Foorumid:
Tegu on väikese põhikooliga. Viimasel aastal tuli kooli uus matemaatika õpetaja. Naine, ca 30 aastane. Õpetaja on tagasihoidlik, kolleegidega suhtleb, riietub üksluiselt (teksased ja pluus), patsis juuksed. Riietus on väliselt puhas, aga suureks probleemiks on ta lõhn. Kui ta tuleb õpetajate tuppa, siis on terve ruum täis ebameeldivat higilõhna. Olen isegi lahkunud õpetajate toast, sest seal olemine tundus võimatu. Olen märganud, et kolleegid mõtlevad minuga üheselt, aga omavahel pole me sellest rääkinud. Küsimus: milline oleks lahendus? Kas minna selle õpetaja juurde ja öelda, et tal on probleem või peaks selliseid asju märkama juhtkond?
Õpetaja haiseb
Loomulikult tuleb rääkida esmalt inimese endaga (kui inimene suhtleb kolleegidega). Isegi kui see on mingi haigus, siis peab olema lahendus, kuidas ebameeldivat lõhna ära hoida või vähemasti vähendada.
Ilmselt on ka juhtkond ebameeldivat lõhna tundnud ja seda imelikum, kui pole midagi ette võetud.
On endal kogemus õpilasega, kellel oli tugev ebameeldiv higihais, mis oli tingitud tema haigusest. Kaasõpilased juhtisid mitu korda tähelepanu klassijuhatajale, et neil on ebameeldiv olla samas ruumis. Otseselt õpilast ei kiusatud/narritud, aga hoiti lihtsalt distantsi. Klassijuhataja tegeles kiiresti ja tõsiselt selle küsimusega.
Delikaatne probleem
Tegemist on väga delikaatse probleemiga – kuidas öelda inimesele, et Sa lõhnad ebameeldivalt? Õpetaja eetikakoodeks ei puuduta õpetaja hügieeni ja välimust. Samas suunab koodeks kolleege probleeme märkama ja vajadusel sekkuma. Sekkumisel saab viidata nn kirjutamata reeglitele, mis esmast hügieeni puudutavad. Samas, aga ei saa välistada ka mõnda tervislikku probleemi, mis põhjustab liigset higistamist. Igal juhul on vajalik taktitundeline sekkumine.
Delikaatsust!!
Olen haiseva õpetajaga kokku puutunud kahel korral - mehega ja hiljem ka naisega.
Mees on samas koolis töötanud üle kahekümne aasta ja tõenäoliselt ka higilõhna järgi haisenud. Nii õpetajad kui ka õpilased on olnud aastaid kannatlikud. Kuna õpetajaga on olnud muidki probleeme, vestlesin temaga nelja silma all. Rääkisime, et õpetajale ei ole kohane käia koolis väljaveninud kampsunis ning hügieenistki peaks lugu pidama. Vestlus oli rahumeelne, kuid konkreetne. Senini ei ole õpetaja koolipäevadel enam haisenud.
Naisterahvas tuli meie kooli sel õppeaastal. Ta käib meie koolis kahel päeval nädalas. Ülejäänud ajal tegeleb hobuste kasvatamisega. Tundsime kolleegidega, et õpetaja lõhnab pahasti. Viisin poolaasta lõpus õpilaste seas läbi tagasisideküsimustiku, mille lõpus oli võimalik avaldada arvamust, mis on olnud hästi või halvasti. Ühe märkusena oli mainitud, et õpetaja lõhnab pahasti. Taaskord vestlesin õpetajaga. Võtsin aluseks tagasisideküsimustikud, rääkisime, mis on hästi ja mis võiks olla paremini. Muuhulgas mainisin ka pahasti lõhnamisest. Uuel poolaastal on näha, kas probleem on jätkuvalt õhus või leidis lahenduse.
Minu seisukoht on, et tuleb rääkida. Kindlasti on situatsioonid erinevad ning ütlejad võivad olla erinevad, kuid meie koolis rääkis õpetajatega koolijuht.
Lisa kommentaar