Mäng aitab väärtustes selgust saada
Mari-Liis Nummert, Tartu Ülikooli eetikakeskuse projektijuht
Õnne Allaje, Tartu Ülikooli eetikakeskuse projektijuht
Õpetaja pole kaasajal enam vaid teadmiste edastaja ja klassis korra hoidja, vaid tema kaugem eesmärk on toetada koolilaste terviklikku arengut. Õpilase arengu terviklik toetamine on aga aeganõudev protsess, mis haarab endas seoste loomist õpitava teooria ja igapäevaelu vahel, kogemuste ja valikute mõtestamist, sisemaailma tundmaõppimist, eesmärkide seadmist ja vastutuse võtmist. Tartu Ülikooli eetikakeskuse õpetajatele ja õpilastele mõeldud väärtuste mängud on töövahendid, mis on mõeldud just selle teekonna toetamiseks.
Kuidas aitab mäng õpilaste väärtusi kujundada?
Õpilastele mõeldud mäng "Väärtuste avastajad” on vahend, mis aitab õpetajal tunnis keerulisi teemasid käsitleda ja õpilastega väärtusarutelusid läbi viia. Mängu mängimine aitab õpilasel kohtuda oma väärtustega ja mõelda, miks just need väärtused on talle olulised. Sarnaselt õpetajatele mõeldud mängule on õpilaste mängus kasutatud tõsielulisi lugusid, mis on kogutud Eesti Õpilasesinduste Liidu poolt.
Neid keerulisi olukordi lahendab õpilane meeskonnas. Selleks, et oma seisukoha võtmine oleks hõlpsam, pakutakse mängijaile erinevaid käitumisvariante, mida sellises olukorras võiks valida. Õpilane teeb valiku lähtudes oma väärtustest. Mängu käigus kohtub õpilane erinevate arvamustega, miks ühes olukorras just nii või teisiti käituda võiks. Et mäng on mõeldud ka õpilase arutlemisoskuse, oma arvamuse kujundamise, sõnastamise ja argumenteerimisoskuse arendamiseks, puuduvad selles õiged ja valed vastused.
Mängu eesmärk on leida kogu meeskonnale sobiv lahendus. Nii harjutab õpilane ka koostöö kunsti. Igale ühisele lahendusele saavad õpilased väärtustest lähtuvat tagasisidet. Tagasiside toob meeskonna jaoks välja selle, mis oli valitud lahenduses positiivne, aga näitab ka seda, mille üle võiks veel mõelda.
Miks mänguprotsess just selline on?
Õpilaste mäng „Väärtuste avastajad“ toetub väärtuste selitamise meetodile (ingl k value clarification), mis on 1960. aastatel USAs alguse saanud väärtuskasvatuslik lähenemine. Selle lähenemise puhul on oluline, et lapsed ja noored saaksid omaenese väärtustest teadlikuks ja oleksid võimelised neid teistele survevabalt selgitama. Õpilaste mäng põhinebki selitamise meetodil eelkõige eesmärkide ja läbiviimise viisi poolest. Enese ja kaaslaste väärtustega kohtumine toimub rahulikult, esmalt oma väärtusi avastades ja uurides ning neid ka teistele tutvustades ja kõrvutades.
Milliste teemade käsitlemisel „Väärtuste avastajad“ veel abiks on?
Viimastel aastatel on õpilaste mäng täiendust saanud juhtumitega, mille abil on õpilasel võimalik uurida oma väärtusi rände- ja pagulusteemadel ning terviseteemadel.
Oleks ekslik arvata, et rändeteemad lähevad mööda lastest ja noortest, kes on suuresti täiskasvanutega samas infoväljas. Ka nemad puutuvad kokku leheveergudel ja sotsiaalmeedias levivate vastandlike seisukohtadega. Selleks, et nende teemade üle koolitunnis arutleda, sisaldab õpilaste mäng 12 tõsielust pärit rände- ja pagulusteemalist juhtumit.
Õpilaste mängu „Väärtuste avastajad“ rände- ja pagulusteemalised juhtumid valmisid tänu õpetajate soovile arutleda õpilastega sellel Eesti ühiskonnas parasjagu palju kõneainet pakkuval teemal. On igati mõistetav, et õpetajatele ja noorsootöötajatele ei ole väärtuskasvatuse edendamine taolistes ühiskondlikult tundlikes küsimustes just kerge. On vaja ettevalmistust, faktide teadmist ning sobivate meetodite valdamist, et osata noortega neid teemasid diskreetselt käsitleda – oma arvamust liigselt peale surumata, kuid samas empaatilist mõtteviisi esindades.
Tervise ja turvalisuse väärtustamine ning hoidmine on koolis samuti tähtis teema. Õpilaste mängu „Väärtuste avastajad“ terviseteemalised juhtumid valmisid just nende arutelude hõlbustamiseks. Erinevad mängujuhtumid lasevad õpilasel vaadelda tervise erinevaid tahke – füüsilist, sotsiaalset ja vaimset heaolu või selle puudumist. Õpilaste mäng sisaldab kaheksat terviseteemalist juhtumit, mis aitavad õpilasel selgitada, arutleda ja jagada oma vaateid näiteks alkoholi tarbimise, vaimse tervise, internetisõltuvuse või isikliku hügieeni teemadel.
Kuidas mängu „Väärtuste avastajad“ oma koolile või noortekeskusele hankida?
Igal koolil ja noortekeskusel on võimalus saada õpilaste mängu “Väärtuste avastajad” mängukomplekt. Mängukomplekt tähendab seda, et kool või noortekeskus saab korraga nii algklassidele kui ka põhikoolile mõeldud mängud.
Mängukomplekti saab õpetaja või noorsootöötaja kahepäevase mängukoolituse lõpuks. Nii mängukomplektid kui ka koolitused on osalejatele tasuta. Koolituste eesmärgiks on see, et õpetaja tunneks end mängu kasutamisel ja väärtuste teemast kõnelemisel hästi, julgeks ja oskaks juhtida väärtusarutelusid õpilastega ning õpetaks neid oskusi ka oma kolleegidele. Tavaliselt keskendub koolituse esimene päev väärtustele ning teine päev vaatab sisse mõnda väärtustega seotud teemasse, mida on keerulisem käsitleda. Mängukoolitusi toimub igal aastal. Õpilaste mängu koolituste infot näeb huviline eetikaveebist.
Praeguse seisuga on õpilaste mäng “Väärtuste avastajad” olemas veidi enam kui 250 erinevas koolis ja noortekeskuses. Koolitusel osalenud õpetajaid ja noorsootöötajaid on aga kordades enam – nimelt võib samast koolist koolitusele tulla ka mitmekesi või õppida mängueksperdiks ka siis, kui koolis on juba mängukomplekt olemas. Ainuüksi 2017. aastal on õpilaste mängu koolitusel käinud 86 õpetajat üle Eesti.
Mis on õpetajate „Väärtuste mäng“?
“Väärtuste mäng” õpetajatele on loodud, toetamaks õpetajaid väärtuste-teemaliste arutelude läbi viimisel klassis ning oma rolli mõtestamisel väärtuskasvatajana. See tõsieluliste lugude ja mängulise formaadiga vahend aitab õpetajatel pidada väärtuste-teemalist dialoogi erinevate käitumisolukordade ja võimalike väärtuskonfliktide üle.
Kuidas oma väärtuste üle arutlemine käib?
Õpetajatele mõeldud mäng koosneb erinevatest koolieluga seotud juhtumitest. Kõik juhtumid sisaldavad väärtuskonflikti ehk olukorda, kus käituda võib mitmel moel. Iga juhtumiga tutvudes pakutakse õpetajale erinevaid võimalikke käitumisvariante.
Mängija teeb valiku, lähtudes väärtustest, mida ta oma töös oluliseks peab. Põnevaks teeb mängu see, et seda mängitakse meeskonnana. Nõnda kohtuvad või põrkuvad ühes lauas erinevad arvamused, miks võiks teatud olukorras just nii või teisiti käituda. Arutelule lisab keerukust ühise lahenduse otsimine, millega jäävad rahule kõik meeskonna liikmed. Oma lahendusele saavad õpetajad mängus ka tagasisidet, mis osutab professionaalsetele väärtustele, mis antud valiku puhul on kas esiplaanil või jäävad tagaplaanile. Kõige rohkem hämmastust on mängu mänginud õpetajate seas tekitanud see, kuivõrd võivad nende arvamused kolleegide omast erineda. Tavaliselt jätkuvad ühe olukorra lahendamisest tekkinud arutelud ka pärast mängu lõppemist. Kes oskaks aimata, et isegi ühiseid ja kokkulepitud väärtusi võivad erinevad inimesed tõlgendada nii erineval moel?
Kuidas „Väärtuste mängu“ mängida saab?
Õpetajatele mõeldud väärtuste mängu võivad mängida mis tahes kooliastme ja aine õpetajad. Kuna mängu tuleb mängida meeskondades, eeldab see kokku lepitud aega ja kohta.
Õpetajatele mõeldud mängu kasutavad Tartu Ülikooli eetikakeskuse koolitajad kooliperedele mõeldud koolitustel, mille eesmärgiks on kogu kooli väärtusarenduse toetamine. Nendel koolitustel tegeletakse lisaks isiklikule väärtusselitusele ka kooliterviku väärtuste vaatlemisega. Otsitakse vastust küsimusele, kuidas teha nii, et kooli väärtused oleksid kõigile koolipere liikmetele tähtsad ja kooli igapäevaelus nähtavad.
Et mängida õpetajate mängu ja vaadelda kooli väärtusi tervikuna, on koolidel võimalik kutsuda Tartu Ülikooli eetikakeskuse väärtusarenduse koolitaja mängu juhendama.