Näilised väärtused | Eetikaveeb

TÜ üksuste kontaktandmed

humanitaarteaduste ja kunstide valdkond
Faculty phone: 
737 5341
Faculty address: 
Jakobi 2, ruumid 116–121, 51014 Tartu
  • valdkonna dekanaat
    Faculty phone: 
    737 5341
    Faculty address: 
    Jakobi 2, ruumid 116–121, 51005 Tartu
  • ajaloo ja arheoloogia instituut
    Faculty phone: 
    737 5651
    Faculty address: 
    Jakobi 2, 51005 Tartu
  • eesti ja üldkeeleteaduse instituut
    Faculty phone: 
    737 5221
    Faculty address: 
    Jakobi 2, IV korrus, 51005 Tartu
  • filosoofia ja semiootika instituut
    Faculty phone: 
    737 5314
    Faculty address: 
    Jakobi 2, ruumid 309–352, 51005 Tartu
  • kultuuriteaduste instituut
    Faculty phone: 
    737 5223
    Faculty address: 
    Ülikooli 16, 51003 Tartu
  • maailma keelte ja kultuuride kolledž
    Faculty address: 
    J. Liivi 4, 50409, Tartu
  • usuteaduskond
    Faculty phone: 
    737 5300
    Faculty address: 
    Ülikooli 18-310, 50090 Tartu
  • Viljandi kultuuriakadeemia
    Faculty phone: 
    435 5232
    Faculty address: 
    Posti 1, 71004 Viljandi
sotsiaalteaduste valdkond
Faculty phone: 
737 5957
Faculty address: 
Lossi 36, 51003 Tartu
  • valdkonna dekanaat
    Faculty phone: 
    737 5900
    Faculty address: 
    Lossi 36, 51003 Tartu
  • haridusteaduste instituut
    Faculty phone: 
    737 6440
    Faculty address: 
    Salme 1a–29, 50103 Tartu
  • Johan Skytte poliitikauuringute instituut
    Faculty phone: 
    737 5582
    Faculty address: 
    Lossi 36–301, 51003 Tartu
  • majandusteaduskond
    Faculty phone: 
    737 6310
    Faculty address: 
    Narva mnt 18, 51009 Tartu
  • psühholoogia instituut
    Faculty phone: 
    737 5902
    Faculty address: 
    Näituse 2, 50409 Tartu
  • õigusteaduskond
    Faculty phone: 
    737 5390
    Faculty address: 
    Näituse 20–324, 50409 Tartu
  • ühiskonnateaduste instituut
    Faculty phone: 
    737 5188
    Faculty address: 
    Lossi 36, 51003 Tartu
  • Narva kolledž
    Faculty phone: 
    740 1900
    Faculty address: 
    Raekoja plats 2, 20307 Narva
  • Pärnu kolledž
    Faculty phone: 
    445 0520
    Faculty address: 
    Ringi 35, 80012 Pärnu
meditsiiniteaduste valdkond
Faculty phone: 
737 5326
Faculty address: 
Ravila 19, 50411 Tartu
  • valdkonna dekanaat
    Faculty phone: 
    737 5326
    Faculty address: 
    Ravila 19, 50411 Tartu
  • bio- ja siirdemeditsiini instituut
    Faculty phone: 
    737 4210
    Faculty address: 
    Biomeedikum, Ravila 19, 50411 Tartu
  • farmaatsia instituut
    Faculty phone: 
    737 5286
    Faculty address: 
    Nooruse 1, 50411 Tartu
  • hambaarstiteaduse instituut
    Faculty phone: 
    731 9856
    Faculty address: 
    Puusepa 1a, 50406 Tartu
  • kliinilise meditsiini instituut
    Faculty phone: 
    737 5323
    Faculty address: 
    L. Puusepa 8, 50406 Tartu
  • peremeditsiini ja rahvatervishoiu instituut
    Faculty phone: 
    737 4190
    Faculty address: 
    Ravila 19, 50411 Tartu
  • sporditeaduste ja füsioteraapia instituut
    Faculty phone: 
    737 5360
    Faculty address: 
    Ujula 4, 51008 Tartu
loodus- ja täppisteaduste valdkond
Faculty phone: 
737 5820
Faculty address: 
Vanemuise 46–208, 51014 Tartu
  • valdkonna dekanaat
    Faculty phone: 
    737 5820
    Faculty address: 
    Vanemuise 46–208, 51003 Tartu
  • arvutiteaduse instituut
    Faculty phone: 
    737 5445
    Faculty address: 
    Narva mnt 18, 51009 Tartu
  • genoomika instituut
    Faculty phone: 
    737 4000
    Faculty address: 
    Riia 23b, 51010 Tartu
  • Eesti mereinstituut
    Faculty phone: 
    671 8902
    Faculty address: 
    Mäealuse 14, 12618 Tallinn
  • füüsika instituut
    Faculty address: 
    W. Ostwaldi 1, 50411 Tartu
  • keemia instituut
    Faculty phone: 
    737 5261
    Faculty address: 
    Ravila 14a, 50411 Tartu
  • matemaatika ja statistika instituut
    Faculty phone: 
    737 5860
    Faculty address: 
    Narva mnt 18, 51009 Tartu
  • molekulaar- ja rakubioloogia instituut
    Faculty phone: 
    737 5027
    Faculty address: 
    Riia 23, 23b–134, 51010 Tartu
  • Tartu observatoorium
    Faculty phone: 
    737 4510
    Faculty address: 
    Observatooriumi 1, Tõravere, 61602 Tartumaa
  • tehnoloogiainstituut
    Faculty phone: 
    737 4800
    Faculty address: 
    Nooruse 1, 50411 Tartu
  • ökoloogia ja maateaduste instituut
    Faculty phone: 
    737 5835
    Faculty address: 
    Vanemuise 46, 51003 Tartu
Asutused
  • raamatukogu
    Faculty phone: 
    737 5702
    Faculty address: 
    W. Struve 1, 50091 Tartu
  • teaduskool
    Faculty phone: 
    737 5581
    Faculty address: 
    Uppsala 10, 51003 Tartu
  • muuseum
    Faculty phone: 
    737 5674
    Faculty address: 
    Lossi 25, 51003 Tartu
  • loodusmuuseum ja botaanikaaed
    Faculty phone: 
    737 6076
    Faculty address: 
    Vanemuise 46, 51003 Tartu
Tugiüksused
  • ettevõtlus- ja innovatsioonikeskus
    Faculty phone: 
    737 4809
    Faculty address: 
    Narva mnt 18, 51009, Tartu
  • grandikeskus
    Faculty phone: 
    737 6215
    Faculty address: 
    Raekoja plats 9, 51004 Tartu
  • hankeosakond
    Faculty phone: 
    737 6632
    Faculty address: 
    Ülikooli 18a, 51005 Tartu
  • infotehnoloogia osakond
    Faculty phone: 
    737 6000, arvutiabi: 737 5500
    Faculty address: 
    Ülikooli 18a, 51005 Tartu
  • kantselei
    Faculty phone: 
    737 5606
    Faculty address: 
    Ülikooli 18a, 51005 Tartu
  • kinnisvaraosakond
    Faculty phone: 
    737 5137
    Faculty address: 
    Ülikooli 18a, 51005 Tartu
  • kirjastus
    Faculty phone: 
    +372 737 5945
    Faculty address: 
    W. Struve 1, 50091 Tartu
  • personaliosakond
    Faculty phone: 
    737 5145
    Faculty address: 
    Ülikooli 18, ruumid 302 ja 304, 50090 Tartu
  • rahandusosakond
    Faculty phone: 
    737 5125
    Faculty address: 
    Jakobi 4, 51005 Tartu
  • rahvusvahelise koostöö ja protokolli osakond
    Faculty phone: 
    737 6123
    Faculty address: 
    Ülikooli 18, ruumid 104, 304, 305, 50090 Tartu
  • rektoraadi büroo
    Faculty phone: 
    737 5600
    Faculty address: 
    Ülikooli 18, 51014 Tartu
  • siseauditi büroo
    Faculty address: 
    Ülikooli 18–244, 51005 Tartu
  • Tallinna esindus
    Faculty phone: 
    737 6600
    Faculty address: 
    Teatri väljak 3, 10143 Tallinn
  • turundus- ja kommunikatsiooniosakond
    Faculty phone: 
    737 5687
    Faculty address: 
    Ülikooli 18, ruumid 102, 104, 209, 210, 50090 Tartu
  • õppeosakond
    Faculty phone: 
    737 5620
    Faculty address: 
    Ülikooli 18, 50090 Tartu
  • üliõpilasesindus
    Faculty address: 
    Ülikooli 18b, 51005 Tartu
Muud üksused
  • MTÜ Tartu Ülikooli Akadeemiline Spordiklubi
    Faculty phone: 
    737 5371
    Faculty address: 
    Ujula 4, 51008 Tartu
  • MTÜ Tartu Üliõpilasküla
    Faculty phone: 
    740 9959
    Faculty address: 
    Narva mnt 25, 51013 Tartu
  • MTÜ Tartu Üliõpilasmaja
    Faculty phone: 
    730 2400
    Faculty address: 
    Kalevi 24, Tartu
  • SA Tartu Ülikooli Kliinikum
    Faculty phone: 
    731 8111
    Faculty address: 
    L. Puusepa 1a, 50406 Tartu
  • Tartu Ülikooli Sihtasutus
    Faculty phone: 
    737 5852
    Faculty address: 
    Ülikooli 18a–106, Tartu

Näilised väärtused

7. Mai 2010 - 21:50 -- Anonüümne

Kuidas õpetada mõnd väärtust õpilasele, kellel on see väärtus küll näiliselt olemas, kuid pikemal jälgimisel selgub, et pigem on tegu lihtsalt õpitud käitumise, "ellujäämisstrateegiaga"?
Toon näite: 14 aastane poiss on jäänud korduvalt vahele vargustega: vargused klassikaaslastelt (raha, mp3 mängija), saiakeste varastamine sööklast, vargused poodidest jne. Iga kord, kui mõni vargus avalikuks tuleb ning sellega tegelema hakatakse, lööb poiss silmad maha, ütleb, et ta saab aru, et varastamine on vale, väidab, et kujutab ette, kuidas inimene, kellelt varastati, end tunneb jne, lubab end parandada, kahju korvata jne.

Teada on, et inimene õpib kõige paremini läbi oma kogemuse. Sellistel puhkudel mõtlen alati, et eriti hea õppetund vargapoistele oleks see, kui neilt endilt keegi midagi varastaks. Sageli ei ole nad ise, nende perekond, lähedasemad sõbrad, varguse ohvriks langenud ning ei kujuta tegelikult ette, kuidas ohver end tunneb.

Mind huvitab, kas see oleks eetiline, kui õpetaja või mõni teine kooli töötaja "varastaks" mõne õpilase asja? Näiteks, et õpilane läheb peale tunde garderoobi ning märkab, et ta jope on "varastatud"? Õpetaja oleks ise samal ajal garderoobide läheduses, eeldades, et õpilane oma probleemiga tema juurde tuleb ning laseks meelega õpilasel 15 min? elada teadmises, et ta jope on varastatud?

Võiks ju töötada? Tehniliselt pole ju tegu vargusega, kui laps saab lõpuks jope tagasi, kuid tunneb end ohvrina? Juhul, kui peale jope tagastamist ja lapsele asja selgitamist toimuks vestlus, mille käigus veelkord räägitakse, et teise asja varastamine ei ole lubatud ning laps ise on olnud ohvri rollis, võiks ju eeldada, et tõenäosus, et väärtuse olulisus kohale jõudis, on olemas?

Sisestas Liisa (verifitseerimata),

eksperimendid päris inimestega on alati riskantsed. Samas, ilmselt oleks see tõhusam, kui sama eksperiment rollimänguna - nii et laps teab, mis toimub. tuleks kaaluda, kas eesmärk kaalub üles abinõu, mis siin on igal juhul kahtlane. minule tundub, et kui eesmärk on vaid varastamise lõpetamine, siis on hammas-hamba-vastu meetod kahtlasem, ma ei suuda kuidagi otsustada, kumb kumma üles kaalub. Aga kui eesmärk on midagi selle lapse "hingeõnnistuse" taolist - näidata sellele lapsele midagi temast endast ja teistest ja elust; anda talle võimalus muutuda, siis seda pean ma juba tähtsamaks asjaks.
Antud olukorrakirjeldusest tekkis ka küsimus, kas äkki pole tegemist kleptomaaniaga...
Üldiselt on silmakirjalikud paid hoopis raskem juhtum kui muidu pätid.

Sisestas Mann (verifitseerimata),

Mulle kõlab ka see eksperiment kahtlaselt. Esiteks tundub see ebaeetiline - põhimõtteliselt tehakse ju ise seda, mida keelatakse. Ja teiseks võib see osutuda ka ebatõhusaks. See võib õpilase jaoks tunduda pigem kättemaksuna. Või vähendada veelgi õpetajate usaldusväärsust - ta ise tegi samamoodi. Ajada eriti vihale. Variante on päris palju ja vähemalt pooled ei ole soovitud suunas.

Kaldun ka arvama, et probleem võib olla sügavam ja selliste nippidega katsetades võib asja hoopis hullemaks keerata.

Kusjuures mina ka lapsena varastasin, täitsa järjepidevalt. Vahe oli võib-olla selles, et ma ei jäänud vahele. Ja tagantjärele analüüsides oli see ilmselt soov olla eriline, rõõm sellest, et teised ei tea mu tõelist palet (tubli oivik nagu ma olin, siis ega keegi poleks mind kahtlustanudki).

Sisestas Pille (verifitseerimata),

Vaataks esitatud probleemi(kas see kui õpetaja "varastab" õpilase jope "kasvatuslikel eesmärkidel" on eetiline?) mõne tuntuma eetikateooria valguses.

Utilitarismi seisukohalt oleks tegu eetiline, kui sellel on hea tagajärg. Niisiis kui õpilane tõesti saaks tagajärgedest aru ja muudaks oma käitumist, ei oleks probleemi(teooria probleem pigem see, et me ei oska võimalikke tagajärgi prognoosida).

Teisiti on olukord reeglieetika ja vooruseetikaga.
Reeglieetika puhul tuleks täita käsku "ära varasta!" olenemata tagajärgedest - seega poleks õpilase jope varastamine kindlasti eetiline.

Vooruseetika puhul on peamiseks küsimuseks, milline inimene ma tahan olla. Ilmselt tuleks endale selgeks teha oma väärtused - kas tahan olla varastav inimene(olenemata tagajärjest), või ei lähe see minu eetiliste tundmusteja voorusliku inimese kontseptsiooniga kokku?

Kontraktualismi e. kristliku eetika puhul on samuti olukord selge imperatiivi "ära varasta!" tõttu.

Milliseid kokkuvõtvaid järeldusi siis saaks teha? Esiteks kindlasti seda, et kindlat ja ainukest vastust pole olemas ning tegelikult polegi põhiprobleem selles, mida teha, vaid hoopis milline inimene ma tahan olla(olen). See variant, mis sobib kristlasele, ei sobi utilitaristile.
Teiseks tundub erinevaid variante kaaludes, et kaalukauss kaldub pigem selliste teooriate kasuks, mis peavad varastamist kas iseenesest halvaks või siis on raske positiivseid tagajärgi välja arvestada ja seega poleks "mõistlik" nende kasuks otsustada.

Sisestas Kaily (verifitseerimata),

Õpilase näiliselt samasse olukorda panemine on minumeelest küll sellisel juhul õigustatud. Õpilane tunneb ennast küll korraks halvasti, kuid selle nimel, et proovida, kas see variant on õigustatud ja paljud teised ei peaks tema pärast sama läbi elama - muudab igal juhul õiglaseks temaga samuti toimida. Eriti just sellisel juhul, kui õpilane tõesti ei oska ennast kellegi teise olukorda panna.

Lisa kommentaar

Plain text

  • HTML elemendid keelatud.
  • Each email address will be obfuscated in a human readable fashion or, if JavaScript is enabled, replaced with a spam resistent clickable link. Email addresses will get the default web form unless specified. If replacement text (a persons name) is required a webform is also required. Separate each part with the "|" pipe symbol. Replace spaces in names with "_".
  • Veebiaadressid ja e-maili aadressid muutuvad automaatselt linkideks.
  • Automaatne rea- ja lõiguvahetus
6 + 7 =
Selle lihtsa ülesandega tõendate, et te ei ole spämmirobot.