Tartu Ülikooli eetikakeskuse 11. väärtuskasvatuse konverents
Eesti 2035: väärtuspõhine vaade haridusele
06.–07. detsembril 2018
Eesti Rahva Muuseumis (Muuseumi tee 2, Tartu)
Vaata ettekandeid
Vaata pildigaleriid
OECD dokumendis „Hariduste ja oskuste tulevik. Haridus 2030“ kirjutatakse: „Lapsed, kes 2018. aastal haridusteed alustavad, on 2030. aastal noored täiskasvanud. Koolid saavad valmistada neid ette ametiteks, mida ei ole veel välja mõeldud, tehnoloogiateks, mida ei ole veel leiutatud, ning selliste probleemide lahendamiseks, mida ei saa veel ette näha.“ Samas dokumendis on kirjas, et tuleviku õppijates tuleb toetada uudishimu, kujutlusvõime, paindlikkuse ja enesejuhtimise kujunemist. Konverentsil tutvustatakse esmakordselt väärtuste ja vastutuse töörühma haridusvisiooni aastateks 2021–2035, et üheskoos arutleda ja diskuteerida.
Tulevikuhariduse tähtis külg on paindlikud õpiteed igale õppijale. 11. väärtuskasvatuse konverentsil “Eesti 2035: väärtuspõhine vaade haridusele” keskendume hariduse tänase seisundi kirjeldamisele ja suurelt unistamisele. Konverentsil küsime, milline on olnud Eesti haridusmõtte lugu ja mis on mõjutanud meie tõekspidamisi hariduse kohta? Kuidas mõistavad tänast hariduselu koolijuhid ja õpetajad? Millised on Eesti kooli suurimad väljakutsed järgmise 18 aasta jooksul? Mida teha juba lähitulevikus, et õpilaste vabadus valida just teda huvitavad valdkonnad oleks suurem? Millised on tulevikuhariduse alustalad? Milline on sel puhul õpetaja ja haridusasutuse juhi roll; kuidas õpetajat selle rolli täitmisel toetada?
6. detsember 2018
09.30–10.00 Registreerimine, hommikukohv
10.00–10.15 Tervitussõnad, Margit Sutrop, Tartu Ülikooli eetikakeskuse juhataja ja Ursula Roosmaa, Briti Nõukogu Eesti esinduse juhataja
10.15–11.15 "Võimestav kommunikatsioon õpetajate koostöö ja enesetõhususe toetamiseks", Katrin Aava, Tallinna Ülikooli kommunikatsioonieriala dotsent
11.15–11.45 "Eesti koolijuhtide haridusfilosoofilistest seisukohtadest", Indrek Lillemägi, Emili Kooli direktor
11.45–12.45 "Õppija ja õpetaja täna ning tulevikus", Margus Pedaste, Tartu Ülikooli Pedagogicumi juhataja; Katrin Poom-Valickis, Tallinna Ülikooli haridusteaduste instituudi õpetajahariduse professor
12.45–13.45 Lõuna
13.45–14.45 "Järjepidevuse probleem Eesti kasvatus- ja haridusmõtlemises", Airi Liimets, Tallinna Ülikooli kasvatusfilosoofia professor
14.45–15.15 Kohvipaus
15.15–16.15 "Avatud haridus - kuidas digivõimalused õppimist muudavad?", Hans Põldoja, Tallinna Ülikooli digitehnoloogiate instituudi õppejuht
16.15–17.00 Konkursside "Hea kool kui väärtuspõhine kool" ja "Hea lasteaed kui väärtuspõhine lasteaed" 2018 vooru osalejate tunnustamine
7. detsember 2018
9.00–9.10 "Eesti haridusvisioon 2035, uue haridus- ja teadusstrateegia ettevalmistamine", Ando Kiviberg, Haridus- ja Teadusministeeriumi projektijuht (Eesti teadus- ja haridusstrateegia 2020+)
9.10–9.50 "Heaolu loov kool", Dagmar Kutsar, Tartu Ülikooli ühiskonnateaduste instituudi sotsiaalpoliitika dotsent
9.50–10.30 "Kuidas haridus meid õnnelikuks teeb?", Margit Sutrop, ekspertrühma juht, Tartu Ülikooli praktilise filosoofia professor
10.30–11.15 Paneeldiskussioon "Paindlikud õpiteed - unistus või tegelikkus?". Diskussioonis osalevad: Kadri Leivategija, Tartu Elleri kooli direktor; Urmo Uiboleht, TERA nõukogu esimees; Viive Vellemaa, Tartu Lasteaed Lotte direktor; Ilona-Evelyn Rannala, Tallinna Ülikooli noorsootöö korralduse lektor.
11.15–11.30 Töötubadesse liikumine
11.30–13.00 Töötubade I sessioon
13.00–14.00 Lõuna
14.00–15.30 Töötubade II sessioon
15.30–16.00 Konverentsi lõpetamine ja kokkuvõte
Ootame kõiki huvilisi osalema ka praktilistes töötubades!
Töötoad toimuvad 7. detsembril kahel sessioonil. Igal osalejal on võimalik osaleda kahes erinevas töötoas.
"Üldpädevused – ma teen seda ju niigi igapäev!"Läbiviijad: Priit Jõe (direktor) ja Eiliki Kumm (HEV-koordinaator), Muraste Kool Töötoas osalejad saavad ülevaate, kuidas Muraste Kool on väärtuskasvatuse tundide abil pädevustele keskendunud. Samuti leiab vastuse küsimus, kuidas üldhariduskool ja ülikool saavad leivad ühte kappi panna. Kooli oma praktika ja ülikooli teooria annavad lapse toetamiseks suurepäraseid tulemusi!
"Ennastjuhtiv õppija ja sisemiste takistustega toimetulek" Läbiviija: Nelli Jung, MTÜ Vaikuseminutid asutaja Sageli mõistetakse enesejuhtimist päris kitsalt, lähtudes vaid õppekontekstist (nt õpieesmärkide seadmine, õpistrateegiate valik jne). Nii võivad märkamata jääda üldisemad enesekohased oskused, mis on kasulikud nii õppimise juures kui ka hiljem tööl-peres-ühiskonnas oma potentsiaali elluviimisel. Töötoas uuritakse just neid oskusi, nt pingetaluvuse, emotsioonide ja tähelepanu juhtimisega seonduvat.
“Kogukonnapraktika 8.–12.klassidele: kogemusõpe ehk praktilise kogemuse lõimimine õppesse”Läbiviijad: Vabaühenduste Liidu töötajad Kogukonnapraktika on koolide ja vabaühenduste koostööprogramm, mille käigus lähevad õpilased vabaühendusse lühipraktikale. Seal saavad nad praktilise töökogemuse ja arusaama, et oma tegevustega saabki meid ümbritsevat kogukonda kujundada. Koolidel aitab programm õppekava täita (ühiskonnaõpetus, sotsiaalained, ettevõtlikkuse õpe) ja luua koostöösuhteid vabaühendustega ning vabaühendused saavad kontakti kohalike noortega, kellega koos midagi ka päriselt ära teha. Töötoas räägime, kuidas pea 40 Eesti kooli programmiga soovitud õpitulemusi saavutavad.
“Huvitegevuse lõimimine õppetöösse”Läbiviijad: Annike Soodla (õppejuht) ja Marie Nõgisto (arendusjuht), Tallinna Kunstigümnaasium Tallinna Kunstigümnaasiumis on huvitunnid osa õpilaste päevakavast. Huvitundide sisseviimise eesmärk on tõsta õppijate õpimotivatsiooni. Töötoas jagame oma kogemust ja arutleme ühiselt huvihariduse lõimimise võimalusi.
“Lapse arengut toetavad praktikad”Läbiviija: Meedi Neeme, Rocca al Mare Kooli õpetaja ja seminaride juht Kui koolipere on oma arenguks olulised väärtused selgelt sõnastanud ja lubanud neid esil hoida, siis peab kool sõna pidama. Töötoas uurime häid praktikaid ja kogemusi, milliste pedagoogikate ja praktikate kaudu on Rocca al Mare Koolis väärtused kokku lepitud ning neist lähtutud.
“Kuidas saada külalistunnist maksimumi?”Läbiviija: Teibi Torm, Kelli Seiton, MTÜ Tagasi Kooli juht Külalisõpetajate kaasamine õppetöösse on üks lihtsamaid viise luua veel rohkem seoseid teooria ja praktika vahel. E-külalistunnid on järgmise sammuna avanud uued võimalused. Kuidas teha nii, et külalisõpetaja oleks õpilaste jaoks veelgi kättesaadavamad? Ja kuidas kasutada sotsiaalmeediast saadud oskusi külalistunnis? Töötoas proovime uudseid meetodeid – flat lay'st e-külalistunnini –, mis aitavad õpet sisukalt läbi viia.
Nagu varasematelgi väärtuskasvatuse konverentsidel, tunnustame koole ja lasteaedu, kes osalesid konkurssidel „Hea kool kui väärtuspõhine kool“ ja „Hea lasteaed kui väärtuspõhine lasteaed“ ning anname üle karika väärtuskasvatuse lasteaiale ja väärtuskasvatuse koolile.
Lisainfo:
Mari-Liis Nummert, konverentsi peakorraldaja, mari-liis.nummert [ät] ut.ee, +37251922019
Konverentsi korraldaja: Tartu Ülikooli eetikakeskus
Toetajad: Haridus- ja Teadusministeerium ning Briti Nõukogu Eestis
Konverents toimub Haridus- ja Teadusministeeriumi riikliku programmi „Eesti ühiskonna väärtusarendus 2009–2013“ jätkuprogrammi raames.
Parema kasutuskogemuse tagamiseks kasutame küpsiseid. TÜ välisveeb ei töötle ega kogu isikuandmeid. Välisveeb kasutab FB Pixeli ja Google Analyticsi teenust. Loe lähemalt andmekaitsetingimustest.