Tegemist järgneva juhtumiga:
Põhikooli klassijuhatajaks määrati klassile pikkade kogemustega reaalaine õpetaja. Õpilaste ja õpetaja läbisaamine oli aastate jooksul hooti konfliktne, teinekord parem. Õpilaste aineoskused olid pigem kesised ning paljud õpilased täheldasid ainest arusaadavuse ja hinde langust minnes üle ühest kooliastmest teisele. Kooli juhtkond otsustas, et antud õpetaja jätkab pärast põhikooli klassijuhatajana gümnaasiumi humanitaarklassis. Selle peale koostasid järgmisel aastal humanitaarklassis jätkavad õpilased akti ning kogusid allkirja kõigilt jätkavatelt kaasõpilastelt, kes olid antud õpetajaga kokku puutunud. Akti sisuks oli soov, et määrataks teine klassijuhataja. Kui dokument direktsiooni viidi, kiitis direktor õpilasi oma algatuse eest, pani akti sahtlisse ja rohkem sellest ei räägitud. Järgmisel aastal tervitas humanitaarklassi sama klassijuhataja.
Kas ja mis eetilisi küsimusi see juhtum võiks tekitada? Kuidas analüüsida juhtkonna käitumist. Kas ja mida oleks võinud teha teisiti?
Mina leian, et juhtkond käitus ebaeetiliselt, kuna ei võtnud probleemi üldse päevakorda. Antud käitumine ei teeni õpilaste huve. Õpilastelt ei küsitud mingit lisainformatsiooni, põhjendusi. Ignoreeriti õpilaste probleemi.
Arvan, et teema oleks pidanud koolis tõstatama ja kuulama erinevaid osapooli ning nende seisukohti. Nii konkreetse käitumise taga peab olema probleem, mis mõjutab kooli sisekliimat ja seeläbi õpilaste arengut- oma arvamuse väärtustamist, oma seisukohtade eest seismist ühiskonnas jne.
Kooli juhtkonna käitumine
Saan aru, et selline olukord on juhtkonna jaoks keeruline. Kui õpilastele vastu tulla ja teine klassijuhataja leida, siis võivad edaspidi ka teised õpilased hakata iga probleemi korral allkirju koguma. Aga kui mitte midagi teha, siis on õpilased vihased.
Arvan, et juhtkond oleks tõesti võinud olukorda rohkem süveneda ja uurida, mis on need põhjused, miks konkreetse õpetaja vastu ollakse. Ehk oleks siis olnud võimalik neid põhjuseid arutada ja see oleks pingeid maha võtnud. Ilmselt on ka õpetajal raske teha järgnevad 3 aastat koostööd klassiga, kes temasse halvasti suhtub.
Minu tuttava klassis oli
Minu tuttava klassis oli samasugune probleem. Gümnaasiumis oli neil klassijuhataja, kes ei tundnud absoluutselt huvi oma klassi tegemiste suhtes, ka vajalik informatsioon saadi hoopis teiste aineõpetajate käest. Õpetaja tervitamine koridoris oli peaaegu ainus suhtlus klassijuhataja ja õpilaste vahel. Räägiti sellest palju, teistele õpetajatele ja ka kooli juhtkonnale, aga lahendust probleemide ei leitud ning klass jäi selle klassijuhatajaga kooli lõpetamiseni. Õpilased olid toredad, andekad ja energilised ning oleksid samasugust klassijuhatajat väärinud. Kooli juhtkond oleks pidanud selle probleemi lahendama.
Lisa kommentaar