Foorumid:
Armsad õpetajad, palun avaldage arvamust. Millist isiklikku eeskuju annate õpilastele väärtuste alal? Kas Teil on mingid konkreetsed väärtuskasvatussihid konkreetse klassi jaoks olemas? Kas Teil on ka seoses väärtuskasvatusega eelistusi? Kuidas on need lapsed motiveeritud?
Väga hea ja mõistlik küsimus. Arvan, et iga õpetaja, kui inimene, omab oma ainulaadse väärtuste süsteemi. Loodan näha selles teemas huvitavaid ja värskeid vastusi. Minu elu veendumused on mõistus, au ja südametunnistus (ум, честь и совесть). Seda ma väärtustan inimestes kõige rohkem. Mina ei tekita olukordi, kus ma arendan neid omadusi kunstlikult. Ise püüan olema eeskuju oma tegevuses, käitumises. Vahest raske lubadusi täita, neutraalseks olla. Rõõmustan, kui näen, et õpilased jäljendavad minu käitumist.
Tegelen väärtuskasvatusega täiesti teadlikult. Kuna tegutsen pikapäevarühma õpetajana on mul piisavalt aega lastega arutleda, kuidas me mingis olukorras käitume, millis käitumist me aktsepteerime ja millist laidame.
Olen klassi sisse seadnud pudelitele eraldi kasti ja rääkinud taaskasutusest. Oleme rääkinud nii sõprusest, sõbraks olemisest, viisakast käitumisest ja teistest teemadest.
Ise püüan jälgida, kuidas ma reageerin ja käitun. See teadlik jälgimine ja pidev areng. Mõnikord tundub, et ainult lastel on reeglid ja normid, kuid me ise ei jälgi neid. Mina püüan jälgida neid samu norme, mis on lastel.
Pean oluliseks oma käitumise jälgimist ka väljaspool kooli. Minu jaoks on tähtsad ausus ja südametunnistust. Oskus küsida abi ja paluda vabandust- neid pean ka oluliseks.
Väärtused
Olen sõimerühma õpetaja ning seal toimib kõik väärtuste edastamine eeskujuks olemise teel. See, kuidas mina käitun, kuidas mina midagi teen, ütlen, see kandub automaatselt edasi ka lastele. Ka reeglite kaudu edastan väärtusi. Näiteks korra hoidmine, käte pesu jne. Lasteaias toimibki väärtuskasvatus just õpetaja eeskujul kõige paremini. Loomulikult on siin ka ohte, lasteaias on palju reegleid mida lapsed alati täita ei soovi, siis see on nö pealesurutud väärtuskasvatus, samas mingi hetk muutub see juba normaalseks, iseenesest mõistetavaks. Suusõnaline selgitamine lasteaias ei toimi nt, et vot, kui sa rühmaruumis jooksed, siis võid kellelegi otsa joosta või kukkuda vastu lauda, haiget saada jne. Seega väärtusi saab edastada olles ise eeskujuks.
Lisa kommentaar