Foorumid:
Tere,
Pöördun lugejate poole murega. Nimelt minu väärtustega ei ühti hilinemine. Olen suutnud ennast treenida nii kaugele, et kaasüliõpilaste hilinemine mind otseselt enam ei sega, aga häirivaks on muutunud õppejõu hilinemine (ca 10-20 min). Olgu, hilined ja vabandad, sest kõigil võib see juhtuda ja põhjuseid on kindlasti mitmeid. Hetkel on mind hakanud see ärritama, sest üliõpilased ootavad ja õppejõud ei vabanda meie raisatud aja eest ning lisaks sellele arvab, et tal on õigus loengut ka hilinemise aja võrra pikendada. Kuigi üliõpilaste järgmine loeng algab teises linnaosas.
Kuidas käituda sellises olukorras?
Selline käitumine pole eetiline.
Helerin
Hilja pole parem, parem on varem
Tere!
Alustades väärtustega pean nentima, et kogu aeg on aeg ressurss ja igal ressursil on mingi (sageli rahaliselt mõõdetav) väärtus. Õpetajatele makstakse (veel) palka ning siinkohal on võimalik välja arvutada tunnihind. Sellest lähtuvalt on ka igal minutil mingi hind. Viies sisse sellise korra, et õpetaja hilisem saabumine auditooriumi ette on ajaliselt fikseeritud vastava spetsialisti poolt (nt õpilaste volitatud esindaja), saame võimaluse mõjutada hilineva õpetaja sissetulekut. Isegi väikeses ulatuses ja seega on mingi ressursipõhine vihje, et aeg on raha ja aega tuleb osata planeerida. Lisaks tuleb regulaarselt hilinevaid õpetajaid ka nimeliselt esile tõsta, sest vastutus peab olema individuaalne. Kuidas seda korraktselt teha? See on omaette küsimus ja teema ning seostub eetikaga. Eetika kerkib niigi esile, sest hilinemine (eriti süsteemne) näitab suhtumist oma õpilastesse ja tõmbab alla respekti teiste õpetajate vastu. Iga näiliselt individuaalne tegevus riivab kaudselt õpetajate kogukonda. Olles ise õppur avatud ülikoolis näen erinevaid õppejõude ning enamus on õigel ajal õiges kohas. Suur tänu selle eest ja positiivse suhtumise eest oma õpilastesse! Siinkohal on veel üks nipp, mida just praegu kasutasin - rõhutage positiivsust ja tänage neid õpetajaid (ka nimeliselt), kes on õigel ajal õiges kohas. Leppige grupiga kokku ja andke kõige enam süsteemselt hilinenud õppejõule loengu ajal üle suur igavesti rändav karikas kui parimale hilinejale või muud diplomi taoline aukiri või "papist suur kuldauraha" Isegi Oskar ei teeks paha, kuid enne tuleb küsida Oskari nõusolekut jne. Mis loo moraal? Lahendusi leiab alati kui vaid kastist välja mõelda ja selleks pole kunagi hilja.
Tervitades Tõnis
Hilja pole parem, parem on varem
Tere.
Lugedes Teie poolt püstitatud dilemmat mõistan Teie probleemi. Olen ise ka olnud sarnases olukorras, kus õppejõud hilineb ning pärast võtab hilinetud aja loengu lõpust tagasi. Ning pärast loengu lõppu on vaja kiiresti, kiiresti jõuda järgmisesse kohta.
Kuna ülikoolil on õppehooneid eri paigus (Mis otseselt ei ole halb vaid hea, sest parkimiskohti niigi napib kõikjal.) oleks õppejõul ikkagi mõistlik lasta õpilased loengust ära sell hetkel, kui tema ainetunni aeg läbi saab. Olenemata, kas ta jõudis oma materjali edastatud või mitte. Nii oleks viisakas käituda oma õpilastega.
Töötates ise koolis õpetajana üritan tunniaegadest kinni pidada. Kui juhtub, et õpilased teevad midagi valesti, siis hoian neid niiöelda distsiplineerimise mõttes mõne minuti kauem tunnis eeldusel, et neil ei ole mujale vaja tormata (nt kehalise tundi või sööma).
Kuid, kui ise hilinen mõnda tundi (kuna on vaja teha mõningaid paljundusi või muu põhjus) palun õpilaste käest alati vabandust ja põhjendan oma hilinemist. Kui juhtub, et õpilane hilineb, siis üritan olla mõistev ning lasen tal koheselt ühineda tunni tööga.
Teemapüstitaja küsimusele vastates, kuidas käituda sellises olukorras? On minu soovitus see, et semestri lõpus saab anda iga õppeaine ja õppejõu kohta tagasisidet. Tagasisides saab nimetatud probleemi välja tuua.
Lähtudes Tõnise poolt välja pakutud variantidest oleks lisaks päris hea märguanne hilinevale õppejõule ning sellest tulenevalt kauem kinni hoidvale õppejõule ka see, kui õpilased lihtsalt ainetunni lõppedes ühiselt tõuseksid püsti, pakiksid oma asjad ning lahkuksid loengu ruumis.
Aeg on meie kõigi kõige väärtuslikum ressurss. Ilma ajata ei ole võimalik midagi teha.
Oleme mõistvad ja kasutame aega säästlikult.
Päikest, Meeri
Tere
Tere
Mind häirib ka üldiselt kui inimesed hilinevad ja eriti häirib see kui sellest ka välja ei tehta, nt ei vabandata vms. See tõesti on minu aeg ja ma saan ju aru et hilinemiseks võib olla mingi põhjus, aga kui sa sellest justkui välja ei tee tunnen, et minu vastu ollakse lugupidamatu.
Ühtin Meeri arvamusega, et semestri lõpus saab õppejõududele tagasisidet anda ja seal saab välja tuua, et õppejõud hilines pidevalt vms.
Aga ikka päikest
Piret
Hilinemine
Tänan hea teemapüstituse eest!
Usun, et teema on igati aktuaalne, sest isiklikult olen kohanud selliseid õppejõude üpris tihti. Muidugi osad neist lõpetavad ka seetõttu õigel ajal ja ei "karista" üliõpilast oma hilinemise eest. Üliõpilastel on tihti päevad pikad ja keerulised ning vaja liikuda ühest linna otsast teise. MInu hinnangul õppejõud, kes hilineb ja hiljem selle võrra pikendab õppeaega ei austa üliõpilasi ja näitab seeläbi oma lugupidamatust ning üleolekut. Olukord oleks mõistetav inimliku vabanduse ja olukorra selgituse vastu, kuid pidev selline käitumismusterit kirjeldab minu eelmine lause.
Kirjeldatud juhtum meenutas
Kirjeldatud juhtum meenutas kuuldud jutte sellest, kuidas tasulisel erialal õppivad üliõpilased nõudsid õppejõult, et ta ettenähtud aja täies mahus ära kasutaks ning ei lõpetaks loenguid ja seminare 10-15 minutit varem, kuivõrd iga minut ju üliõpilastel kinni makstud on.
Mõistan õppejõu dilemmat siinjuures - ta on ette valmistanud 90-minutilise seminari või loengu ning niisama sealt 10-20 minutit otsast hammustada on keeruline. Samas, kuivõrd õppejõud ei ole tulnud ülikooli soleerima vaid sõltub siiski õpilastest so. tudengitest, peaks ta eelkõige arvestama sellega ning taoline hilinemine, kui see muutub krooniliseks, on ebaviisakas ning kuulasjaskonda solvav ning mitteväärtustav.
Mõistan jällegi üliõpilasi, kes tõepoolest erinvate linnaosade vahet on lendlema pandud ning tunniplaanide koostamisel on arvestatud ühest kohast teise liikumiseks 30 minutit, mis peaks olema piisav, kui õppejõud alustavad ning lõpetavad oma loenguid-seminare õigeaegselt. Tihti istutakse vaikselt hambaid krigistades siiski seminari võiduka lõpuni, et mitte solvate õppejõudu. Küsimus - kas selline märtri mängimine on õigustatud, kui õppejõud ei väärtusta üliõpilaste aega?
Siinkohal toetaksin võimalusel arutelu õppejõuga - kuidas tema antud olukorda näeb ning millist lahendust pakuks tema.
Mina isiklikult soovitaksin õppejõul austada oma publikut ning olla valmis 15. minutit enne loengu algust!
Mis oleks, kui
Mis oleks, kui
Kui töö esitamine ületab tähtaja, saab üliõpilane näiteks miinus 3 punkti , mis on eelnevalt hindamisjuhendis välja toodud . Võib-olla on võimalik õppejõudu 15 minutit oodates saada ainele lisapunkte, täites iseseisvat ülesannet ja üliõpilase aeg on väärtustatud.
Ütleme nii, kui õppejõud, ei
Ütleme nii, kui õppejõud, ei maini poole sõnagagi seda, et ta on 15 minutit hiljaks jäänud, siis ei saa eeldada ka seda, et õpilased midagi ütleks, kui nad saabuvad hiljem (või mitte). Eelkõige on oluline suhtumine pedagoogi poolt, kuna tema peaks olema ju nn. eeskuju. Samasse kategooriasse võiks lisada ka mobiiltelefoni kasutamise ja selle helisemise. Kui heliseb, siis heliseb, kui hilined siis hilined, fain, aga vähemalt ära hiili kõrvale sellest, et midagi vähemalt öelda selle kohta. Pole vahet, kui suur akadeemik on. See oleks kõigi suhtes korrektne.
Lisa kommentaar