Foorumid:
Kuidas te suhtute, kas õpetajal või mõnel teisel koolitöötajal on õigus töö juures oma välimusega näidata oma subkultuurilist kuuluvust?
Küllalt palju on olnud sellest juttu, et tänapäeval on piirid hägustunud ja reeglid leplikumad, samas peab õpetajaametis siiski säilima teatud korrektsus ja siivsus. Subkultuuri siseselt on võimalik riietuda väga erinevalt, sealjuures ka väga korrektselt. Kas õpetaja, kes kuulub subkultuuri, peaks seda töö juures üritama varjata või piisab sellest, kui subkultuuri siseselt riietuttakse korrektselt?
Subkultuurne õpetaja
Kuigi ise suhtun kõikvõimalikesse subkultuuridesse ning nendesse kuuluvuse näitamisse positiivselt, siis koolikultuuris olen selles osas pigem kahtleval seisukohal. Olen kohanud asutusi, kus võetakse subkultuuride esindajaid vastu väga positiivselt ning kus õpetaja/töötaja omapärane välimus pigem meelitab õpilasi ligi ning innustab neid kaasa töötama. Sellise näitena võin tuua näiteks ühe tuttava Hispaaniast Eesti lasteaeda vabatahtlikku tööd tegema tulnud 'rastafari' noormehe. Kuigi esimestel kuudel ei olnud keegi lasteaias võimeline temaga isegi suhtlema, oli ta siiski nii õpilastele kui ka asutuse töötajatele suureks eeskujuks. Samal ajal võib haridustöötaja tavapärasest erinev välimus tekitada ka erinevaid probleeme. Näiteks kui õpilastele ei ole alternatiivne välimus koolis lubatud, võivad nad küsida "miks mina ei või, kui õpetaja/koolitöötaja võib?". Eelkõige tuleks siiski lähtuda kooli eripärast ning juhtkonna ja töötajate vahelistest kokkulepetest. Nii mõneski asutuses annab kindlasti kokkuleppele jõuda ning näiteks mainitud subkultuurile omast korrektset riietust vähemalt aeg-ajalt kasutada.
Esiteks väljendab iga inimene
Esiteks väljendab iga inimene riietusega oma kuuluvust. Teisalt on ka õpetajad omaette traditsioonide ja kommetega subkultuur. Probleeme võib tekkida, kui mõni pedagoog on otsustanud vastava subkultuuri tavasid mitte järgida.
Minu arvates ei erine välimusega oma maailmavaate või suhtumise väljendamine teistest käitumise ja hoiakutega seotud küsimustest. Koolis peaks toimuma arutelu ning tehtama kokkulepped, mis kehtiksid nii õpilastele kui ka õpetajatele. Vastus küsimusele, mis on lubatud, peaks lähtuma järgmistest küsimustest: kas valik toetab või takistab õppija arengut?; kas valik kahjustab kedagi?; kas valik loob eeldused koostööks?
Õpetaja eetikakoodeksid lugedes ei leidnud ma ühtki lauset, mis ütleks, et tavapärasest erinev välimus poleks eetiline. Samas on palju juttu koostööst ning õpetaja peaks valikuid tehes arvestama, mis võib koostööd takistada. Leian, et eriline välimus tekitab tavaliselt probleeme siis, kui inimest ei tunta või puudub usalduslik suhe. Seega peab iga õpetaja ise hindama, missugune osa tema isikust, hoiakutest, käitumisest või ka välimusest koostööd takistab, ning tekkinud probleeme lahendama. On arusaadav, et teatud tüüpi välimus tekitab võõristust. Teisalt usun, et piisava kontakti, dialoogi ning usaldusliku suhte korral määravad töö ja suhtumine välimusest rohkem.
Lisa kommentaar