Koolitund- kas püha lehm või veniv kumm? | Eetikaveeb

TÜ üksuste kontaktandmed

humanitaarteaduste ja kunstide valdkond
Faculty phone: 
737 5341
Faculty address: 
Jakobi 2, ruumid 116–121, 51014 Tartu
  • valdkonna dekanaat
    Faculty phone: 
    737 5341
    Faculty address: 
    Jakobi 2, ruumid 116–121, 51005 Tartu
  • ajaloo ja arheoloogia instituut
    Faculty phone: 
    737 5651
    Faculty address: 
    Jakobi 2, 51005 Tartu
  • eesti ja üldkeeleteaduse instituut
    Faculty phone: 
    737 5221
    Faculty address: 
    Jakobi 2, IV korrus, 51005 Tartu
  • filosoofia ja semiootika instituut
    Faculty phone: 
    737 5314
    Faculty address: 
    Jakobi 2, ruumid 309–352, 51005 Tartu
  • kultuuriteaduste instituut
    Faculty phone: 
    737 5223
    Faculty address: 
    Ülikooli 16, 51003 Tartu
  • maailma keelte ja kultuuride kolledž
    Faculty address: 
    J. Liivi 4, 50409, Tartu
  • usuteaduskond
    Faculty phone: 
    737 5300
    Faculty address: 
    Ülikooli 18-310, 50090 Tartu
  • Viljandi kultuuriakadeemia
    Faculty phone: 
    435 5232
    Faculty address: 
    Posti 1, 71004 Viljandi
sotsiaalteaduste valdkond
Faculty phone: 
737 5957
Faculty address: 
Lossi 36, 51003 Tartu
  • valdkonna dekanaat
    Faculty phone: 
    737 5900
    Faculty address: 
    Lossi 36, 51003 Tartu
  • haridusteaduste instituut
    Faculty phone: 
    737 6440
    Faculty address: 
    Salme 1a–29, 50103 Tartu
  • Johan Skytte poliitikauuringute instituut
    Faculty phone: 
    737 5582
    Faculty address: 
    Lossi 36–301, 51003 Tartu
  • majandusteaduskond
    Faculty phone: 
    737 6310
    Faculty address: 
    Narva mnt 18, 51009 Tartu
  • psühholoogia instituut
    Faculty phone: 
    737 5902
    Faculty address: 
    Näituse 2, 50409 Tartu
  • õigusteaduskond
    Faculty phone: 
    737 5390
    Faculty address: 
    Näituse 20–324, 50409 Tartu
  • ühiskonnateaduste instituut
    Faculty phone: 
    737 5188
    Faculty address: 
    Lossi 36, 51003 Tartu
  • Narva kolledž
    Faculty phone: 
    740 1900
    Faculty address: 
    Raekoja plats 2, 20307 Narva
  • Pärnu kolledž
    Faculty phone: 
    445 0520
    Faculty address: 
    Ringi 35, 80012 Pärnu
meditsiiniteaduste valdkond
Faculty phone: 
737 5326
Faculty address: 
Ravila 19, 50411 Tartu
  • valdkonna dekanaat
    Faculty phone: 
    737 5326
    Faculty address: 
    Ravila 19, 50411 Tartu
  • bio- ja siirdemeditsiini instituut
    Faculty phone: 
    737 4210
    Faculty address: 
    Biomeedikum, Ravila 19, 50411 Tartu
  • farmaatsia instituut
    Faculty phone: 
    737 5286
    Faculty address: 
    Nooruse 1, 50411 Tartu
  • hambaarstiteaduse instituut
    Faculty phone: 
    731 9856
    Faculty address: 
    Puusepa 1a, 50406 Tartu
  • kliinilise meditsiini instituut
    Faculty phone: 
    737 5323
    Faculty address: 
    L. Puusepa 8, 50406 Tartu
  • peremeditsiini ja rahvatervishoiu instituut
    Faculty phone: 
    737 4190
    Faculty address: 
    Ravila 19, 50411 Tartu
  • sporditeaduste ja füsioteraapia instituut
    Faculty phone: 
    737 5360
    Faculty address: 
    Ujula 4, 51008 Tartu
loodus- ja täppisteaduste valdkond
Faculty phone: 
737 5820
Faculty address: 
Vanemuise 46–208, 51014 Tartu
  • valdkonna dekanaat
    Faculty phone: 
    737 5820
    Faculty address: 
    Vanemuise 46–208, 51003 Tartu
  • arvutiteaduse instituut
    Faculty phone: 
    737 5445
    Faculty address: 
    Narva mnt 18, 51009 Tartu
  • genoomika instituut
    Faculty phone: 
    737 4000
    Faculty address: 
    Riia 23b, 51010 Tartu
  • Eesti mereinstituut
    Faculty phone: 
    671 8902
    Faculty address: 
    Mäealuse 14, 12618 Tallinn
  • füüsika instituut
    Faculty address: 
    W. Ostwaldi 1, 50411 Tartu
  • keemia instituut
    Faculty phone: 
    737 5261
    Faculty address: 
    Ravila 14a, 50411 Tartu
  • matemaatika ja statistika instituut
    Faculty phone: 
    737 5860
    Faculty address: 
    Narva mnt 18, 51009 Tartu
  • molekulaar- ja rakubioloogia instituut
    Faculty phone: 
    737 5027
    Faculty address: 
    Riia 23, 23b–134, 51010 Tartu
  • Tartu observatoorium
    Faculty phone: 
    737 4510
    Faculty address: 
    Observatooriumi 1, Tõravere, 61602 Tartumaa
  • tehnoloogiainstituut
    Faculty phone: 
    737 4800
    Faculty address: 
    Nooruse 1, 50411 Tartu
  • ökoloogia ja maateaduste instituut
    Faculty phone: 
    737 5835
    Faculty address: 
    Vanemuise 46, 51003 Tartu
Asutused
  • raamatukogu
    Faculty phone: 
    737 5702
    Faculty address: 
    W. Struve 1, 50091 Tartu
  • teaduskool
    Faculty phone: 
    737 5581
    Faculty address: 
    Uppsala 10, 51003 Tartu
  • muuseum
    Faculty phone: 
    737 5674
    Faculty address: 
    Lossi 25, 51003 Tartu
  • loodusmuuseum ja botaanikaaed
    Faculty phone: 
    737 6076
    Faculty address: 
    Vanemuise 46, 51003 Tartu
Tugiüksused
  • ettevõtlus- ja innovatsioonikeskus
    Faculty phone: 
    737 4809
    Faculty address: 
    Narva mnt 18, 51009, Tartu
  • grandikeskus
    Faculty phone: 
    737 6215
    Faculty address: 
    Raekoja plats 9, 51004 Tartu
  • hankeosakond
    Faculty phone: 
    737 6632
    Faculty address: 
    Ülikooli 18a, 51005 Tartu
  • infotehnoloogia osakond
    Faculty phone: 
    737 6000, arvutiabi: 737 5500
    Faculty address: 
    Ülikooli 18a, 51005 Tartu
  • kantselei
    Faculty phone: 
    737 5606
    Faculty address: 
    Ülikooli 18a, 51005 Tartu
  • kinnisvaraosakond
    Faculty phone: 
    737 5137
    Faculty address: 
    Ülikooli 18a, 51005 Tartu
  • kirjastus
    Faculty phone: 
    +372 737 5945
    Faculty address: 
    W. Struve 1, 50091 Tartu
  • personaliosakond
    Faculty phone: 
    737 5145
    Faculty address: 
    Ülikooli 18, ruumid 302 ja 304, 50090 Tartu
  • rahandusosakond
    Faculty phone: 
    737 5125
    Faculty address: 
    Jakobi 4, 51005 Tartu
  • rahvusvahelise koostöö ja protokolli osakond
    Faculty phone: 
    737 6123
    Faculty address: 
    Ülikooli 18, ruumid 104, 304, 305, 50090 Tartu
  • rektoraadi büroo
    Faculty phone: 
    737 5600
    Faculty address: 
    Ülikooli 18, 51014 Tartu
  • siseauditi büroo
    Faculty address: 
    Ülikooli 18–244, 51005 Tartu
  • Tallinna esindus
    Faculty phone: 
    737 6600
    Faculty address: 
    Teatri väljak 3, 10143 Tallinn
  • turundus- ja kommunikatsiooniosakond
    Faculty phone: 
    737 5687
    Faculty address: 
    Ülikooli 18, ruumid 102, 104, 209, 210, 50090 Tartu
  • õppeosakond
    Faculty phone: 
    737 5620
    Faculty address: 
    Ülikooli 18, 50090 Tartu
  • üliõpilasesindus
    Faculty address: 
    Ülikooli 18b, 51005 Tartu
Muud üksused
  • MTÜ Tartu Ülikooli Akadeemiline Spordiklubi
    Faculty phone: 
    737 5371
    Faculty address: 
    Ujula 4, 51008 Tartu
  • MTÜ Tartu Üliõpilasküla
    Faculty phone: 
    740 9959
    Faculty address: 
    Narva mnt 25, 51013 Tartu
  • MTÜ Tartu Üliõpilasmaja
    Faculty phone: 
    730 2400
    Faculty address: 
    Kalevi 24, Tartu
  • SA Tartu Ülikooli Kliinikum
    Faculty phone: 
    731 8111
    Faculty address: 
    L. Puusepa 1a, 50406 Tartu
  • Tartu Ülikooli Sihtasutus
    Faculty phone: 
    737 5852
    Faculty address: 
    Ülikooli 18a–106, Tartu

Koolitund- kas püha lehm või veniv kumm?

30. Mai 2010 - 11:24 -- Anonüümne

Koolitunni ja koolipäeva oluliseks pidamise temaatika puudutab nii koole kui õpetajaid eraldivõetuna ja on eriti aktuaalne praegusel kevadisel ajal.
Tavaliselt oleme harjunud, et koolitund on üks väga tähtis asi. Sinna ei hilinetta, sealt ei lahkuta varem. Tunnist puudumist taunitakse ja rakendatakse sanktsioone õpilaste mõjutamiseks, eesmärgiga et ta osaleks kõigis tundides. Samal ajal juhtub ikka et õpetajatel on mingi üritus, koolis on külalised, jne. Sellisel juhul on tundide ärajätmine sageli väga kergekäeline ja ega seda õpilastele tihti ka põhjendama vaevuta.
Hoopis hulluks läheb asi kevadel, kui mõned aineõpetajad on lapsi kannustades juba maikuu alguseks kõik õppekava teemad kiirkorras läbi võtnud. Mõnedes ainetes ka eksam ära tehtud. Siis ununeb tunni pühadus kiiresti. Mõned külmema närviga õpetajad ütlevad kohe ära, et minge koju ära, teised panevad lapsed arvutiklassi istuma( hea veel kui mingi ülesande annavad), kolmandad annavad mingid raamatuleheküljed lugeda ja ütlevad, et minge ja korrake. Koolis töötajana tean, et õpetajad ei anna neid ülesandeid sageli tõsise õppeülesandena vaid otsivad õpilastele nö tegevust, et päev mööda saata.
Tekib küsimus, kus on siin pingutuse ja hoolsuse väärtustamine? Kus on siin õiglus nende suhtes kes kooliaasta sees tunnist puudumiste eest karistada said? Kus on siin õpilaste austamine, kes vara tõusevad kooli tulevad ja sealt huvitavat õppetegevust loodavad eest leida? Kas pole see mitte kogu kooliaasta jooksul väärtustatule vee peale tõmbamine? Millist eeskuju siin kool ja õpetajad lastele annavad?

Sisestas Piret1 (verifitseerimata),

Ise just praegu sama situatsiooni ees, aga pigem selle koha pealt, et viimasel nädalal on järsku kõik õpilased kollektiivselt ise otsustanud mitte tundidesse ilmuda. 30st õpilasest on hommikul kohal näiteks 10, vahel hea kui sedagi. Ei huvita need sanktsioonid enam viimasel nädalal kedagi, hinded niikuinii väljas ja mis sellest enam, või vähemalt selline suhtumine tundub valitsevat ja minul on natuke kurb, kui ma olen öösel üleval istunud ja huvitavat tegevuskava koostanud ja ei saa seda absoluutselt rakendada. See näide läheb nüüd muidugi pisut selle teema pealt mööda, et mis eeskuju kool ja õpetajad niimoodi annavad, kuid samas kui tegu on gümnaasiumis käivate noorte inimestega, siis mida see näitab nende suhtumise kohta teiste inimeste töösse ja oma kohustustesse. Äkki ongi sama mentaliteedi tulemus, kõigepealt jäetakse neil tunde ära ja siis edasi jätavad nad ise juba oma tunde ära?

Sisestas Pille (verifitseerimata),

Asjaolu, et õpetajad ise oma tegevusega õpilastele vastuolulisi sõnumeid edastavad, meenutab igihaljast "käige mu sõnade mitte mu tegude järgi" printsiipi. Kas pole silmakirjalik oodata õpilastelt õppetöö väärtustamist kui ise antakse selgesti mõista, et tegelikult ollakse kohal vaid selleks, et formaalselt kõik korras oleks?
Arvan, et selline saaks- juba- puhkusele hoiak on õpetajate hulgas vägagi levinud(mitte et ma puhkusesoovi ennast tauniksin). Selles kipub lihtsalt väljenduma mingisugune vastikustunne oma töö vastu, mis ei jää ka õpilastele märkamata ja kes tõesti võivad siin näha topeltstandardeid ja silmakirjalikkust.
Puudu jääb ilmselt õpetajate eneserefleksioonist, oma ameti vastutuse mõistmisest. Õpetajaks tuleb ka kasvada.

Sisestas Pirq (verifitseerimata),

Väga päevakohane teema. Minu lapsed õpivad erinevates koolides ja peavad kooli sõitma. Näide ühest koolipäevast viimasel koolinädalal - tean, et lapsel on 7 tundi, olen ta viinud kooli ja oma päevaplaani seadnud nii, et saaksin teda säästa pikemast ootamisest pärast tunde. Kell 11 helistab laps ja teatab, et tal on tunnid läbi. Midagi jäi ära ja keegi õpetajatest pidi kuhugi minema jne. Mina aga olen oma tööpäeva plaaninud teadaoleva tunniplaani järgi teisiti. Ja siis laps ootab ikkagi mitu tundi. Hea, et on raamatukogu, kus laps saab ooteaega sisustada. Teine lugu samast nädalast -tundide asemel toimub ülekooliline spordiüritus, osalevad ka õpetajad, kõigil on tore ja loomulikult õpitakse ka selle käigus üht-teist. Ma teadsin sellest varem ja sain sellega arvestada, ehkki last ca kolmeks tunniks kooli viia pole väga ökonoomne. Aga samas, ma ei usu, et lapsed sellele tundide lühendamisele või ärajäämisele erilist tähelepanu pööravad, sest vähemasti minu noorima lapse jaoks on õpetajad õppeaasta vältel olemas olnud ka väljaspool õppetundi. Laps teab, et oluline on õppimine, mitte selle vorm. Selgituseks - peaaegu igal koolipäeval pidi laps ootama paar tundi kojusaamise-võimaluseni. Väga vahva oli kuulata, kuidas näiteks loodusõpetuse õpetaja lapsega pärast tunde poolteist tundi humoorikat katset tegi, kuidas nad koos arvutasid sealjuures jne. Või kuidas nad ajalooõpetajaga maailmaasju arutasid. Tegu on 6. klassi poisiga, selles vanuses kipub õpetaja autoriteet kaduma, aga paistab, et poja koolis osatakse seda hoida. Aga see oleks juba teine teema.

Tagasi esialgse teema juurde. Kaugemal gümnaasiumis õppiva lapse lubasin viimase koolinädala esimestel päevadel koju jääda, sest õpetajad tegelesid tundides nendega, kellel tegemata töid ja järelevastamisi oli. Kellel kõik korras ja hinded väljas, võisid tundides tegeleda oma asjadega. Miks ta siis peaks minema oma asjadega tegelemiseks 150 km kaugusele? Kohale läks ta siis, kui oli, mida teha. Tõsi, see oli enne siiski klassijuhatajaga kokku lepitud, just selleks, et vältida Piret1 kirjeldatud olukorda - õpetajal on aega teha lastega lisategavusi, milleks õppeprogramm ehk aega ei jäta ja siis polegi, kellega neid tegevusi läbi viia. Aga mulle tundub, et kui tunnis midagi asjalikku teha pole ja õpetajal pole plaanis lastele lisategevust leida, võiks tunni niisama jorutamise asemel siiski pigem ära jätta. Lastele saab seda ju selgitada ka nii, et õppeaasta vältel on nad teinud intensiivset tööd, mis annab nüüd võimaluse väikeseks lisapuhkuseks. Mäletan oma kuuepäevase koolinädalaga kooliajast, et päris motiveeriv oli edukatele õpilastele aeg-ajalt antav vaba laupäev:) Ka täiskasvanutele kompenseeritakse ületunnitöö (intensiivsem töö) vaba ajaga. Parim muidugi oleks, kui seda "puhkust" sisustavad õpetajad-õpilased koos, näiteks erinevaid aineid integreeriva õuetunnina. Kõige rohkem vast häirib lapsi just see, kui nad peavad viibima tunnis, sest nii on ette nähtud, aga sisulist tegevust ei toimu. Vahe on umbes sama nagu töölkäimisel ja töötegemisel.

Praegu aga kavatsen arutleda oma pere gümnasistidega olukorra üle, kui nt seitsmetunnise päeva vältel on tegemist kuue puhkusemeeleolus õpetajaga, kes lasevad igaühel tegeleda oma asjadega, ning seitsmes õpetaja on sarnaselt Piret1-le näinud vaeva, et pakkuda noortele huvitavat tegevust. Tahaksin teada, millise valiku nad sellises olukorras teevad - kas loobuvad ka sellest ühest huvitavast tunnist või venitavad need teised tunnid ka kuidagi mööda, et saada osa sisukast tunnist?

Sisestas õhk (verifitseerimata),

Mäletan ka enda gümnaasiumi ajast selliseid "ilusaid kevadpäevi", kus nii mina kui teised õpilased olid tulnud suhteliselt kaugelt linna kooli (trotsides soovi kodus võrkkiiges või mere ääres idüllilist aega veeta), plaaninud oma päeva nii, et kõikides huviringides, -koolides osaletud saaks, eksameiks õpitud jne. Ühesõnaga logistika oli vaja paika panna eelmisel õhtul, arvestada ühistranspordi ja muuga.
Kooli jõudes aga selgus, et ainult esimene tund niigi kärbitud tunniplaanist toimub.
Selline olukord ei tekita just tunnet, et õpilasi austatakse. Ja kahjuks või õnneks saavad õpilased sellest aru, kui nende õpetajale on "kevad pähe löönud". Kõige kurvem on minu meelest just see, et tunnid jäetakse ära sageli ilma konkreetsete selgitusteta, harv pole ka niisama "istuma" jätmine.
Teadagi, et selline situatsioon ei anna arenevatele inimestele kõige paremat eeskuju.
Kuna ka õpetaja on inimene, siis arvan, et sellise olukorra tekkides peaks vanema astme õpilastele rääkima, mis toimub ja andma ülesande. Ükskõik, millise hariva. Noormate õpilaste puhul tuleks kontakteeruda vanematega (e-kirja, telefoni teel) ning samuti seletada, miks ja kuidas selline oootamatu olukord võis tekkida. Õpetajal on ju õpilasele terve aasta vältel teatud ootused, neid on eelpool nimetatud. Need on vastastikused.

Sisestas Lii (verifitseerimata),

Jah, probleem on tõsine. Ühelt poolt on tõesti hinded väljas - tunnistused tahavad ju kirjutamist. Teiselt poolt on formaalne kooliaeg ikkagi käimas. Igaljuhul selline niisama venitamine on kindlasti õpetaja tööeetikaga ja kohustustega vastuolus. Samas on tuua häid näiteid, kuidas asja lahendada - temaatiline väljasõit, praktiline õppepäev. Sellised tegevused aga nõuavad õpetajate omavahelist head koostööd - kokkulepped, ettevalmistus, õpilaste saatmine ja juhendamine. Selle kõigega saab siduda ka nn aasta aine arvestusliku lõputöö.

Ühtlasi oli vähva näha käesoleva õppeaasta viimasel koolipäevak klassitäit õpilasi oma õpetajaga kinno minemas. Helgusega mõtlesin, et näe - ei visatudki tunnistusi kiiruga kätte ega saadetud lapdi laiali.
Seega - on ridamisi ka positiivseid näiteid ja ma usin, et mida rohkem neid märkame ja tunnustame seda enam neid juurde tekib.

Sisestas KatrinS (verifitseerimata),

Jah olen täiesti nõus, et veerandi lõppudel ja õppeaasta lõpus on koolides nn tühjad tunnid, kus enam midagi ei toimu. Kindlasti on siin õpetaja meisterlikkuse küsimus, et tunnid oleks huvitavad. Teiselt poolt kui väljas on soe ja päike paistab, ega ei ole töötuju ka õpilastel ja seega neid motiveerida tööd tegema on tõsine väljakutse. Olen nõus, et tundide ärajätmine ei ole see eeskuju, mida koolist saada. Samas meie koolis on kombeks teha kolm-neli ainetundi viimasel päeval enne tunnistuste kätteandmist. See tekitab õpetajates aga nördimust, sest see võtab ära päeva pidulikkuse ja ega tööd siis tunnis ka ei tehta, et milleks on vaja sellist aja raiskamist.

Sisestas Kristilt (verifitseerimata),

Mina nautisin samuti seda aega, kui hinded said välja ning sai nö vaba kava alusel õpilastega midagi korraldada. See on suurepärane võimalus tegeleda ühistegevustega, anda õpilastele võimalus rohkem koos tegutseda. Mina korraldasin õpilastele väljasõidu, mille eesmärk oli "meie" tunde arendamine. Ja sellest oli klassisiseste suhete parandamisel palju abi.Seda oleks võinud isegi varem korraldada. Leian samuti, et kui õpetajad annavad õpilastele ülesandeid lihtsalt ajatäiteks käib see tööeetika vastu. Ka õpetaja kutse-eetikas on ju öeldud, et "õpetajad suhtuvad oma töösse täie vastutustundega". Sellise käitumise kohta aga ei saa öelda vastutustundlik. Mõistetav, et kevadeks on kõik väsinud ja see on suurepärane võimalus lasta end lõdvaks, kuid siit tekib mul ikkagi küsimus - kas õpilased siis tõesti käivadki koolis vaid selleks, et täita õppekava ja õpetajad keskenduvad vaid teadmiste edastamisele? Kui kevadel lõdvaks lastakse jääb just selline tunne, enam ei pea õpilasi eksamiteks ette valmistama, enam ei pea tasemetöödeks kordama....jah, aga kasutagem siis võimalust ja tehkem midagi põnevat, tutvugem linna või maakoha vaatamisväärsustega, mängigem õues põnevaid mänge (mida saab kergelt siduda erinevate ainetega), tehkem ühisüritusi.

Lisa kommentaar

Plain text

  • HTML elemendid keelatud.
  • Each email address will be obfuscated in a human readable fashion or, if JavaScript is enabled, replaced with a spam resistent clickable link. Email addresses will get the default web form unless specified. If replacement text (a persons name) is required a webform is also required. Separate each part with the "|" pipe symbol. Replace spaces in names with "_".
  • Veebiaadressid ja e-maili aadressid muutuvad automaatselt linkideks.
  • Automaatne rea- ja lõiguvahetus
8 + 2 =
Selle lihtsa ülesandega tõendate, et te ei ole spämmirobot.