on 1. oktoober 2010. a.