Konkursi „Väärtuskasvatuse valikud ja võimalused. Kooli põhiväärtused." (2010) tulemused | Eetikaveeb

TÜ üksuste kontaktandmed

humanitaarteaduste ja kunstide valdkond
Faculty phone: 
737 5341
Faculty address: 
Jakobi 2, ruumid 116–121, 51014 Tartu
  • valdkonna dekanaat
    Faculty phone: 
    737 5341
    Faculty address: 
    Jakobi 2, ruumid 116–121, 51005 Tartu
  • ajaloo ja arheoloogia instituut
    Faculty phone: 
    737 5651
    Faculty address: 
    Jakobi 2, 51005 Tartu
  • eesti ja üldkeeleteaduse instituut
    Faculty phone: 
    737 5221
    Faculty address: 
    Jakobi 2, IV korrus, 51005 Tartu
  • filosoofia ja semiootika instituut
    Faculty phone: 
    737 5314
    Faculty address: 
    Jakobi 2, ruumid 309–352, 51005 Tartu
  • kultuuriteaduste instituut
    Faculty phone: 
    737 5223
    Faculty address: 
    Ülikooli 16, 51003 Tartu
  • maailma keelte ja kultuuride kolledž
    Faculty address: 
    Lossi 3, 51003 Tartu
  • usuteaduskond
    Faculty phone: 
    737 5300
    Faculty address: 
    Ülikooli 18-310, 50090 Tartu
  • Viljandi kultuuriakadeemia
    Faculty phone: 
    435 5232
    Faculty address: 
    Posti 1, 71004 Viljandi
sotsiaalteaduste valdkond
Faculty phone: 
737 5957
Faculty address: 
Lossi 36, 51003 Tartu
  • valdkonna dekanaat
    Faculty phone: 
    737 5900
    Faculty address: 
    Lossi 36, 51003 Tartu
  • haridusteaduste instituut
    Faculty phone: 
    737 6440
    Faculty address: 
    Salme 1a–29, 50103 Tartu
  • Johan Skytte poliitikauuringute instituut
    Faculty phone: 
    737 5582
    Faculty address: 
    Lossi 36–301, 51003 Tartu
  • majandusteaduskond
    Faculty phone: 
    737 6310
    Faculty address: 
    J. Liivi 4, 50409 Tartu
  • psühholoogia instituut
    Faculty phone: 
    737 5902
    Faculty address: 
    Näituse 2, 50409 Tartu
  • õigusteaduskond
    Faculty phone: 
    737 5390
    Faculty address: 
    Näituse 20–324, 50409 Tartu
  • ühiskonnateaduste instituut
    Faculty phone: 
    737 5188
    Faculty address: 
    Lossi 36, 51003 Tartu
  • Narva kolledž
    Faculty phone: 
    740 1900
    Faculty address: 
    Raekoja plats 2, 20307 Narva
  • Pärnu kolledž
    Faculty phone: 
    445 0520
    Faculty address: 
    Ringi 35, 80012 Pärnu
meditsiiniteaduste valdkond
Faculty phone: 
737 5326
Faculty address: 
Ravila 19, 50411 Tartu
  • valdkonna dekanaat
    Faculty phone: 
    737 5326
    Faculty address: 
    Ravila 19, 50411 Tartu
  • bio- ja siirdemeditsiini instituut
    Faculty phone: 
    737 4210
    Faculty address: 
    Biomeedikum, Ravila 19, 50411 Tartu
  • farmaatsia instituut
    Faculty phone: 
    737 5286
    Faculty address: 
    Nooruse 1, 50411 Tartu
  • hambaarstiteaduse instituut
    Faculty phone: 
    731 9856
    Faculty address: 
    Raekoja plats 6, 51003 Tartu
  • kliinilise meditsiini instituut
    Faculty phone: 
    737 5323
    Faculty address: 
    L. Puusepa 8, 50406 Tartu
  • peremeditsiini ja rahvatervishoiu instituut
    Faculty phone: 
    737 4190
    Faculty address: 
    Ravila 19, 50411 Tartu
  • sporditeaduste ja füsioteraapia instituut
    Faculty phone: 
    737 5360
    Faculty address: 
    Jakobi 5–205, 51005 Tartu
loodus- ja täppisteaduste valdkond
Faculty phone: 
737 5820
Faculty address: 
Vanemuise 46–208, 51014 Tartu
  • valdkonna dekanaat
    Faculty phone: 
    737 5820
    Faculty address: 
    Vanemuise 46–208, 51005 Tartu
  • arvutiteaduse instituut
    Faculty phone: 
    737 5445
    Faculty address: 
    J. Liivi 2, 50409 Tartu
  • Eesti mereinstituut
    Faculty phone: 
    671 8902
    Faculty address: 
    Mäealuse 14, 12618 Tallinn
  • füüsika instituut
    Faculty address: 
    W. Ostwaldi 1, 50411 Tartu
  • keemia instituut
    Faculty phone: 
    737 5261
    Faculty address: 
    Ravila 14a, 50411 Tartu
  • matemaatika ja statistika instituut
    Faculty phone: 
    737 5860
    Faculty address: 
    J. Liivi 2, 50409 Tartu
  • molekulaar- ja rakubioloogia instituut
    Faculty phone: 
    737 5011
    Faculty address: 
    Riia 23, 23b–134, 51010 Tartu
  • Tartu observatoorium
    Faculty phone: 
    737 4510
    Faculty address: 
    Observatooriumi 1, Tõravere, 61602 Tartumaa
  • tehnoloogiainstituut
    Faculty phone: 
    737 4800
    Faculty address: 
    Nooruse 1, 50411 Tartu
  • ökoloogia ja maateaduste instituut
    Faculty phone: 
    737 5835
    Faculty address: 
    Vanemuise 46, 51003 Tartu
Asutused
  • raamatukogu
    Faculty phone: 
    737 5702
    Faculty address: 
    W. Struve 1, 50091 Tartu
  • teaduskool
    Faculty phone: 
    737 5581
    Faculty address: 
    Uppsala 10, 51003 Tartu
  • genoomika instituut
    Faculty phone: 
    737 4000
    Faculty address: 
    Riia 23b, 51010 Tartu
  • muuseum
    Faculty phone: 
    737 5674
    Faculty address: 
    Lossi 25, 51003 Tartu
  • loodusmuuseum ja botaanikaaed
    Faculty phone: 
    737 6076
    Faculty address: 
    Vanemuise 46, 51003 Tartu
Tugiüksused
  • ettevõtlus- ja innovatsioonikeskus
    Faculty phone: 
    737 6339
    Faculty address: 
    Lossi 3, III korrus, 51003 Tartu
  • grandikeskus
    Faculty phone: 
    737 6215
    Faculty address: 
    Lossi 3, III korrus, 51003 Tartu
  • hankeosakond
    Faculty phone: 
    737 6632
    Faculty address: 
    Ülikooli 18a, 51005 Tartu
  • infotehnoloogia osakond
    Faculty phone: 
    737 6000, arvutiabi: 737 5500
    Faculty address: 
    Ülikooli 18a, 51005 Tartu
  • kantselei
    Faculty phone: 
    737 5606
    Faculty address: 
    Ülikooli 18a, 51005 Tartu
  • kinnisvaraosakond
    Faculty phone: 
    737 5137
    Faculty address: 
    Ülikooli 18a, 51005 Tartu
  • kirjastus
    Faculty phone: 
    +372 737 5945
    Faculty address: 
    W. Struve 1, 50091 Tartu
  • personaliosakond
    Faculty phone: 
    737 5145
    Faculty address: 
    Ülikooli 18, ruumid 302 ja 304, 50090 Tartu
  • rahandusosakond
    Faculty phone: 
    737 5125
    Faculty address: 
    Jakobi 4, 51005 Tartu
  • rektoraadi büroo
    Faculty phone: 
    737 5600
    Faculty address: 
    Ülikooli 18, 51014 Tartu
  • siseauditi büroo
    Faculty address: 
    Ülikooli 17–103, 51005 Tartu
  • Tallinna esindus
    Faculty phone: 
    737 6600
    Faculty address: 
    Teatri väljak 3, 10143 Tallinn
  • turundus- ja kommunikatsiooniosakond
    Faculty phone: 
    737 5687
    Faculty address: 
    Ülikooli 18, ruumid 102, 104, 209, 210, 50090 Tartu
  • õppeosakond
    Faculty phone: 
    737 5620
    Faculty address: 
    Ülikooli 18, 50090 Tartu
  • üliõpilasesindus
    Faculty phone: 
    737 5400
    Faculty address: 
    Ülikooli 18b, 51005 Tartu
Muud üksused
  • MTÜ Tartu Ülikooli Akadeemiline Spordiklubi
    Faculty phone: 
    737 5371
    Faculty address: 
    Ujula 4, 51008 Tartu
  • MTÜ Tartu Üliõpilasküla
    Faculty phone: 
    740 9959
    Faculty address: 
    Narva mnt 25, 51013 Tartu
  • MTÜ Tartu Üliõpilasmaja
    Faculty phone: 
    730 2400
    Faculty address: 
    Kalevi 24, Tartu
  • SA Tartu Ülikooli Kliinikum
    Faculty phone: 
    731 8111
    Faculty address: 
    L. Puusepa 1a, 50406 Tartu
  • Tartu Ülikooli Sihtasutus
    Faculty phone: 
    737 5852
    Faculty address: 
    Ülikooli 18a–106, Tartu

Konkursi „Väärtuskasvatuse valikud ja võimalused. Kooli põhiväärtused." (2010) tulemused

Tartu Ülikooli eetikakeskus kuulutas riikliku programmi „Eesti ühiskonna väärtusarendus 2009–2013“ raames välja konkursi koolidele. Sel aastal keskendus konkurss põhiväärtuste sõnastamisele ja selgitamisele.

Konkursi eesmärk:

  • Innustada kooliperet ühiselt läbi töötama oma väärtuskasvatuse aluskokkuleppeid.
  • Anda koolile ette kindel raamistik oma põhiväärtuste sõnastamise ja selgitamise analüüsimiseks.
  • Koguda ja tunnustada koolide praktilisi kogemusi väärtuste sõnastamises ja selgitamises.

Silmapaistva ja põhjaliku konkursitöö eest pälvisid ühevõrra tunnustust:

  • Orava Põhikool
  • Miina Härma Gümnaasium
  • Tartu Veeriku Kool

Lisaks anti välja rändauhind "Väärtuskasvatuse kool" Saaremaa Ühisgümnaasiumile.

 

***

Konkursi tingimused

Oodatud on konkursitööd, mis:

  1. kirjeldavad koos näidetega, kuidas  koolis põhiväärtuste selgitamine ja sõnastamine toimub;
  2. märkavad ja analüüsivad selle valdkonna arendusvõimalusi ehk kohti, millele tahetakse edaspidi suuremat tähelepanu pöörata ja kus saaks rakendada teiste häid kogemusi.

Analüüsi alused 
Konkurss põhineb eneseanalüüsi mudelil, mille eesmärk on koondada tulemusliku väärtuskasvatuse olulisimaid aspekte ja aidata koolidel analüüsida oma väärtusarendustööd. Selle aasta konkursi aluseks on mudeli alaosa „Põhiväärtuste sõnastamine ja selgitamine“. Konkurss keskendub vaid ühele alaosale, et seda oleks võimalik uurida süvitsi ja laiapõhjaliselt.

Konkurss põhineb eneseanalüüsi mudelil, mille eesmärk on koondada tulemusliku väärtuskasvatuse olulisimaid aspekte ja aidata koolidel analüüsida oma väärtusarendustööd. Mudeli alaosad on järgnevad:

  • põhiväärtuste sõnastamine ja selgitamine; 
  • eestvedamine ja vastutus;
  • väärtuskasvatuse süsteemne prioriteediks seadmine;
  • koolikultuur;
  • koostöö-partnerlus-kaasamine;
  • pidev väärtusarenduse protsess.

Selle aasta konkursi aluseks on mudeli alaosa „Põhiväärtuste sõnastamine ja selgitamine“. Konkurss keskendub vaid ühele alaosale, et seda oleks võimalik uurida süvitsi ja laiapõhjaliselt. Piisavalt põhjalik lähenemine annab seejuures arvestatava sissevaate ka väärtuskasvatuse teistesse tahkudesse.

1.  Põhiväärtuste sõnastamine ja selgitamine
1.1. õpilased
1.1.1. õpilasi suunatakse oma isiklikke väärtusi teadvustama, mõtestama ja nende üle arutlema;
1.1.2. õpilased tunnevad kooli põhiväärtusi ja osalevad sellekohases kokkuleppes;
1.1.3. õpilastega reflekteeritakse koolielus väljenduvate väärtuste üle;
1.1.4. õpilastega arutletakse, kuidas saaks koolielu paremaks muuta;
1.1.5. õpilastega arutledes toetatakse nende isiklikku arvamust ja rõhutatakse, et sellega tahetakse arvestada.

1.2. õpetajad ja teised koolitöötajad ning lapsevanemad
1.2.1. täiskasvanud koolipere tegeleb oma isiklike väärtuste teadvustamise, mõtestamise ja nende üle arutlemisega;
1.2.2. arutelude käigus selgitatakse välja väärtuspõhimõtete ühisosa ning räägitakse läbi erinevused;
1.2.3. koolitöötajad ja lapsevanemad reflekteerivad koos kooli praeguse positsiooni ja võimaluste üle ühiskonnas;
1.2.4. koolitöötajad arutlevad omavahel ja koos lapsevanematega, millised väärtused avalduvad oma kooli elus praegu, ja analüüsitakse väärtusalaseid mure- ja rõõmuküsimusi;
1.2.5. täiskasvanud koolipere liikmed tunnevad kooli põhiväärtusi ning on neis kokku leppinud.

1.3. kool kui kogukond
1.3.1. kooli põhiväärtused on sündinud kõikide osapoolte kokkuleppena;
1.3.2. põhiväärtusteni jõudmise protsess on kõikidele osalejatele võimalikult läbinähtav;
1.3.3. põhiväärtused on avalik teave ja neid teadvustatakse (koduleht, sissejuhatavad vestlused jne);
1.3.4. üheskoos arutletakse,  kuidas väljenduvad põhiväärtused käitumises, ja soodustatakse vastavate käitumismustrite kinnistumist;
1.3.5.  põhiväärtusi käsitletakse õpilase jaoks eakohaselt.

Head analüüsi iseloomustab:

  • Kaasatus: analüüs on koostatud ühistööna ning põhineb laialdastel aruteludel ja küsitlustel.

Konkursitöö valmimise protsess on antud juhul sama oluline kui valmiv konkursitöö – ühine analüüsimine võimaldab kooliperel koos väärtuste üle järele mõelda ja oma tegevust mõtestada. Seetõttu on oluline, et konkursitöö põhineks selgelt laiematel aruteludel, küsitlustel jne. Teretulnud on kõik lahendused asjassepuutuvate osapoolte laialdaseks kaasamiseks.

  • Selge struktuur: analüüs on jaotatud täpsemalt piiritletavateks osadeks.

Mudeli struktuur lähtub eri sihtgruppidest, et kindlustada kõikide osapoolte tähelepanemine. Konkursitöö struktureerimisel ei pea rangelt lähtuma etteantud mudeli ülesehitusest, sest konkreetse kooli kontekstis võib mõttekaks osutuda mingi teistsugune jaotus.

  • Laiahaardelisus: kirjeldatakse võimalikult kõiki teemaga seotud valdkondi.

Töö sisu peaks katma võimalikult palju mudelis markeeritud aspekte: kõikide osapoolte puhul võiks olla vaatluse alla võetud isiklike väärtuste teadvustamine, koolielus väljenduvate väärtuste üle reflekteerimine, arutelud hetkeseisu parandamisest, prioriteetides kokkuleppimise protsess ning kokkuleppe kommunikeerimine ja selgitamine.

  • Põhjalikkus: näidatakse iga valdkonna puhul, kes, kuidas ja kuivõrd sellega tegeleb. 

Peamine on kuidas-küsimus ehk kuidas koolis põhiväärtuste selgitamine ja sõnastamine korraldati. Kirjeldused sellest, millises formaadis on tegevusi läbi viidud, on tegevuste loeteludega võrreldes märksa kõnekamad. Näiteks fakt, et lastevanemate koosolekul räägiti kooli väärtustest, jätab lahtiseks, kas lastevanemad olid passiivses rollis või kaasati neid arutelusse, kuidas koosolekut juhiti, kuidas arutelu läbi viidi, milliseid formaate väärtustes selgusele jõudmiseks kasutati jne. Kõiki tegevusi ei jõua ilmselt sellise täpsusastmega kirjeldada, kuid hea analüüs sisaldab näitejuhtumeid. Kuidas-küsimus mängib väga suurt rolli ka küsitluste puhul, mistõttu palume teil kasutatud küsitlused kindlasti analüüsile lisada.

  • Tasakaalustatus: lisaks õnnestumistele tuuakse esile ka arendamist vajavad kohad. 

Kuna enda tegevuse analüüsimine on eelkõige abivahend koolile endale, siis pole mõtet keskenduda vaid positiivsele. Kõik kogemused on õpetlikud ning arenguvajaduste ja -võimaluste esiletoomine on märk põhjalikkusest ning asjatundlikkusest. Kui leiate mõnede aspektide juures, et tulemuslik tegutsemine pole võimalik olnud, siis püüdke analüüsida, mis on olnud selle põhjuseks ja kuidas oleks võimalik neid takistavaid tegureid ületada.

  • Eesmärgid ja hinnang:  tegevusi hinnatakse seatud sihtide valguses.

Konkursitöös peaks olema selgelt välja toodud nii varem tehtu kui hetkel tehtava eesmärgid. Võrreldes tehtu tulemusi eesmärkidega, saab anda põhjendatud hinnangu, millistes aspektides võib tehtut õnnestunuks lugeda ja millistes mitte niivõrd.

  • Vaade tulevikku: märgitakse ära edaspidised vajadused ja kavandatakse tegevusi.

Vajadusi ja võimalusi edaspidiseks võib ilmneda päris palju, kuid kõike ilmselt korraga ette võtta ei saa. Ometi pakub analüüs hea aluse edasise tegevuse mõtestamiseks. Konkursitöö oluliseks osaks on seega edasiste prioriteetide sõnastamine, täpsemate eesmärkide väljatoomine ja konkreetsete tegevuste kavandamine.

Koolitused ja auhindamine
Konkursist huvitatutel on ettevalmistava tegevusena võimalik 2010/2011 õppeaasta alguses osaleda vastaval koolitusseminaril Rocca al Mare Koolis, mida tunnustati eelmise aasta konkursil tiitliga „Väärtuskasvatuse kool 2009“. Ka selleaastase konkursi alusel antakse välja tiitel „Väärtuskasvatuse kool 2010“.

Konkursitööde hulgast valitakse välja põhjalikumad, mille esitajaid auhinnatakse detsembris Tartus toimuval väärtuskasvatuse konverentsil. Osalejate konkursitööd või väljavõtted nendest avaldatakse eetikaveebis kokkuleppel autoritega. Põhjalikumad tööd esitanud koolide esindajad kutsutakse koolitusele, et ühises ümarlauas tagasisidet anda ja kogemusi vahetada.

Tööde esitamise tähtaeg on 01. november 2010. a.