Korduma kippuvad küsimused
Siit leiad vastuseid tunnustusprogrammi raames kõige sagedamini esitatud küsimustele.
Mida tähele panna 2020. aasta programmis osalemiseks?
- Kohtade arv programmis on piiratud. Kandideerimine käib motivatsioonikirja alusel.
- Osalemiseks tuleb registreeruda.
- Tunnustusprogrammi prioriteetsed valdkonnad hea lasteaia mudelist on kasvamist ja arengut toetav keskkond ning koostöö ja head suhted. Hea kooli mudelist koolikeskkond ning koostöö ja head suhted.
- Osaleda tuleks võimalusel koos kooli- ja lasteaiapidajaga.
"Hea kool kui väärtuspõhine kool" tunnustusprogrammi juhend.
"Hea lasteaed kui väärtuspõhine lasteaed" tunnustusprorgammi juhend.
Kui hea peab üks kooli või lasteaed olema, et tunnustusprogrammis osaleda?
Hea kool ja hea lasteaed ei saa kunagi lõplikult “valmis”, vaid nõuab järjepidevat arendamist. Tunnustusprogrammis osalemiseks ei pea näitama suurepäraseid tulemusi kõigis hea kooli mudeli ja hea lasteaia mudeli aspektides. Oluline on soov oma tegevusi analüüsida ja mõtestada: seada uusi eesmärke, panna tähele, kus saaks paremini ja kavandada tegevusi edenemiseks.
Eneseanalüüsi protsess aitabki näha ja aru saada, mida ja kuidas teha, et saada paremaks.
Millest eneseanalüüsi kirjutamist alustada?
Kõigepealt valige hea kooli mudeli ja hea lasteaia mudeli 2020. aasta tunnustusprogrammi prioriteetsetest valdkondadest kuni kaks aspekti analüüsi aluseks. Eneseanalüüsi kirjutamisel proovige vastata kõigile analüüsi formaadis esitatud küsimustele. Seejärel pange kokku meeskond, kes analüüsi koostamist planeerima ja vedama hakkab. Analüüsi koostamisse võib lisaks õpetajateje ja tugispetsialistidele kaasata ka õpilased, lapsevanemad või hoolekogu liikmed
Esmalt kasutage neid andmeid, mida koolis/lasteaias juba kogutud on (vaatlused, küsitlused, vestlused, e-päevik, protokollid jms.). Seejärel kaardistage, milliseid andmeid oleks juurde vaja, et näidata oma analüüsi tõenduspõhisust. Pöörake tähelepanu, et andmed, mida koguma asute, toetaksid analüüsi, kuid samal ajal ei koormaks liigselt sihtgruppi, kes on teie info allikaks.
Milliseid aspekte valida?
Valige aspektid, mille analüüsimisest oleks kooli/lasteaia arengule kõige rohkem kasu. Lähtuge kooli/lasteaia arendussuundadest, õppeaastale seatud eesmärkidest, lahendamist vajavatest kitsaskohtadest või valige teema, mis vajab põhjalikumat analüüsi (nt. kus me oleme?, kuhu tahame jõuda?, kuidas seda saavutada?). Tunnustusprogrammi esitatud analüüs ei peaks olema koolile/lasteaiale lisakohustus. Eneseanalüüsi saab kasutada näiteks sisehindamise aruande, õppeaasta kokkuvõtva analüüsi, uue arengukava sisendi vms koostamiseks.
Kas koolide ja lasteaedade esitatud tööd pannakse pingeritta?
Tunnustusprogrammis osalemine on kooli ja lasteaia jaoks arenguprotsess. See aitab kooli- ja lasteaiaperel eneseanalüüsi ja nõustamise abil leida oma tugevused, omapära, arenguvõimalused ja -fookused.
Tunnustusprogrammi esitatud eneseanalüüse pingeritta ei seata. Osalejate analüüsioskust tunnustatakse väärtuskasvatuse rändkarika või erinevate tiitlitega. Iga osaleja annab protsessi käigus teada, millisele tiitlile kool või lasteaed soovib kandideerida.
Kes on kriitiline sõber?
Kriitiline sõber on väärtuskasvatuse nõustaja ning arengu toetaja. Ta aitab kooli ja lasteaia tugevusi ja nõrkusi analüüsida ning hinnata väärtusarenduslike tegevuste mõju ja tulemuslikkust. Kõigile tunnustusprogrammis osalejatele pakutakse tuge. Analüüsi koostamist toetavad eetikakeskuse väärtusarenduse nõustajad ehk kriitilised sõbrad kirjaliku tagasisideraporti ja/või kohtvisiidi abil tunnustusprogrammis osalevatesse koolidesse ja lasteaedadesse.
Kriitiliste sõprade kohta saate lugeda artiklist "Kriitiline sõber on kooli usaldusväärne partner".
Kes osalejate ausat ja avameelset analüüsi näevad ja hindavad ning kas see jõuab ka kooli/lasteaiapidajani?
Tunnustusprogrammi esitatud analüüsile annavad tagasisidet eetikakeskuse väärtusarenduse koolitajad ja TÜ eetikakeskuse projektijuhid. Tunnustusprogrammi žüriis on väärtusprogrammi nõukogu esimees, TÜ eetikakeskuse esindajad ja eelneval aastal tiitliga „Väärtuskasvatuse kool“ ja/või „Hea kooli eksperdi“ tiitliga tunnustatud kooli esindaja(d) ning vajadusel ka eksperdid haridusvaldkonnast.
Eetikakeskus ei edasta analüüse kolmandatele isikutele või asutustele, kes ei ole protsessiga seotud. Teate tunnustuse pälvinud lasteaia või kooli kohta saadame pärast tunnustusprogrammi osalemist ka koolipidaja esindajale.
Kas ja kuidas tunnustatud koolide ja lasteaedade nimed avalikustatake?
Koolile või lasteaiale omistatud tiitel ja logo antakse üle iga-aastasel väärtuskasvatuse konverentsil, mis toimub traditsiooniliselt detsembris. Tunnustatud koolide ja lasteaedade nimed avalikustatakse eetikaveebis (vt nt 2019. aasta tiitlisaajate nimekirja), lisaks tunnevad tiitlisaajate vastu ka aktiivset huvi erinevad ajakirjanduslikud väljaanded.
Peale seda edastame ka kooli- ja lasteaiapidajatele Tartu Ülikooli eetikekeskuse poolt välja antud tiitli ja tunnustuse sisu.
Kas kõik eneseanalüüsid avalikustatakse eetikaveebis?
Eneseanalüüsid avalikustatakse ainult kooli või lasteaia nõusolekul (vt koolide kogemused ja lasteaedade kogemused). Avalikustada on võimalik ka ainult osa analüüsisit, jättes välja näiteks pildid, küsitluste kokkuvõtted või isikute nimed.
Millised materjalid toetavad analüüsi kirjutamist?
Analüüsi kirjutamist toetavad lisaks koolitustele ka Tartu Ülikooli eetikakeskuse väljaanded:
Halliki Harro-Loit „Väärtusarenduse analüüs – miks ja kuidas?“
"Väärtusarenduse võimalusi. Kogemused ja praktilised vahendid"
Võimalus on tutvuda ka eelmistel aastatel esitatud nii koolide kui ka lasteaedade edukate töödega.