Foorumid:
Erinevate õppematerjalide koostamine on õpetaja igapäeva töö osa. Siinkohal võib näiteks tuua esitluste koostamise (peamiselt MS PowerPointis). Esitluste atraktiivsemaks muutmiseks lisatakse sinna internetist leitud pilte, videoid ja animatsioone. Samas jäetakse paljudel juhtudel neile vajalikud viited lisamata. See, aga ei ole kooskõlas kehtivate autoriõiguste nõuetega. Siit püstitub küsimus, millist eeskuju näitab õpetaja õpilasele – kuidas saab oodata õpilastelt viitamist kasutatud materjalidele, kui õpetaja seda ise ei tee?
Õpetaja on siiski ka inimene
Õpetaja on siiski ka inimene ja eksimusi ikka tuleb ette ja seda mitte ainult selle pärast, et juhtus vaid ka selle pärast, et ei olda teadlik asjadest.
Isiklikult arvan, et juhtkond peaks tegema õpetajatele koolituse autoriõiguste ja viitamise kohta. Olen ka ise märganud, et väga paljud õpetajad ei kasuta viiteid. Selline olukord on muidugi väga keeruline kuna õpetaja on siiski eeskuju ja tema toed peaksid olema kooskõlas tema nõudmistega. Võimalik, et piisab ka mõnest märkusest õpetajale ja ta tõesti parandab ennast või suudab ise pakkuda välja mõne hea lahenduse.
Olen nõus välja toodud
Olen nõus välja toodud tähelepanekuga. Õpetaja on tõepoolest eeskuju ning ei oleks kohane nõuda õpilastelt korrektset viitamist, kui õpetaja seda ise ei tee. Leian, et õpetajad, kes õpilastelt ise viitamist ei nõua, on veidi eelistatud olukorras. Nende puhul pole hullu, kui viitamata jääb. Kui aga õpetaja nõuab õpilastelt midagi, mida ta ise ei tee, on see sobimatu.
Loomulikult peaks tegelikkuses kõik õpetajad viitama, kuid kogemus näitab, et seda ei osata või isegi ei teata, et seda tegema peab. Seega nõustun ka viimase vastaja ettepanekuga, et tuleb õpetajad selles osas informeerida. Koolitus sobib selleks suurepäraselt. Selle juures võiks õpetajatele selgitada ka seda, mis võib saada nende internetti üles riputatud materjalidega, ning kuidas neid kõige parem kaitsta ning levitada oleks.
Lisa kommentaar