näitejuhtumid
Koolikatsed ja sotsiaalne ebavõrdsus
2005. aasta alguses puhkes diskussioon koolikatsete üle. Arutati, kas on õige lapsi esimesse klassi katsete alusel vastu võtta või tuleks koolikatsed kaotada.
Mõned väited koolikatsete säilitamise poolt:
- laste selekteerimine annab andekatele paremad võimalused oma eelduste väljaarendamiseks;
- koolikatsete ja eliitkoolide kaotamisega seataks latt keskpäraste järgi ja võrdsus tähendaks võrdset keskpärasust;
- tänu laste selekteerimise õigusele kõrge taseme saavutanud eliitkoolid on teenäitajad teistele koolidele;
- säilib hariduse kõrge kvaliteet;
- eliitkoolide olemasolu annab vanematele ja lastele rohkem valikuvõimalusi.
Mõned väited koolikatsete vastu:
- võistlemine on väikestele lastele liiga pingeline;
- 7-aastaste laste anded ja huvid ei ole veel välja kujunenud, selekteerimine toimub liiga vara;
- katsed on eksitavad, tulemusi on võimalik saavutada püüdliku dresseerimisega;
- eliitkoolide katsed ei eralda andekaid lapsi andetutest, vaid "kasulikke" andeid "kasututest";
- katsete tulemused sõltuvad mitte üksnes lapse andekusest, vaid ka sellest, kui palju on vanematel olnud aega pühenduda lapse ettevalmistamisele (jõukamatel lapsevanematel on rohkem võimalusi laste ettevalmistamiseks);
- katsed annavad võimaluse eelkõige lapsevanema unistuste, mitte lapse soovide realiseerimiseks;
- ühiskonna arengu seisukohalt peaks õpilaste koosseis koolis olema läbilõige ühiskonnast;
- erineva intellektiga lapsed peaksid koos õppima sellepärast, et nõrgema toetamist ja erisuse aktsepteerimist tuleb õppida juba koolieas;
- need lapsed, kes käivad eliitkoolis, saavad ühisest (riigi) rahakotist rohkem kui teised (paremad õpetajad, süvaõpe, rohkem tähelepanu, paremas korras koolihooned jne);
- koolikatsete abil eliitkoolide arengu võimaldamine süvendab koolide kihistumist.
Küsimused:
- Milliseid argumente võiks veel koolikatsete poolt ja vastu esitada?
- Kuidas mõjutab katsete kaotamine hariduse kvaliteeti?
- Kas katsete kaotamine aitab ennetada sotsiaalset kihistumist ja edendada õiglust?
- Millist süsteemi võiks katsete asemele pakkuda?
Artikleid koolikatsete kaotamise ja eliitkoolide teemal:
Postimehe online-väitlus: kas 1. klassi katsed on põhjendatud? 18.05.2011
Liisa Pakosta. Kuum kartul nimega koolikatsed. - Liisa Pakosta kooselublogi, 14.01.2010.
Indrek Raudne. Era- ja eliitharidusest ilma müütideta. – Postimees, 27.01.2005.
Priit Pullerits. Käed eemale eliitkoolidest! – Postimees, 27.01.2005.
Külli-Riin Tigasson. Mida teha eliitkoolidega? - Eesti Päevaleht, 01.02.2005.
Minister Maimets tahab keelata katsed põhikooliklassidesse. – Postimees, 11.02.2005.
Anu Mõttus. Viimast korda eliitkoolidest. - Õpetajate Leht, 18.02.2005.
Margit Sutrop. Eliitkoolid on defitsiidiaja pärand. – Postimees, 22.02.2005.
Toivo Maimets. Katsemeetod kui eksitaja. – Postimees, 25.02.2005.
Urve Läänemets. Eesti moodi demokraatia hariduses. - Õpetajate Leht, 04.03.2005.
Ene-Margit Tiit. Milline kool sobib Eestile kõige paremini? - Postimees, 18.03.2005.
Daniele Monticelli. Milline kool sobib Eestile kõige paremini? - Postimees, 18.03.2005.
Vaata veel näitejuhtumeid:
10.12.2012 Hea kooli kriteeriumid
09.09.2009 Homoseksuaalsusest lasteaialastele
15.02.2008 Idee: koolis mittekäiva lapse vanemale rahatrahv (EPL)
13.02.2008 Iraan: kõrgharidusega naised kujutavad endast ohtu(EPL)