Koolide väärtusarenduse konkursi tulemused
Konkurss "Väärtusarenduse valikud ja võimalused. Kooli eneseanalüüs."
Tartu Ülikooli eetikakeskus kuulutas riikliku programmi "Eesti ühiskonna väärtusarendus 2009–2013" raames välja konkursi koolidele.
Konkursi eesmärk on:
- toetada väärtuskasvatuse programmide väljatöötamist koolides;
- kaardistada koolide ootusi ja vajadusi väärtuskasvatuse alaseks toetuseks;
- tagada väärtuskasvatuse praktiliste kogemuste laialdane levik;
- kavandada jätkutegevusi koolide väärtuskasvatuse toetamiseks.
Silmapaistva ja põhjaliku konkursitöö eest pälvisid ühevõrra tunnustust:
- Põltsamaa Ühisgümnaasium
- Pärnu Kuninga Tänava Põhikool
- Miina Härma Gümnaasium
- Valguta Lasteaed-Algkool
- Ülenurme Gümnaasium
- Rocca al Mare Kool
Rändauhinna "Väärtuskasvatuse kool" pälvis Rocca al Mare Kool.
Konkursitöödega saate tutvuda siin.
******
Konkursi tingimused
Konkursile on oodatud ülevaated oma kooli väärtuskasvatustegevusest, mis püüavad:
- anda võimalikult täpselt edasi, millistel viisidel ja millistes formaatides toimib antud koolis teadlik väärtuskasvatus;
- märgata ja analüüsida arendusvõimalusi ehk kohti, millele tahetakse edaspidi suuremat tähelepanu pöörata ja kus saaks rakendada teiste häid kogemusi.
Konkursitöö kirjutamisel ei tohiks niisiis sihiks olla vaid positiivsete külgede esiletoomine, vaid ka tulevikuvõimaluste ja vajaduste analüüsimine. Analüüsi juurde kuuluvad ka selgitused selle kohta, millised takistavad tegurid on põhjustanud osade valdkondade tagaplaanile jäämist.
Eelkirjeldatut võib nimetada kooli väärtuskasvatuse programmiks, mille koostamine on hea abivahend nii endale oma tegevuse läbimõtlemisel kui ka teistele inspiratsiooniallikana. Analüüsimisel soovitame silmas pidada eneseanalüüsi mudeli struktuuri:
- põhiväärtuste sõnastamine ja selgitamine;
- eestvedamine ja vastutus;
- väärtuskasvatuse süsteemne prioriteediks seadmine;
- koolikultuur;
- koostöö-partnerlus-kaasamine;
- pidev väärtusarenduse protsess.
Konkursi dokumentide hulgast leiate eneseanalüüsi mudeli, mis aitab näha erinevaid aspekte ja tuua välja, kuidas väärtuskasvatust teostada.
Väärtuskasvatuse konkursi analüüsimudel.doc
Konkursist huvitatutel on ettevalmistava tegevusena võimalik osaleda koolitusseminaril, kus tutvustatakse konkurssi ja arutatakse läbi eneseanalüüsi mudeli alajaotused. Koolitusseminar toimub 30. oktoobril Tartus (TÜ peahoone, Ülikooli 18, ruum 135).
Konkursile esitatud väärtuskasvatusprogrammide hulgast valitakse välja kolm tööd, mille esitajaid auhinnatakse 3.–4. detsembril Tartus toimuval väärtuskasvatuse konverentsil. Osalejate väärtuskasvatusprogrammid või väljavõtteid nendest avaldatakse eetikaveebis kokkuleppel autoritega. Autoritele pakutakse võimalusi edasiseks koostööks paremate kogemuste levitamiseks väärtusprogrammi raames.
Tööde esitamise tähtaeg on 15. november 2009. a.
Taustamaterjalina soovitame tutvuda kogumikuga "Väärtused ja väärtuskasvatus. Valikud ja võimalused 21. sajandi Eesti ja Soome koolis." (Tartu: EKSA, 2009), mis tutvustab koolide kogemusi väärtuskasvatuses ning neid valikuid ja võimalusi, mis Eesti kooli ees seisavad.