Analüüsi koostamise juhend koolidele
Tunnustusprogrammi registreerumine 02.03–20.03.2020.
Registreerumisel kasutage etteantud motivatsioonikirja vormi
Registreerumine programmi läbi veebivormi SIIN
Analüüsi koostamise juhend
1. TEEMA VALIK |
- Hea kooli analüüsi aluseks on hea kooli mudel, mis jaguneb neljaks valdkonnaks: õppe- ja kasvatustöö; koolikeskkond; juhtimine; koostöö ja head suhted.
- 2020. aasta tunnustusprogrammi prioriteetsed valdkonnad on koolikeskkond ning koostöö ja head suhted.
Valige analüüsi aluseks hea kooli mudeli prioriteetsetest valdkondadest 1–2 aspekti, mis iseloomustavad valitud fookusteemat. Kooli soovist ja vajadusest lähtuvalt võib keskenduda ka ainult ühe valdkonna analüüsile. - Analüüsi fookusteema valikul lähtuge kooli arengusuundadest, õppeaastale seatud eesmärkidest, lahendamist vajavatest kitsaskohtadest või valige teema, mis vajab koolis põhjalikumat analüüsi (Kus me oleme?, Kuhu tahame jõuda?, Kuidas seda saavutada?).
- Mõelge läbi eesmärk – miks – ja aspekt, mida analüüsida. Sõnastage uurimisküsimus (uurimisküsimused), mida analüüsiga saavutada soovite ning mis on see informatsioon, mida vajate ning mida saadud vastustega peale hakkate.
2. MEESKONNA KAASAMINE |
- 2020. aasta tunnustusprogrammi prioriteet on koostöö koolipidajaga. See võib tähendada kooli ja pidaja vahelise koostöö analüüsimist või ühises koostöös valmivaid eneseanalüüse (nt koos uuritakse valitud aspekti tulemuslikkust). Tunnustusprogrammis osalejad saavad ise määrata, mil moel ja mis mahus kool ja pidaja eneseanalüüsi valmimise nimel koostööd teevad. Oluline on, et koostöine panus oleks lugejale selgelt arusaadav.
- Kaasake analüüsi koostamisse kooli eri osapooli (koolipidaja, juhtkond, õpetajad, tugispetsialistid, õpilased, lapsevanemad, hoolekogu liikmed jne.).
3. ANALÜÜSI VORM |
- Etteantud analüüsi vorm on SOOVITUSLIK. Kool võib valida etteantud vormist erineva endale sobiva formaadi. Vormi muutmisel säilitage analüüsi küsimused. Soovitame sel juhul tõsta küsimused enda valitud vormi.
- Eneseanalüüsis on väga oodatud täiendavad materjalid, mida on võimalik töö formaadile lisada (nt statistilised andmed, fotod, videod, juhtumikirjeldused, õpetajate tähelepanekud ja märkused jms). Palume täiendavatele materjalidele teksti sees viidata.
- (Näide: küsitluse tulemused (vaata lisa 1 „Küsitluse tulemused“) näitasid, et…)
- Võimalusel soovitame kasutada veebiviiteid lisade asemel.
- Lisamaterjali valikul lähtuge põhimõttest, et see eelkõige täiendab ja avardab analüüsi.
4. ANDMETE KOGUMINE JA ANALÜÜS |
- Esmalt kasutage neid andmeid, mida koolis juba kogutud on (vaatlused, küsitlused, vestlused, e-päevik, protokollid jms.). Seejärel kaardistage, milliseid andmeid oleks juurde vaja, et näidata oma analüüsi tõenduspõhisust.
- Pöörake tähelepanu, et andmed, mida koguma asute, toetaksid analüüsi, kuid samal ajal ei koormaks liigselt sihtgruppi, kes on teie info allikaks.
5. ANALÜÜSI KIRJUTAMISE TOETUS JA TAGASISIDE |
- Analüüsi koostamist toetavad eetikakeskuse väärtusarenduse nõustajad ehk kriitilised sõbrad kirjaliku tagasisideraporti ja/või kohtvisiidi abil tunnustusprogrammis osalevatesse koolidesse.
- Kriitiline sõber on kooli usaldusväärne partner ning arengu toetaja, kes aitab koolil tugevusi ja nõrkusi analüüsida ning hinnata väärtusarenduslike tegevuste mõju ja tulemuslikkust. Võimalusel ja vajadusel kaasatakse ka teisi eksperte.
Kriitiliste sõprade kohta saab lugeda artiklist "Kriitiline sõber on kooli usaldusväärne partner".
6. OLULISED KUUPÄEVAD |
02.03–20.03.2020 – registreerumine tunnustusprogrammi motivatsioonikirja alusel
27.03.2020 – selguvad programmi pääsenud koolid
23.04.2020 – analüüsi kirjutamist toetav koolitus tunnustusprogrammis osalejatele
02.10.2020 – eneseanalüüsi esitamise I tähtaeg meeskondliku tagasiside saamiseks
(Esimesse vooru esitatud töö ei pea olema lõplikult viimistletud. Kriitiliste sõprade meeskondlik tagasiside analüüsile jõuab kooli hiljemalt 19.10.2020)
13.11.2020 – eneseanalüüsi esitamise lõplik tähtaeg
03.12.2020 – koolide väärtuskasvatuse konverents
Eneseanalüüsid saata aadressile eetika [ät] eetika.ee
7. TUNNUSTAMINE |
- Tunnustusprogrammis osalejaid tunnustatakse 03. detsembril 2020 koolide väärtuskasvatuse konverentsil.
- Tunnustusprogrammis osalevaid koole tunnustatakse tiitlitega „Hea kooli teerajaja“, „Hea kooli edendaja“, “Hea kooli ekspert” ning „Väärtuskasvatuse kool“ (vt lähemalt "Osalejate tunnustamise" rubriigist).