Kas on eetiliselt/moraalselt sobiv teema filosoofiaringi jaoks? Seksuaalne ID ja selle seosed haridusfilosoofiaga | Eetikaveeb

TÜ üksuste kontaktandmed

humanitaarteaduste ja kunstide valdkond
Faculty phone: 
737 5341
Faculty address: 
Jakobi 2, ruumid 116–121, 51014 Tartu
  • valdkonna dekanaat
    Faculty phone: 
    737 5341
    Faculty address: 
    Jakobi 2, ruumid 116–121, 51005 Tartu
  • ajaloo ja arheoloogia instituut
    Faculty phone: 
    737 5651
    Faculty address: 
    Jakobi 2, 51005 Tartu
  • eesti ja üldkeeleteaduse instituut
    Faculty phone: 
    737 5221
    Faculty address: 
    Jakobi 2, IV korrus, 51005 Tartu
  • filosoofia ja semiootika instituut
    Faculty phone: 
    737 5314
    Faculty address: 
    Jakobi 2, ruumid 309–352, 51005 Tartu
  • kultuuriteaduste instituut
    Faculty phone: 
    737 5223
    Faculty address: 
    Ülikooli 16, 51003 Tartu
  • maailma keelte ja kultuuride kolledž
    Faculty address: 
    J. Liivi 4, 50409, Tartu
  • usuteaduskond
    Faculty phone: 
    737 5300
    Faculty address: 
    Ülikooli 18-310, 50090 Tartu
  • Viljandi kultuuriakadeemia
    Faculty phone: 
    435 5232
    Faculty address: 
    Posti 1, 71004 Viljandi
sotsiaalteaduste valdkond
Faculty phone: 
737 5957
Faculty address: 
Lossi 36, 51003 Tartu
  • valdkonna dekanaat
    Faculty phone: 
    737 5900
    Faculty address: 
    Lossi 36, 51003 Tartu
  • haridusteaduste instituut
    Faculty phone: 
    737 6440
    Faculty address: 
    Salme 1a–29, 50103 Tartu
  • Johan Skytte poliitikauuringute instituut
    Faculty phone: 
    737 5582
    Faculty address: 
    Lossi 36–301, 51003 Tartu
  • majandusteaduskond
    Faculty phone: 
    737 6310
    Faculty address: 
    Narva mnt 18, 51009 Tartu
  • psühholoogia instituut
    Faculty phone: 
    737 5902
    Faculty address: 
    Näituse 2, 50409 Tartu
  • õigusteaduskond
    Faculty phone: 
    737 5390
    Faculty address: 
    Näituse 20–324, 50409 Tartu
  • ühiskonnateaduste instituut
    Faculty phone: 
    737 5188
    Faculty address: 
    Lossi 36, 51003 Tartu
  • Narva kolledž
    Faculty phone: 
    740 1900
    Faculty address: 
    Raekoja plats 2, 20307 Narva
  • Pärnu kolledž
    Faculty phone: 
    445 0520
    Faculty address: 
    Ringi 35, 80012 Pärnu
meditsiiniteaduste valdkond
Faculty phone: 
737 5326
Faculty address: 
Ravila 19, 50411 Tartu
  • valdkonna dekanaat
    Faculty phone: 
    737 5326
    Faculty address: 
    Ravila 19, 50411 Tartu
  • bio- ja siirdemeditsiini instituut
    Faculty phone: 
    737 4210
    Faculty address: 
    Biomeedikum, Ravila 19, 50411 Tartu
  • farmaatsia instituut
    Faculty phone: 
    737 5286
    Faculty address: 
    Nooruse 1, 50411 Tartu
  • hambaarstiteaduse instituut
    Faculty phone: 
    731 9856
    Faculty address: 
    Raekoja plats 6, 51003 Tartu
  • kliinilise meditsiini instituut
    Faculty phone: 
    737 5323
    Faculty address: 
    L. Puusepa 8, 50406 Tartu
  • peremeditsiini ja rahvatervishoiu instituut
    Faculty phone: 
    737 4190
    Faculty address: 
    Ravila 19, 50411 Tartu
  • sporditeaduste ja füsioteraapia instituut
    Faculty phone: 
    737 5360
    Faculty address: 
    Jakobi 5–205, 51005 Tartu
loodus- ja täppisteaduste valdkond
Faculty phone: 
737 5820
Faculty address: 
Vanemuise 46–208, 51014 Tartu
  • valdkonna dekanaat
    Faculty phone: 
    737 5820
    Faculty address: 
    Vanemuise 46–208, 51003 Tartu
  • arvutiteaduse instituut
    Faculty phone: 
    737 5445
    Faculty address: 
    Narva mnt 18, 51009 Tartu
  • genoomika instituut
    Faculty phone: 
    737 4000
    Faculty address: 
    Riia 23b, 51010 Tartu
  • Eesti mereinstituut
    Faculty phone: 
    671 8902
    Faculty address: 
    Mäealuse 14, 12618 Tallinn
  • füüsika instituut
    Faculty address: 
    W. Ostwaldi 1, 50411 Tartu
  • keemia instituut
    Faculty phone: 
    737 5261
    Faculty address: 
    Ravila 14a, 50411 Tartu
  • matemaatika ja statistika instituut
    Faculty phone: 
    737 5860
    Faculty address: 
    Narva mnt 18, 51009 Tartu
  • molekulaar- ja rakubioloogia instituut
    Faculty phone: 
    737 5027
    Faculty address: 
    Riia 23, 23b–134, 51010 Tartu
  • Tartu observatoorium
    Faculty phone: 
    737 4510
    Faculty address: 
    Observatooriumi 1, Tõravere, 61602 Tartumaa
  • tehnoloogiainstituut
    Faculty phone: 
    737 4800
    Faculty address: 
    Nooruse 1, 50411 Tartu
  • ökoloogia ja maateaduste instituut
    Faculty phone: 
    737 5835
    Faculty address: 
    Vanemuise 46, 51003 Tartu
Asutused
  • raamatukogu
    Faculty phone: 
    737 5702
    Faculty address: 
    W. Struve 1, 50091 Tartu
  • teaduskool
    Faculty phone: 
    737 5581
    Faculty address: 
    Uppsala 10, 51003 Tartu
  • muuseum
    Faculty phone: 
    737 5674
    Faculty address: 
    Lossi 25, 51003 Tartu
  • loodusmuuseum ja botaanikaaed
    Faculty phone: 
    737 6076
    Faculty address: 
    Vanemuise 46, 51003 Tartu
Tugiüksused
  • ettevõtlus- ja innovatsioonikeskus
    Faculty phone: 
    737 4809
    Faculty address: 
    Narva mnt 18, 51009, Tartu
  • grandikeskus
    Faculty phone: 
    737 6215
    Faculty address: 
    Raekoja plats 9, 51004 Tartu
  • hankeosakond
    Faculty phone: 
    737 6632
    Faculty address: 
    Ülikooli 18a, 51005 Tartu
  • infotehnoloogia osakond
    Faculty phone: 
    737 6000, arvutiabi: 737 5500
    Faculty address: 
    Ülikooli 18a, 51005 Tartu
  • kantselei
    Faculty phone: 
    737 5606
    Faculty address: 
    Ülikooli 18a, 51005 Tartu
  • kinnisvaraosakond
    Faculty phone: 
    737 5137
    Faculty address: 
    Ülikooli 18a, 51005 Tartu
  • kirjastus
    Faculty phone: 
    +372 737 5945
    Faculty address: 
    W. Struve 1, 50091 Tartu
  • personaliosakond
    Faculty phone: 
    737 5145
    Faculty address: 
    Ülikooli 18, ruumid 302 ja 304, 50090 Tartu
  • rahandusosakond
    Faculty phone: 
    737 5125
    Faculty address: 
    Jakobi 4, 51005 Tartu
  • rahvusvahelise koostöö ja protokolli osakond
    Faculty phone: 
    737 6123
    Faculty address: 
    Ülikooli 18, ruumid 104, 304, 305, 50090 Tartu
  • rektoraadi büroo
    Faculty phone: 
    737 5600
    Faculty address: 
    Ülikooli 18, 51014 Tartu
  • siseauditi büroo
    Faculty address: 
    Ülikooli 18–244, 51005 Tartu
  • Tallinna esindus
    Faculty phone: 
    737 6600
    Faculty address: 
    Teatri väljak 3, 10143 Tallinn
  • turundus- ja kommunikatsiooniosakond
    Faculty phone: 
    737 5687
    Faculty address: 
    Ülikooli 18, ruumid 102, 104, 209, 210, 50090 Tartu
  • õppeosakond
    Faculty phone: 
    737 5620
    Faculty address: 
    Ülikooli 18, 50090 Tartu
  • üliõpilasesindus
    Faculty address: 
    Ülikooli 18b, 51005 Tartu
Muud üksused
  • MTÜ Tartu Ülikooli Akadeemiline Spordiklubi
    Faculty phone: 
    737 5371
    Faculty address: 
    Ujula 4, 51008 Tartu
  • MTÜ Tartu Üliõpilasküla
    Faculty phone: 
    740 9959
    Faculty address: 
    Narva mnt 25, 51013 Tartu
  • MTÜ Tartu Üliõpilasmaja
    Faculty phone: 
    730 2400
    Faculty address: 
    Kalevi 24, Tartu
  • SA Tartu Ülikooli Kliinikum
    Faculty phone: 
    731 8111
    Faculty address: 
    L. Puusepa 1a, 50406 Tartu
  • Tartu Ülikooli Sihtasutus
    Faculty phone: 
    737 5852
    Faculty address: 
    Ülikooli 18a–106, Tartu

Kas on eetiliselt/moraalselt sobiv teema filosoofiaringi jaoks? Seksuaalne ID ja selle seosed haridusfilosoofiaga

20. Jaanuar 2014 - 21:16 -- Anonüümne

Mul on võimalus osaleda oma ühe ülikoolis võetava aine tõttu ühes Eesti koolis olevas filosoofiaringis (hobiringis). Sellega seoses on võimalus rääkida ja diskuteerida õpilastega ühel endale meeldival ja huvitaval teemal. Hetkel on mul lühidalt ettevalmistatud kolm erinevat temaatikat.

Minu lemmikuks on hetkel kolmas (viimane) valik, sest ma kavatsen teha hindamise valdkonnas haridusfilosoofilise BA töö ja ma analüüsin kõiki perspektiive hindamisega seoses. Samuti mulle ausalt meeldib inimeste seas tekitada konkreetne ja selge diskusioon mõnel radikaalsel temaatikal. Kõiki teemasid muidugi tuleb veel põhjalikult läbimõelda aga hetkel arvan, et kolmas teema on päevakajaline ja selline teatav hariduslik tüliõun. Samuti ma pakun, et kolmas teema on arusaadav gümnaasiumi ealistele kõige enam ning on kõige kergem lihtsustada.

Seega minu küsimuseks on: Kas kolmas teema on sobiv filosoofiaringis rääkimiseks või ei? Kas oskad põhjendada oma seisukohta? Kas sul on väljapakkuda alternatiivne lähenemine? Kas pooldad minu mõnda muud temaatikat? Kas sul on mõni muu temaatika pakkuda välja kui need kolm, mida mina eelistan?

Teemad:

1) Keelefilosoofia ja selle edasised arengud minu enda perspektiivist.

Selles teemas ma räägin lühidalt alguses, mis on keelefilosoofia ja loogika ning kuidas see on seotud laiemalt filosoofiaga. Lähemalt soovin aga keskenduda ontoloogia ja keele vahelistele seostele, mida ma vabal ajal uurin ise. Teemat tugevalt lihtsustades õpilaste jaoks toon välja enda hüpoteesi, mis saab eetikaga/moraaliga kui me suudaksime arvutada välja iga sõna ja lause tähenduse väärtuse matemaatiliselt (, kasutades minu enda pakutud süsteemi, millega ma tegelen TÜ Ideelaboris).
Seega diskusiooni küsimusteks on: Milline on meie eetika ja moraalsed otsustused siis kui saame teada, mis on lausete väärtused tähenduse perspektiivist? Kas ühiskond muutub paremaks? Kas absoluutne eetika tekib? Kas see tähendab objektiivst tõde?

2) Esteetika ja semiootika seosed.

Selles teemas soovin ma näidata lühidalt, milline on kunst ja kas hobikunst on ka kunst. Siin kohal tuues sisse semiootika, mis on kui kunsti defineerija. Seejärel saab rääkida reklaami ja kunsti hägusest piirist. Sõnumid, mida meile näidatakse ning kuidas seda tehakse.
Seega diskusiooni küsimusteks on: Milline on kunst? Kas kunst on igal pool? Millised sõnumid meile edastatakse reklaami kunstis või kunsti reklaamis?

3) Hindamine koolides (ülikoolides) ja selle seosed inimese avaliku identiteediga.

Selles teemas soovin ma arutada, kuidas meie avalik kuvand ja arvamus või sügavamalt öeldes identiteet mõjutab koolis (ja ülikoolis) hindamist ja sellega kaasnevalt koolielu nii akadeemiliselt, sotsiaalselt kui ka kultuuriliselt. Ma soovin viia teema kiiresti ja selgelt inimese identiteedile. Alguses ma räägiksin, mis on hindamine ja koolielu akadeemiliselt sõnastatult. See järel lühidalt, mis on inimese identiteet ning selle kujunemine filosoofiliselt laiemas kontekstis. Arutamiseks aga suunan teema veelgi väiksemaks ja konkreetsemaks. Temaatika keerukusest tulenevalt on vaja lihtsat ja väga selget näidet, kuidas meie identiteet mõjutab otseselt või kaudselt hindamist. Hetkel näen, et koolides on suureks patuks rääkida või veel vähem lihtsalt diskuteerida inimeste seksuaalse identiteedi üle, mis muutub kuidagi avalikus probleemiks. Seega selle piinlikuse vähendamiseks leian, et see on väga sobiv teema meie Eesti ühiskonnas. Sidudes loomulikult seksuaalse ID hindamisega, mis teeb sellest haridusfilosoofilise temaatika.
Raamatuid kaasan mitmetest perspektiividest: ID kujunemine psühholoogiliselt ja kultuuriliselt ning hariduse roll selles ning kuidas kujuneb teaduslikult inimese seksuaalne identiteet kolmes sfääris (isiklik, sotsiaalne ja kultuuriline). Samuti eetilised seisukohad selles kõiges.
Minu plaaniks on alustada teema rääkimist nagu eelnevalt kirjutatud, kuid päris alguses teen ettepaneku tutvustada endeid ning siis selle käigus tuua välja teema nö piinlikusest tulenevalt oma enda seisukoht ühe sõnaga iseloomustamaks oma maailmavaadet või ID. Nt ma olen agnostik või vabamõtleja või siis ma pean ennast budistlikuks inimeseks. Siis teen vahemärkuse, et õpilased võivad avaldada kõiki oma mõtteid hoolimata sellest, kas see on kohatu või mitte mingis kontekstis. Siis on võimalik arutada selle üle, miks on meil sellised arusaamad/uskumused ja kas need on tõesed ning kas neid makisab võtta meie tegutsemise aluseks.
Minu plaan on näidata neile mõnda YouTube videot, mis aitavad kaasa arutelu tekkimisele.
Seega küsimused on jaotatud järgnevalt:
Esimeseks sisseelmaiseks teemasse natukene komöödiat, aidata neil mõista teema teatavat kultuurilist tõsidust: http://www.youtube.com/watch?v=um69GNxiQM0
- Kas sa oleksid nõus olema geiga või bi-ga sõber? Kas koolis olukord muutuks kui nüüd keegi välja tuleks? Kas õpetajad oleks selleks valmis? Kas hindamine muutuks (alateadlikult)?
Teiseks videoks on panna nad mõtlema, kas see GBF on tore olla ja kas seksuaalsus paneb kõik suhted paika: http://www.youtube.com/watch?v=G5pvUaMgfC8
- Kas GBF ja selle kontseptsioon ja muu kultuurilsed seisukohad ei ole probleemide allikas? Kuhu jääb usk ja teadus? Kuidas kujuneb moraal?
Kolmandaks soovin näidata, milline on mehisuse kontseptsiooni probleemid: http://www.youtube.com/watch?v=VDpuJXgD7Rs
- Kas homofoobia, mehisus, naiselikus ja väärtused üldiselt on meie jaoks probleemid? Kuidas väärtused kujunevad? Kas neist oleneb koolis hindamine? Kas me suudame olla formaalsed ja mitte hinnata haletsusest, vihast või mõnest muust emotsioonist tingituna?
Neljandaks soovin näidata inimeste mitmetahulisust, seda küll reklaamilikul moel aga see annab kõige lähemalt seose stereotüüpide lõhkumisega: http://www.youtube.com/watch?v=I2M5nVISx9o ja http://www.youtube.com/watch?v=aGXCC9VCMF4
- Mis on normaalsus? Mis on mitte normaalsus? Mis on naturaalsus? Mis on hälve? Mis on variatsioon? Mis on evolutsiooni teooria ja uskumine teadusesse? Ateismi küsimused?
Viiendaks soovin näitan neile laste reageeringuid YouTubes ringlevatele homoabieludele ja teaduse lühi seletust perekondade pooldamiseks: http://www.youtube.com/watch?v=8TJxnYgP6D8 ja http://www.youtube.com/watch?v=IaA3R15fJis
- Kas oled nõus laste tunnetega? Kas sa tunneksid muret olla perest kus on geid või bid? Kas see mõjutab koolis hindamist?

Sven

Sisestas Heidy (verifitseerimata),

Tere, Sven!
Usun, et Sinu kirjeldatud konteksti peaks antud teema sobima küll. Tegu on ju juba gümnaasiumiealistega ning ühtlasi just huvialaringi kuuluvate õpilastega, kellel peaks nagunii olema keskmisest suurem huvi enda end ümbritseva maailma üle kriitiliselt reflekteerida. Nooremate õpilaste puhul võib küsimusekoht mõneti suurem olla, olenevalt sellest, kui kursis nad seksuaalsusega seonduvate teemadega üldiselt on. Samuti tuleks nooremate puhul mõelda ka sellele, kuidas nende vanemad sellele reageerida võivad, kui nende lastega teatud teemadel arutada. Kui laps on konservatiivsemast perekonnast, kus geiabielud on tabuteema, tasub kindlasti olla ettevaatlik, et kedagi mitte pahandada. Samuti võib lapsevanem soovida just ise olla esimene, kellelt laps teatud teemade kohta infot saab, mitte ühel hetkel ootamatult avastada, et lastega on koolis geiabieludest räägitud, ning seda tuleks kindlasti austada. Niisiis oleneb see suuresti kontekstist, milliseid teemasid on sobiv adresseerida ja milliseid mitte.
Antud juhul paistab aga küsimus seisnevat mitte niivõrd selles, kas rääkida, vaid pigem selles, kuidas rääkida. Niisiis tasub rõhku panna sellele, et infot võimalikult neutraalsel viisil edastada, et osalejatel ei tekiks tunne, justkui oleks tegu propagandaloenguga. Samuti võib olla kasulik eristada homoseksuaalsuse heakskiidetavuse küsimus sellest, kuidas homoseksuaalseid inimesi peaks kohtlema, jätmaks ruumi sellele, et kõigi isiklikud arvamused ei pruugi homoseksuaalsete suhete üldise heakskiidetavuse osas kattuda. Minu jaoks haakub see suuresti tolerantsuse küsimusega. Filosoofilises diskursuses ei tähenda tolerantsus mitte austamist ja heakskiitu, vaid oma vastumeele allasurumist. Niisiis: arvatakse küll ühtemoodi, kuid ei lasta sellel oma tegusid ja suhtumist mõjutada. On oluline näha, et homoseksuaalsete inimeste kohtlemise teema ei taandu ainult sellele küsimusele, kas keegi kiidab nende seksuaalse identiteedi heaks või mitte. Inimest peaks inimesena kohtlema ka siis, kui temaga ollakse eriarvamusel. Vähemalt usun, et selle eristuse sissetoomine võib olla abiks, kui kuulajaskonda võib kuuluda väga kinnistunud veendumustega inimesi.
Tolerantsuse kohta võid vaadata veel ka: http://www.eetika.ee/et/oluline-arusaamatus-sallivuse-osas ning http://www.eetika.ee/sites/default/files/eetikakeskus/files/sallivus-6pp...
Üldiselt on Sinu teema näol tegu väga huvitava teemaga. Võimaluse korral oleks kindlasti kasulik otsida näiteid ka Eesti meediast. Kui nt “Erinevus rikastab” guugeldada, siis lööb kohe ette ühed asjakohased kampaaniaplakatid:.
Küll aga soovitaksin Sul teemat veidi kitsendada. Praegu jääb natuke ebaselgeks, millest Sa ikkagi täpselt rääkida tahad. Ühelt poolt jäi mulle mulje, et Sind huvitab see, kas seksuaalne identiteet mõjutab koolis hindamist (tõlgendasin viimast sõna kui „hinde panemist“), vaadates aga näiteid, tõusis minu jaoks esile just see GBF-ide teema. Kui esimene küsimus on rohkem õpetaja perspektiivist küsitud, siis teisega tundub õpilasel olevat ehk veidi lihtsam suhestuda. Samuti paistavad ka illustreerivad videod rohkem haakuvat just selle teise küsimusega.
Lisaks veel: ehk tasuks objektifitseerimise teemat ehk natuke ka veidi üldisemalt mainida? Ei ole GBF-d ju ainus inimstegrupp, keda objektifitseerima kiputakse. Samuti, kui soovid rõhku hoida just sellel inimeste suhtumise küsimusel üldisemalt, siis võib-olla tasuks lisaks GBF-ide objektifitseerimisnäitele ka mõnele muule tüüpjuhtumile viidata?

Lisa kommentaar

Plain text

  • HTML elemendid keelatud.
  • Each email address will be obfuscated in a human readable fashion or, if JavaScript is enabled, replaced with a spam resistent clickable link. Email addresses will get the default web form unless specified. If replacement text (a persons name) is required a webform is also required. Separate each part with the "|" pipe symbol. Replace spaces in names with "_".
  • Veebiaadressid ja e-maili aadressid muutuvad automaatselt linkideks.
  • Automaatne rea- ja lõiguvahetus
2 + 10 =
Selle lihtsa ülesandega tõendate, et te ei ole spämmirobot.