Tartu Ülikooli eetikakeskuse 10. väärtuskasvatuse konverents
Kuulata ja kõnelda Ehk dialoogilisest kommunikatsioonist koolis
21.-22. novembril
V Spa konverentsikeskuses (Riia 2, Tartu)
Vaata konverentsi ettekandeid ja videosalvestust
Vaata fotogaleriid
Konverents on kõigile osalejatele tasuta.
Miks on kuulamiskultuur oluline? Kuivõrd oskame anda nii julgustavat kui ka kriitilist tagasisidet nii, et sellest on kasu ja edenemist kõigile asjaosalistele? Mida kujutab endast dialoogiline kommunikatsioon?
Ehk siis: kuidas kuulata ja kuidas rääkida koolis?
Hea kooli toimimiseks on vaja tahtmist ning oskust küsida ja anda tagasisidet. Tagasiside andmine ja vastuvõtmine on üldjuhul keeruline. Infot võib olla ülemäära palju. See võib olla keeles, millest kuulaja aru ei saa. Info võib olla ka emotsionaalset vastupanu tekitav või ootamatu. Palju sõltub ka vastuvõtja hoiakust ja mõtteviisist.
Aega, mil luuakse vastastikune arusaamine, võiks piltlikult nimetada kommunikatsiooni kvaliteetajaks. Kas selline aeg on õpetaja või koolijuhi tööpäeva kavandatud? Või tajume kohtumisi ja vestlusi lisatööna?
Konverentsil uurime, millist tagasisidet anda, mille kohta, millisel hetkel ja kuidas. Kuidas tagasisidet vastu võtta ja mida sellega pihta hakata? Kuidas tulla toime kriitilise tagasisidega? Kuidas toetada avatud mõtteviisi kujunemist? Kuidas ennetada ja lahendada konflikte?
Ootame kõiki huvilisi osalema ka praktilistes töötubades!
Nagu varasematelgi väärtuskasvatuse konverentsidel, tunnustame koole ja lasteaedu, kes osalesid konkurssidel „Hea kool kui väärtuspõhine kool“ ja „Hea lasteaed kui väärtuspõhine lasteaed“ ning anname üle karika väärtuskasvatuse lasteaiale ja väärtuskasvatuse koolile.
21. november
10:15 Tervituskohv ja suupisted
11:00-11:30 Tervitussõnad
11:30-12:00 “Kuulamise kunst”. Poetess Doris Kareva
12:00-12:30 “Mis on dialoogiline kommunikatsioon?”. Tartu Ülikooli ajakirjanduse professor Halliki Harro-Loit
12:30-13:30 Lõunasöök
13:30-14:00 “Sinuga on jutt lühike ehk milline õpilane saab kõige vähem tagasisidet?”. Põltsamaa Ühisgümnaasiumi inglise keele õpetaja Agne Kosk
14:00-14:30 "Teiste läbi iseendani. Kuidas saavad kolleegid üksteise enesearengut toetada?". Haridusnõustaja Anu Parts
14:30-15:00 Kohvipaus
15:00-15:30 “Tagasiside võlu ja valu”. Religiooni- ja suhtlemispsühholoog Tõnu Lehtsaar
15:30-16:00 Hea kooli ja hea lasteaia konkursi osalejate tänamine ja tunnustamine
22. november
9:30 Tervituskohv ja suupisted
10:00-10:15 Päeva sissejuhatus
10:15-11:15 “Flourishing Feedback: Creating the Conditions for Constructive Criticism” Birminghami ülikooli teadur dr Liz Gulliford. NB! Ettekanne on inglise keeles!
11:15-11:30 Töötubadesse liikumine
11:30-12:30 Töötubade I sessioon
Head koolisisesed praktikad tagasiside andmiseks ja võtmiseksLäbiviija: Mari-Liis Nummert, TÜ eetikakeskuse projektijuht, Mitmekultuuriliste Koolide Võrgustik Töötoas arutame, millised on meie koolides ja lasteaedades olemasolevad praktikad tagasiside andmiseks ja vastuvõtmiseks. Oma koolide näiteid jagavad aruteluringis Mitmekultuuriliste Koolide Võrgustiku liikmed. Kõigil töötoas osalejatel on võimalus oma kooli või lasteaia näitel kaasa rääkida.
Tagasiside kui peegelLäbiviijad: Katrin Piiriselg, Peetri Lasteaed-Põhikooli kooli õppejuht, ja Riina Rosar, lasteaia õppejuht Tugev koostöövõrgustik lasteaia/kooli ning kodu vahel toetab soodsa õpi- ja kasvukeskkonna kujunemist ning lapse iseloomu arenemist. Lapsevanem ja õpetaja vajavad teineteise tuge. Koostöö koduga on lapse tervikliku arengu seisukohalt üks määravamaid võtmefaktoreid, tagades kõikide osapoolte kaasamise ühise eesmärgi saavutamiseks. Vajalik on avatud õhkkonna loomine ja heatahtlik ning konstruktiivne suhtlemine. Töötoas jagame ideid kommunikatsiooni korraldamisest Peetri Lasteaed-Põhikooli näitel.
Kolleegilt kolleegile tagasiside. Mis on piisav ja millal on liiga palju?Läbiviija: Erli Aasamets koos õpetajatega, Kilingi-Nõmme Gümnaasium Kes ja kuidas seda korraldab? Mida sellega peale hakata? Mida sellest õppida? Töötoas arutleme kolleegidele tagasiside andmise ja tagasiside võtmise teemadel Kilingi-Nõmme Gümnaasiumi näitel.
Kuidas tulla toime kriitilise tagasisidega ja mida sellest õppida?Läbiviija: Tiit Kõnnussaar, psühholoog ja pereterapeut, 7. riikliku kutsetasemega suhtlemistreener ning juhtimiskoolitaja. Töötoas võtame vaatluse alla tagasiside köögipoole.Uurime kuidas tagasisidest maksimaalselt kasu saada. Kas tagasisidet on liiga vähe või palju? Miks on tagasisidet üldse vaja? Millist tagasisidet vajatakse kõige rohkem? Mida teha selleks, et tagasiside "kohale jõuaks"? Kuidas kriitilist tagasisidet anda nii, et see oleks motiveeriv ja täidaks oma eesmärgid? Kuidas tagasisidet vastu võtta?
Kuidas meil läheb ehk kuidas esitada õigeid küsimusi? Läbiviija: Merike Mitt, Tartu Ülikooli eetikakeskuse väärtusarenduse koolitaja ja nõustaja Millist tagasisidet vajab meie organisatsioon? Kuidas esitada õigeid küsimusi, mille abil saab enda ja asutuse kohta väärtuslikku tagasisidet? Kes aitab juhil oma tegevusi vaadelda ja mille osas vajab ta tuge? Kuidas väärtuspõhine juhtimine võiks aidata organisatsioonikultuuri kujundada? Töötoas arutleme, millist tagasisidet peab väärtuslikuks kooli ja lasteaia juht või koolipidaja.
13:30-14:30 Töötubade II sessioon
Säästev ja jätkusuutlik tagasiside klassiruumisLäbiviija: Agne Kosk, Põltsamaa Ühisgümnaasiumi inglise keele õpetaja Töötoas arutame, kuidas planeerida õpiülesanne ja selle tagasiside nii, et sellest tuleks pikemas plaanis võimalikult palju positiivset nii õpilasele kui õpetajale. Võtame fookusesse kaks rasket pähklit: tagasisidet saava õpilase tunded ja tagasisidet andva õpetaja ajaressurssi.
Tagasiside kui peegel Läbiviijad: Katrin Piirisel, Peetri Lasteaed-Põhikooli kooli õppejuht, ja Riina Rosar, lasteaia õppejuht Tugev koostöövõrgustik lasteaia/kooli ning kodu vahel toetab soodsa õpi- ja kasvukeskkonna kujunemist ning lapse iseloomu arenemist. Lapsevanem ja õpetaja vajavad teineteise tuge. Koostöö koduga on lapse tervikliku arengu seisukohalt üks määravamaid võtmefaktoreid, tagades kõikide osapoolte kaasamise ühise eesmärgi saavutamiseks. Vajalik on avatud õhkkonna loomine ja heatahtlik ning konstruktiivne suhtlemine. Töötoas jagame ideid kommunikatsiooni korraldamisest Peetri Lasteaed-Põhikooli näitel.
Kolleegilt kolleegile tagasiside. Mis on piisav ja millal on liiga palju? Läbiviija: Erli Aasamets koos õpetajatega, Kilingi-Nõmme Gümnaasium Kes ja kuidas seda korraldab? Mida sellega peale hakata? Mida sellest õppida? Töötoas arutleme kolleegidele tagasiside andmise ja tagasiside võtmise teemadel Kilingi-Nõmme Gümnaasiumi näitel.
Kuidas tulla toime kriitilise tagasisidega ja mida sellest õppida?Läbiviija: Tiit Kõnnussaar, psühholoog ja pereterapeut, 7. riikliku kutsetasemega suhtlemistreener ning juhtimiskoolitaja Töötoas võtame vaatluse alla tagasiside köögipoole.Uurime kuidas tagasisidest maksimaalselt kasu saada. Kas tagasisidet on liiga vähe või palju? Miks on tagasisidet üldse vaja? Millist tagasisidet vajatakse kõige rohkem? Mida teha selleks, et tagasiside "kohale jõuaks"? Kuidas kriitilist tagasisidet anda nii, et see oleks motiveeriv ja täidaks oma eesmärgid? Kuidas tagasisidet vastu võtta?
14:30-15:00 Päeva lõpetamine
Konverentsi korraldaja: Tartu Ülikooli eetikakeskus
Toetajad: Haridus ja Teadusministeerium ning Briti Nõukogu Eestis
Konverents toimub Haridus ja Teadusministeeriumi riikliku programmi „Eesti ühiskonna väärtusarendus 2009–2013“ jätkuprogrammi raames.