Huviringis üleskerkivad seksuaalsusega seotud teemad | Eetikaveeb

TÜ üksuste kontaktandmed

humanitaarteaduste ja kunstide valdkond
Faculty phone: 
737 5341
Faculty address: 
Jakobi 2, ruumid 116–121, 51014 Tartu
  • valdkonna dekanaat
    Faculty phone: 
    737 5341
    Faculty address: 
    Jakobi 2, ruumid 116–121, 51005 Tartu
  • ajaloo ja arheoloogia instituut
    Faculty phone: 
    737 5651
    Faculty address: 
    Jakobi 2, 51005 Tartu
  • eesti ja üldkeeleteaduse instituut
    Faculty phone: 
    737 5221
    Faculty address: 
    Jakobi 2, IV korrus, 51005 Tartu
  • filosoofia ja semiootika instituut
    Faculty phone: 
    737 5314
    Faculty address: 
    Jakobi 2, ruumid 309–352, 51005 Tartu
  • kultuuriteaduste instituut
    Faculty phone: 
    737 5223
    Faculty address: 
    Ülikooli 16, 51003 Tartu
  • maailma keelte ja kultuuride kolledž
    Faculty address: 
    J. Liivi 4, 50409, Tartu
  • usuteaduskond
    Faculty phone: 
    737 5300
    Faculty address: 
    Ülikooli 18-310, 50090 Tartu
  • Viljandi kultuuriakadeemia
    Faculty phone: 
    435 5232
    Faculty address: 
    Posti 1, 71004 Viljandi
sotsiaalteaduste valdkond
Faculty phone: 
737 5957
Faculty address: 
Lossi 36, 51003 Tartu
  • valdkonna dekanaat
    Faculty phone: 
    737 5900
    Faculty address: 
    Lossi 36, 51003 Tartu
  • haridusteaduste instituut
    Faculty phone: 
    737 6440
    Faculty address: 
    Salme 1a–29, 50103 Tartu
  • Johan Skytte poliitikauuringute instituut
    Faculty phone: 
    737 5582
    Faculty address: 
    Lossi 36–301, 51003 Tartu
  • majandusteaduskond
    Faculty phone: 
    737 6310
    Faculty address: 
    Narva mnt 18, 51009 Tartu
  • psühholoogia instituut
    Faculty phone: 
    737 5902
    Faculty address: 
    Näituse 2, 50409 Tartu
  • õigusteaduskond
    Faculty phone: 
    737 5390
    Faculty address: 
    Näituse 20–324, 50409 Tartu
  • ühiskonnateaduste instituut
    Faculty phone: 
    737 5188
    Faculty address: 
    Lossi 36, 51003 Tartu
  • Narva kolledž
    Faculty phone: 
    740 1900
    Faculty address: 
    Raekoja plats 2, 20307 Narva
  • Pärnu kolledž
    Faculty phone: 
    445 0520
    Faculty address: 
    Ringi 35, 80012 Pärnu
meditsiiniteaduste valdkond
Faculty phone: 
737 5326
Faculty address: 
Ravila 19, 50411 Tartu
  • valdkonna dekanaat
    Faculty phone: 
    737 5326
    Faculty address: 
    Ravila 19, 50411 Tartu
  • bio- ja siirdemeditsiini instituut
    Faculty phone: 
    737 4210
    Faculty address: 
    Biomeedikum, Ravila 19, 50411 Tartu
  • farmaatsia instituut
    Faculty phone: 
    737 5286
    Faculty address: 
    Nooruse 1, 50411 Tartu
  • hambaarstiteaduse instituut
    Faculty phone: 
    731 9856
    Faculty address: 
    Raekoja plats 6, 51003 Tartu
  • kliinilise meditsiini instituut
    Faculty phone: 
    737 5323
    Faculty address: 
    L. Puusepa 8, 50406 Tartu
  • peremeditsiini ja rahvatervishoiu instituut
    Faculty phone: 
    737 4190
    Faculty address: 
    Ravila 19, 50411 Tartu
  • sporditeaduste ja füsioteraapia instituut
    Faculty phone: 
    737 5360
    Faculty address: 
    Jakobi 5–205, 51005 Tartu
loodus- ja täppisteaduste valdkond
Faculty phone: 
737 5820
Faculty address: 
Vanemuise 46–208, 51014 Tartu
  • valdkonna dekanaat
    Faculty phone: 
    737 5820
    Faculty address: 
    Vanemuise 46–208, 51003 Tartu
  • arvutiteaduse instituut
    Faculty phone: 
    737 5445
    Faculty address: 
    Narva mnt 18, 51009 Tartu
  • genoomika instituut
    Faculty phone: 
    737 4000
    Faculty address: 
    Riia 23b, 51010 Tartu
  • Eesti mereinstituut
    Faculty phone: 
    671 8902
    Faculty address: 
    Mäealuse 14, 12618 Tallinn
  • füüsika instituut
    Faculty address: 
    W. Ostwaldi 1, 50411 Tartu
  • keemia instituut
    Faculty phone: 
    737 5261
    Faculty address: 
    Ravila 14a, 50411 Tartu
  • matemaatika ja statistika instituut
    Faculty phone: 
    737 5860
    Faculty address: 
    Narva mnt 18, 51009 Tartu
  • molekulaar- ja rakubioloogia instituut
    Faculty phone: 
    737 5027
    Faculty address: 
    Riia 23, 23b–134, 51010 Tartu
  • Tartu observatoorium
    Faculty phone: 
    737 4510
    Faculty address: 
    Observatooriumi 1, Tõravere, 61602 Tartumaa
  • tehnoloogiainstituut
    Faculty phone: 
    737 4800
    Faculty address: 
    Nooruse 1, 50411 Tartu
  • ökoloogia ja maateaduste instituut
    Faculty phone: 
    737 5835
    Faculty address: 
    Vanemuise 46, 51003 Tartu
Asutused
  • raamatukogu
    Faculty phone: 
    737 5702
    Faculty address: 
    W. Struve 1, 50091 Tartu
  • teaduskool
    Faculty phone: 
    737 5581
    Faculty address: 
    Uppsala 10, 51003 Tartu
  • muuseum
    Faculty phone: 
    737 5674
    Faculty address: 
    Lossi 25, 51003 Tartu
  • loodusmuuseum ja botaanikaaed
    Faculty phone: 
    737 6076
    Faculty address: 
    Vanemuise 46, 51003 Tartu
Tugiüksused
  • ettevõtlus- ja innovatsioonikeskus
    Faculty phone: 
    737 4809
    Faculty address: 
    Narva mnt 18, 51009, Tartu
  • grandikeskus
    Faculty phone: 
    737 6215
    Faculty address: 
    Raekoja plats 9, 51004 Tartu
  • hankeosakond
    Faculty phone: 
    737 6632
    Faculty address: 
    Ülikooli 18a, 51005 Tartu
  • infotehnoloogia osakond
    Faculty phone: 
    737 6000, arvutiabi: 737 5500
    Faculty address: 
    Ülikooli 18a, 51005 Tartu
  • kantselei
    Faculty phone: 
    737 5606
    Faculty address: 
    Ülikooli 18a, 51005 Tartu
  • kinnisvaraosakond
    Faculty phone: 
    737 5137
    Faculty address: 
    Ülikooli 18a, 51005 Tartu
  • kirjastus
    Faculty phone: 
    +372 737 5945
    Faculty address: 
    W. Struve 1, 50091 Tartu
  • personaliosakond
    Faculty phone: 
    737 5145
    Faculty address: 
    Ülikooli 18, ruumid 302 ja 304, 50090 Tartu
  • rahandusosakond
    Faculty phone: 
    737 5125
    Faculty address: 
    Jakobi 4, 51005 Tartu
  • rahvusvahelise koostöö ja protokolli osakond
    Faculty phone: 
    737 6123
    Faculty address: 
    Ülikooli 18, ruumid 104, 304, 305, 50090 Tartu
  • rektoraadi büroo
    Faculty phone: 
    737 5600
    Faculty address: 
    Ülikooli 18, 51014 Tartu
  • siseauditi büroo
    Faculty address: 
    Ülikooli 18–244, 51005 Tartu
  • Tallinna esindus
    Faculty phone: 
    737 6600
    Faculty address: 
    Teatri väljak 3, 10143 Tallinn
  • turundus- ja kommunikatsiooniosakond
    Faculty phone: 
    737 5687
    Faculty address: 
    Ülikooli 18, ruumid 102, 104, 209, 210, 50090 Tartu
  • õppeosakond
    Faculty phone: 
    737 5620
    Faculty address: 
    Ülikooli 18, 50090 Tartu
  • üliõpilasesindus
    Faculty address: 
    Ülikooli 18b, 51005 Tartu
Muud üksused
  • MTÜ Tartu Ülikooli Akadeemiline Spordiklubi
    Faculty phone: 
    737 5371
    Faculty address: 
    Ujula 4, 51008 Tartu
  • MTÜ Tartu Üliõpilasküla
    Faculty phone: 
    740 9959
    Faculty address: 
    Narva mnt 25, 51013 Tartu
  • MTÜ Tartu Üliõpilasmaja
    Faculty phone: 
    730 2400
    Faculty address: 
    Kalevi 24, Tartu
  • SA Tartu Ülikooli Kliinikum
    Faculty phone: 
    731 8111
    Faculty address: 
    L. Puusepa 1a, 50406 Tartu
  • Tartu Ülikooli Sihtasutus
    Faculty phone: 
    737 5852
    Faculty address: 
    Ülikooli 18a–106, Tartu

Huviringis üleskerkivad seksuaalsusega seotud teemad

6. Jaanuar 2015 - 23:03 -- Anonüümne

Olen teismeliste noortega (10+) tegelenud huviringe tehes juba aastaid nii 10. Kui tegemist on lastega (kuni 13/14), pole veel teema nii aktuaalne aga grupis, kus on 13+ noored, on seksuaalsus ja selle erinevused ning sisu väga suur teema. See paistab välja noorte mängudest, sketšidest ja etüüdidest, mis tehakse ning jutust/naljast. Kuna minu kui juhendaja eesmärk on luua pingevaba, eelarvamustest vaba ja ilma kriitikata õhkkond, et noor oleks julge ning loov, siis olen tihti tajunud ennast juhendajana imelikus olukorras. Tahaksin tegeleda ka muude teemadega või plaanis olnud teemaga, kuid samas peaksin reageerima ka õhus olevale. Kui vabaks ja jutukaks on üldse eetiline lasta noortel minna, minu kui täiskasvanud juhendaja juuresolekul? Samas, on minu poolt ju kindel reegel üles öeldud, et mis juhtub selles ringis, see jääb siia ringi ja me ei räägi sest mujal....Eks see ole tunde ja eetika piiri tunnetamine, kuidas ja mismoodi...; kuid kindel on, et noortel on suur vajadus enda tunnete väljendamise järgi. Seda eriti ei osata ega julgeta teha ning siis juhtuvadki olukorrad, kus tundeid väljendatatakse natuke liiga tormakalt või lausa ebaeetiliselt.

Sisestas Anonymous (verifitseerimata),

Mina kasutaks seda olukorda ära. Kuna väga paljud lapsevanemad ei julge või oska või lihtsalt ei taha oma lastega sellel seksuaalteemadel rääkida, siis on suure tõenäosusega laste teadmised sel teemal üsna puudulikud. Mängidagi läbi lastega tüdruku/poisi välja kutsumist näiteks. Rääkides selle juurde, et mõlemad võivad seda teha jne. Vastata nende tekkivatele küsimustele. Lisaks võiks läbi mängida ka olukordi, millega nad ilmselt veel kokku ei puutu, kuid mida on samuti kellegagi raske arutleda. Näiteks rasedus (mis kuulub ka seksi juurde), kas ja kuidas sellest rääkida ja kellega rääkida. Nii saab tegelikult läbi võtta kõik kriitilised teemad. ja kui on näha, et lapsed on ise sellest huvitatud, siis tulebki just sellega tegeleda. See on päevakorras ja NEILE oluline. Nad võivad hoobelda küll, et nad jube ägedad on, aga kui läbi mängima hakata, siis ei julge paljud ka mängult vastassugupoolt kinno kutsuda. Ning kõige selle juures tõepoolest luuagi arutelusid, ükskõik, kui kaugele need ka ei läheks. See, kui on loodud keskkond, kus lapsed saavad end turvaliselt tunda (sellest ruumist jutud välja ei lähe - kokkulepe), siis on see ideaalne pinnas piinlike teemade käsitlemiseks. Mina ei näe siin küll midagi ebaeetilist.

Sisestas Maarja (verifitseerimata),

Olen eelkõnelejaga selles mõttes nõus, et antud teema saab huviringi tegevusse lõimida. Iseasi, kas olukorda saab just “ära kasutada”, kuid seda saab noorte arengu huvides huviringi tegevusse sisse lülitada.

Leian, et seksuaalsete – keeruliste, kuid oluliste – teemade kaasamine huviringi mõtestatud tegevusse ja sisusse on parem lahendus, kui lasta noortel nendel teemadel lihtsalt lõõpida ja vabalt jutustada. Huviringil on siiski ka hariduslik ja kasvatuslik eesmärk ning noored võiksid sellest saada konkreetse kogemuse või oskuse. Kui huviringis käiakse seetõttu, et seal on “vabadus tundeid tormakalt või ebaeetiliselt” väljendada, kaotab see minu arvates oma mõtte.

Seega, ideaalne oleks leida kuldne kesktee. Näiteks uurida noortelt, milliseid teemasid nad sooviksid käsitleda ja/või läbi mängida. Kui tegemist on näiteringiga, siis saaks erinevaid olukordi läbi mängida ning seejuures ka õpilasi erinevatesse olukordadesse panna. Kui noor, kes tavaliselt on seksuaalsetel teemadel domineeriv või pealetükkiv, on rollimängus olukorras, kus ta peab kellegi teise sõnavõtu emotsioone kontrollides vastu võtma, arendab see teiste mõistmist ja empaatiavõimet. Kindlasti peaks selliste teemade käsitlemisele järgnema ka keskustelu, kus tõlgendatakse ja mõtestatakse tehtut/läbitut. See on koht, kus noored saavad esitada küsimus, avaldada arvamust ning väljendada emotsioone. Kokkulepitud vormi puhul on ka vähem tõenäosust, et vestlus läheb labaseks või ebaeetiliseks. Kui juhendaja arvab, et ta ei ole nendel teemadel pädev noorte küsimustele vastama, või tunneb ebameeldivust/-kindlust, võiks arutelusse kaasata kas seksuoloogi või (kooli)psühholoogi, kellegi, kes on antud valdkonnas ekspert ning kelle kaudu ringis käsitletud teemad ei jõua näiteks kooli või kogukonda. Turvatunne on noortele sel teemal äärmiselt oluline.

Nende teemade käsitlemise peaks ajakavas ka kokku leppima, et juhendaja jõuaks kõiki teemasid käsitleda ning seejuures ka aega optimaalselt ära kasutada. Seksuaalsete teemade käsitlemisel peaks huviringis kehtima samad kokkulepitud reeglid ja põhimõtted nagu teistegi teemade puhul. Seksuaalsus küll on õrn valdkond, kuid samas tuleks noortele edasi anda sõnum, et see on elu osa ning ka siin tuleb samuti kombeliselt ja teisi austavalt toimida ja kõnelda.

Kokkuvõtlikult leian, et antud küsimus on mõneti delikaatne, kuid lahendatav. Huviring on koht, kus saab arutleda teemadel, mis koolitunnis niivõrd põhjalikku või pingevaba käsitlust ei leia. Teie kui juhendaja võimalus on siin noortele poolel teel vastu tulla, samas ka oma ametialaseid kohustusi ja plaane ellu viies.

Sisestas Mar (verifitseerimata),

Kõigepeal tahaksin tunnustada teema algatajat selle eest, et ta on märganud, et mingist vanusest alates on seksuaalsed teemad väga olulised ja mõtiskleb selle üle, kas ta saab kuidagi noori toetada. Kuna ta on enda eesmärgiks seadnud pinge- ja eelarvamustevaba õhkonna loomise, siis minu meelest see, et noored julgevad välja tulla nii isiklike teemadega, on tõestus, et juhendaja on oma eesmärgi saavutanud. Mina arvan, et noortel on vaja neis teemadest enda vanuste noorte keskel rääkida, aga nad vajavad turvalist täiskasvanut, kelle juuresolekul nad saavad teemat uurida.
Olen ka teiste kommenteerijate mõttega nõus, et huviring on üks osa noorte elust ja mis toimub nende elus tuleb ka ringi kaasa ning nednde teemadega peab sel juhul kuidagi tegelema. Koolitundides ei pruugi see olla võimalik, inimõpetuse tunnis tegeletakse võibolla teemapõhiselt ja "tõsiselt". Kodus on see ka erinev, sest põhiliselt tahetakse ikka arutada omavanuste keskel.
Mina arvan, et alati ei vajagi noored mingi teema põhjalikku kästlemist, vaid neile piisab ka võimalusest neid tundeid vabalt väljendada, täiskasvanu juuresolekul proovida ennast positsioneerida ning teiste arvamusi kuulata. Neile on ka oluline jälgida täiskasvanute reaktsiooni. Arvan, et ka lõõpimine ja vabalt jutustamine on olulised võtted tundlike teemadega tegelemiseks- see on lihtsalt üks viis, kuidas enda jaoks keeruliste teemade ümbert ebakindlust ja ebamugavust lõhkuda. Mulle tundub, et täiskasvanud tahavad teismelistega rääkides panna neid mõtlema vastutuse, teema tundlikkuse ja ohtude peale, ning seetõttu on fookuses sageli tõsised teemad ja hoiatused. Kuidas neid pingeid maandada? Võibolla noored seda teevadki, kui seksuaalseid teemasid enda moodi käsitlevad.
Kui tundub, et mingi teema pidevalt tõuseb esile, siis võib proovida seda rohkem fookusesse tõsta küll. Samas sõltuvad tegevused ja käsitlemine juhendaja enda kindlusest ja oskustest. Näen, et teema algataja tunneb ebakindlust, sest pole teada, millise pöörde vestlused võtavad ja kui radikaalselt noored ennast väljendavad, ning ta ei ole kindel, kas ja kuna ning mismoodi ta reageerima peaks. Ma arvan, et see on normaalne olla häiritud ning tunda ebakindlust, aga mulle tundub, et kuna juhendaja on aru saanud, et enamasti tuleb see noorte oskamatusest ja kogenematusest siis on võti juba ka käe ulatuses. Ma usun, et nad tegelikult märkavad juhendaja reaktsiooni nende avaldustele ning seda kui täiskasvanu kimbatusse satub, ja nad õpivad sellest väga palju. Ma usun, et ausus on väga oluline ja kõigil, ka õpetajatel, on õigus enda arvamust avaldada. Oluline on empaatia ning püüd erinevaid vaatenurki mõista.
Kokkuvõtteks ütlen, et mulle tundub, et need noored on leidnud toreda juhendaja, kes püüab neid mõista ning on neile toeks. Ning läbi kahtlemise ja küsimise inimene arenebki. Palju jaksu ja rõõmu kõigile noortega tegelejatele!

Lisa kommentaar

Plain text

  • HTML elemendid keelatud.
  • Each email address will be obfuscated in a human readable fashion or, if JavaScript is enabled, replaced with a spam resistent clickable link. Email addresses will get the default web form unless specified. If replacement text (a persons name) is required a webform is also required. Separate each part with the "|" pipe symbol. Replace spaces in names with "_".
  • Veebiaadressid ja e-maili aadressid muutuvad automaatselt linkideks.
  • Automaatne rea- ja lõiguvahetus
4 + 6 =
Selle lihtsa ülesandega tõendate, et te ei ole spämmirobot.