näitejuhtumid ja õppematerjalid
Hea käitumise premeerimine
Näiteid iseloomukasvatuse programmidest, milles peetakse oluliseks, et head käitumist premeeritaks kindlaksmääratud ergutustega:
- suures algkoolis saavad hea käitumisega klassid auhinnamärke, millega on hiljem võimalik pääseda jäätisepeole;
- väikeses algkoolis korraldatakse perioodiliselt motiveerivaid kogunemisi, kus lastele peetakse väärtusi reklaamivaid ergutuskõnesid. Laps, kes paistab silma hea käitumisega vastavalt nendele väärtustele, valitakse kuu õpilaseks;
- erakooli iganädalastel kogunemistel saavad hästi silma paistnud lapsed lehekese, mis riputatakse Vooruse metsa. Direktor väidab, et vooruste endi üle ei arutleta, kuna voorustel on samasugune staatus nagu matemaatilistel tõdedel.
Küsimusi:
- Milline on erinevus moraalse arengu toetamise ja lastelt hea käitumise nõudmise vahel?
- Kuidas võiks välise motivatsiooni rõhutamine mõjuda sisemisele motivatsioonile?
- Kas nendes näidetes on tegemist väärtuste internaliseerimise, drillimise, ideoloogilise mõjutamise või kriitilise aruteluga?
Väärtuste õpetamine
Lasteaia rühmaruumi seinale on riputatud reeglid. Reegel number üks ütleb: "Me kuulame õpetajate sõna". Ühes tunnis kuulavad lapsed lugu laisast lõvist, kes käsib teistel loomadel endale maja ehitada, kuid ei ole kellegi tööga rahul. Loo lõppedes küsib õpetaja: "Kas lõvi ütles kordagi "aitäh"?" (Ei). "Kas lõvi ütles kordagi "palun"?" (Ei). "Alati tuleb öelda... mida?" (Palun). Õpetaja seletab, et neid sõnu tuleb kasutada sellepärast, et nende abil on kergem saada seda, mida me soovime.
- Ühes algkooli tunnis palub õpetaja lastel seletada sallivuse mõistet. Kui õpetaja saab sellise vastuse, mida ta on oodanud, siis palub ta seda korrata ja kirjutab selle tahvlile. Mittesobivaid vastuseid üles ei kirjutata. Lõpuks võtab õpetaja arutelu kokku: "Kui keegi ei mõtle nii nagu sina, kas siis tuleks ta eemale tõugata?" (Ei)
Küsimusi:
- Milliseid väärtusi tõstavad need meetodid esikohale?
- Milline võiks olla nende õppetundide eesmärk?
- Mida nende meetoditega tõenäoliselt saavutatakse?
- Kuidas võiksid lapsed nendes õppetundides omandatut kasutada uudsetes situatsioonides?
- Kas nendes näidetes on tegemist väärtuste internaliseerimise, drillimise, ideoloogilise mõjutamise või kriitilise aruteluga?
Mistahes moraalikasvatuse programmi hindamiseks võib küsida:
- Millisele arusaamale inimolemusest see programm tugineb?
- Mis on peaeesmärk?
- Milliseid väärtusi programm edendab?
- Kuidas peaks õppimine toimuma?
(Alfie Kohn. How Not to Teach Values: A Critical Look at Character Education, 1997)
Vaata veel näitejuhtumeid:
09.02.2012 Arvutimängud väärtuskasvatuses
02.11.2011 Väärtuskasvatus ja aineõpe õpetajakoolituses
15.03.2010 Head lapsed kasvavad vitsata?
13.01.2010 Mirko Ojakivi. Õpilased asuvad soorolle murdma (EPL)
18.10.2007 Pöördumine haridusministrile: kool ei toeta isiksuse arengut (EPL)
ÕPPEMATERJALID
Õpilaste mäng "Väärtuste avastajad"
Jaani, J.; Lääne, T.; Pisuke, T. (toim). Väike heategija - koos õpime tegema head! Tartu: SA Tartu Ülikooli Kliinikumi Lastefond, 2011
Orav, A. et al. Koos on hea. Tartu: SA Tartu Ülikooli Kliinikumi Lastefond, 2012
Sutrop, M.; Harro-Loit, H.; Jung, N. Väärtused ja väärtuskasvatus
Tulemusliku iseloomukasvatuse üksteist printsiipi.pdf, Character Education Partnership, USA
Uuendus ja loovus keskkonnahariduses. Seminari kogumik. Tallinn, 2010
Väärtuste teemal peetud ettekanded
Oja, M (koost). Filosoofia õpetamisest. Riiklik Eksami- ja Kvalifikatsioonikeskus. Tallinn: Argo, 2006.
goodcharacter.com: Materjalid, tunnikavad
Global Dimension: Otsinguabiline õppematerjalide ja veebilehtede leidmiseks, teemaks kohustused globaalses kogukonnas
Human Rights Education: UNESCO
Valk, P. Väärtuskasvatus ja kool
Elbot, C; Fulton, D; Evans, B. Education for Character in the Denver Public Schools.
Lickona, T. The Return of Character Education.
Nord, W.A; Haynes, C.C. The Relationship of Religion to Moral Education in the Public Schools.
Pekarsky, D. The Role of Culture in Moral Development.
A Teachers' Guide to Peace Education. UNESCO, 2001
Teaching and Learning for a Sustainable Future. UNESCO
Foto: www.sxc.hu