Ettenähtud aeg vs ebaoluline arutelu ettekande tegemisel | Eetikaveeb

TÜ üksuste kontaktandmed

humanitaarteaduste ja kunstide valdkond
Faculty phone: 
737 5341
Faculty address: 
Jakobi 2, ruumid 116–121, 51014 Tartu
  • valdkonna dekanaat
    Faculty phone: 
    737 5341
    Faculty address: 
    Jakobi 2, ruumid 116–121, 51005 Tartu
  • ajaloo ja arheoloogia instituut
    Faculty phone: 
    737 5651
    Faculty address: 
    Jakobi 2, 51005 Tartu
  • eesti ja üldkeeleteaduse instituut
    Faculty phone: 
    737 5221
    Faculty address: 
    Jakobi 2, IV korrus, 51005 Tartu
  • filosoofia ja semiootika instituut
    Faculty phone: 
    737 5314
    Faculty address: 
    Jakobi 2, ruumid 309–352, 51005 Tartu
  • kultuuriteaduste instituut
    Faculty phone: 
    737 5223
    Faculty address: 
    Ülikooli 16, 51003 Tartu
  • maailma keelte ja kultuuride kolledž
    Faculty address: 
    J. Liivi 4, 50409, Tartu
  • usuteaduskond
    Faculty phone: 
    737 5300
    Faculty address: 
    Ülikooli 18-310, 50090 Tartu
  • Viljandi kultuuriakadeemia
    Faculty phone: 
    435 5232
    Faculty address: 
    Posti 1, 71004 Viljandi
sotsiaalteaduste valdkond
Faculty phone: 
737 5957
Faculty address: 
Lossi 36, 51003 Tartu
  • valdkonna dekanaat
    Faculty phone: 
    737 5900
    Faculty address: 
    Lossi 36, 51003 Tartu
  • haridusteaduste instituut
    Faculty phone: 
    737 6440
    Faculty address: 
    Salme 1a–29, 50103 Tartu
  • Johan Skytte poliitikauuringute instituut
    Faculty phone: 
    737 5582
    Faculty address: 
    Lossi 36–301, 51003 Tartu
  • majandusteaduskond
    Faculty phone: 
    737 6310
    Faculty address: 
    Narva mnt 18, 51009 Tartu
  • psühholoogia instituut
    Faculty phone: 
    737 5902
    Faculty address: 
    Näituse 2, 50409 Tartu
  • õigusteaduskond
    Faculty phone: 
    737 5390
    Faculty address: 
    Näituse 20–324, 50409 Tartu
  • ühiskonnateaduste instituut
    Faculty phone: 
    737 5188
    Faculty address: 
    Lossi 36, 51003 Tartu
  • Narva kolledž
    Faculty phone: 
    740 1900
    Faculty address: 
    Raekoja plats 2, 20307 Narva
  • Pärnu kolledž
    Faculty phone: 
    445 0520
    Faculty address: 
    Ringi 35, 80012 Pärnu
meditsiiniteaduste valdkond
Faculty phone: 
737 5326
Faculty address: 
Ravila 19, 50411 Tartu
  • valdkonna dekanaat
    Faculty phone: 
    737 5326
    Faculty address: 
    Ravila 19, 50411 Tartu
  • bio- ja siirdemeditsiini instituut
    Faculty phone: 
    737 4210
    Faculty address: 
    Biomeedikum, Ravila 19, 50411 Tartu
  • farmaatsia instituut
    Faculty phone: 
    737 5286
    Faculty address: 
    Nooruse 1, 50411 Tartu
  • hambaarstiteaduse instituut
    Faculty phone: 
    731 9856
    Faculty address: 
    Puusepa 1a, 50406 Tartu
  • kliinilise meditsiini instituut
    Faculty phone: 
    737 5323
    Faculty address: 
    L. Puusepa 8, 50406 Tartu
  • peremeditsiini ja rahvatervishoiu instituut
    Faculty phone: 
    737 4190
    Faculty address: 
    Ravila 19, 50411 Tartu
  • sporditeaduste ja füsioteraapia instituut
    Faculty phone: 
    737 5360
    Faculty address: 
    Ujula 4, 51008 Tartu
loodus- ja täppisteaduste valdkond
Faculty phone: 
737 5820
Faculty address: 
Vanemuise 46–208, 51014 Tartu
  • valdkonna dekanaat
    Faculty phone: 
    737 5820
    Faculty address: 
    Vanemuise 46–208, 51003 Tartu
  • arvutiteaduse instituut
    Faculty phone: 
    737 5445
    Faculty address: 
    Narva mnt 18, 51009 Tartu
  • genoomika instituut
    Faculty phone: 
    737 4000
    Faculty address: 
    Riia 23b, 51010 Tartu
  • Eesti mereinstituut
    Faculty phone: 
    671 8902
    Faculty address: 
    Mäealuse 14, 12618 Tallinn
  • füüsika instituut
    Faculty address: 
    W. Ostwaldi 1, 50411 Tartu
  • keemia instituut
    Faculty phone: 
    737 5261
    Faculty address: 
    Ravila 14a, 50411 Tartu
  • matemaatika ja statistika instituut
    Faculty phone: 
    737 5860
    Faculty address: 
    Narva mnt 18, 51009 Tartu
  • molekulaar- ja rakubioloogia instituut
    Faculty phone: 
    737 5027
    Faculty address: 
    Riia 23, 23b–134, 51010 Tartu
  • Tartu observatoorium
    Faculty phone: 
    737 4510
    Faculty address: 
    Observatooriumi 1, Tõravere, 61602 Tartumaa
  • tehnoloogiainstituut
    Faculty phone: 
    737 4800
    Faculty address: 
    Nooruse 1, 50411 Tartu
  • ökoloogia ja maateaduste instituut
    Faculty phone: 
    737 5835
    Faculty address: 
    Vanemuise 46, 51003 Tartu
Asutused
  • raamatukogu
    Faculty phone: 
    737 5702
    Faculty address: 
    W. Struve 1, 50091 Tartu
  • teaduskool
    Faculty phone: 
    737 5581
    Faculty address: 
    Uppsala 10, 51003 Tartu
  • muuseum
    Faculty phone: 
    737 5674
    Faculty address: 
    Lossi 25, 51003 Tartu
  • loodusmuuseum ja botaanikaaed
    Faculty phone: 
    737 6076
    Faculty address: 
    Vanemuise 46, 51003 Tartu
Tugiüksused
  • ettevõtlus- ja innovatsioonikeskus
    Faculty phone: 
    737 4809
    Faculty address: 
    Narva mnt 18, 51009, Tartu
  • grandikeskus
    Faculty phone: 
    737 6215
    Faculty address: 
    Raekoja plats 9, 51004 Tartu
  • hankeosakond
    Faculty phone: 
    737 6632
    Faculty address: 
    Ülikooli 18a, 51005 Tartu
  • infotehnoloogia osakond
    Faculty phone: 
    737 6000, arvutiabi: 737 5500
    Faculty address: 
    Ülikooli 18a, 51005 Tartu
  • kantselei
    Faculty phone: 
    737 5606
    Faculty address: 
    Ülikooli 18a, 51005 Tartu
  • kinnisvaraosakond
    Faculty phone: 
    737 5137
    Faculty address: 
    Ülikooli 18a, 51005 Tartu
  • kirjastus
    Faculty phone: 
    +372 737 5945
    Faculty address: 
    W. Struve 1, 50091 Tartu
  • personaliosakond
    Faculty phone: 
    737 5145
    Faculty address: 
    Ülikooli 18, ruumid 302 ja 304, 50090 Tartu
  • rahandusosakond
    Faculty phone: 
    737 5125
    Faculty address: 
    Jakobi 4, 51005 Tartu
  • rahvusvahelise koostöö ja protokolli osakond
    Faculty phone: 
    737 6123
    Faculty address: 
    Ülikooli 18, ruumid 104, 304, 305, 50090 Tartu
  • rektoraadi büroo
    Faculty phone: 
    737 5600
    Faculty address: 
    Ülikooli 18, 51014 Tartu
  • siseauditi büroo
    Faculty address: 
    Ülikooli 18–244, 51005 Tartu
  • Tallinna esindus
    Faculty phone: 
    737 6600
    Faculty address: 
    Teatri väljak 3, 10143 Tallinn
  • turundus- ja kommunikatsiooniosakond
    Faculty phone: 
    737 5687
    Faculty address: 
    Ülikooli 18, ruumid 102, 104, 209, 210, 50090 Tartu
  • õppeosakond
    Faculty phone: 
    737 5620
    Faculty address: 
    Ülikooli 18, 50090 Tartu
  • üliõpilasesindus
    Faculty address: 
    Ülikooli 18b, 51005 Tartu
Muud üksused
  • MTÜ Tartu Ülikooli Akadeemiline Spordiklubi
    Faculty phone: 
    737 5371
    Faculty address: 
    Ujula 4, 51008 Tartu
  • MTÜ Tartu Üliõpilasküla
    Faculty phone: 
    740 9959
    Faculty address: 
    Narva mnt 25, 51013 Tartu
  • MTÜ Tartu Üliõpilasmaja
    Faculty phone: 
    730 2400
    Faculty address: 
    Kalevi 24, Tartu
  • SA Tartu Ülikooli Kliinikum
    Faculty phone: 
    731 8111
    Faculty address: 
    L. Puusepa 1a, 50406 Tartu
  • Tartu Ülikooli Sihtasutus
    Faculty phone: 
    737 5852
    Faculty address: 
    Ülikooli 18a–106, Tartu

Ettenähtud aeg vs ebaoluline arutelu ettekande tegemisel

21. Jaanuar 2015 - 0:59 -- Anonüümne

Olen juba viiendat aastat üliõpilane ning olen aineid võtnud erinevatest teaduskondadest. Seega, mul on kokkupuude eri õppejõudude õppemetoodika ja kutse-eetikaga. Üldjuhul on õppejõud huvitatud mitmekülgse ja sisule orienteeritud arutelude tekitamisest ja suunamisest, samuti n-ö ootamatute, üliõpilaste poolt tõstatatud teemadel vestlemisest. Kuid paaril korral olen kokku puutunud pealiskaudse suhtumisega, mis mind nörritanud on. Mõneti on tegemist ka kahe väärtuse konfliktiga, kus – tunnistan –, seisaksin tuliselt enda väärtustunnetuse eest. Olukord oli järgmine:

Ühes magistriõppe aines tuli tudengitel teha paaristööna kuni 10-minutiline ettekanne erinevatel teemadel. Minu ja mu paarilise ettekande teemaks oli e-Kool. Lisaks õppeinfosüsteemi struktuuri, põhimõtete ja funktsioonide tutvustamisele tuli välja tuua ka sellega kaasnevaid positiivseid ja negatiivseid külgi, probleeme ning võimalikke lahendusi. Olime paarilisega lõpetanud struktuuri jmt tutvustamise, kui õppejõud andis märku, et ettekande aja lõpuni on jäänud üks minut. Ütlesime, et meil on veel jäänud kaks slaidi. Rääkisime kiirustades võimalikest probleemidest ja küsitavustest, kuid viimane ja kõige olulisem, arutelule juhatav slaid jäi meil ette kandmata, sest õppejõud katkestas ettekande. Ettekandele järgnes arutelu, mida juhtis õppejõud. Ta võttis põgusalt teemaks õpetajate hajameelsuse ID-kaardi lugejasse jätmise näol kui suurima turvariski e-Kooli puhul. Seejärel tõi ta aga näite sellest, et kõige suurem probleem on siiski see, et õpetajad joovad arvuti läheduses kohvi nind kallavad seda kogemata klaviatuurile. See teema tõstatas auditooriumis elevust ning sellest kõneldi naljatledes mitu minutit – kellel oli isiklik kogemus, kes kurtis kolleegide üle jne. Sisulisi küsimusi ettekande kohta meile ei esitatud.
10-minutiline ajapiirang kehtis kõigile ning seminar lõppes enne ametlikku kellaaega. Võib-olla jäi veel kellelgi seetõttu midagi rääkimata või tehti juba algselt ettekanne ajapiirangu tõttu pealiskaudsem. Aga võib-olla olidki nõudmised madalamad, kui mina eeldasin, sest hinnet ajapuuduse tõttu meil ei alandatud.

Minu arvates on selline lähenemine õppimisele ja õpetamisele õppija motivatsiooni pärssiv. Üliõpilased on valmistunud ja vaeva näinud, kuid nende sooritus.. katkestatakse. Mõistan, et ajapiirangud on antud kindla eesmärgiga – et kõigil oleks võrdne aeg ettekande tegemiseks, et õppejõud saaks seminaride ajakasutust planeerida, et üliõpilased suudaks ja oskaks ajapiiranguga ning ka teistega arvestada. Ent mulle jääb mõistetamatuks, kas ja kuidas kaalub magitriõppe tasandil sisutühi arutelu üles ühe slaidi.

Milline on teie arvamus? Kuidas peaks õppejõud sellises olukorras käituma? Kas antud õppejõud käitus eetiliselt?

Sisestas M.K. (verifitseerimata),

Endal sarnane juhus, aga teise otsa pealt: nimelt olime oma ettekandega viimased. Kuigi kõigile oli eelnevalt teada ajaline piirang, siis sellest kinni ei peetud ja ka õppejõud läks teiste arutlustega kaasa. Meie, viimastena, pidime kähku kõik ette vuristama ja paari slaidi kohta, mida tahtsime näidata, ütles õppejõud, et meil pole selleks aega. Nii saigi meie hoolega ettevalmistatud ja atraktiivne (see oli nõuetes) esitlus kiire lõpu. Nii, et selle koha pealt olen õppejõuga päri, et esitlus peaks mahtuma etteantud aja piiridesse ja ettekande esitajad peaksid sellega arvestama. Samas 1-5 minutit varuaega oleks võinud võimaldada ja see oleks võinud juba kasvõi Murphi seadustele tuginedes olla puhvrina sisse kirjutatud. Mis puudutab arutelusid, siis sageli kipuvad need sisutühjaks jääma just üliõpilaste passiivsuse tõttu. Siinkohal jättis õppejõud kasutamata hea võimaluse huvitavaks aruteluks väga motiveeritud üliõpilaste näol.

Sisestas Elis Randma (verifitseerimata),

Olen nõus, et nii püstitatud teemas kirjeldatud olukord kui ka vastuses kirjeldatu ei olnud kumbki õppejõudude poolt oskuslikult lahendatult. Tundub, et mõlemal juhul kaalusid õppejõudude loodud instrumentaalsed väärtused (reeglitest kinnipidamine ja/või ajapiirang) nõutud töö sisulise väärtuse üles. Kummagi näite korral ei austatud õppijaid ega tehtud tööd ning jäeti kasutamata võimalus sisuliseks, õppijaid arendavaks aruteluks. Sealjuures on kõige kurvem asjaolu, et tegu on õppejõudude poolt määratud kohustuslike töödega, mida ei ole võimalik õppejõu huvipuuduse või ajakasutusoskuse puudumise tõttu tegemata jätta. Oma sugulase samalaadsele kogemusele tuginedes oskan lisada, et tulemusena on jäetud ka õppimine pooleli, kuna üliõpilane ei tundnud, et tema pingutust tunnustataks ja tööd hinnataks.
Mis puudutab ettepanekuid õppejõu käitumisele, siis arvan, et üliõpilasel tuleks lasta ettekanne lõpuni viia. Kui ajapiirang on 10 minutit, tuleks nt 3, 2, 1 minuti pealt aega näidata ning paluda veel läbimata teemad 1-2 minutiga kokku võtta. See annab üliõpilasele võimaluse demonstreerida oma analüüsi- ja olulise info eristamise oskust. Samas saab õppejõud kinnitust, kui selgeks on õpilane teema endale teinud. Ajapuhvri lisamine töö planeerimisel on minu arust elementaarne, samuti, nagu on ka (kasvõi ajast ülemineku tõttu) uudses ehk mitteplaneeritud olukorras hakkamasaamine. Pärast võib arutelus käsitleda ka ajakasutus, häid näpunäited ja praktikad, kuidas järgmisel korral paremini teha ning etteantud aja sisse mahtuda. Arusaadavalt on tegu ettevalmistusega magistritöö kaitmiseks, kuid on absurdne eeldada, et olulise väljatoomine 10 minutiga ühekordsel katsel laitmatult välja kukub (erandeid loomulikult on, kuid erandid kinnitavad teadupärast reeglit).
Arutelude puhul olen samuti ka ise kogenud, kuidas mõnel õppejõul kaob arutelu siht ära, teema valgub väga laiaks ja esitatavad näited ei ole sisuliselt relevantsed. Sellisel puhul tuleks üliõpilaste endi poolt fookus tagasi saada ning arutelu juhtida. Jällegi hea õppimise koht. Samas tunnen, et kui sellised probleemid õppejõududega on sagedased, tuleks ülikooli juhtkonnal teemaga tegeleda ning ehk ei ole ettekannete tegemine (vähemalt sellisel viisil - teadmisi saab omandada, edastada ja omandatud tõestada mitmel moel) mõnes aines kõige parem teadmiste kontrolli viis. Oskuslikult juhitud arutelu õppeaine sisu kandval teemal võib osutuda palju väärtuslikumaks õppemeetodiks.
Mõlemapoolne austus on antud probleempüstituse juures kandavaks väärtuseks. Üliõpilane peab püüdma mahtuda kehtestatud reeglitesse, samal ajal peab õppejõud austama tehtud tööd ja kulutatud aega ning püüdma teha endast oleneva, et üliõpilane(sed) ülesandest maksimaalselt õpiks.

Sisestas G. (verifitseerimata),

Olen eelkõnelejatega nõus, et tegemist on eelkõige puuduliku planeerimisega õppejõu poolt. Kohati tundub, et ülikoolis on endiselt mentaliteet, et õppejõud on ülemus ja üliõpilane peab talle tuimalt kuuletuma. See näitab otseselt välja, et õppejõud ei austa üliõpilaste tööd. Kui õppejõud ise ei huvitu (tema enda meelisvaldkonnas, mida ta õpetab) teemast ja arvab, et üliõpilasel ei ole talle midagi uut anda, siis võib-olla peaks õppejõud ennast kuidagi motiveerima või sellest tööst loobuma. Samas on rõõm näha õppejõude, kes suudavad ja tahavad alati üliõpilaste seisukohti isegi siis, kui nad on ainet andnud juba 10 või rohkem aastat.

Samas peaksid ka üliõpilased natuke rohkem ajapiirangutest kinni pidama. See näitab välja austust nii õppejõu kui kaasõpilaste suhtes.

Lisa kommentaar

Plain text

  • HTML elemendid keelatud.
  • Each email address will be obfuscated in a human readable fashion or, if JavaScript is enabled, replaced with a spam resistent clickable link. Email addresses will get the default web form unless specified. If replacement text (a persons name) is required a webform is also required. Separate each part with the "|" pipe symbol. Replace spaces in names with "_".
  • Veebiaadressid ja e-maili aadressid muutuvad automaatselt linkideks.
  • Automaatne rea- ja lõiguvahetus
13 + 0 =
Selle lihtsa ülesandega tõendate, et te ei ole spämmirobot.