Õpilase usaldas info haiguse kohta- kas teavitada kolleegi või mitte | Eetikaveeb

TÜ üksuste kontaktandmed

humanitaarteaduste ja kunstide valdkond
Faculty phone: 
737 5341
Faculty address: 
Jakobi 2, ruumid 116–121, 51014 Tartu
  • valdkonna dekanaat
    Faculty phone: 
    737 5341
    Faculty address: 
    Jakobi 2, ruumid 116–121, 51005 Tartu
  • ajaloo ja arheoloogia instituut
    Faculty phone: 
    737 5651
    Faculty address: 
    Jakobi 2, 51005 Tartu
  • eesti ja üldkeeleteaduse instituut
    Faculty phone: 
    737 5221
    Faculty address: 
    Jakobi 2, IV korrus, 51005 Tartu
  • filosoofia ja semiootika instituut
    Faculty phone: 
    737 5314
    Faculty address: 
    Jakobi 2, ruumid 309–352, 51005 Tartu
  • kultuuriteaduste instituut
    Faculty phone: 
    737 5223
    Faculty address: 
    Ülikooli 16, 51003 Tartu
  • maailma keelte ja kultuuride kolledž
    Faculty address: 
    J. Liivi 4, 50409, Tartu
  • usuteaduskond
    Faculty phone: 
    737 5300
    Faculty address: 
    Ülikooli 18-310, 50090 Tartu
  • Viljandi kultuuriakadeemia
    Faculty phone: 
    435 5232
    Faculty address: 
    Posti 1, 71004 Viljandi
sotsiaalteaduste valdkond
Faculty phone: 
737 5957
Faculty address: 
Lossi 36, 51003 Tartu
  • valdkonna dekanaat
    Faculty phone: 
    737 5900
    Faculty address: 
    Lossi 36, 51003 Tartu
  • haridusteaduste instituut
    Faculty phone: 
    737 6440
    Faculty address: 
    Salme 1a–29, 50103 Tartu
  • Johan Skytte poliitikauuringute instituut
    Faculty phone: 
    737 5582
    Faculty address: 
    Lossi 36–301, 51003 Tartu
  • majandusteaduskond
    Faculty phone: 
    737 6310
    Faculty address: 
    Narva mnt 18, 51009 Tartu
  • psühholoogia instituut
    Faculty phone: 
    737 5902
    Faculty address: 
    Näituse 2, 50409 Tartu
  • õigusteaduskond
    Faculty phone: 
    737 5390
    Faculty address: 
    Näituse 20–324, 50409 Tartu
  • ühiskonnateaduste instituut
    Faculty phone: 
    737 5188
    Faculty address: 
    Lossi 36, 51003 Tartu
  • Narva kolledž
    Faculty phone: 
    740 1900
    Faculty address: 
    Raekoja plats 2, 20307 Narva
  • Pärnu kolledž
    Faculty phone: 
    445 0520
    Faculty address: 
    Ringi 35, 80012 Pärnu
meditsiiniteaduste valdkond
Faculty phone: 
737 5326
Faculty address: 
Ravila 19, 50411 Tartu
  • valdkonna dekanaat
    Faculty phone: 
    737 5326
    Faculty address: 
    Ravila 19, 50411 Tartu
  • bio- ja siirdemeditsiini instituut
    Faculty phone: 
    737 4210
    Faculty address: 
    Biomeedikum, Ravila 19, 50411 Tartu
  • farmaatsia instituut
    Faculty phone: 
    737 5286
    Faculty address: 
    Nooruse 1, 50411 Tartu
  • hambaarstiteaduse instituut
    Faculty phone: 
    731 9856
    Faculty address: 
    Puusepa 1a, 50406 Tartu
  • kliinilise meditsiini instituut
    Faculty phone: 
    737 5323
    Faculty address: 
    L. Puusepa 8, 50406 Tartu
  • peremeditsiini ja rahvatervishoiu instituut
    Faculty phone: 
    737 4190
    Faculty address: 
    Ravila 19, 50411 Tartu
  • sporditeaduste ja füsioteraapia instituut
    Faculty phone: 
    737 5360
    Faculty address: 
    Ujula 4, 51008 Tartu
loodus- ja täppisteaduste valdkond
Faculty phone: 
737 5820
Faculty address: 
Vanemuise 46–208, 51014 Tartu
  • valdkonna dekanaat
    Faculty phone: 
    737 5820
    Faculty address: 
    Vanemuise 46–208, 51003 Tartu
  • arvutiteaduse instituut
    Faculty phone: 
    737 5445
    Faculty address: 
    Narva mnt 18, 51009 Tartu
  • genoomika instituut
    Faculty phone: 
    737 4000
    Faculty address: 
    Riia 23b, 51010 Tartu
  • Eesti mereinstituut
    Faculty phone: 
    671 8902
    Faculty address: 
    Mäealuse 14, 12618 Tallinn
  • füüsika instituut
    Faculty address: 
    W. Ostwaldi 1, 50411 Tartu
  • keemia instituut
    Faculty phone: 
    737 5261
    Faculty address: 
    Ravila 14a, 50411 Tartu
  • matemaatika ja statistika instituut
    Faculty phone: 
    737 5860
    Faculty address: 
    Narva mnt 18, 51009 Tartu
  • molekulaar- ja rakubioloogia instituut
    Faculty phone: 
    737 5027
    Faculty address: 
    Riia 23, 23b–134, 51010 Tartu
  • Tartu observatoorium
    Faculty phone: 
    737 4510
    Faculty address: 
    Observatooriumi 1, Tõravere, 61602 Tartumaa
  • tehnoloogiainstituut
    Faculty phone: 
    737 4800
    Faculty address: 
    Nooruse 1, 50411 Tartu
  • ökoloogia ja maateaduste instituut
    Faculty phone: 
    737 5835
    Faculty address: 
    Vanemuise 46, 51003 Tartu
Asutused
  • raamatukogu
    Faculty phone: 
    737 5702
    Faculty address: 
    W. Struve 1, 50091 Tartu
  • teaduskool
    Faculty phone: 
    737 5581
    Faculty address: 
    Uppsala 10, 51003 Tartu
  • muuseum
    Faculty phone: 
    737 5674
    Faculty address: 
    Lossi 25, 51003 Tartu
  • loodusmuuseum ja botaanikaaed
    Faculty phone: 
    737 6076
    Faculty address: 
    Vanemuise 46, 51003 Tartu
Tugiüksused
  • ettevõtlus- ja innovatsioonikeskus
    Faculty phone: 
    737 4809
    Faculty address: 
    Narva mnt 18, 51009, Tartu
  • grandikeskus
    Faculty phone: 
    737 6215
    Faculty address: 
    Raekoja plats 9, 51004 Tartu
  • hankeosakond
    Faculty phone: 
    737 6632
    Faculty address: 
    Ülikooli 18a, 51005 Tartu
  • infotehnoloogia osakond
    Faculty phone: 
    737 6000, arvutiabi: 737 5500
    Faculty address: 
    Ülikooli 18a, 51005 Tartu
  • kantselei
    Faculty phone: 
    737 5606
    Faculty address: 
    Ülikooli 18a, 51005 Tartu
  • kinnisvaraosakond
    Faculty phone: 
    737 5137
    Faculty address: 
    Ülikooli 18a, 51005 Tartu
  • kirjastus
    Faculty phone: 
    +372 737 5945
    Faculty address: 
    W. Struve 1, 50091 Tartu
  • personaliosakond
    Faculty phone: 
    737 5145
    Faculty address: 
    Ülikooli 18, ruumid 302 ja 304, 50090 Tartu
  • rahandusosakond
    Faculty phone: 
    737 5125
    Faculty address: 
    Jakobi 4, 51005 Tartu
  • rahvusvahelise koostöö ja protokolli osakond
    Faculty phone: 
    737 6123
    Faculty address: 
    Ülikooli 18, ruumid 104, 304, 305, 50090 Tartu
  • rektoraadi büroo
    Faculty phone: 
    737 5600
    Faculty address: 
    Ülikooli 18, 51014 Tartu
  • siseauditi büroo
    Faculty address: 
    Ülikooli 18–244, 51005 Tartu
  • Tallinna esindus
    Faculty phone: 
    737 6600
    Faculty address: 
    Teatri väljak 3, 10143 Tallinn
  • turundus- ja kommunikatsiooniosakond
    Faculty phone: 
    737 5687
    Faculty address: 
    Ülikooli 18, ruumid 102, 104, 209, 210, 50090 Tartu
  • õppeosakond
    Faculty phone: 
    737 5620
    Faculty address: 
    Ülikooli 18, 50090 Tartu
  • üliõpilasesindus
    Faculty address: 
    Ülikooli 18b, 51005 Tartu
Muud üksused
  • MTÜ Tartu Ülikooli Akadeemiline Spordiklubi
    Faculty phone: 
    737 5371
    Faculty address: 
    Ujula 4, 51008 Tartu
  • MTÜ Tartu Üliõpilasküla
    Faculty phone: 
    740 9959
    Faculty address: 
    Narva mnt 25, 51013 Tartu
  • MTÜ Tartu Üliõpilasmaja
    Faculty phone: 
    730 2400
    Faculty address: 
    Kalevi 24, Tartu
  • SA Tartu Ülikooli Kliinikum
    Faculty phone: 
    731 8111
    Faculty address: 
    L. Puusepa 1a, 50406 Tartu
  • Tartu Ülikooli Sihtasutus
    Faculty phone: 
    737 5852
    Faculty address: 
    Ülikooli 18a–106, Tartu

Õpilase usaldas info haiguse kohta- kas teavitada kolleegi või mitte

16. Detsember 2013 - 19:51 -- Anonüümne

Õpilane ( täiskasvanu) usaldas minule kui kursusejuhatajale info, et põeb keerulist haigust, mis küll tema igapäevategevusi tavapäraselt ei mõjuta kuid võib mõnikord põhjustada äkkhaigestumist ning palus selle info jätta enda teada. Nüüd on tekkinud olukord, kus kolleeg kurdab , et õpilane ei tee tunnis kaasa, keeldudes kasutamast kooli arvutit. Õpilase selgitustes minule ütleb ta, et selline ekraan võib tal põhjustada haigushoo, lahenduseks oleks isikliku arvuti kasutamine kuid aineõpetaja seda ei luba. Samas ei soovi ta siiski, et aineõpetajale olukorda selgitaksin, kuna tema hinnangul ei oska õpetaja seda infot ainult klassiruumi jätta ning kaldun arvama, et tal võib õigus olla. Kuidas käituda?

Sisestas Gerda1 (verifitseerimata),

Tegemist on kahtlemata väga delikaatse olukorraga, millele kõrvalseisjana saan esitada vaid oma arvamuse. Kuid usun, et ennekõike tuleb säilitada õpilase-õpetaja konfidentsiaalsus ja usaldus (eriti kuna eelkõneleja isegi usub, et kolleeg ei pruugi infot enda teada jätta, mis ju ka tegelikult pole eetiline). Õpetajate Maailmaorganisatsiooni kutse-eetika deklaratsioon toob välja, et haridustöötaja peaks tunnustama iga õppuri individuaalsust ja erilisi vajadusi (mida kursusejuhataja teebki) ning pakkuma juhtnööre ja julgustust, et võimetekohaselt end teostada. Usun, et siinkohal tuleks üritada veelkord vestelda õpilasega, selgitades talle aineõpetajale rääkimise tulemuslikkust. Kas ei oleks võimalik ka neil kolmel korraga ühe laua taha istuda ning konkreetne olukord läbi arutada? Nii saaks julgustada ja toetada õppijat oma probleemist rääkima ning aineõpetajale meelde tuletada konfidentsiaalsuse nõuet.

Sisestas Silvia1 (verifitseerimata),

Olen Gerdaga nõus, et oluline on konfidentsiaalsuse olemasolu. Hea ettepanek on ühise laua taha istumine ja probleemi lahti rääkimine, samas, kui õpilane palub, et aineõpetajale sellest ei räägitaks, siis on järelikult selleks ka põhjus (arvan, et õpilase isiklikud negatiivsed kogemused). Appi võiks siin tulla psühholoog, et teada saada põhjusest, mida kardab õpilane ja siis hakata alles edasi tegutsema. Olen seisukohal, et igal tegevusel on oma põhjendatud põhjus, mille tulemusena käitutakse ka vastavalt. Aineõpetajale tuleb rääkida individuaalsest lähenemisest esialgu, aga vast mitte haigusest, kui õpilane seda ei soovi. Olles ise ka töötav õpetaja ja tean kui oluline on teada õpilaste eripäradest ja samas on väga halb kui sellest hakatakse rääkima laiemas ringis. Viimane tegevus pole õpetaja poolt eetiline kui info läheb kooli seinte vahelt välja. Soovitan läbi viia arenguvestluse õpetajaga sel teemal kui ta ise ei tunneta piire.

Sisestas M (verifitseerimata),

Nõustun eelkõnelejatega, et juhtum on delikaatne ja tagada tuleb õpilase konfidentsiaalsus. Siinjuures ei saa mainimata jätta, et õpilase ja õpetaja puhul on tegu kahe täiskasvanud inimesega, kes peaksid ise (klassijuhataja abita) tekkinud olukorra lahendamisega hakkama saama. Jääb arusaamatuks aineõpetaja vastuseis õppuri isikliku arvuti kasutamise suhtes. Kas oluline on tulemus või vahend, millega tulemuseni jõutakse? Kindlasti leiduks ka koolis veel mõni nn parem arvuti, mille taha õpilane paigutada. Õpilase poolt aineõpetajale peaks piisama lihtsast selgitusest, et tegemist on tervislike põhjustega, mainimata siinjuures täpsemat diagnoosi. Pigem tundub, et antud olukorras on tegu kahe täiskasvanud inimese omavahelise suhtlemisprobleemiga, milles on kaks osapoolt ning pole teada, miks niisugune vastuseis on tekkinud. Kui osapooled omavahelisele kokkuleppele ei jõua, tuleks juhtumi lahendamiseks pöörduda kooli juhtkonna poole.

Sisestas Liinamm (verifitseerimata),

Tegemist on tõesti äärmiselt tundliku teemaga. Mina arvan, et klassijuhatajal pole õigust aineõpetajat õpilase tervislikust seisundist informeerida seni, kuni see õpilasele ohtlikuks ei osutu. Kui õpilane kasutaks kooli arvutit ja oleks pidevalt haigushoo tõttu hirmul, siis peaks klassijuhataja sekkuma. Antud juhul õpilane lihtsalt keeldub arvuti kasutamisest ning seetõttu kannatavad tema tulemused.

Kuna kannatajaks on tulemused, peaks õpilane ise teavitama aineõpetajat oma eripärast ning ühiselt tuleks leida lahendus. Kuidas saada õpilane rääkima? Mina arvan, et klassijuhataja peaks seda teemat arutama nii õpilase kui ka tema vanematega. Kõik koos, kitsas ringis, tunneb õpilane võib-olla isegi tuge ning julgustust ja suudab oma murest aineõpetajale rääkima minna. Sealjuures võiks klassijuhataja öelda, et seisab ka ise selle eest, et aineõpetaja mõistaks teema delikaatsust. Nõustun selles osas eelkõnelejatega, et kaasata võiks ka psühholoogi (ainult õpilase nõusolekul, sest psühholoog oleks järjekordne inimene, kes tema haigusest teada saaks).

Sisestas Ingrid S (verifitseerimata),

ja keeruline suuresti seetõttu, et meie ühiskonnas on suhtumine mingit haigust põdevatesse inimestesse sageli ikka veel selline, et inimesed häbenevad ja soovivad, et võimalikult vähesed nende probleemidest teaks. Haige inimene,isegi kui ta saab väga hästi endaga hakkama, ei ole tööturul soositud (paistab, kuidas uuel tööhõivereformil läheb), kardetakse, et ta on sageli töölt eemal ja tema panus on liiga nõrk. Tihti pisut teistsugust või erinevate vajadustega inimest lihtsalt kardetakse- olen kuulnud juhtumist, kus õpetaja keeldus andmast tundi klassis, milles õppis sageli väljenduva epilepsiaga laps, kuna ta kartis last tabada võivat haigushoogu ega osanud väidetavalt sel puhul käituda. Nii võibki juhtuda, et haigusega inimene lihstalt ei räägi sellest ehkki peaks. Ka aineõpetajad tegelikult peaksid lisaks kursusejuhatajale teadma, et inimesel on häire, mis võib teda ootamatult tabada ja oskama sel puhul käituda. Normaalses ühiskonnas ja kollektiivis ei peaks see üldse rohkem kõneainet tekitama. Antud olukorras ilmselt tooks selgust tõesti vaid omavaheline rääkimine- tegemist ju täiskasvanud inimestega. Olen nõus seisukohaga, et kui inimesele on tõesti vastuvõetamatu seda avaldada, peaks aineõpetajale piisama põhjendusest, et tervislikel põhjustel soovitakse kasutada isiklikku arvutit. Samas võib selline põhjendus tekitada oletusi ja kui suhted asjaosaliste vahel ei ole niigi eriti usalduslikud, siis probleemi see päriselt ilmselt ei lahenda.

Sisestas Maarja V (verifitseerimata),

Tegemist on kindlasti põhjalikku analüüsi nõudva teemaga. Esiteks seetõttu, et kool ja aineõpetajad ei saa teadmatuse tõttu pakkuda õpilasele tema erivajadustele kohaseid ülesandeid, metoodikaid ja tehnilisi lahendusi ning seeläbi ka kvaliteetset haridust. Teiseks seetõttu, et õpilane ise on palunud kursusejuhatajalt diskreetsust ja konfidentsiaalsust, sest antud teema on tema jaoks õrn. Mõlema probleemküsimuse puhul on kaalul õpilase heaolu – ühelt poolt mitmekülgne haridus ja õppetöös osalemine, teisalt õpilase usaldamisvõime ja isikliku teabe konfidentsiaalsus.

Eesti Elukestva õppe strateegia 2020 visioon koosneb kolmest V-st:
Vastutus – inimesed mõistavad, et õppimine ja enesearendamine on nende endi teadlik valik ja vastutus;
Vajadused – õpe lähtub õppija huvidest ja võimetest, toetab tema arengut ja arvestab tööturu vajadusi;
Võimalused – elukestva õppe süsteem pakub inimestele kvaliteetseid, kaasaegseid, paindlikke ja õppija erivajadusi arvestavaid õpivõimalusi.

Lisaks näeb strateegia eesmärgina nii muutunud õpikäsitust, s.t iga õppija individuaalset ja sotsiaalset arengut toetava, õpioskusi, loovust ja ettevõtlikkust arendav õpikäsitus on rakendatud kõigil haridustasemetel ja –liikides; kui ka võrdseid võimalusi elukestvaks õppeks ja õppes osaluse kasvu, s.t et kõigile on loodud võrdsed võimalused elukestvaks õppeks.

Samuti sätestab nii PGS (§ 6 lg 1) kui ka KutÕS (§ 32) erivajadustega isikute õppimise tingimusi ja korda käsitlev määrus (§ 3), et haridusasutusel on kohustus luua erivajadustega õpilastele tingimused õppetööks. Viimasel juhul küll näeb seadus ette, et seda tehakse ressursside piires, ent isikliku arvuti kasutamise lubamine õppetöös ei eelda koolilt lisaressursse.

Eelnevast lähtudes ning võttes arvesse, et tegemist on täiskasvanud õppijaga, võiks kursusejuhataja toimida järgmiselt:
- Vestelda õpilasega (soovi korral kaasata ka lapsevanem ja psühholoog) ning selgitada õpilasele, et kui tema tervislikku seisundit puudutav teave ei jõua õpetajateni, võib tema haridustee selle all kannatada. Lisaks selgitada, et õppeasutuse kohustuste hulka kuulub igale õpilasele vajalike tingimuste tagamine ja iga õppija toetamine tema individuaalses ja sotsiaalses arengus ning haridusteel. Seejuures tuleb silmas pidada, et õpilase valik oma tervislikust seisundist rääkida peaks olema vabatahtlik ja eemärgipärasust teadvustav.
- Kui õpilane otsustab oma tervislikust seisundist avameelselt rääkida, tuleks kohtuda ka aineõpetajaga, kellega on tekkinud konfliktolukord ning selgitada talle probleemi tagamaid. Samuti tuleks aineõpetajaga vestelda konfidentsiaalsuse printsiibist, kui tema usaldusväärsus on kahtluse all.
- Kui õpilane jääb endale kindlaks ja ei soovi delikaatset teemat teiste õpetajatega jagada, võiks kursusejuhataja pakkuda välja, et olukorrast informeeritakse kooli juhtkonda, kuid mitte aineõpetajaid. Kooli juhtkond määrab õpilasele ainetundides eritingimused, nagu isikliku arvuti kasutamine, põhjendades seda aineõpetajatele tervisliku põhjusega (detailidest rääkimata).
- Kui aga õpilase tervislik seisund on selline, mis ohustab tema elu ja nii füüsilist kui ka psüühilist heaolu ainetundides, tuleks selle teabe käsitlemise edasiste võimaluste ja avaldamise vajalikkuse teemal konsulteerida nt õpilase (pere)arstiga/eriarstiga või KOV meditsiininõunikuga.
- Kui õpilase vastuseis puudutab aga konkreetset aineõpetajat, kellega on tekkinud ka konflikt ja keda õpilane ei usalda, siis on võimalik juhtkonnaga arutada ka õpilase üleviimist teise rühma või klassi selles ainetunnis.

Utilitarismi keskne idee "suurim kasu suurimale hulgale inimestele" toetaks ehk seda, et õpilaste-õpetajate vaheline suhe on aus ja avatud, millest võidavad nii õpilased, saades oma võimetele ja vajadustele vastavat kvaliteetset haridust, kui ka õpetajad, teades õpilaste (eri)vajadusi ning osates tänu sellele õppe-kasvatustööd tulemuslikumalt planeerida. Kui õige näite utilitarismist selle oletuse näol oskasin tuua, ei oska ma öelda, ent ehk peitub siin siiski iva.

Kokkuvõtlikult, minu arvates ei tohiks õpilase osalemine õppetöös ega ka elukestvas õppes kannatada. Õppe-kasvatustöö korraldamisel tulekski õpilase erivajadustest lähtuda, ent võimalusi ei saa pakkuda vajadusi teadmata. Seega, suurim eesmärk võiks antud olukorra puhul olla arvamuse, et erivajadustest rääkimine on tabu, murdmine ning juhinduda elukestva õppe strateegias toodud eesmärkidest ja neid aegamisi ka ellu viia.

Lisa kommentaar

Plain text

  • HTML elemendid keelatud.
  • Each email address will be obfuscated in a human readable fashion or, if JavaScript is enabled, replaced with a spam resistent clickable link. Email addresses will get the default web form unless specified. If replacement text (a persons name) is required a webform is also required. Separate each part with the "|" pipe symbol. Replace spaces in names with "_".
  • Veebiaadressid ja e-maili aadressid muutuvad automaatselt linkideks.
  • Automaatne rea- ja lõiguvahetus
6 + 7 =
Selle lihtsa ülesandega tõendate, et te ei ole spämmirobot.