Foorumid:
Tere.
Olen keerulise küsimuse ees: õpilased saadavad mulle Facebookis sõbrakutseid. Kuidas käituda sellises olukorras, kas liita nad sõbralisti või ei?
Positiivse poole pealt võiks välja tuua, et õpilased on mulle tuttavad ja me suhtleme nendega rohkemgi kui nende sõpradega kes mul Facebooki sõbralistis on, samuti on see hea võimalus neid paremini tundma õppida ja nende huvidega kursis olla.
Negatiivse poole pealt tahaks töö-asjad jätta tööle ja kodus pühendada ennast oma perele ja sõpradele
Kust jookseb piir, kas õpilased on ka sõbrad või siis ikkagi ei ole?
Mu arvamus
Mina isiklikult olen õpetajana teinud endale lisaks facebooki põhikontole teise - õpetaja konto. Kuna facebook on minu jaoks üheks peamiseks suhtlusvahendiks, tahaksin hoida töö- ja eraelu siiski eraldi. Miks ma üldse endale õpetajana facebooki kontot vajan? Kuna ka õpilased kasutavad facebooki igapäevaselt, oleme teinud oma klassi grupi facenbooki, kus siis õpilased omavahel kooli teemadel rääkida saavad. Leian, et pean ka selles grupis olema, kuna siis on ka minul ülevaade sellest, mis teemadel nad vestlevad (ja märkan ka näiteks küberkiusamist, kui seda peaks tekkima).
Oma isiklikke pilte ja postitusi ma õpilastele näidata ei taha, mitte et need oleksid sobimatud, lihtsalt- see on mu eraelu!
Sisetunne
Enda kooli puhul võin öelda, et suur osa põhilisest infovahetusest toimub Facebooki vahendusel ja seda mitte ainult õpilaste ja õpetajate vahel vaid ka haldusalaselt. See on iseenesest hea tööriist, suurel enamusel on tõenäoliselt seal juba konto olemas ja saab vahetada eri tüüpi infot. Seega tuleb ka õpilasi sõbraks lisada. Ma pole märganud probleeme töö ja eraelu lahus hoidmisega, või õigemisi nad ei olegi väga lahus, üritan inimesi aidata ka väljaspool tööaega ja kui selleks võimalust ei ole, siis on üsna lihtne neid ka ignoreerida.
Juhul kui tegu on ülimaks eeskujuks olemist pooldava õpetajaga, kellele samas ise "salaja" meeldib nädalavahetusel end pildituks juua ja seda dokumenteerida, siis tõenäoliselt nõuab see tõesti kahte eraldi kontot. Ehkki internetis on üsna keeruline midagi täiesti salajas hoida, niisiis soovitan kõigil sinna mitte üles laadida asju, mida ei olda valmis näitama tervele maailmale.
Eks see olene ka kooli enda väärtustest ja olustikust, aga ma ei näe põhjust, miks õpetaja ei võiks olla õpilaste sõber. Siis peaks aga kindlasti kõigi vastu sõber olema, mitte nii, et ainult mõnede kindlate õpilaste sõbrakutsed võetakse vastu, aga teiste omi mitte, see võib küll konflikte tekitada. Ehk see oleneb täiesti töö kollektiivist, õpilastest ja ennekõike sinust endast, kas suudaksid neid suhteid endale sobilikult hallat. Äkki proovida alguses ainult ühe klassi peal, kellega nii-kui-nii tihedamalt suhtled?
Mõtlemiseks
Nõustun eelkõneleja näitega sellest, mida internetti üles laetakse ning ka selle koha pealt, et kui sõbrakutseid vastu võtta, siis kindlasti mitte valikuliselt.
Õpetajaks olemine eeldab paraku ka eeskujuks olemist ning õpetajaametit valides peaks inimene endale teadvustama, mis sellega kaasneb. See tähendab, et kõik nädalavahetuse (või siis ka tööpäeva) pidutsemiste pildid võivad tulla avalikuks ning see, kas keegi on Sinu Facebooki sõber või mitte, ei ole üldse määrav, sest need võivad lekkida ka muul viisil. Siinkohal soovingi kõigile kainet mõistust ning kriitilist meelt, sest Facebook ei pea kajastama kogu Sinu elu pidevate siseregistreerimiste ja elusündmustega. Kui olla ise piisavalt mõistlik ning vastutustundlik ja mitte teha enda Facebooki seinast täpselt ajastatud elujoont, siis ei näe ma ka probleemi, miks õpilased ja õpetajad ei võiks Facebookis sõbrad olla.
Ise olen enda õpilaste sõbrakutsed alati vastu võtnud. Teemaalgatajale mõtlemiseks:
* Kui õpilased on siiski ka sõbrad, siis kui lahus on töö- ja eraelu?
* Kas Facebooki sõbrad olemine määrab ära teie sõpruse?
* Kui õpilased on Sinu sõbralistis, siis kuidas see segab perele pühendumist?
Ühe võimaliku variandina näen, et kui sõbrakutseid ei taheta vastu võtta, siis lihtsalt õpilastele selgitada, et Sa ei võtagi neid vastu, kuid see ei defineeri teie omavahelist läbisaamist.
Lisa kommentaar