FOOKUSES ON KLASSIJUHATAJA | Eetikaveeb

TÜ üksuste kontaktandmed

humanitaarteaduste ja kunstide valdkond
Faculty phone: 
737 5341
Faculty address: 
Jakobi 2, ruumid 116–121, 51014 Tartu
  • valdkonna dekanaat
    Faculty phone: 
    737 5341
    Faculty address: 
    Jakobi 2, ruumid 116–121, 51005 Tartu
  • ajaloo ja arheoloogia instituut
    Faculty phone: 
    737 5651
    Faculty address: 
    Jakobi 2, 51005 Tartu
  • eesti ja üldkeeleteaduse instituut
    Faculty phone: 
    737 5221
    Faculty address: 
    Jakobi 2, IV korrus, 51005 Tartu
  • filosoofia ja semiootika instituut
    Faculty phone: 
    737 5314
    Faculty address: 
    Jakobi 2, ruumid 309–352, 51005 Tartu
  • kultuuriteaduste instituut
    Faculty phone: 
    737 5223
    Faculty address: 
    Ülikooli 16, 51003 Tartu
  • maailma keelte ja kultuuride kolledž
    Faculty address: 
    J. Liivi 4, 50409, Tartu
  • usuteaduskond
    Faculty phone: 
    737 5300
    Faculty address: 
    Ülikooli 18-310, 50090 Tartu
  • Viljandi kultuuriakadeemia
    Faculty phone: 
    435 5232
    Faculty address: 
    Posti 1, 71004 Viljandi
sotsiaalteaduste valdkond
Faculty phone: 
737 5957
Faculty address: 
Lossi 36, 51003 Tartu
  • valdkonna dekanaat
    Faculty phone: 
    737 5900
    Faculty address: 
    Lossi 36, 51003 Tartu
  • haridusteaduste instituut
    Faculty phone: 
    737 6440
    Faculty address: 
    Salme 1a–29, 50103 Tartu
  • Johan Skytte poliitikauuringute instituut
    Faculty phone: 
    737 5582
    Faculty address: 
    Lossi 36–301, 51003 Tartu
  • majandusteaduskond
    Faculty phone: 
    737 6310
    Faculty address: 
    Narva mnt 18, 51009 Tartu
  • psühholoogia instituut
    Faculty phone: 
    737 5902
    Faculty address: 
    Näituse 2, 50409 Tartu
  • õigusteaduskond
    Faculty phone: 
    737 5390
    Faculty address: 
    Näituse 20–324, 50409 Tartu
  • ühiskonnateaduste instituut
    Faculty phone: 
    737 5188
    Faculty address: 
    Lossi 36, 51003 Tartu
  • Narva kolledž
    Faculty phone: 
    740 1900
    Faculty address: 
    Raekoja plats 2, 20307 Narva
  • Pärnu kolledž
    Faculty phone: 
    445 0520
    Faculty address: 
    Ringi 35, 80012 Pärnu
meditsiiniteaduste valdkond
Faculty phone: 
737 5326
Faculty address: 
Ravila 19, 50411 Tartu
  • valdkonna dekanaat
    Faculty phone: 
    737 5326
    Faculty address: 
    Ravila 19, 50411 Tartu
  • bio- ja siirdemeditsiini instituut
    Faculty phone: 
    737 4210
    Faculty address: 
    Biomeedikum, Ravila 19, 50411 Tartu
  • farmaatsia instituut
    Faculty phone: 
    737 5286
    Faculty address: 
    Nooruse 1, 50411 Tartu
  • hambaarstiteaduse instituut
    Faculty phone: 
    731 9856
    Faculty address: 
    Raekoja plats 6, 51003 Tartu
  • kliinilise meditsiini instituut
    Faculty phone: 
    737 5323
    Faculty address: 
    L. Puusepa 8, 50406 Tartu
  • peremeditsiini ja rahvatervishoiu instituut
    Faculty phone: 
    737 4190
    Faculty address: 
    Ravila 19, 50411 Tartu
  • sporditeaduste ja füsioteraapia instituut
    Faculty phone: 
    737 5360
    Faculty address: 
    Jakobi 5–205, 51005 Tartu
loodus- ja täppisteaduste valdkond
Faculty phone: 
737 5820
Faculty address: 
Vanemuise 46–208, 51014 Tartu
  • valdkonna dekanaat
    Faculty phone: 
    737 5820
    Faculty address: 
    Vanemuise 46–208, 51003 Tartu
  • arvutiteaduse instituut
    Faculty phone: 
    737 5445
    Faculty address: 
    Narva mnt 18, 51009 Tartu
  • genoomika instituut
    Faculty phone: 
    737 4000
    Faculty address: 
    Riia 23b, 51010 Tartu
  • Eesti mereinstituut
    Faculty phone: 
    671 8902
    Faculty address: 
    Mäealuse 14, 12618 Tallinn
  • füüsika instituut
    Faculty address: 
    W. Ostwaldi 1, 50411 Tartu
  • keemia instituut
    Faculty phone: 
    737 5261
    Faculty address: 
    Ravila 14a, 50411 Tartu
  • matemaatika ja statistika instituut
    Faculty phone: 
    737 5860
    Faculty address: 
    Narva mnt 18, 51009 Tartu
  • molekulaar- ja rakubioloogia instituut
    Faculty phone: 
    737 5027
    Faculty address: 
    Riia 23, 23b–134, 51010 Tartu
  • Tartu observatoorium
    Faculty phone: 
    737 4510
    Faculty address: 
    Observatooriumi 1, Tõravere, 61602 Tartumaa
  • tehnoloogiainstituut
    Faculty phone: 
    737 4800
    Faculty address: 
    Nooruse 1, 50411 Tartu
  • ökoloogia ja maateaduste instituut
    Faculty phone: 
    737 5835
    Faculty address: 
    Vanemuise 46, 51003 Tartu
Asutused
  • raamatukogu
    Faculty phone: 
    737 5702
    Faculty address: 
    W. Struve 1, 50091 Tartu
  • teaduskool
    Faculty phone: 
    737 5581
    Faculty address: 
    Uppsala 10, 51003 Tartu
  • muuseum
    Faculty phone: 
    737 5674
    Faculty address: 
    Lossi 25, 51003 Tartu
  • loodusmuuseum ja botaanikaaed
    Faculty phone: 
    737 6076
    Faculty address: 
    Vanemuise 46, 51003 Tartu
Tugiüksused
  • ettevõtlus- ja innovatsioonikeskus
    Faculty phone: 
    737 4809
    Faculty address: 
    Narva mnt 18, 51009, Tartu
  • grandikeskus
    Faculty phone: 
    737 6215
    Faculty address: 
    Raekoja plats 9, 51004 Tartu
  • hankeosakond
    Faculty phone: 
    737 6632
    Faculty address: 
    Ülikooli 18a, 51005 Tartu
  • infotehnoloogia osakond
    Faculty phone: 
    737 6000, arvutiabi: 737 5500
    Faculty address: 
    Ülikooli 18a, 51005 Tartu
  • kantselei
    Faculty phone: 
    737 5606
    Faculty address: 
    Ülikooli 18a, 51005 Tartu
  • kinnisvaraosakond
    Faculty phone: 
    737 5137
    Faculty address: 
    Ülikooli 18a, 51005 Tartu
  • kirjastus
    Faculty phone: 
    +372 737 5945
    Faculty address: 
    W. Struve 1, 50091 Tartu
  • personaliosakond
    Faculty phone: 
    737 5145
    Faculty address: 
    Ülikooli 18, ruumid 302 ja 304, 50090 Tartu
  • rahandusosakond
    Faculty phone: 
    737 5125
    Faculty address: 
    Jakobi 4, 51005 Tartu
  • rahvusvahelise koostöö ja protokolli osakond
    Faculty phone: 
    737 6123
    Faculty address: 
    Ülikooli 18, ruumid 104, 304, 305, 50090 Tartu
  • rektoraadi büroo
    Faculty phone: 
    737 5600
    Faculty address: 
    Ülikooli 18, 51014 Tartu
  • siseauditi büroo
    Faculty address: 
    Ülikooli 18–244, 51005 Tartu
  • Tallinna esindus
    Faculty phone: 
    737 6600
    Faculty address: 
    Teatri väljak 3, 10143 Tallinn
  • turundus- ja kommunikatsiooniosakond
    Faculty phone: 
    737 5687
    Faculty address: 
    Ülikooli 18, ruumid 102, 104, 209, 210, 50090 Tartu
  • õppeosakond
    Faculty phone: 
    737 5620
    Faculty address: 
    Ülikooli 18, 50090 Tartu
  • üliõpilasesindus
    Faculty address: 
    Ülikooli 18b, 51005 Tartu
Muud üksused
  • MTÜ Tartu Ülikooli Akadeemiline Spordiklubi
    Faculty phone: 
    737 5371
    Faculty address: 
    Ujula 4, 51008 Tartu
  • MTÜ Tartu Üliõpilasküla
    Faculty phone: 
    740 9959
    Faculty address: 
    Narva mnt 25, 51013 Tartu
  • MTÜ Tartu Üliõpilasmaja
    Faculty phone: 
    730 2400
    Faculty address: 
    Kalevi 24, Tartu
  • SA Tartu Ülikooli Kliinikum
    Faculty phone: 
    731 8111
    Faculty address: 
    L. Puusepa 1a, 50406 Tartu
  • Tartu Ülikooli Sihtasutus
    Faculty phone: 
    737 5852
    Faculty address: 
    Ülikooli 18a–106, Tartu

FOOKUSES ON KLASSIJUHATAJA

Klassijuhatajal on suur mõju sellele, milliseks kujuneb klassikogukond: kas õppimist toetavaks, konkurentsil põhinevaks spartalikuks keskkonnaks, koostööd väärtustavaks või kombinatsiooniks neist kõigist. Klassis valitseva ja tihti sõnastamata kultuuriga puutuvad põhikooli õpilased palju tihedamini kokku kui üldise koolikultuuriga.

Kindlasti ei sõltu „heaks klassiks” kasvamine sellest, kui head ja võimekad lapsed on kooli sisseastumiskatsete abil kokku kogutud. Klassijuhataja on juht ja mentor. Või peab juhiks kasvama, kui ta seda rolli oma õpetajatee alguses veel võtta ei tihka. Kas meil leidub kõikide klasside jaoks piisavalt andekaid ja motiveeritud klassijuhatajaid? Kas kool on valmis kasvatama esiotsa keskpärasest klassijuhatajast tugevat juhti? (Randma, 2019)

Kes on tugev juht? Klassijuhataja rollile mõeldes on see õpetaja, kes tahab ja suudab klassi, lapsevanemaid ja õpetajaid sidustada, olla hea moderaator, julgeb võtta vastutust ja otsustada, aga kes enne otsuse vastuvõtmist kuulab kõiki osapooli ning oskab kõnelema panna ka vaikijad. (Randma, 2019)

Klassijuhataja rollidest ja ülesannetest on võimalik pikemalt lugeda Tartu Ülikooli eetikakeskuse poolt välja antud raamatust "Klassijuhataja käsiraamat. Klassijuhatajale, aineõpetajale, koolijuhile" või kuulata käsiraamatu esitlusel toimunud arutelu  "Klassijuhatamise võlu ja vaev".

Mis on fookuses?
Väärtuspõhise kooli analüüsi aluseks ei ole tänavu hea kooli mudel tervikuna, vaid vaatleme seda rollipõhiselt. Alustame klassijuhataja rollist ning võtame fookusesse klassijuhataja erinevad ülesanded ja eesmärgid koolis.

Joonis 1. Analüüsi mudel. Koostanud Halliki Harro-Loit, Nele Punnar, Helen Hirsnik

Keda ootame kirjutama?

Klassijuhataja tööle keskenduvaid eneseanalüüse ootame kirjutama koole, kes on osalenud tunnustusprogrammisHea kool kui väärtuspõhine koolalates 2017. aastast. Eelnevalt omistatud tunnustuse nimetus ei ole oluline, samuti ei ole oluline ka osalemise kordade arv.

22.03.2021–28.03.2021 toimub tunnustusprogrammi kandideerimine. Kandideerida saab SIIN.

Eneseanalüüsi kirjutamise etapid:

  1. Tutvu klassijuhataja käsiraamatu põhjal loodud mudeliga (joonis 1), mis võiks olla kooli eneseanalüüsi aluseks. Mudeli keskmes on klassijuhataja töö üldine olemus – klassijuhataja identiteet, autonoomia, väärtused ja väärtusvalikud. Selle ümber oleme koondanud suuremad teemad, mis tulenevad nii klassijuhataja rollimääratlustest kui ka nendega kaasnevatest ülesannetest. Läbivalt mõjutavad neid rolle ja ülesandeid ressursid (aeg, raha, tähelepanu jne) ja klassijuhataja kompetentsid (moraalne tundlikkus, väärtuste märkamise ja sõnastamise oskus, oskus kuulata ja juhtida dialoogi, tagasi- ja edasiside andmise oskus, väärtustega seotud eneserefleksiooni oskus).
  2. Alustage koolis mudeli keskmes olevate teemade üle arutlemisega, nende kaardistamise ja analüüsiga. Abiks ja inspiratsiooniks on mudeli kirjelduses olev tekst ja küsimused. Korraga ei pea tegelema kõikide küsimustega, valige enda jaoks olulisemad. Korjake kokku kõik küsimused, mõtte- ja kitsaskohad, mis arutelude käigus tekivad või mis vajaksid põhjalikumat analüüsi. Vorm selleks on esialgu vaba. Kujundame selle personaalselt, lähtuvalt iga kooli vajadustest ja koostöös kooliga.
  3. Võtame kõigi koolidega, kes klassijuhataja töö analüüsiga alustavad, märtsikuu jooksul või aprillikuu alguses ühendust ja räägime veebiarutelu käigus protsessi täpsemalt läbi.
  4. 15.04.2021 kell 15-17 toimub ühine aruteluseminar. Palume igalt koolilt probleemide kirjelduse kokkuvõtet, et nende põhjal üheskoos täpsustada analüüsi täpsem fookus, sõnastada eesmärk ja uurimisküsimused. Arutleme koos, milliseid uurimismeetodeid kasutada ja kuidas analüüsiga edasi minna.
  5. Eneseanalüüsi esitamise vahetähtaeg tagasiside saamiseks on hiljemalt 18.06.2021 ning ühine tagasisideseminar 24.08.2021.
  6. Eneseanalüüsi esitamise lõplik tähtaeg on 01.11.2021.

 

Klassijuhataja tööst ja ülesannetest üldiselt: autonoomia, väärtused ja väärtusvalikud

Suures koolis on palju klassijuhatajaid, igaühel oma kujutlus, kuidas oleks õige klasside ja õpilaste sidusgruppe juhatada. See moodustab osa koolikultuurist. Kuidas kultuuri kujundamist juhtida? Alustuseks tuleks õpetajatel ja juhtkonnal kokku leppida alusväärtustes. Mis on just selle kooli kultuuri jaoks olemuslik? Millest ei taheta loobuda? Millised on piirid, kus klassijuhataja saab ise oma töövormid valida ja prioriteedid seada? /.../ Tuleb ka kokku leppida, kuidas omavahel suheldakse. Ainult kokku leppimisest siiski ei piisa, suurimat kasu annab protsess, kus iga mõne aja tagant vaadatakse üle, kas soovitud väärtused ka reaalselt ellu on rakendatud. Igapäevaseks koostööks on targem korraldada näiteks klassijuhatajate seminare – ühe kooliastme klassijuhatajad kohtuvad teatud aja tagant ja jagavad oma kogemusi, kuulavad kolleegide õnnestumisi või muresid. Selline toetussüsteem peaks aitama ka juhul, kui on tarvis anda klass üle ühelt juhatajalt teisele – kui koos käiakse regulaarselt, teavad kõik klassijuhatajad eri õpetajate stiile ja meetodeid. (Randma, 2019)

Kas kool saab lubada seda, et klassijuhatajad on alati lojaalsed oma õpilastele? Kas kõik koolis teavad seda? Kas on oht, et tekib klasside liit, kus klassid vajadusel koostööd teevad ja koolidirektor on nagu köietantsija, kes tasakaalu hoidmisele keskendub?

Klassijuhatamine, sellega seotud väärtuskonfliktid ja hea tavana sõnastatud käitumisprintsiibid on koolikultuuri osa. Klassijuhatajate rollikujutlused, mis pärinevad mõnel pedagoogil oma koolikogemusest ja teisel õpetajakoolituse aegadest, tuleb läbi rääkida.

Kus on kooliruumis see koht ja aeg, kus klassijuhataja saaks aineõpetajaid ja juhtkonda kuulata ja omalt poolt kaasa rääkida, millised on need ülesanded, mida on tõesti kõige enam vaja täita? Tööplaani, klassijuhatajatunde, lastevanemate koosolekuid ja arenguvestlusi kavandades on võimalik paljusid mureküsimusi vältida.

Teadliku tegutsemise lähtepunkt on enese kui klassijuhataja identiteedi ja väärtuste läbimõtlemine: mis on mulle klassijuhatajatöös oluline, milliste eesmärkide saavutamisele tahan keskenduda, mis on kindlalt just minu roll ja kus saan vastutust jagada või muul viisil optimeerida.  Kes olen mina klassijuhatajana? Kas olen lastele pigem sõber, ema, või eeskuju, rollimudel? Milliseid väärtusi ma kannan ja mida soovin lastele edasi anda? Millistest käitumismallidest juhindun? Sageli kujuneb klassijuhataja tegevus selle alusel, mida ta oma tugevustena näeb või mis tal lihtsalt hästi välja tuleb.

Klassijuhataja rollikujutlus sõltub nii konkreetsest klassist kui ka paljudest teistest asjaoludest. Näiteks:

  • Kas see on õpetaja elu esimene klass?
  • Kas klassijuhatajaks ollakse sellele klassile alles esimest aastat?
  • Millise klassi- või kooliastmega on tegemist?

Klassijuhatajal tasub oma rolle ja nende hierarhiat enda jaoks selgeks mõeldes võtta aluseks väärtused. Mis on oluline? Millest ma ei tahaks klassijuhatajana loobuda, eriti rollikonflikti olukorras.

Klassijuhataja võib endalt küsida – millise klassikultuuri kandja ma olen? Milliseid väärtusi tähtsustan klassis tervikuna? Kuidas juhin laste omavahelisi suhteid? Mida pean oluliseks oma suhtlemises klassiga? Mida ootan iseendalt? Mida lastelt?

Enne uue õppeaasta algust ja vahel ka keset õppeperioodi on hea endalt küsida, miks ma olen klassijuhataja, mida see roll mulle tähendab. Kas see on ainult/pigem kohustus või võimalus midagi ära teha? Vastus sellele küsimusele näitab, kuivõrd on klassijuhatajal motivatsiooni oma rolli kanda, kuidas ta sellesse suhtub ja milline on hoiak tegutsemisel.

Kui klassijuhataja on oma kõige tähtsamad ülesanded selgeks mõelnud, võiks ta need ka õpilaste ja vanematega läbi rääkida. Sageli mõistame sõnu erinevalt, tõlgendused lähtuvad iseendast.

Inimesed näevad õpetajal nii palju tähtsaid rolle, et nende alla võib mattuda klassijuhataja kõige tähtsam ülesanne, mis on paljude rollide eeldus. Klassijuhataja täidab kogu aeg rolli olla väärtusselitaja, väärtuste üle arutlemise moderaator ja algataja, mentor. (Randma, 2019)

 

Analüüsiteemad (avamiseks/sulgemiseks klõpsa peale)

 

Tunnustusprogramm toimub Haridus- ja Teadusministeeriumi riikliku programmi „Eesti ühiskonna väärtusarendus 2009–2013“ jätkuprogrammi 2021–2026 raames. Veebikursuste väljatöötamist toetas Briti Nõukogu Eestis.