näitejuhtum
Rikkus ja vaesus
Judaismi jaoks ei ole vaesusel erilist vaimset tähendust ja varanduse kogumist ei taunita. Antisemiidid kujutavad juute omakasupüüdlike ja rahaahnetena. Judaismi eetika ajaloos rõhutatakse isetut ja universaalset moraalsust just perioodidel, kui juutidel on vähe maiseid huvisid, mida kaitsta; seevastu, kui juudid on ühiskonnas heal positsioonil ja omavad võimu, kaldutakse õigustama omakasupüüdlikumat käitumist.
Hoiakut maise vara suhtes iseloomustavad Talmudis neli vaatenurka: "See, kes ütleb: "minu on minu ja sinu on sinu," mõtleb nagu tavaline inimene; mõni ütleb, et see on Soodoma inimeste tunnus. "Minu on sinu ja sinu on minu," ütleb rumal. "Minu on sinu ja sinu on sinu," ütleb suuremeelne. "Sinu on minu ja minu on minu," on jumalatute sõnad."
*Tõlgitud inglise keelest Michael L. Rodkinsoni järgi.
- Kuidas peaksid juudid jõukusse suhtuma?
- Milline koht on selles enda ja oma lähedaste eelistamisel?
Üks hassiidi* lugu jutustab väga vagast ja heldest mehest, kes sai rikkaks. Aja jooksul tegi ta üha vähem heategusid ja heldeid annetusi. Ühel päeval pühade ajal külastas ta oma rabi. Rabi viis ta akna juurde, küsides: "Mida sa näed?"
"Ma näen inimesi tänaval, mehi ja naisi, noori ja vanu."
Rabi andis mehele peegli ja lausus: "Ütle, mida sa nüüd näed!"
"Mis mõttes? Ma näen iseennast."
Rabi ütles: "Nii aken kui ka peegel on tehtud klaasist. Ainus erinevus nende vahel on see, et aken on läbipaistev, kuid peegel on tagant hõbetatud. Enne kui sa said hõbedat, suutsid sa näha teiste inimeste vajadusi ja raskusi. Sellest saadik, kui klaas on hõbetatud, näed sa ainult iseennast."
*hassidism - rahvapärane rõõmsameelne judaistlik liikumine, millega seostub ulatuslik legendikirjandus
Tamari, Meir. Mine and Yours. Schwarzschild, Steven S. (1976). The Question of Jewish Ethics Today.
Foto: www.sxc.hu