Abikaasa õpilaseks | Eetikaveeb

TÜ üksuste kontaktandmed

humanitaarteaduste ja kunstide valdkond
Faculty phone: 
737 5341
Faculty address: 
Jakobi 2, ruumid 116–121, 51014 Tartu
  • valdkonna dekanaat
    Faculty phone: 
    737 5341
    Faculty address: 
    Jakobi 2, ruumid 116–121, 51005 Tartu
  • ajaloo ja arheoloogia instituut
    Faculty phone: 
    737 5651
    Faculty address: 
    Jakobi 2, 51005 Tartu
  • eesti ja üldkeeleteaduse instituut
    Faculty phone: 
    737 5221
    Faculty address: 
    Jakobi 2, IV korrus, 51005 Tartu
  • filosoofia ja semiootika instituut
    Faculty phone: 
    737 5314
    Faculty address: 
    Jakobi 2, ruumid 309–352, 51005 Tartu
  • kultuuriteaduste instituut
    Faculty phone: 
    737 5223
    Faculty address: 
    Ülikooli 16, 51003 Tartu
  • maailma keelte ja kultuuride kolledž
    Faculty address: 
    J. Liivi 4, 50409, Tartu
  • usuteaduskond
    Faculty phone: 
    737 5300
    Faculty address: 
    Ülikooli 18-310, 50090 Tartu
  • Viljandi kultuuriakadeemia
    Faculty phone: 
    435 5232
    Faculty address: 
    Posti 1, 71004 Viljandi
sotsiaalteaduste valdkond
Faculty phone: 
737 5957
Faculty address: 
Lossi 36, 51003 Tartu
  • valdkonna dekanaat
    Faculty phone: 
    737 5900
    Faculty address: 
    Lossi 36, 51003 Tartu
  • haridusteaduste instituut
    Faculty phone: 
    737 6440
    Faculty address: 
    Salme 1a–29, 50103 Tartu
  • Johan Skytte poliitikauuringute instituut
    Faculty phone: 
    737 5582
    Faculty address: 
    Lossi 36–301, 51003 Tartu
  • majandusteaduskond
    Faculty phone: 
    737 6310
    Faculty address: 
    Narva mnt 18, 51009 Tartu
  • psühholoogia instituut
    Faculty phone: 
    737 5902
    Faculty address: 
    Näituse 2, 50409 Tartu
  • õigusteaduskond
    Faculty phone: 
    737 5390
    Faculty address: 
    Näituse 20–324, 50409 Tartu
  • ühiskonnateaduste instituut
    Faculty phone: 
    737 5188
    Faculty address: 
    Lossi 36, 51003 Tartu
  • Narva kolledž
    Faculty phone: 
    740 1900
    Faculty address: 
    Raekoja plats 2, 20307 Narva
  • Pärnu kolledž
    Faculty phone: 
    445 0520
    Faculty address: 
    Ringi 35, 80012 Pärnu
meditsiiniteaduste valdkond
Faculty phone: 
737 5326
Faculty address: 
Ravila 19, 50411 Tartu
  • valdkonna dekanaat
    Faculty phone: 
    737 5326
    Faculty address: 
    Ravila 19, 50411 Tartu
  • bio- ja siirdemeditsiini instituut
    Faculty phone: 
    737 4210
    Faculty address: 
    Biomeedikum, Ravila 19, 50411 Tartu
  • farmaatsia instituut
    Faculty phone: 
    737 5286
    Faculty address: 
    Nooruse 1, 50411 Tartu
  • hambaarstiteaduse instituut
    Faculty phone: 
    731 9856
    Faculty address: 
    Puusepa 1a, 50406 Tartu
  • kliinilise meditsiini instituut
    Faculty phone: 
    737 5323
    Faculty address: 
    L. Puusepa 8, 50406 Tartu
  • peremeditsiini ja rahvatervishoiu instituut
    Faculty phone: 
    737 4190
    Faculty address: 
    Ravila 19, 50411 Tartu
  • sporditeaduste ja füsioteraapia instituut
    Faculty phone: 
    737 5360
    Faculty address: 
    Ujula 4, 51008 Tartu
loodus- ja täppisteaduste valdkond
Faculty phone: 
737 5820
Faculty address: 
Vanemuise 46–208, 51014 Tartu
  • valdkonna dekanaat
    Faculty phone: 
    737 5820
    Faculty address: 
    Vanemuise 46–208, 51003 Tartu
  • arvutiteaduse instituut
    Faculty phone: 
    737 5445
    Faculty address: 
    Narva mnt 18, 51009 Tartu
  • genoomika instituut
    Faculty phone: 
    737 4000
    Faculty address: 
    Riia 23b, 51010 Tartu
  • Eesti mereinstituut
    Faculty phone: 
    671 8902
    Faculty address: 
    Mäealuse 14, 12618 Tallinn
  • füüsika instituut
    Faculty address: 
    W. Ostwaldi 1, 50411 Tartu
  • keemia instituut
    Faculty phone: 
    737 5261
    Faculty address: 
    Ravila 14a, 50411 Tartu
  • matemaatika ja statistika instituut
    Faculty phone: 
    737 5860
    Faculty address: 
    Narva mnt 18, 51009 Tartu
  • molekulaar- ja rakubioloogia instituut
    Faculty phone: 
    737 5027
    Faculty address: 
    Riia 23, 23b–134, 51010 Tartu
  • Tartu observatoorium
    Faculty phone: 
    737 4510
    Faculty address: 
    Observatooriumi 1, Tõravere, 61602 Tartumaa
  • tehnoloogiainstituut
    Faculty phone: 
    737 4800
    Faculty address: 
    Nooruse 1, 50411 Tartu
  • ökoloogia ja maateaduste instituut
    Faculty phone: 
    737 5835
    Faculty address: 
    Vanemuise 46, 51003 Tartu
Asutused
  • raamatukogu
    Faculty phone: 
    737 5702
    Faculty address: 
    W. Struve 1, 50091 Tartu
  • teaduskool
    Faculty phone: 
    737 5581
    Faculty address: 
    Uppsala 10, 51003 Tartu
  • muuseum
    Faculty phone: 
    737 5674
    Faculty address: 
    Lossi 25, 51003 Tartu
  • loodusmuuseum ja botaanikaaed
    Faculty phone: 
    737 6076
    Faculty address: 
    Vanemuise 46, 51003 Tartu
Tugiüksused
  • ettevõtlus- ja innovatsioonikeskus
    Faculty phone: 
    737 4809
    Faculty address: 
    Narva mnt 18, 51009, Tartu
  • grandikeskus
    Faculty phone: 
    737 6215
    Faculty address: 
    Raekoja plats 9, 51004 Tartu
  • hankeosakond
    Faculty phone: 
    737 6632
    Faculty address: 
    Ülikooli 18a, 51005 Tartu
  • infotehnoloogia osakond
    Faculty phone: 
    737 6000, arvutiabi: 737 5500
    Faculty address: 
    Ülikooli 18a, 51005 Tartu
  • kantselei
    Faculty phone: 
    737 5606
    Faculty address: 
    Ülikooli 18a, 51005 Tartu
  • kinnisvaraosakond
    Faculty phone: 
    737 5137
    Faculty address: 
    Ülikooli 18a, 51005 Tartu
  • kirjastus
    Faculty phone: 
    +372 737 5945
    Faculty address: 
    W. Struve 1, 50091 Tartu
  • personaliosakond
    Faculty phone: 
    737 5145
    Faculty address: 
    Ülikooli 18, ruumid 302 ja 304, 50090 Tartu
  • rahandusosakond
    Faculty phone: 
    737 5125
    Faculty address: 
    Jakobi 4, 51005 Tartu
  • rahvusvahelise koostöö ja protokolli osakond
    Faculty phone: 
    737 6123
    Faculty address: 
    Ülikooli 18, ruumid 104, 304, 305, 50090 Tartu
  • rektoraadi büroo
    Faculty phone: 
    737 5600
    Faculty address: 
    Ülikooli 18, 51014 Tartu
  • siseauditi büroo
    Faculty address: 
    Ülikooli 18–244, 51005 Tartu
  • Tallinna esindus
    Faculty phone: 
    737 6600
    Faculty address: 
    Teatri väljak 3, 10143 Tallinn
  • turundus- ja kommunikatsiooniosakond
    Faculty phone: 
    737 5687
    Faculty address: 
    Ülikooli 18, ruumid 102, 104, 209, 210, 50090 Tartu
  • õppeosakond
    Faculty phone: 
    737 5620
    Faculty address: 
    Ülikooli 18, 50090 Tartu
  • üliõpilasesindus
    Faculty address: 
    Ülikooli 18b, 51005 Tartu
Muud üksused
  • MTÜ Tartu Ülikooli Akadeemiline Spordiklubi
    Faculty phone: 
    737 5371
    Faculty address: 
    Ujula 4, 51008 Tartu
  • MTÜ Tartu Üliõpilasküla
    Faculty phone: 
    740 9959
    Faculty address: 
    Narva mnt 25, 51013 Tartu
  • MTÜ Tartu Üliõpilasmaja
    Faculty phone: 
    730 2400
    Faculty address: 
    Kalevi 24, Tartu
  • SA Tartu Ülikooli Kliinikum
    Faculty phone: 
    731 8111
    Faculty address: 
    L. Puusepa 1a, 50406 Tartu
  • Tartu Ülikooli Sihtasutus
    Faculty phone: 
    737 5852
    Faculty address: 
    Ülikooli 18a–106, Tartu

Abikaasa õpilaseks

22. Detsember 2009 - 13:12 -- Anonüümne

Ma ei ole leidnud selget vastust küsimusele, kas õppejõu poolt on eetiline võtta oma kursusel osalejate hulka oma lähedasi. Tihtipeale on see küll paratamatu ja seetõttu seda ka otseselt ette ei heideta, kuid samas olen tähele pannud, et sellele vaadatakse siiski viltu ja seda just eetikasse puutuvatel intuitsioonidel põhinedes.

Kui näiteks minu loengukursusel osaleb ka mu abikaasa, siis kas peaksin lähtuma oma sisetundest selles osas, et ma teda teistele ei eelistaks (näiteks hinde panekul)? Või peaksin lisaks muretsema, et kellelegi teisele ei saaks jääda mulje, et olen teda eelistanud?

Selgitamaks seda, et nende kahe valiku vahel võib olla oluline vahe, toon järgneva
näite. Oletame, et mu abikaasa ei saa seminarides kohal käia, sest peab kodus meie last hoidma. Selle lubamine pole tema eelistamine, kui ka teistel osalejatel on piisava põhjenduse korral võimalik kursust sooritada iseseisva töö alusel. Samas ei tea sellisel juhul keegi teine peale minu, kas kirjutan talle niisama hinde välja või teeb ta pidevalt selle hinde nimel reaalset tööd.
Kahtlusi võib soodustada veel see, kui mu tark ja usin abikaasa saab näiteks ainsana kõrgeima hinde. Kas õppejõu eetika nõuab, et selliseid olukordi peaks juba eos vältima?

Kas näete siin üldse eetilist probleemi?

Sisestas Anna Minna (verifitseerimata),

Eetikaga on sel lool pistmist küll. Minu arvates on selle loo tuumaks küsimus, et missugune õppejõud olla soovitakse.

Niisama hinde kirjutamise välja/sisse kirjutamise kohta või tegeliku töö tegemise kohta tekkis mul paralleel selle teada-tuntud Platoni looga Gygese sõrmusest. Oletame, et keegi ei tea ega saa kunagi teada, kuidas asi tegelikult oli. Kas asi ei taandu mitte õppejõu südametunnistusele ja sellele missgune ta soovib olla inimese ja õppejõuna (ja siia võib võrdluseks ka panna, et missugune peaks õppejõud olema, et mida ise tudengina oodati või mis on nö akadeemia ootus/standard).

Kõrgeima hinde puhul on see, et see võib vabalt ju ka põhjendatud olla (kuigi üks tekkepõhjusi võib ehk olla see, et saab õppejõuga rohkem suhelda kui teised tudengid ning seega teab juba varasemast ootusi või standardeid vmt ning seega on eelis, aga see võib ju olla ka sõprade jt puhul, seega ei ole põhiküsimus). Seega kui kujutada ette, et mingil põhjusel peab kolleeg need hinded üle vaatama, et kas ka tema silmis võiks see hinne õigustatud olla? Kui jah, siis pole probleemi, vaid tegu on tarkade ja andekate inimestega.

Sisestas Mats (verifitseerimata),

Esimese praktilise asjaoluna tuleb pähe see, et minu kogemuses on ülikoolis pandavad hinded üsna personaalses, st. üldjuhul ainus viis teada saada, mis hinde keegi sai, on minna ja temalt ise küsida.

Seega kui abikaasa ei käi loengutes, siis eeldatavasti ta teiste tudengitega ei suhtle ning tema hinna ei tule isegi kõne alla. Kui ta siiski suhtleb, võib arvata, et tal on ehk mingi lähem suhe teiste tudengitega, mis tõttu nad teavad/tunnevad ning ühtlasi mõistavad olukorda.

Seega ühel juhul kaob võimalus hukkamõistuks, sest teistel tudengitel pole piisavalt infot. Teisel aga kaob, sest neil just on piisavalt infot. Veidi teoreetilistema kaalutluste üle peab veidi mõtlema.

Sisestas Keiu (verifitseerimata),

Minu jaoks on see selge, et nii reeglid kui hindamisprintsiibid peavad olema kõigile võrdsed ja ega seda võrdsust muul viisil hinnata ei saa, kui ikka oma südametunnistuse järgi. Peamine küsimus on minu jaoks just see, et kas õppejõu kohustus on tagada sellistel juhtudel ka läbipaistvus. Kui ei ole, siis eeldab see õppejõudude suhtes ikka väga suurt usaldust. Nagu Mats ütles - keegi võib osaleda kursusel ilma, et teised sellest üldse teaks, ja saada hea hinde, ilma et teised seda teaks.

Sisestas Anna Minna (verifitseerimata),

No kui küsimus on reeglites ja hindamisprotseduuris siis on see ju protseduurilise õigluse küsimus. Kui kursuse alguses on kokku lepitud ja kõigile teada info, et on võimalik erandid, siis ei tohiks kellelgi kobisemist olla. Ma arvan, et läbipaistvus sellisel juhul on ennekõike oluline õppejõu enda jaoks, sest kuna hinded jm tulemused on ei ole avalik info, siis kuidas seda läbipaistvust tagada tuleks?

Sisestas tondu (verifitseerimata),

Ja siis veel see küsimus, kas oma lähedase suhtes on üldse võimalik olla objektiivne. Minu meelest täitsa huvitav märkus, et parem hinne võib olla tingitud ka sellest, et omavahelistes vestluste tulemusena on õppejõu ootused lihtsalt paremini teada. Selliseid vestlusi võib muidugi teadlikult vältida, kuid ehk on juba eelnevatel semestritel abikaasaga ainega seonduvaid probleeme põhjalikult arutatud vms. Antud subjektiivsuse murest ajendatult võib lähedase hinnet teadlikult vähendada (ilma et oskaks täpsemalt põhjendada), aga kas ka see oleks õiglane.

Tegelikult võib ka öelda, et objektiivsus ongi põhimõtteliselt võimatu ükskõik kelle suhtes. Aga sellesse pole vist mõtet laskuda.

Sisestas Anna Minna (verifitseerimata),

Objektiivsusega on jah keeruline. Eriti kui tegemist on sellise eriala või valdkonnaga, mis nö pehmem on. Samas mingi lahenduse võiks anda ehk tööde kodeerimine, nt assistent või keski omab võtit ja õppejõud loeb töid vaid nii, et autorite ei tea. Kahtlemata võib ka nö käekirjast (st stiilist) autorit aimata, ent siis vähemalt ei kriiska tuttav nimi kohe vastu. Samas meie ühiskonna puhul just tulenevalt väiksusest on see probleem paratamatu, st selle ebamugavuse, ebamäärasuse ja võib olla ka mõnetise ebaõigulusega? tuleb lihtsalt kuidagi toime tulla. Ehk peaks uurima nt mõnelt arstide dünastialt, kus ikka peaks ette tulema, et esivanemale ainet sooritada tuleb, et kuidas seal neid küsimusi lahendatakse...
Samuti, kas õpetajate kutse-eetika ei kosta sellise situatsiooni kohta midagi?

Sisestas Keiu (verifitseerimata),

Kas õpetajatel on üldine eetikakoodeks olemas? Ma mõtlen kõikidele õpetajatele - nii üldharidus- kui kõrgkoolide õpetajatele - kehtivat? Või on igal tasemel oma? Või igal koolil?

Sisestas Nelli (verifitseerimata),

Vaatasin Eesti Haridustöötajate Liidu õpetaja kutseetikat ja Eesti Õpetajate Liidu õpetajaeetika koodeksit ja kumbki neist dokumentidest nii konkreetseks ei läinud. Rõhutatakse õiglust, hindamise objektiivsust ja hinnangute andmise erapooletust, aga seda ohtu seadvate probleemsituatsioonidega otseselt ei tegeleta.

Sisestas Kristi (verifitseerimata),

Aga see vist ongi koodeksites nii, et seal on kirjas nö üldprintsiibid ja põhiväärtused ehk siis "õiglust, hindamise objektiivsust ja hinnangute andmise erapooletust" ning kuna iga piiriolukord või probleemsituatsioon on erinev, ei saagi anda valmis vastust või juhendit ette, et kuidas toimida.
Peamine on see, et ideaal on teada ning siis järgnev on juba johtuvalt õpetajast, et kas ta tunneb, et suudab olla õigalne, objektiivne ja erapooletu.
Kui on juba ette teada, et ei suuda, siis tuleks olukorda vältida (ja üldhariduskoolis peaks see lihtsam olema kui ülikoolis). Kui ei ole võimalik olukorda vältida, siis on tõepoolest keeruline. Siis on ikkagi nii, et tuleb järgida kokkulepitud väärtusi ja anda oma parim, mis antud olukorras võimalik.
Kui see lahendus pole küllalt hea, ei meeldi õppejõule ja tema lähedastele, siis peaks emb-kumb loobuma. Kui see pole võimalik, nt tegemist kohustusliku ainega, siis nagu ütlesin, tuleb leppida olukorraga ning anda oma selles oma parim soovitud ideaalide ellurakendamisel.
Ega ideaalset tegelikkuses ei ole ning seega pole mõtet ka ise elu keerulisemaks elada, mistõttu on peamine anda parim, aga mitte nõuda üleloomulikku ehk siis võimatut.

Sisestas tondu (verifitseerimata),

Nii, aga kui õppejõud ise leiab, et tema ei suuda olla objektiivne (nii et ta ise rahule saaks jääda), siis kas tal on nt õigus nõuda, et ta ei peaks kõneallolevat õppurit hindama (ka siis, kui tegemist on kohustusliku ainega vms). See ei pruugi ju olla ainult lähedane inimene, vaid näiteks ammune vaenlane, keda nähes kohe viha pimestab silmi. Ilmselt pole võimalik öelda sellisel juhul õppurile, et äkki ikka lähed ära. Aga millised on võimalused ja õigused?

Sisestas Kristi (verifitseerimata),

Julgeks arvata, et selles mõttes õigust, et vastavalt mingile normatiivaktile, ei ole. Ja pole ka kindel, kas selleks on sellisel kujul vajadust, sest äkki annab sellised probleemküsimused oma struktuuriüksuse sees ära lahendada? Üks valmis retsept ei pruugi kõigile sobida, ei suuda ehk arvestada probleemi kõikide osapoolte erinevaid aspekte ning seega oleks olukord ikka ei liha ega kala...
Samas arvan, et selline asi võiks ikkagi kehtida vaid lähedaste puhul, sest õppejõud peaks oma isikuomadustelt olema selline, et viha ei pimesta, st kui sellise olukorraga ei suudeta toime tulla, siis küsiks küll, et kas selline inimene peaks ikka teisi õpetama?

Sisestas jaan (verifitseerimata),

Keiu kirjutas:
"Kas õpetajatel on üldine eetikakoodeks olemas? Ma mõtlen kõikidele õpetajatele - nii üldharidus- kui kõrgkoolide õpetajatele - kehtivat? Või on igal tasemel oma? Või igal koolil?"

Ei, igal õpetajal on oma. Nagu ka igal inimesel.

Sisestas Ave (verifitseerimata),

See on loogiline, et omavaheliste vestluste tulemusena on õppejõu ootused paremini teada. Naljakas oleks, kui sarnaste huvidega abikaasad sel teemal ei arutleks, seda enam, kui neid seob ühine eriala. Ma arvan, et mõlemad pooled püüavad olla neutraalsed hindamisküsimustes, alateadlikult on kindlasti mõeldud sellele, mida teised arvavad.
Siin oli kirjas, et kahtlusi võib soodustada veel see, kui mu tark ja usin abikaasa saab näiteks ainsana kõrgeima hinde. Kui ta seda on, siis on ju see positiivne ja õiglane. Arvan, et pole mõtet selliseid olukordi eos juba vältida ja liigseid probleeme endale juurde mõelda.

Sisestas Karl M (verifitseerimata),

Leian, et familiaarsus õppejõuga suhtlemisel tuleb kasuks. Seda juhul, kui ainest tuntakse huvi ja on võimalus küsida õppejõult täpselt, mida viimane soovib oma aine läbimises. Kahjulik on see sel juhul, kui hindamine muutub kallutatuks. Suure empaatiavõimu puhul võib hinnata üle õpilase võimeid. Eetikakoodeksi järgi peab toimuma objektiivne hindamine. Õpetaja peabki koodeksist lähtuvalt oma väärtushinnanguid rakendama kõigi õpilaste jaoks, võtma kõiki võrdselt ja ka nende panust vastavalt hindama.

Lisa kommentaar

Plain text

  • HTML elemendid keelatud.
  • Each email address will be obfuscated in a human readable fashion or, if JavaScript is enabled, replaced with a spam resistent clickable link. Email addresses will get the default web form unless specified. If replacement text (a persons name) is required a webform is also required. Separate each part with the "|" pipe symbol. Replace spaces in names with "_".
  • Veebiaadressid ja e-maili aadressid muutuvad automaatselt linkideks.
  • Automaatne rea- ja lõiguvahetus
2 + 14 =
Selle lihtsa ülesandega tõendate, et te ei ole spämmirobot.