Joonistamise suunamine | Eetikaveeb

TÜ üksuste kontaktandmed

humanitaarteaduste ja kunstide valdkond
Faculty phone: 
737 5341
Faculty address: 
Jakobi 2, ruumid 116–121, 51014 Tartu
  • valdkonna dekanaat
    Faculty phone: 
    737 5341
    Faculty address: 
    Jakobi 2, ruumid 116–121, 51005 Tartu
  • ajaloo ja arheoloogia instituut
    Faculty phone: 
    737 5651
    Faculty address: 
    Jakobi 2, 51005 Tartu
  • eesti ja üldkeeleteaduse instituut
    Faculty phone: 
    737 5221
    Faculty address: 
    Jakobi 2, IV korrus, 51005 Tartu
  • filosoofia ja semiootika instituut
    Faculty phone: 
    737 5314
    Faculty address: 
    Jakobi 2, ruumid 309–352, 51005 Tartu
  • kultuuriteaduste instituut
    Faculty phone: 
    737 5223
    Faculty address: 
    Ülikooli 16, 51003 Tartu
  • maailma keelte ja kultuuride kolledž
    Faculty address: 
    J. Liivi 4, 50409, Tartu
  • usuteaduskond
    Faculty phone: 
    737 5300
    Faculty address: 
    Ülikooli 18-310, 50090 Tartu
  • Viljandi kultuuriakadeemia
    Faculty phone: 
    435 5232
    Faculty address: 
    Posti 1, 71004 Viljandi
sotsiaalteaduste valdkond
Faculty phone: 
737 5957
Faculty address: 
Lossi 36, 51003 Tartu
  • valdkonna dekanaat
    Faculty phone: 
    737 5900
    Faculty address: 
    Lossi 36, 51003 Tartu
  • haridusteaduste instituut
    Faculty phone: 
    737 6440
    Faculty address: 
    Salme 1a–29, 50103 Tartu
  • Johan Skytte poliitikauuringute instituut
    Faculty phone: 
    737 5582
    Faculty address: 
    Lossi 36–301, 51003 Tartu
  • majandusteaduskond
    Faculty phone: 
    737 6310
    Faculty address: 
    Narva mnt 18, 51009 Tartu
  • psühholoogia instituut
    Faculty phone: 
    737 5902
    Faculty address: 
    Näituse 2, 50409 Tartu
  • õigusteaduskond
    Faculty phone: 
    737 5390
    Faculty address: 
    Näituse 20–324, 50409 Tartu
  • ühiskonnateaduste instituut
    Faculty phone: 
    737 5188
    Faculty address: 
    Lossi 36, 51003 Tartu
  • Narva kolledž
    Faculty phone: 
    740 1900
    Faculty address: 
    Raekoja plats 2, 20307 Narva
  • Pärnu kolledž
    Faculty phone: 
    445 0520
    Faculty address: 
    Ringi 35, 80012 Pärnu
meditsiiniteaduste valdkond
Faculty phone: 
737 5326
Faculty address: 
Ravila 19, 50411 Tartu
  • valdkonna dekanaat
    Faculty phone: 
    737 5326
    Faculty address: 
    Ravila 19, 50411 Tartu
  • bio- ja siirdemeditsiini instituut
    Faculty phone: 
    737 4210
    Faculty address: 
    Biomeedikum, Ravila 19, 50411 Tartu
  • farmaatsia instituut
    Faculty phone: 
    737 5286
    Faculty address: 
    Nooruse 1, 50411 Tartu
  • hambaarstiteaduse instituut
    Faculty phone: 
    731 9856
    Faculty address: 
    Puusepa 1a, 50406 Tartu
  • kliinilise meditsiini instituut
    Faculty phone: 
    737 5323
    Faculty address: 
    L. Puusepa 8, 50406 Tartu
  • peremeditsiini ja rahvatervishoiu instituut
    Faculty phone: 
    737 4190
    Faculty address: 
    Ravila 19, 50411 Tartu
  • sporditeaduste ja füsioteraapia instituut
    Faculty phone: 
    737 5360
    Faculty address: 
    Ujula 4, 51008 Tartu
loodus- ja täppisteaduste valdkond
Faculty phone: 
737 5820
Faculty address: 
Vanemuise 46–208, 51014 Tartu
  • valdkonna dekanaat
    Faculty phone: 
    737 5820
    Faculty address: 
    Vanemuise 46–208, 51003 Tartu
  • arvutiteaduse instituut
    Faculty phone: 
    737 5445
    Faculty address: 
    Narva mnt 18, 51009 Tartu
  • genoomika instituut
    Faculty phone: 
    737 4000
    Faculty address: 
    Riia 23b, 51010 Tartu
  • Eesti mereinstituut
    Faculty phone: 
    671 8902
    Faculty address: 
    Mäealuse 14, 12618 Tallinn
  • füüsika instituut
    Faculty address: 
    W. Ostwaldi 1, 50411 Tartu
  • keemia instituut
    Faculty phone: 
    737 5261
    Faculty address: 
    Ravila 14a, 50411 Tartu
  • matemaatika ja statistika instituut
    Faculty phone: 
    737 5860
    Faculty address: 
    Narva mnt 18, 51009 Tartu
  • molekulaar- ja rakubioloogia instituut
    Faculty phone: 
    737 5027
    Faculty address: 
    Riia 23, 23b–134, 51010 Tartu
  • Tartu observatoorium
    Faculty phone: 
    737 4510
    Faculty address: 
    Observatooriumi 1, Tõravere, 61602 Tartumaa
  • tehnoloogiainstituut
    Faculty phone: 
    737 4800
    Faculty address: 
    Nooruse 1, 50411 Tartu
  • ökoloogia ja maateaduste instituut
    Faculty phone: 
    737 5835
    Faculty address: 
    Vanemuise 46, 51003 Tartu
Asutused
  • raamatukogu
    Faculty phone: 
    737 5702
    Faculty address: 
    W. Struve 1, 50091 Tartu
  • teaduskool
    Faculty phone: 
    737 5581
    Faculty address: 
    Uppsala 10, 51003 Tartu
  • muuseum
    Faculty phone: 
    737 5674
    Faculty address: 
    Lossi 25, 51003 Tartu
  • loodusmuuseum ja botaanikaaed
    Faculty phone: 
    737 6076
    Faculty address: 
    Vanemuise 46, 51003 Tartu
Tugiüksused
  • ettevõtlus- ja innovatsioonikeskus
    Faculty phone: 
    737 4809
    Faculty address: 
    Narva mnt 18, 51009, Tartu
  • grandikeskus
    Faculty phone: 
    737 6215
    Faculty address: 
    Raekoja plats 9, 51004 Tartu
  • hankeosakond
    Faculty phone: 
    737 6632
    Faculty address: 
    Ülikooli 18a, 51005 Tartu
  • infotehnoloogia osakond
    Faculty phone: 
    737 6000, arvutiabi: 737 5500
    Faculty address: 
    Ülikooli 18a, 51005 Tartu
  • kantselei
    Faculty phone: 
    737 5606
    Faculty address: 
    Ülikooli 18a, 51005 Tartu
  • kinnisvaraosakond
    Faculty phone: 
    737 5137
    Faculty address: 
    Ülikooli 18a, 51005 Tartu
  • kirjastus
    Faculty phone: 
    +372 737 5945
    Faculty address: 
    W. Struve 1, 50091 Tartu
  • personaliosakond
    Faculty phone: 
    737 5145
    Faculty address: 
    Ülikooli 18, ruumid 302 ja 304, 50090 Tartu
  • rahandusosakond
    Faculty phone: 
    737 5125
    Faculty address: 
    Jakobi 4, 51005 Tartu
  • rahvusvahelise koostöö ja protokolli osakond
    Faculty phone: 
    737 6123
    Faculty address: 
    Ülikooli 18, ruumid 104, 304, 305, 50090 Tartu
  • rektoraadi büroo
    Faculty phone: 
    737 5600
    Faculty address: 
    Ülikooli 18, 51014 Tartu
  • siseauditi büroo
    Faculty address: 
    Ülikooli 18–244, 51005 Tartu
  • Tallinna esindus
    Faculty phone: 
    737 6600
    Faculty address: 
    Teatri väljak 3, 10143 Tallinn
  • turundus- ja kommunikatsiooniosakond
    Faculty phone: 
    737 5687
    Faculty address: 
    Ülikooli 18, ruumid 102, 104, 209, 210, 50090 Tartu
  • õppeosakond
    Faculty phone: 
    737 5620
    Faculty address: 
    Ülikooli 18, 50090 Tartu
  • üliõpilasesindus
    Faculty address: 
    Ülikooli 18b, 51005 Tartu
Muud üksused
  • MTÜ Tartu Ülikooli Akadeemiline Spordiklubi
    Faculty phone: 
    737 5371
    Faculty address: 
    Ujula 4, 51008 Tartu
  • MTÜ Tartu Üliõpilasküla
    Faculty phone: 
    740 9959
    Faculty address: 
    Narva mnt 25, 51013 Tartu
  • MTÜ Tartu Üliõpilasmaja
    Faculty phone: 
    730 2400
    Faculty address: 
    Kalevi 24, Tartu
  • SA Tartu Ülikooli Kliinikum
    Faculty phone: 
    731 8111
    Faculty address: 
    L. Puusepa 1a, 50406 Tartu
  • Tartu Ülikooli Sihtasutus
    Faculty phone: 
    737 5852
    Faculty address: 
    Ülikooli 18a–106, Tartu

Joonistamise suunamine

17. Veebruar 2010 - 11:32 -- Anonüümne

Tere!
Olen oma mudilasega koos joonistades natuke kimbatuses, sest tunnen tugevat tungi teda muudkui suunata. No päris nii kaugele ei lähe, et tema pliiatsiga käest ise kinni võtaks, aga näpuga kipun küll paberil ette näitama, et kuhu ja mida joonistama peaks ja kui suurelt umbes jne.

Olen mõelnud, et loovust see ilmselgelt ei toeta, et ehk peaks laskma tal jumala suvaliselt sodida ja siis kuulama rõõmsalt, et siin on auto ja siin puu (kuigi on suvaline sodipodi). Ja ma olen tähele pannud tõesti, et rikun oma suunamisega tema joonistamise rõõmu ära – tema muidugi tahaks, et ütleks iga kriipus kohta "oi kui ilus" mitte et "see oleks võinud väiksem olla, püüa hoopis niimoodi". Aga ma tõesti ei suuda kiita ja rõõmustada, kui koera kõrvad selja peale joonistatakse vms

Kui ta vahel tähti teeb, siis ei saa ma ju ka öelda, et "oi kui ilus A" kui tegelikult on täiesti tuvastamatu kriipsude kogu ja ma tean ka, et ta suudab hästi teha ka täiesti tuvastatava A, kui ta tahab. Kas on põhimõtteline vahe, kas ta joonistab A-d või koera? Mingite kindlate asjade kujutamine on ju ka ikkagi motoorika areng jne

Aga ikkagi tundub mulle, et minu käitumine pole just kõige kohasem. Või vähemalt ei tunne ma ennast seda tehes hästi, sest kahtlused närivad.

Sisestas Triin (verifitseerimata),

Võiks ehk nii proovida, et mõnikord lasta lapsel täiesti vabalt joonistada, aga teinekord teda suunata? Siis saaks ta mõnikord teha täpselt nii nagu soovib ning sellest rõõmu tunda. Kujutan ette, et kui lapsele öelda pidevalt, et koer on selline ning kass selline ning neid tuleb joonistada ainult nii, siis võib see tema loovust piirata küll.

Sisestas Monika (verifitseerimata),

Last tuleks pigem suunata. Pidevalt öelda, kuidas joonistada, on üle pingutatud (see võib pikema aja jooksul pärssida lapse loovust). Ta ei hakka ise mõtlemagi, kui teab, et talle pidevalt ette öeldakse, kuidas asju teha. Lapsevanem peaks ennast taltsutama ning sekkuma joonistamisse või tähtede kirjutamisse siis, kui tõesti vaja oleks.

Sisestas Margit (verifitseerimata),

Ma tunnen tugevat sarnasust algse postitaja probleemipüstitusega. Nimelt oli ka minul väga raske oma tütre joonistamist/kirjutamist jälgida. Kippusin õpetama, selgitama ning juhendama. Asi päädis sellega, et laps ei joonistanud kodus enam ühtegi asja, mida ta ei osanud joonistada. Ta tahtis olla kindel, et ta oskab. Sain õppetunni, mida järelmõjusid lihvin veel siiamaani - loovuse arendamisel tuleb väga hoolikas olla lapse suunamisel. Valesti juhendades võib lapsel tekkida tõrge. Tahab ta ju oma emme-issi silmis kõige parem olla.

Lasteaias ja hiljem koolis muide sellist probleemi ei täheldatud. Seega oleme me nüüd lapsega sellest rääkinud ning ma olen korduvalt teda uuesti joonistama kavaldanud. Sealjuures aga hoian ma end tagasi ning naudin tehtut, mitte ei püüa seda täiuslikuks lihvida.

Sisestas helves (verifitseerimata),

Olen arvamusel, et täiskasvanu osa on lapsele õpetada erinevaid kunsti tehnikaid ja anda juhiseid, kuidas neid teostada, kuid kindlasti mitte sekkuda lapse loomingusse. Seda just seetõttu, et ainult nõnda saab laps oma tööst rõõmu tunda ja areneb tema loomingulisus.

Sisestas ema (verifitseerimata),

helves: küsiksin täpsemalt - kuhu tõmbaksid piiri juhiste andmise ja loomingusse sekkumise vahele? Just seda piiri ongi mul raske tabada.
Tähtede kirjutamine selles mõttes looming pole, eks?

Sisestas Lii (verifitseerimata),

Mäletan oma kooliaega, kui ema mul käest kinni hoidis ja "ilusaid" tähti kirjutama suunas. Ikka hea õppeedukuse nimel. Ema lahkudes toast vahetasin kätt ja kribasin rõõmsalt oma enese tähti edasi. Õnneks joonistustesse ta ei sekkunud :)
Selles loos ei ole aga märgitud lapse vanust, kelle joonistusi ema usinalt suunab.
Noore lapse loovus on veel piiritu ja selline vabadus loob soodsa keskkonna kasvamiseks ja avastamiseks. Lapsevanem võiks oma lapsele sellist kekkonda võimalda. Ikka oma lapse arengu huvides.

Sisestas helves (verifitseerimata),

Juhised on soovitav anda enne, kui laps tööle asub ja siis, kui ta Teie nõu küsib. Kui häirib, et näiteks kõrvad selja peale on joonistatud, võib lasta lapsel endal oma tööd hiljem analüüsida, mitte tema tööd kritiseerida. Võibolla soovis laps hoopis tiibadega ja ilma kõrvadeta koera joonistada, tal on ju ometi õigus kujutada seda, mida soovib, las ta siis selgitab, mida ja miks ta just nii tegi. Lapse vanus on ka muidugi oluline, eriti tähtede kujutamise osas, sest see on tõesti vähem loominguline tegevus ja koolieelik suudab neid küll äratuntavalt kirjutada. Väitiste, et ta seda teebki, siis on ju hästi ja teate, et ta on võimeline neid kujutama, aga võibolla ta alati ei soovigi tähti Teie meele järele kirjutada, siis ei ole mõistlik lapsele oma tahet peale suruda, võite hoopis lapsele asja põnevamaks muuta ja anda talle erinevaid võimalusi tähtede kujutamiseks näiteks voolimise, rebimise, lõikamise või mannale kirjutamise näol. Sellisel viisil saab tähtede kuju kindlasti slgemaks ja lapsel ei ole igav.

Sisestas Ülle (verifitseerimata),

Mina olen oma lapsega teinud nii, et kui alustame mingi uue tegevusega (plastiliin, joonistamine akvarellid), siis alguses on juhendamise aeg, kus mina olen juhendan, näitan, räägin jne. Siis lasen tal ise teha mõnda aega ning absoluutselt ei sekku. Selle aja jooksul saab laps vilumuse ja kindlustunde uute tehnikatega toimetamisel. Mõne aja pärast kogume tema üksi tehtud tööd kokku ning siis annan talle tagasiside, et mida võiks edaspidi teisiti teha. Mõnikord püüan veel laasta tal endal arvata, et mida võiks edaspidi muuta. Selline analüüs meeldib minu lapsele väga ning olen jälginud, et hiljem ta püüab arvestada muudatusettepanekutega.

Sisestas Pirq (verifitseerimata),

Arvan, et teemaalgataja mudilane on ehk lasteaiaealine, sellepärast soovin lasteaedniku ja noore kunstniku emana sõna sekka öelda. Enne päris teemale vastamist aga tahan öelda, et mind rõõmustas teemaalgataja jutu juures kõigepealt see, et ta on võtnud aega oma lapsega KOOS joonistada. See ei ole kaugeltki nii tavaline kui võiks olla. Ja Sa oled arvatavasti väga hea ema, sellepärast su kõhutunne hoiatabki Sind, et nii pole päris õige. Minu arvates ka pole. Kindlasti on kasuks, kui laps saab proovida erisuguseid kunstivahendeid ja kindlasti tuleb talle näidata, kuidas neid kasutatakse. Muide, ka siin pole ühte ainuõiget võimalust, aga väikesele lapsele näitame siiski pigem seda, kuidas tavapäraselt neid vahendeid kasutatakse. Suurem laps avastab uusi võimalusi ise, kui huvi tunneb. Kui laps hakkab juba ise tegutsema, siis on tal minu arvates õigus "vabale kunstilisele eneseväljendusele". Näiteks - kuidas saakski lapsele öelda, missugune on õigesti joonistatud koer? Maailmas on pööraselt palju koeratõuge, osa neist vastavad meie ettekujutusele "normaalsest" koerast, osa mitte. Sellegipoolest on nad kõik koerad. Kui laps joonistab koerale kõrvad seljale (vms), siis tasub küsida, miks. Las laps räägib, mida ta joonistas, las selgitab ja põhjendab. Üldjuhul on lapsel selgitus iga täpi ja triibu kohta oma töös. Enamgi veel - ta mäletab seda ka hiljem (iskilike laste ja meie lasteaia laste peal järele proovitud). Tähtedest - olen koolieelikutega kasutanud ka sellist varianti, et joonistan või näitan osa tähest (see võib olla ka mingitpidi kallutatud), ja laps täiendab seda nii, et täht "saaks terveks" - esialgu oli päris raske ülesanne, aga aitas hästi tähekujude kinnistamisel. Kui laps oskab tähte õigesti kirjutada ja tõepoolest on parajasti soovinud konkreetset tähte kirjutada, aga see pole õnnestunud, siis võib seda ka lapsele öelda. Mina üritan enamasti naljaga, nt "oi, see täht on sul vist kogemata pliiatsi otsast kukkunud, ma ei saa arugi, on see a või o, äkki proovid nüüd nii, et mina ka aru saaks" vms - ei pea alati kiitma, ebaõiglane kiitus on sama kehv kui ebaõiglane laitus - laps näeb selle läbi.
Ja helves ütleb õigesti - nõu tuleb anda siis, kui laps küsib. Isegi siis tasuks kõigepealt vastu küsida, mida laps ise arvab.
On töid, mida tehakse näidise või ¨ablooni järgi, aga siis on sellel hoopis teine eesmärk, mitte loovuse ega kunstiande arendamine.
Vabandust, et pikaks läks, aga teema on mulle oluline :)

Sisestas Pille-Riin (verifitseerimata),

Lapsele on hea lähenededa eelkõige läbi mängu.Leppida kokku,et algul teed ise talle mingi lihtsa pildi või tähe ette ja tema proovib selle järgi teha.Loomulikult peab sellisesse tegevusse suhtuma äärmise kannatlikkusega.Oluline on keskenduda konkreetsele pildile mitme päeva jooksul,mitte et iga päev uus joonistamis teema.Nt Täna teeme puud,homme lille.

Sisestas anna (verifitseerimata),

Minu praeguseks 7-aastane laps on visa joonistama ja ka muud käsitööd tegema. Üheks põhjuseks on tema puhul vasakukäelisus. Kui ta väike oli, ei saanud me sellest kohe aru ning ta jäi, ja jääb siiani, teistest omaealistest osavuselt maha. Ta ei ole ise oma töödega rahul ning on seepärast demotiveeritud käeliste tegevustega aega viitma. Meie puhul innustab last joonistama üksnes seltskond. Püüame nüüd iga päev koos laua taha istuda ja päevas ühe pildi ära värvida või joonistada. Kui ma tema tagasihoidlikku joonistamist palju suunaksin, jätaks ta asja otsustavalt katki. Igapäevase joonistamisega muutuvad ta tööd siiski tasapisi paremaks. Tean üht lasteaiakasvatajat, kes sellise tegevusega oma lapse joonistamist suisa armastama õpetas: vanema selts ja järjepidevus arendavad ka ilma nõuanneteta.

Sisestas Sven (verifitseerimata),

Algkoolis on vajalik panna tähele kuidas kunsti käsitletakse õpetajate ja õpilaste endi poolest. Põhjuseks on kunsti kui aine on subjektiivseim teiste ainete suhtes. Tavapäraselt vaadatakse kunsti ja muusikasse kui mõtetutesse ainetesse, sest matemaatika ja keeled on tähtsama. Paraku kunstid ja muusika määravad ära lapse julguse proovida ja arvestada vigadega.

Lisa kommentaar

Plain text

  • HTML elemendid keelatud.
  • Each email address will be obfuscated in a human readable fashion or, if JavaScript is enabled, replaced with a spam resistent clickable link. Email addresses will get the default web form unless specified. If replacement text (a persons name) is required a webform is also required. Separate each part with the "|" pipe symbol. Replace spaces in names with "_".
  • Veebiaadressid ja e-maili aadressid muutuvad automaatselt linkideks.
  • Automaatne rea- ja lõiguvahetus
4 + 0 =
Selle lihtsa ülesandega tõendate, et te ei ole spämmirobot.