Foorumid:
Põhikoolis käies puutusin kokku olukorraga, kus õpetaja andis meile tundi ja teemaks oli perekond. Õpetaja väitis meile, et tema arvates ei ole koos lapsi kasvatav samasooline paar perekond. Nüüd õpetajaks õppides olen hakanud sellele teemale uuesti mõtlema, et kas õpetajal on õigus avaldada sellisel viisil oma arvamust või ta oleks pidanud rääkima sellest neutraalselt ja tooma välja, milline on perekonna määrtlus riigi perspektiivist ja milliseid perekonnamääratlusi on veel olemas.
Kuidas oleks pidanud õpetaja sellises olukorras käituma?
Samasooliste perekondade käsitlemine
Minu hinnangul ei lahendanud Su tollane õpetaja olukorda õigesti ega professionaalselt. Õpetan ka ise põhikoolis ühiskonnaõpetust, õpetades 6. klassis ka pereteemat, ning võin juba selles kontekstis öelda, et praegustes õpikutes on korrektse õppesisuna toodud välja erinevad peremudelid ning ka ülesanne arutleda nende erinevuste üle. Sellest lähtub ka õpetaja ülesanne, milleks on tutvustada erinevaid mudeleid ning suunata lapsi neutraalselt sel teemal arutlema. Kui õpetaja avaldab siinkohal isiklikku arvamust, milleks on, et ta ei usu, et samasooliste vanematega pere on "õige", vaidleb ta sisuliselt vastu riiklikule õppekavale - see oleks minu hinnangul sama hea, kui eesti keele õpetaja ütleb, et tema ei pea õigeks põimlausesse komade panemist. Tõsi, päriselt see nii mustvalge ei ole, sest mingid teemad ühiskonna- ja ka nt inimõpetuses on oluliselt laetumad ning subjektiivselt käsitletavad, ent siinkohal leiangi, et selliste teemade puhul on hea jääda neutraalseks kõrvalvaatajaks ning lähtuda siis õpikust/õppekavast. Näiteks olen mina tugevalt mittereligioosne inimene, kuid religiooniteema puhul ei tuleks mulle pähegi tunnis öelda, et näiteks "usklikud on lollid", vaid tunnis on minu ülesanne ikkagi erinevaid usundeid tutvustada ning suunata õpilasi nende erinevuste teemal mõtlema ja arutlema.
Arvamus
Minu arvates õpetaja võiks avaldada koos klassiga ühises vestluses ka enda arvamust, sest ma olen üpris kindel, et noortele meeldiks teada, mis õpetaja arvab. Kuid muidugi on ka selliseid teemasid, mille kohta on parem arvamus endale jätta, sest see võib tuua kaasa töökoha kaotuse või mõne muu negatiivse tagajärje öeldud arvamusele.
Lisa kommentaar