Õpilased ja õpetaja facebookis | Eetikaveeb

TÜ üksuste kontaktandmed

humanitaarteaduste ja kunstide valdkond
Faculty phone: 
737 5341
Faculty address: 
Jakobi 2, ruumid 116–121, 51014 Tartu
  • valdkonna dekanaat
    Faculty phone: 
    737 5341
    Faculty address: 
    Jakobi 2, ruumid 116–121, 51005 Tartu
  • ajaloo ja arheoloogia instituut
    Faculty phone: 
    737 5651
    Faculty address: 
    Jakobi 2, 51005 Tartu
  • eesti ja üldkeeleteaduse instituut
    Faculty phone: 
    737 5221
    Faculty address: 
    Jakobi 2, IV korrus, 51005 Tartu
  • filosoofia ja semiootika instituut
    Faculty phone: 
    737 5314
    Faculty address: 
    Jakobi 2, ruumid 309–352, 51005 Tartu
  • kultuuriteaduste instituut
    Faculty phone: 
    737 5223
    Faculty address: 
    Ülikooli 16, 51003 Tartu
  • maailma keelte ja kultuuride kolledž
    Faculty address: 
    J. Liivi 4, 50409, Tartu
  • usuteaduskond
    Faculty phone: 
    737 5300
    Faculty address: 
    Ülikooli 18-310, 50090 Tartu
  • Viljandi kultuuriakadeemia
    Faculty phone: 
    435 5232
    Faculty address: 
    Posti 1, 71004 Viljandi
sotsiaalteaduste valdkond
Faculty phone: 
737 5957
Faculty address: 
Lossi 36, 51003 Tartu
  • valdkonna dekanaat
    Faculty phone: 
    737 5900
    Faculty address: 
    Lossi 36, 51003 Tartu
  • haridusteaduste instituut
    Faculty phone: 
    737 6440
    Faculty address: 
    Salme 1a–29, 50103 Tartu
  • Johan Skytte poliitikauuringute instituut
    Faculty phone: 
    737 5582
    Faculty address: 
    Lossi 36–301, 51003 Tartu
  • majandusteaduskond
    Faculty phone: 
    737 6310
    Faculty address: 
    Narva mnt 18, 51009 Tartu
  • psühholoogia instituut
    Faculty phone: 
    737 5902
    Faculty address: 
    Näituse 2, 50409 Tartu
  • õigusteaduskond
    Faculty phone: 
    737 5390
    Faculty address: 
    Näituse 20–324, 50409 Tartu
  • ühiskonnateaduste instituut
    Faculty phone: 
    737 5188
    Faculty address: 
    Lossi 36, 51003 Tartu
  • Narva kolledž
    Faculty phone: 
    740 1900
    Faculty address: 
    Raekoja plats 2, 20307 Narva
  • Pärnu kolledž
    Faculty phone: 
    445 0520
    Faculty address: 
    Ringi 35, 80012 Pärnu
meditsiiniteaduste valdkond
Faculty phone: 
737 5326
Faculty address: 
Ravila 19, 50411 Tartu
  • valdkonna dekanaat
    Faculty phone: 
    737 5326
    Faculty address: 
    Ravila 19, 50411 Tartu
  • bio- ja siirdemeditsiini instituut
    Faculty phone: 
    737 4210
    Faculty address: 
    Biomeedikum, Ravila 19, 50411 Tartu
  • farmaatsia instituut
    Faculty phone: 
    737 5286
    Faculty address: 
    Nooruse 1, 50411 Tartu
  • hambaarstiteaduse instituut
    Faculty phone: 
    731 9856
    Faculty address: 
    Puusepa 1a, 50406 Tartu
  • kliinilise meditsiini instituut
    Faculty phone: 
    737 5323
    Faculty address: 
    L. Puusepa 8, 50406 Tartu
  • peremeditsiini ja rahvatervishoiu instituut
    Faculty phone: 
    737 4190
    Faculty address: 
    Ravila 19, 50411 Tartu
  • sporditeaduste ja füsioteraapia instituut
    Faculty phone: 
    737 5360
    Faculty address: 
    Ujula 4, 51008 Tartu
loodus- ja täppisteaduste valdkond
Faculty phone: 
737 5820
Faculty address: 
Vanemuise 46–208, 51014 Tartu
  • valdkonna dekanaat
    Faculty phone: 
    737 5820
    Faculty address: 
    Vanemuise 46–208, 51003 Tartu
  • arvutiteaduse instituut
    Faculty phone: 
    737 5445
    Faculty address: 
    Narva mnt 18, 51009 Tartu
  • genoomika instituut
    Faculty phone: 
    737 4000
    Faculty address: 
    Riia 23b, 51010 Tartu
  • Eesti mereinstituut
    Faculty phone: 
    671 8902
    Faculty address: 
    Mäealuse 14, 12618 Tallinn
  • füüsika instituut
    Faculty address: 
    W. Ostwaldi 1, 50411 Tartu
  • keemia instituut
    Faculty phone: 
    737 5261
    Faculty address: 
    Ravila 14a, 50411 Tartu
  • matemaatika ja statistika instituut
    Faculty phone: 
    737 5860
    Faculty address: 
    Narva mnt 18, 51009 Tartu
  • molekulaar- ja rakubioloogia instituut
    Faculty phone: 
    737 5027
    Faculty address: 
    Riia 23, 23b–134, 51010 Tartu
  • Tartu observatoorium
    Faculty phone: 
    737 4510
    Faculty address: 
    Observatooriumi 1, Tõravere, 61602 Tartumaa
  • tehnoloogiainstituut
    Faculty phone: 
    737 4800
    Faculty address: 
    Nooruse 1, 50411 Tartu
  • ökoloogia ja maateaduste instituut
    Faculty phone: 
    737 5835
    Faculty address: 
    Vanemuise 46, 51003 Tartu
Asutused
  • raamatukogu
    Faculty phone: 
    737 5702
    Faculty address: 
    W. Struve 1, 50091 Tartu
  • teaduskool
    Faculty phone: 
    737 5581
    Faculty address: 
    Uppsala 10, 51003 Tartu
  • muuseum
    Faculty phone: 
    737 5674
    Faculty address: 
    Lossi 25, 51003 Tartu
  • loodusmuuseum ja botaanikaaed
    Faculty phone: 
    737 6076
    Faculty address: 
    Vanemuise 46, 51003 Tartu
Tugiüksused
  • ettevõtlus- ja innovatsioonikeskus
    Faculty phone: 
    737 4809
    Faculty address: 
    Narva mnt 18, 51009, Tartu
  • grandikeskus
    Faculty phone: 
    737 6215
    Faculty address: 
    Raekoja plats 9, 51004 Tartu
  • hankeosakond
    Faculty phone: 
    737 6632
    Faculty address: 
    Ülikooli 18a, 51005 Tartu
  • infotehnoloogia osakond
    Faculty phone: 
    737 6000, arvutiabi: 737 5500
    Faculty address: 
    Ülikooli 18a, 51005 Tartu
  • kantselei
    Faculty phone: 
    737 5606
    Faculty address: 
    Ülikooli 18a, 51005 Tartu
  • kinnisvaraosakond
    Faculty phone: 
    737 5137
    Faculty address: 
    Ülikooli 18a, 51005 Tartu
  • kirjastus
    Faculty phone: 
    +372 737 5945
    Faculty address: 
    W. Struve 1, 50091 Tartu
  • personaliosakond
    Faculty phone: 
    737 5145
    Faculty address: 
    Ülikooli 18, ruumid 302 ja 304, 50090 Tartu
  • rahandusosakond
    Faculty phone: 
    737 5125
    Faculty address: 
    Jakobi 4, 51005 Tartu
  • rahvusvahelise koostöö ja protokolli osakond
    Faculty phone: 
    737 6123
    Faculty address: 
    Ülikooli 18, ruumid 104, 304, 305, 50090 Tartu
  • rektoraadi büroo
    Faculty phone: 
    737 5600
    Faculty address: 
    Ülikooli 18, 51014 Tartu
  • siseauditi büroo
    Faculty address: 
    Ülikooli 18–244, 51005 Tartu
  • Tallinna esindus
    Faculty phone: 
    737 6600
    Faculty address: 
    Teatri väljak 3, 10143 Tallinn
  • turundus- ja kommunikatsiooniosakond
    Faculty phone: 
    737 5687
    Faculty address: 
    Ülikooli 18, ruumid 102, 104, 209, 210, 50090 Tartu
  • õppeosakond
    Faculty phone: 
    737 5620
    Faculty address: 
    Ülikooli 18, 50090 Tartu
  • üliõpilasesindus
    Faculty address: 
    Ülikooli 18b, 51005 Tartu
Muud üksused
  • MTÜ Tartu Ülikooli Akadeemiline Spordiklubi
    Faculty phone: 
    737 5371
    Faculty address: 
    Ujula 4, 51008 Tartu
  • MTÜ Tartu Üliõpilasküla
    Faculty phone: 
    740 9959
    Faculty address: 
    Narva mnt 25, 51013 Tartu
  • MTÜ Tartu Üliõpilasmaja
    Faculty phone: 
    730 2400
    Faculty address: 
    Kalevi 24, Tartu
  • SA Tartu Ülikooli Kliinikum
    Faculty phone: 
    731 8111
    Faculty address: 
    L. Puusepa 1a, 50406 Tartu
  • Tartu Ülikooli Sihtasutus
    Faculty phone: 
    737 5852
    Faculty address: 
    Ülikooli 18a–106, Tartu

Õpilased ja õpetaja facebookis

15. Jaanuar 2015 - 15:11 -- Anonüümne

Facebook ja muud sarnased sotsiaalmeedia vahendid on saanud osaks meie ühiskonnas. Facebooki kasutatakse nii suhtlemiseks kui ka õppetöös kiire ning mugava suhtlusvahendina. Õpetajad ja õpilased on sageli facebookis sõbrad jne.
Lugu facebooki kasutamisega oli järgmine. Gümnaasiumisse tuli õpetajaks noor õpetaja, kes oli lõpetanud õpingud bakalaureuseõppes ja jätkas õpinguid magistrantuuris Avatud Ülikoolis. Õpetajast sai 12. klassi juhataja. Noore, aktiivse ja hakkaja inimesena tahtis ta kiirelt saada tuttavaks ja sõpradeks oma klassi õpilastega ja lastevanematega. Seega valis ta selleks tutvumiskeskkonnaks facebooki, kus kutsus sõpradeks kõik oma õpilased ja lapsevanemad, kellel ka enamuses oli see suhtluskeskkond olemas. Kõik kasutajad nägid ka õpetaja teisi tuttavaid ja nende postitusi, sest olid ühises sõbralistis. Jagati kiirelt infot, püstitati probleeme, mille üle arutleti, korraldati üritusi. Õpetaja kommenteeris oma õpilaste postitusi ning postitas ka ise noore, vallalise inimese eluga seotud sündmustest pilte ja infot. Pildid ja teated olid kõik väga sündsad, viisakad. Õpetaja sai oma õpilastega väga hästi läbi, käis nendega ühistel koolivälistel üritustel. Koolis sujus kõik kenasti. Ühesõnaga probleeme polnud.
Mingil hetkel jõudis info sellest keskkonnast ka direktori kõrvu, kes oli viiekümnendates daam. Ta kutsus õpetaja enda juurde ja palus õpetajal sellise teguviisi lõpetada. Ta ei olnud küll facebooki kasutamise vastu kui seda kasutatakse info jagamiseks või õppetöö eesmärgil, aga ta palus selleks luua õpetajal eraldi grupi, kus keskendutaksegi ainult õppetööga seostatule. Noor õpetaja oli sellest väga nördinud, sest enda arvates ei olnud ta mitte millegi vastu eksinud, oli ju temagi peaaegu sama noor kui ta õpilased, neil oli palju ühiseid huvisid ja tuttavaid. Mida sellisest olukorrast arvata?
Minu arvamus on, et direktoril oli õigus õpetajalt sellist muutust paluda. Õpilaste ja õpetaja suhetesse peaks jääma mingi piir ka siis kui õpilased on õpetaja eakaaslased. Õpilased võivad olla õpetajaga sõbralikes suhetes ja võivad kohtuda ka väljaspool kooli ühistes sõpruskondades, aga õpetaja peaks siiski omama ka privaatset isiklikku elu, mis ei oleks õpilastele avatud.

Sisestas Margus (verifitseerimata),

Mulle tundubki, et selline enda elu sotsiaalmeedias elamine on rohkem ebaküpsuse tundemärk. Kui ikka väga hästi enda ekshibitsionismi ei talitse siis tuleb netis väga hoolikas olla. Palgata isiklik avatari haldur vms. Ma ei ütle, et kõik peaks Max Otto von Stirlitz'i kombel madalat profiili hoidma, kuid enese sihitu eksponeerimine ilmselt soovitud tulemust lõpuks ei anna. Saksamaal ja muide ka Eestis paljudes noorsootöö asutustes om suisa kohustuslik endale Facebooki konto teha a la Noortekeskuse Otto. Kõigil on loomulikult oma konto ka, kuid sinna noori ei lisata. Nagu pea postitusest aru saan siis probleem on noorel õpetajal, kes on nördinud, et tema vabadusi piiratakse. Usun, et põgus vestlus aitab tal mõista, et nüüd kooli töötajana esindab ta ka kooli ühisväärtusi. Soovitav oleks tänapäeval sellised punktid ka töö lepingus loetleda.

Sisestas Külli (verifitseerimata),

Teemaalgatajana olen nõus kommenteerijaga, et selline suhtlusvorm võib mingil hetkel kahjustada kooli või õpetaja enda mainet. Senini läks kõik väga kenasti. Samuti peab mainima, et kogu oma eraelu avalikustamist facebookis ei peeta ju üldiselt enam heaks jooneks, eriti kui seda tehakse väga suure seltskonna osalusel. Nõustun täiesti, et sellistele asjadele võiks juhtida tähelepanu töölepingus või võiks olla lisatud õpetajate eetikakoodeksisse, kuidas sotsiaalmeedias käituda. Päris mitmetes riikides on sellele juba ka tähelepanu osutatud.

Sisestas Reet Kasepalu (verifitseerimata),

Mina saan aru teema algataja lausest "omama ka privaatset isiklikku elu, mis ei oleks õpilastele avatud", et õpetaja on kohustatud omama privaatset elu, mida õpilastele avalikustada ei tohi. Oleksin nõus kui õpetajal endal privaatsusega probleeme oleks olnud, kui õpilased oleksid sündsusetuid märkusi tegema hakanud või pildimaterjal, mida avalikustati, oleks olnud kompromiteeriv, kuid ma saan aru, et midagi sellist ei juhtunud. Lihtsalt õpetaja kasutada sotsiaalset võrgustikku, et suhelda oma õpilaste ja lastevanematega, arvatavasti tihedamini kui tema vanemad kolleegid ja seeläbi saavutati ka ehk parem omavaheline kontakt, mis omakorda annab nii õpilastele kui lastevanematele kindla toe ja usaldusisiku, kelle poole pöörduda. Ja kui soovitakse piire tõmmata, siis kuhu? Kas ma ei tohiks õpilastele öelda, et ma abiellusin või mis raamatut ma lugesin või kus ma reisil käisin. Õpilane tajub, et õpetaja ongi ka tõepoolest inimene.

Sisestas Anonymous (verifitseerimata),

Mina nõustun pigem Reet Kasepalu kommentaariga. Noor õpetaja ei olnud eetikanormide vastu eksinud, kõik oligi korrektne, ei midagi sellist, mida lapsed poleks tohtinud näha. Kuna tänapäeval on sotsiaalmeedias suhtlemine igapäevane, aga võib õpetajaametis probleeme tekitada, siis tõepoolest võiks selle näiteks töölepingus ära märkida, mismoodi antud haridusasutus õpetajalt käitumist ootab. Kuna seda ilmselt märgitud ei olnud, ning direktori ja õpetaja arusaamad läksid lahku, siis pidigi antud vestlus aset leidma. Et saaks selgeks kõigi ootused ja arusaamad, ning kuidas olukorda teha sobivaks mõlemale poolele.
Mina isiklikult oman kahte facebooki kontot. Mul küll ei ole kombeks panna üles kompromiteerivat materjali, ent leian, et nii on lihtsam. Siis ma ei pea ülima täpsusega jälgima, mida ma postitan isiklikul kontol. Ametlikul kontol postitan väheseid asju ning suhtlen õpilastega. Leian, et õpilased tahavad läbi facebooki suhelda. Kuna see on praegu neile sobiv suhtlemiskanal, siis miks suhtlemist takistada? Oluline on olla lastega eelkõige usaldavas kontaktis, mitte neid eemale tõugata.

Sisestas Mart Ilves (verifitseerimata),

...kui õpetaja ja õpilane suhtlevad facebookis või saavad sealt teineteise kohta teatud informatsiooni. Nagu mainitud - loetud raamat või kus reisiti on ju väga sünnis info inimese kohta. Kas see on ebaeetilisem vorm selliste asjade teada saamiseks kui näost näkku suhtlemine? Eeldan, et kui õpetaja on pannud sellise info enda kohta üles siis on tal piisavalt arusaama ka sellest, et õpilased võivad seda infot näha. Facebookis saaks privaatsuse piir olla ju see info kogus mis õpetaja sinna enda kohta paneb. Mind huvitaks ka see, mille alusel saab direktor seda üldse õpetajalt nõuda. Kas on selle kohta olemas mingi määrus või märge ametijuhendis? Kas direktor on enda jaoks selgeks teinud mida facebook üldse võimaldab ning milline oli õpetaja - õpilaste suhtluse olemus sotsiaalmeedias?
Isikliku kogemusena tooksin välja ka sellise vaatenurga, et erikoolis sotsiaalpedagoogina töötades saab sotsiaalmeedia olla ka lausa töövahendiks. Selle väitega on nõustunud meie terve kollektiiv. See annab tihti kõiksugu kasulikku infot õpilaste ja nende tegevuste kohta ning võimaldab tihti nendega suhelda olukordades, kus muidu suhelda nii hästi ei olekski võimalik. Siiski, erikool on tavakoolist oluliset teistsugune nähtus.

Sisestas Anonymous (verifitseerimata),

Teemaalgataja tsitaadid on allolevas kommentaaris jutumärkides ja nurgelistes sulgudes on minu poolt lahti kirjutatud teemaalgataja mõned asesõnad.
„[Direktor] kutsus õpetaja enda juurde ja palus õpetajal [õpilaste postituste kommenteerimise ja endaga seotud info postitamise] lõpetada. Ta ei olnud küll facebooki kasutamise vastu kui seda kasutatakse info jagamiseks või õppetöö eesmärgil, aga ta palus selleks luua õpetajal eraldi grupi, kus keskendutaksegi ainult õppetööga seostatule.“
St direktor keelas sisuliselt ära õpilaste kasvatamise väljaspool formaalset haridust. Et tegeleme õpilasega ainult kooliasjade piires – see on minu meelest taunitav, sest mida suurem ja kauakestvam on kellegi positiivne mõju lapsele, seda parem on. Õpetaja on eeskujuks nii koolis kui väljaspool kooli ja nii palju kui antud foorumipostitusest aru võib saada, siis see noor õpetaja oli igati kõlbeline meie riigi kodanik.
„Teemaalgatajana olen nõus [], et selline suhtlusvorm [facebookis] võib mingil hetkel kahjustada kooli või õpetaja enda mainet.“ – See ei ole põhjendus, mispärast suhtlemist s e l l i s e l moel facebookis ära keelata. Suhtlemine on suhtlemine. Analoogia põhjal võiks ütelda ka, et keelame e-õppe ära, sest sel on e-vorm.
„Samuti peab mainima, et kogu oma eraelu avalikustamist facebookis ei peeta ju üldiselt enam heaks jooneks, eriti kui seda tehakse väga suure seltskonna osalusel.“ – Seda küll, et kogu eraelu ei ole sobiv avalikustada, aga kas see noor õpetaja paljastas ka kõik selle, mida tavaliselt ei räägita (ei hakka siinkohal loetelu esitama)? Teemaalgataja kirjutas ju, et „Pildid ja teated olid kõik väga sündsad, viisakad.“ Seega õpetas noor õpetaja õpilastele elamist ja suhtlemist. Ajame me ju tikutulega muidu taga aega, mida pole, et seda õpilaste kasvatamiseks pühendada. Noor õpetaja kasvatas õpilasi ja andis oma jutu ja tegudega edasi väärtusi, mida oluliseks pidas.
„Nõustun täiesti, et sellistele asjadele võiks juhtida tähelepanu töölepingus või võiks olla lisatud õpetajate eetikakoodeksisse, kuidas sotsiaalmeedias käituda.“ – Jah , kõikide inimesteni ja eriti õpetajateni võiks see jõuda küll, et inimene, kes käitub sotsiaalmeedias, on seesama inimene, kes käitub „reaalses“ maailmas. Ja kes on tobe sotsiaalmeedias on ka tegelikus elus samasugune ja sel juhul ei tarvitse sobida õpetajaks.

Sisestas Anonymous (verifitseerimata),

Kui ametijuhendis, kodukorras vms dokumendis ei ole märgitud sotsiaalmeedias õpilastega suhtlemine, siis ma ei leia, et oleks õigus õpetajalt sarnane tegevus ära keelata. Samas pean ma õpetamisprotsessis oluliseks piiri õpetaja ja õpilaste vahel.

Kirjeldusest aga selgub, et antud õpetaja postitas väga sündsaid ja viisakaid postitusi. Kas seda ei võiks võtta kui head eeskuju õpilastele? Noorte internetikäitumisest on väga selge, et nii mõnigi postitus ja pilt on üles laetud ilma läbi mõtlemata. Nii et kasvatusliku poole pealt ma leian, et kokkuvõttes võib see olla pigem positiivse kui negatiivse tagajärjega.

Sisestas Anonymous (verifitseerimata),

Mina isiklikult olen algusest peale olnud põhimõttega et sotsiaalmeedia ja õpilastega suhtlemine ei käi kokku. Õpilased ei pea teadma, mida õpetaja vabal ajal teeb ja mida postitab, sest minu arvates on see sama hea kui minna klassi ette seda rääkima ja näitama. Milleks? Isiklik elu ja privaatsus oma tegemistes peab säilima, sest õpetaja on eeskuju, ükskõik kas ta on noorem või vanem oma õpilastest. On olemas teisi kiireid suhtlusvahendeid kus saab väga edukalt suhelda ja arutleda näiteks e-mailid ja gmaili grupid, mis töötavad väga hästi. Olgugi, et ajad on muutunud ja on palju võimalusi ning rohkem avatust, aga õpetaja ülesanded ja eesmärgid on jäänud samaks. Õpetaja ei ole võrdne sõbraga ning alati peaks jääma piir õpetaja ja õpilase vahelisse suhtesse.

Lisa kommentaar

Plain text

  • HTML elemendid keelatud.
  • Each email address will be obfuscated in a human readable fashion or, if JavaScript is enabled, replaced with a spam resistent clickable link. Email addresses will get the default web form unless specified. If replacement text (a persons name) is required a webform is also required. Separate each part with the "|" pipe symbol. Replace spaces in names with "_".
  • Veebiaadressid ja e-maili aadressid muutuvad automaatselt linkideks.
  • Automaatne rea- ja lõiguvahetus
4 + 4 =
Selle lihtsa ülesandega tõendate, et te ei ole spämmirobot.