Kellel lasub vastutus lapse kasvatuse üle? | Eetikaveeb

TÜ üksuste kontaktandmed

humanitaarteaduste ja kunstide valdkond
Faculty phone: 
737 5341
Faculty address: 
Jakobi 2, ruumid 116–121, 51014 Tartu
  • valdkonna dekanaat
    Faculty phone: 
    737 5341
    Faculty address: 
    Jakobi 2, ruumid 116–121, 51005 Tartu
  • ajaloo ja arheoloogia instituut
    Faculty phone: 
    737 5651
    Faculty address: 
    Jakobi 2, 51005 Tartu
  • eesti ja üldkeeleteaduse instituut
    Faculty phone: 
    737 5221
    Faculty address: 
    Jakobi 2, IV korrus, 51005 Tartu
  • filosoofia ja semiootika instituut
    Faculty phone: 
    737 5314
    Faculty address: 
    Jakobi 2, ruumid 309–352, 51005 Tartu
  • kultuuriteaduste instituut
    Faculty phone: 
    737 5223
    Faculty address: 
    Ülikooli 16, 51003 Tartu
  • maailma keelte ja kultuuride kolledž
    Faculty address: 
    J. Liivi 4, 50409, Tartu
  • usuteaduskond
    Faculty phone: 
    737 5300
    Faculty address: 
    Ülikooli 18-310, 50090 Tartu
  • Viljandi kultuuriakadeemia
    Faculty phone: 
    435 5232
    Faculty address: 
    Posti 1, 71004 Viljandi
sotsiaalteaduste valdkond
Faculty phone: 
737 5957
Faculty address: 
Lossi 36, 51003 Tartu
  • valdkonna dekanaat
    Faculty phone: 
    737 5900
    Faculty address: 
    Lossi 36, 51003 Tartu
  • haridusteaduste instituut
    Faculty phone: 
    737 6440
    Faculty address: 
    Salme 1a–29, 50103 Tartu
  • Johan Skytte poliitikauuringute instituut
    Faculty phone: 
    737 5582
    Faculty address: 
    Lossi 36–301, 51003 Tartu
  • majandusteaduskond
    Faculty phone: 
    737 6310
    Faculty address: 
    Narva mnt 18, 51009 Tartu
  • psühholoogia instituut
    Faculty phone: 
    737 5902
    Faculty address: 
    Näituse 2, 50409 Tartu
  • õigusteaduskond
    Faculty phone: 
    737 5390
    Faculty address: 
    Näituse 20–324, 50409 Tartu
  • ühiskonnateaduste instituut
    Faculty phone: 
    737 5188
    Faculty address: 
    Lossi 36, 51003 Tartu
  • Narva kolledž
    Faculty phone: 
    740 1900
    Faculty address: 
    Raekoja plats 2, 20307 Narva
  • Pärnu kolledž
    Faculty phone: 
    445 0520
    Faculty address: 
    Ringi 35, 80012 Pärnu
meditsiiniteaduste valdkond
Faculty phone: 
737 5326
Faculty address: 
Ravila 19, 50411 Tartu
  • valdkonna dekanaat
    Faculty phone: 
    737 5326
    Faculty address: 
    Ravila 19, 50411 Tartu
  • bio- ja siirdemeditsiini instituut
    Faculty phone: 
    737 4210
    Faculty address: 
    Biomeedikum, Ravila 19, 50411 Tartu
  • farmaatsia instituut
    Faculty phone: 
    737 5286
    Faculty address: 
    Nooruse 1, 50411 Tartu
  • hambaarstiteaduse instituut
    Faculty phone: 
    731 9856
    Faculty address: 
    Puusepa 1a, 50406 Tartu
  • kliinilise meditsiini instituut
    Faculty phone: 
    737 5323
    Faculty address: 
    L. Puusepa 8, 50406 Tartu
  • peremeditsiini ja rahvatervishoiu instituut
    Faculty phone: 
    737 4190
    Faculty address: 
    Ravila 19, 50411 Tartu
  • sporditeaduste ja füsioteraapia instituut
    Faculty phone: 
    737 5360
    Faculty address: 
    Ujula 4, 51008 Tartu
loodus- ja täppisteaduste valdkond
Faculty phone: 
737 5820
Faculty address: 
Vanemuise 46–208, 51014 Tartu
  • valdkonna dekanaat
    Faculty phone: 
    737 5820
    Faculty address: 
    Vanemuise 46–208, 51003 Tartu
  • arvutiteaduse instituut
    Faculty phone: 
    737 5445
    Faculty address: 
    Narva mnt 18, 51009 Tartu
  • genoomika instituut
    Faculty phone: 
    737 4000
    Faculty address: 
    Riia 23b, 51010 Tartu
  • Eesti mereinstituut
    Faculty phone: 
    671 8902
    Faculty address: 
    Mäealuse 14, 12618 Tallinn
  • füüsika instituut
    Faculty address: 
    W. Ostwaldi 1, 50411 Tartu
  • keemia instituut
    Faculty phone: 
    737 5261
    Faculty address: 
    Ravila 14a, 50411 Tartu
  • matemaatika ja statistika instituut
    Faculty phone: 
    737 5860
    Faculty address: 
    Narva mnt 18, 51009 Tartu
  • molekulaar- ja rakubioloogia instituut
    Faculty phone: 
    737 5027
    Faculty address: 
    Riia 23, 23b–134, 51010 Tartu
  • Tartu observatoorium
    Faculty phone: 
    737 4510
    Faculty address: 
    Observatooriumi 1, Tõravere, 61602 Tartumaa
  • tehnoloogiainstituut
    Faculty phone: 
    737 4800
    Faculty address: 
    Nooruse 1, 50411 Tartu
  • ökoloogia ja maateaduste instituut
    Faculty phone: 
    737 5835
    Faculty address: 
    Vanemuise 46, 51003 Tartu
Asutused
  • raamatukogu
    Faculty phone: 
    737 5702
    Faculty address: 
    W. Struve 1, 50091 Tartu
  • teaduskool
    Faculty phone: 
    737 5581
    Faculty address: 
    Uppsala 10, 51003 Tartu
  • muuseum
    Faculty phone: 
    737 5674
    Faculty address: 
    Lossi 25, 51003 Tartu
  • loodusmuuseum ja botaanikaaed
    Faculty phone: 
    737 6076
    Faculty address: 
    Vanemuise 46, 51003 Tartu
Tugiüksused
  • ettevõtlus- ja innovatsioonikeskus
    Faculty phone: 
    737 4809
    Faculty address: 
    Narva mnt 18, 51009, Tartu
  • grandikeskus
    Faculty phone: 
    737 6215
    Faculty address: 
    Raekoja plats 9, 51004 Tartu
  • hankeosakond
    Faculty phone: 
    737 6632
    Faculty address: 
    Ülikooli 18a, 51005 Tartu
  • infotehnoloogia osakond
    Faculty phone: 
    737 6000, arvutiabi: 737 5500
    Faculty address: 
    Ülikooli 18a, 51005 Tartu
  • kantselei
    Faculty phone: 
    737 5606
    Faculty address: 
    Ülikooli 18a, 51005 Tartu
  • kinnisvaraosakond
    Faculty phone: 
    737 5137
    Faculty address: 
    Ülikooli 18a, 51005 Tartu
  • kirjastus
    Faculty phone: 
    +372 737 5945
    Faculty address: 
    W. Struve 1, 50091 Tartu
  • personaliosakond
    Faculty phone: 
    737 5145
    Faculty address: 
    Ülikooli 18, ruumid 302 ja 304, 50090 Tartu
  • rahandusosakond
    Faculty phone: 
    737 5125
    Faculty address: 
    Jakobi 4, 51005 Tartu
  • rahvusvahelise koostöö ja protokolli osakond
    Faculty phone: 
    737 6123
    Faculty address: 
    Ülikooli 18, ruumid 104, 304, 305, 50090 Tartu
  • rektoraadi büroo
    Faculty phone: 
    737 5600
    Faculty address: 
    Ülikooli 18, 51014 Tartu
  • siseauditi büroo
    Faculty address: 
    Ülikooli 18–244, 51005 Tartu
  • Tallinna esindus
    Faculty phone: 
    737 6600
    Faculty address: 
    Teatri väljak 3, 10143 Tallinn
  • turundus- ja kommunikatsiooniosakond
    Faculty phone: 
    737 5687
    Faculty address: 
    Ülikooli 18, ruumid 102, 104, 209, 210, 50090 Tartu
  • õppeosakond
    Faculty phone: 
    737 5620
    Faculty address: 
    Ülikooli 18, 50090 Tartu
  • üliõpilasesindus
    Faculty address: 
    Ülikooli 18b, 51005 Tartu
Muud üksused
  • MTÜ Tartu Ülikooli Akadeemiline Spordiklubi
    Faculty phone: 
    737 5371
    Faculty address: 
    Ujula 4, 51008 Tartu
  • MTÜ Tartu Üliõpilasküla
    Faculty phone: 
    740 9959
    Faculty address: 
    Narva mnt 25, 51013 Tartu
  • MTÜ Tartu Üliõpilasmaja
    Faculty phone: 
    730 2400
    Faculty address: 
    Kalevi 24, Tartu
  • SA Tartu Ülikooli Kliinikum
    Faculty phone: 
    731 8111
    Faculty address: 
    L. Puusepa 1a, 50406 Tartu
  • Tartu Ülikooli Sihtasutus
    Faculty phone: 
    737 5852
    Faculty address: 
    Ülikooli 18a–106, Tartu

Kellel lasub vastutus lapse kasvatuse üle?

28. Jaanuar 2014 - 23:38 -- Anonüümne

Mulle tundub, et üha enam mõjutab tänapäeval lapse kasvukeskkonda ja kasvatust (üli)kiire elutempo ning vanemate kui esmaste kasvatajate soov (või sunnitus) pühenduda karjäärile. Järjest varem pannakse lapsed lasteaedadesse/ -hoidudesse, lapsehoidja teenus muutub samuti ajaga aina populaarsemaks ning üha tihedam on praktika, kus põhikoolis õppiv laps peab elama üksi, kuna vanemad on tööl kodust (kodumaast) eemal. Lisaks on mul tunne, et vähese reaalse kohalolekuga oma lapse elus võib tekkida tunne, et kasvatusprotsessi eest põhiline vastutus lasub kellelgi teisel (koolil, lapsehoidjal, lasteaial), mitte vanematel endil. Nii käibki vägikaika vedamine enamasti kooli ja kodu vahel, kus "hapus olukorras" osapooled tavaliselt üksteist tegemata töös süüdistavad. Kas ja millisel määral peaks/ võiks olla jagatud vastutus lapse kasvatamise (sh väärtuskasvatuse) eest erinevate osapoolte vahel? Ühelt poolt tundub mulle, et kui olukord on korras, siis asetavad tammelehtedest pärja enesele kaela kõik osapooled, kuid vastupidises situatsioonis viibides, ei soovi vastutust kanda ükski osapool...

Sisestas TK (verifitseerimata),

Hea küsimus. Olen kuulnud paljusid, kes kõva häälega "jutlustavad" seda, et see on ennekõike vanema kohustus, õigus ja vastutus. ja seda see kindlasti ka on. Ma olen nendega täiesti päri. Kuid samas on üpris uus ka olukord, kus laps on tihti üksnes vanemate kasvatada. Teada on ju ütlus, et lapse üleskasvatamiseks on vaja tervet küla. Lasteaiad-koolid olid varem selles külas lihtsalt üks tegur, kuid küllap on küsimus, kui suur tegur on nad nüüd. Samas arvan, et asi ei ole nii lootusetu. 100 aastat tagasi nägi laps oma vanemaid tõenäoliselt veel vähem kui täna, need olid üldjuhul varahommikust hilisõhtuni põllul või lehmalaudas ning vanavanemad ja õedvennad kasvatasid. Tänases päevas väheamlt püütakse ja otsitakse seda ühist aega ehk teadlikumalt. Nii et igal asjal mitu külge.

Sisestas Erkki (verifitseerimata),

Suhtlemist, suhtumist, hääletooni, miimikat õpib laps vanematelt, esialgu jäljendades, andmata selget aimu õpitu tagamaadest või põhjendustest.
Selline õppimine toimub, lapse kasvades, kuni noorukil areneb analüüsivõime ja seega saab üsna pika aja vältel näha kodust suhtlemist ja sündmusi läbi lapse käitumise. Haridusasutuse roll lapse arengus on samuti oluline, selleks on väärtuste näitamine, õpetamine ja kinnistamine.
Mina kasutan sellises arutluses üht argumenti: kui vundament on laotud kõver, siis selle peale sirge maja ehitamine on keeruline.
Kodust algab lapse kasvamine, kool seda muuta ei saa.

Sisestas Triinu S (verifitseerimata),

Olen nõus Erkkiga, et kodust saab laps esmased teadmised, oskused ja mõtestab enda ümber toimuvat vanemate abiga. Kui lapsega ei ole enne kooli osatud/tahtetud tegeleda, on koolil väga raske seda tegemata tööd tagantjärgi tegema hakata. Lapsevanem peab mõistama, et tema elu on igaveseks muutunud sel hetkel, kui ta saab lapse. Eesmkätt kasvatab last ikkagi kodu ja kool toetab. Kuigi laps veedab suure osa oma päevast koolis vastavasse vanusesse jõudnuna, ei kao kodu väärtus lapse jaoks kuhugi. Ideaal on see, kui kool ja kodu suudavad teinetest toetada ja ühiselt enesega hästi hakkama saav ja õnnelik laps kasvatada.

Sisestas Karl Erik Saks (verifitseerimata),

Eelnevate kommentaaride toetuseks lugesin paari aasta eest üht esseed meie haridussüsteemi ajaloo kohta (hetkel autor ei meenu) ning tema järgi tuleb meie haridus Preisimaa militaristlikust süsteemist, kus oli tarvis garanteerida, et tulevased lapsed saavad koolist võrdselt teatud vajalikud teadmised ja väärtusted, mille abil on neid kergem valitseda (milline militaristlik valitseja tahab kriitilist ja loomingulist teisitimõtlejat enda alluvaks). Isegi kui haridussüsteem on kõvasti paari sajandi jooksul arenenud, siis hariduse struktuur on endiselt teadmiste andmises suht jäik ning ei anna lapsele vastavat loomingulist vabadust arengu puhul. Tolle autori sõnul on loomingulisuse ja iseloomu areng vanemate teha ning kõige õnnelikum on laps, kellega lapsepõlves on vanemad palju tegelenud.
Sellesmõttes on kurb, et tänapäeval peavad lapse toitmiseks tõenäoliselt mõlemad vanemad kõvasti tööd tegema ning selle kõrvalt väga lapsega tegelemiseks aega ei jää, kuid just sellise ühiskonnamuudatuse tõttu langeb too kasvatamise vastutus minu meelest osalt ka õpetaja kaela. Nüüd kus riiklikus õppekavas on märgitud, et kool õpetab ka lapsele väärtusi ning kus just taolised teemad (kumb vastutab lapse arengu eest) esile kerkivad peaksid õpetajad ja ka kool rohkem arvestama sellega, et laste kasvatamine ei pruugi enam olla puhtalt kodu kätes.

Sisestas S.R (verifitseerimata),

Ka mina leian, et kõik saab alguse siiski kodust - see on keskkond, milles laps oma esimsed eluaastad viibib ning on kõige vastuvõtlikum kõigele, mis teda ümbritseb. Paljud lapsevanemad aga arvavad, et kui laps läheb lasteaeda/kooli, siis võetakse see vastutus üle (eelkõige tundub mulle, et seda tehakse lapse lasteaeda paneku puhul). Ma leian, et kui kodust on lapsele antud maast madalast kaasa väärtused, mille järgi elus toimetada, siis on õpetaja nende kinnitajaks, kui aga väärtused on kodus loomata jäänud, siis tuleb koolil see roll enda kanda võtta. Ja nagu siin ka mainitud on, siis riikliku õppekavaga tegelikult nõutakse, et kool väärtusi lastele õpetaks, siis on see jagatud ülesanne kodu ja kooli vahel. Samas käib palju lapsi erinevate huviringides/trennides, mis on kooli- ja koduväline tegevus, kuid kus samuti väärtusi õpitakse (kas treenerilt/juhendajalt või siis eakaaslastelt). Seega on siin nii palju erinevaid keskkondi, kust laps omale väärtused kokku korjab ning olen nõus, et kui midagi veab viltu, siis ei taha enam keegi vastutada, ja tekib ka küsimus, et kes üldse siis peakski vastutuse võtma?
Minu seisukoht siinkohal on ikkagi, et kodu on see koht, mis peaks last piisavalt mõjutama, et lapse väärtused oleksid ühiskonna normidega kooskõlas. See ei tähenda aga seda, et õpetajad võiksid käed puhtaks pühkida, vaid peaksid olema nende väärtuste kandvaks jõuks ning oma käitumisega koguaeg kinnistama õpilastele, mis on kõlbeline ja mis mitte.

Sisestas Kert Astel (verifitseerimata),

Esimesed eluaastad oma elus veedab laps reeglina kodus. Kes läheb lasteaeda kaheselt, kes kolmeselt. Arengupsühholoogia seisukohalt on just 3 esimest eluaastat olulise tähtsusega lapse kujunemisel. Just sel eluperioodil kujunevad välja mitmed baasalused ( näiteks turvaline kiindumissuhe vanemaga)... Kui lapsevanematel pole aega, viitsimist või oskuseid lapsega tegelemiseks kolmel esimesel eluaastal on hiljem tõesti väga raske kaotatut tagasi teha ja luua. Lapsel on kasvades ja arenedes vaja turvalist ja arendavat stabiilset keskkonda, see on lapse arengu seisukohalt ülioluline. Kui kodu ei suuda seda lapsele pakkuda peab lasteasutus või mõni muu hooldaja sedavõrd rohkem pingutama ja vaeva nägema. Iga laps on unikaalne ja ülioluline. Samas usun et iga lapsevanem tahab oma lapsele parimat. Mõnel vanemal puudub selleks aega, teisel oskuseid, kolmandal vahendeid.... Kui minna seda teed et kedagi süüdistama hakata, ei jõua me kuskile. Tuleb proovida lapsevanemat aidata ja suunata, mitte teda süüdistada lapse kasvatamatuses. Lõppude lõpuks on ju laps kõige olulisem.

Sisestas D (verifitseerimata),

Selline probleem võib tekkida ka lahutusega, kus laps kipub jääma tahaplaanile seoses igasuguste tülidega siis jääbki tal tegelikult ainuke toetav keskkond koolimaja (klassikaaslased, õpetajad ning sõbrad). Kuigi reaalselt peaks kasvatuses osalema mõlemad vanemad ning laps tunneb, et temast hoolitakse aga kahjuks vahel kipub olema vastupidi. Nõustun eelneva kommentaariga, et lapsevanem tahab oma lapsele parimat aga lihtsalt puudub aeg, oskus ja vahendid.

Lisa kommentaar

Plain text

  • HTML elemendid keelatud.
  • Each email address will be obfuscated in a human readable fashion or, if JavaScript is enabled, replaced with a spam resistent clickable link. Email addresses will get the default web form unless specified. If replacement text (a persons name) is required a webform is also required. Separate each part with the "|" pipe symbol. Replace spaces in names with "_".
  • Veebiaadressid ja e-maili aadressid muutuvad automaatselt linkideks.
  • Automaatne rea- ja lõiguvahetus
4 + 1 =
Selle lihtsa ülesandega tõendate, et te ei ole spämmirobot.