näitejuhtumid
2005. aasta kevadel võis Tallinna ja Tartu tänavatel märgata veidra looma kujutisega plakateid, seinamaalinguid, lendlehti jms. Väidetavalt oli tegemist ühe noortegrupi ettevõtmisega. Tutvustav veebileht väitis, et kõige taga on noored squattijad (squat – omaniku poolt mahajäetud maja, mis on enam-vähem elamiskõlbulikuks muudetud ning milles õigupoolest ebaseaduslikult elatakse). Noored väitsid, et linnavalitsus tahab neilt võtta nende hoolega remonditud elupaiga ning et säärase ebaõigluse takistamiseks tuleb midagi ette võtta. Info levis rahva seas kiiresti. Kui aga juhtumit uurima hakati, selgus, et kogu aktsiooni tellijaks oli hoopis üks suurettevõte. Tegemist oli Hansapanga uue noortekaardi NPNK reklaamikampaaniaga. Loomulikult tekitas selline avastus ühiskonnas suurt vastukaja ja segadust, seda enam, et Hansapank ei tunnistanud oma osalust sugugi mitte kohe. Ühest küljest täitis kampaania oma ülesannet hästi, uus noortekaart sai koheselt tuntuks. Vaatamata asjaolule, et NPNK tudengikaart ei võimalda tegelikult kõiki neid soodustusi, mida lubati, on noortekaardi kasutamine vägagi levinud. Teisest küljest tundsid mitmed tarbijad, et neid on petetud. Usaldus Hansapanga vastu langes ning panga maine sai kahjustada.
Sarnase juhtumina, kus algselt kodanikualgatuseks nimetatud kampaania osutus hiljem hoopis kommertsreklaamiks, võib käsitleda liikumist "Mäger Eesti rahvusloomaks!". Selgus, et loodusehuviliste algatusena tutvustatud liikumine on hoopis A Le Coq`i õlletehase Mägra-nimelise õlle reklaam, tekitades samuti vastakaid tundeid ning pannes kahtlema selliste vahenditega läbi viidud reklaami eetilisuses.
Nädalaleht Eesti Ekspress reklaamis end mõni aasta tagasi telereklaami abil, kus poiss lõikab mängukarul pea otsast, et uurida, mis on selle sees. See kujund pidavat edasi andma uuriva ajakirjanduse olemust. Reklaami sõnum oli: tõde igatsev ajakirjanik ei rahuldu vaid pinnapealse infoga vaid eelistab põhjalikumat süvenemist. Mitmed kriitikud aga leidsid, et mänguasja lõhkumine telereklaamis on sobimatu. Mängukaru tähistab paljude inimeste jaoks turvalisust ning õnnelikku lapsepõlve, seega lelu lõhkumine võib paljudes tekitada ebamugavustunnet ja teadvustamatut hirmu. Lõpuks nimetatud reklaam keelustatigi.
Tallinna Kiirabi sai 2005. aastal hakkama üsna omapärase teoga. Nimelt kasseeris kiirabi paarilt firmalt raha, lubades levitada neid tutvustavaid lendlehti. Tegemist oli kolme matusebürooga ning reklaamibuklette jagati lahkunute omastele. Peaarst ei näinud sellises käitumises vähimatki probleemi, väites, et nõnda on rahul nii klient, matusebüroo kui ka kiirabi. Siiski leidub kindlasti inimesi, kes peaarstiga nõus ei oleks.
Vaata veel näitejuhtumeid:
13.08.2010 Rapsiõli ja neegrid – tähendused ainult meie peas?
15.01.2010 Kartellilepete võimalikust tagamaast
12.02.2009 Jumalavastane kampaania Suurbritannias
20.12.2007 "Satanistlik" Coca-Cola reklaam
13.12.2007 Keskkonnakaitsjaid häirib Experdi telereklaam (Postimees)