Foorumid:
Poiste jalgpallivõistlus, kohal erinevad koolid, mõned väljas kahe erineva meeskonnaga. Mingil hetkel märkasid lapsed, et ühe kooli õpetaja vahetab oma kahe erineva tugevusega meeskonna liikmeid vastavalt sellele kui tugev või nõrk on vastasmeeskond, keda peaks alistama. Selline käitumine on võistlusreeglites rangelt keelatud. Kui teise kooli õpetaja tegi selle kohta märkuse, et reeglid seda ei luba ja see on ebaõiglane, vastati talle: "ja mis siis!"
Vahejuhtum ei jäänud ainult õpetajate vahele, seda ju märkasid ja lõpuks kuulsid kõik lapsed ning võistluse korraldaja tegi kõnealusele koolile suulise hoiatuse.
Õpetaja eetika ja eeskuju
Kui õpetaja tegutses võistlusreeglitele mittevastavalt ja ebaausalt, rikkus ta ilmselgelt nii õpetaja- kui antud juhul ka spordieetikat. Siinkohal jääb küll küsimus, kas selline õpetaja või treener on ikka õiges ametis. Võistluse korraldaja tegi koolile hoiatuse ja oleks tõenäoliselt võinud selle kooli võistkonnad ka üldse võistlusest eemaldada- karistada said õpilased õpetaja ebaeetilise käitumise pärast. Kurb, et õpetaja ise ilmselt ei näinud oma käitumises mingit viga ja kui ta on juhuslikult ka õpilaste seas autoriteetne, annab ta edasi väga küsitavaid väärtusi.
Ja mis siis
Siin küll tegemist situatsiooniga spordivõistlustel, aga paraku kohtab sellist suhtumist ja reeglite rikkumist vägagi sageli. Milline sõnum anti siit õpilastele? 1. Reegleid võib rikkuda 2. Ma ei pea arvestama, mida teised minu teguviisist arvavad 3.Tegelikult ei juhtu minuga midagi kui reegleid rikun. Õpetaja on ju enamasti oma õpilastele eeskujuks, algklassides sageli isegi olulisem kui vanemad. Seega võib õpetaja selline käitumine luua õpilasele väärkujutelma reeglite täitmise suhtes. Seda väärarusaama kinnitas, aga tegelikult ka võistluse korraldaja, kes reageeris vaid suulise märkusega otsesele reeglite rikkumisele. Kui reeglid nägid ette, et selline käitumine ei ole lubatud, siis oleks tulnud selle kooli võistkonnad tõepoolest võistlustelt eemaldada. Õpilased oleks küll saanud karistada õpetaja ebaeetilise käitumise pärast, kuid laste väärtuskasvatuse seisukohalt oleks antud neile õige sõnum ja tõenäoliselt ei oleks nad edaspidi enam nõustunud sellise reeglite rikkumisega kui õpetaja oleks tahtnud seda veel teha. Praegu võisid ju lapsed mõelda, et jäime vahele küll, aga midagi erilist ei juhtunud ehk kui vahele ei jää, siis võib seda ikka teha, sest õpetaja tahtis ju ainult paremaid tulemusi saada.
Lisa kommentaar