Konkursi "Väärtuskasvatus lasteaias: kogemuste korv" (2010) tulemused
Tartu Ülikooli eetikakeskus kuulutas riikliku programmi "Eesti ühiskonna väärtusarendus 2009–2013" raames välja konkursi lasteaedadele.
Konkursi eesmärk:
- Innustada lasteaedu oma väärtuskasvatustegevust märkama, läbi mõtlema ja hindama.
- Koguda ja tunnustada lasteaedade praktilisi kogemusi ja ideid väärtuskasvatuses.
Põhjaliku ja mitmekülgse konkursitöö eest pälvisid tunnustust:
- Tartu Lasteaed Pääsupesa
- Eralasteaed Naba
- Tallinna Kiikhobu Lasteaed
- Juuru Lasteaed Sinilill
- Laagri Lasteaed
- Aruküla Rukkilille Lasteaed
Lisaks anti välja rändauhind "Väärtuskasvatuse lasteaed" Tartu Lasteaiale Pääsupesa.
***
Konkursi tingimused
Oodatud on konkursitööd, mis:
- annavad mitmekülgse pildi sellest, millistel viisidel toimib antud lasteaias teadlik väärtuskasvatus;
- tutvustavad ideede kogumise, läbimõtlemise ja väljavalimise protsessi.
Konkursitööd peaksid koosnema kahest osast: ideede korv ja valikuprotsessi kirjeldus.
Ideede korv
Konkursile on oodatud väärtuskasvatuse ideede "korvid", kuhu osalev lasteaed kogub oma väärtuskasvatuse alaseid kogemusi:
- mängud (lauamängud, mängud õues);
- jutud (dramatiseeritud, unejutud);
- liikumistegevused (tantsud, ringmängud, rütmika- ja sporditunnid);
- hommikuringi vestlused (laste uudised, teemakohased jutud jm);
- konfliktsituatsioonide lahendamine (mõne juhtumi näitel);
- ühistegevused lastevanematega;
- rituaalid (tervitamised, söögirituaalid; sünnipäevade tähistamise ja õnnitlemise rituaalid; magamajäämise kallistamised jms);
- näitemängud (muusikalid, draamaetendused, nukuteater);
- loovtegevused (pildid, jutud, installatsioonid – individuaal- ja rühmatööd, teemad jm);
- sotsiaalsed oskused ja pöördumised, mida pidevalt harjutatakse (nt lohuta oma sõpra, ütle "palun" "tänan"; palu vabandust; mina-teate esitamine jm).
Korvis võiks olla 3-4 taskut, igaühes mingi tegevuse näide või paar, või üks tasku 4-5 jutu, näidendi või mänguga. Illustratsioonina on väga teretulnud mõni pilt või videolõik juttu jutustavast õpetajast või näitemängu mängivatest lastest.
Iga valitud tegevus tuleks lahti kirjutada nii, et lugejale oleks hõlpsasti arusaadav, kuidas seda tegevust läbi viiakse ja kuidas just sellise tegevuse kaudu kujundatakse soovitavaid käitumisharjumusi, suunatakse lapsi arutlema väärtuste üle või tähele panema väärtuste dilemmasid. Näiteks juttude puhul võiks püüda edasi anda, milliseid küsimusi pärast lastega arutatakse, kuidas lapsed osalevad, kuidas need jutud haaravaks ja jälgitavaks tehakse, kuidas kasvataja saab selle jutu taustal väärtusi selitada ning kuidas ja milliseid oskusi ja väärtusi kujundada. Aga miks mitte ka seda, millised on küsimused ja väited-jutud, mida lapsed on nende juttude arutamisel tõstatanud. Huvitav võib olla ka see, kuidas laste jutud õpetajat suunavad; millal ja kuidas lapsed õpetajat väärtuste üle mõtlema suunavad.
On ka võimalus, et mõnel lastaial on väärtuskasvatus suunatud eeskätt igapäevaharjumuste kujundamisele. Mõned üleskirjutatud dialoogid, mida ise peate väärtuskasvatuses mõjusaks, on kindlasti inspiratsiooniallikaks teistelegi. Väärtustega seotud detailide märkamine on teadliku väärtuskasvatuse eelduseks. Siia juurde kuuluvad kindlasti ka ruumide kujundus (mis kannab väärtusi), "lohutamised", mänguasjade valik ja mänguõu.
Olulisim on pakkuda täpset kirjeldust ning tuua esile eesmärgid ja seosed väärtustega. Samuti tuleb õpetajate loomingu juures nimeliselt viidata autorile.
Ideede korvi hindamisel võetakse arvesse:
- Põhjalikkus: tegevused on hästi lahti kirjutatud jaillustreeritud.
- Mitmekülgsus: kirjeldatakse erilaadseid tegevusi ja/või mitmekülgseid viise elluviimiseks.
- Uudsus: kirjeldatakse uudseid tegevusi või märgatakse uudseid seoseid.
- Mõtestatus: tegevuste eesmärgid ja seos väärtuskasvatusega on selgelt esile toodud.
Protsessi kirjeldus
Ideede ja kogemuste korvile tuleb lisada kirjeldus selle valmimisest: kes osalesid ideede kogumises ja väljavalimises; kuidas ja mida omavahel arutati; milliseid tegevusi/eesmärke ja miks peavad koostajad kõige olulisemaks; kuidas hinnata kirjeldatud tegevuste elluviimist lasteaias; mis laadi mänge jm tegevusi võiks edaspidi veel tarvitusele võtta.
Korvi valmimise protsess on antud juhul sama oluline kui selle tulemus. Konkurss võimaldab ühiselt järele mõelda, millistel viisidel laste väärtustega teadlikult tegeletakse ja millised on vähem teadlikult kujunenud tegurid. Korvi koostamise käigus tekkinud arutelud on väga väärtuslikud ka kogemuste vahetamise poolest. Seda nii lasteaiasiseselt kui ka laiema koostöö mõttes - just enda tegevuse teadvustamise ja mõtestamise oskus on see, mis võib läbi konkursitöö laiemalt inspiratsiooni pakkuda.
Protsessi kirjelduse hindamisel võetakse arvesse:
- Kaasatus: ideede korv on koostatud lasteaia töötajate ühistööna.
- Arutelu: ideede korvi koostamise käigus on koos arutletud väärtuskasvatuse tegevuste üle.
- Analüüs: põhjendatakse, miks just need tegevused välja valiti, antakse hinnang nende senisele elluviimisele ja märgatakse arendusvõimalusi.
Koolitused ja auhindamine
Konkursist huvitatutel on ettevalmistava tegevusena võimalik õppeaasta alguses osaleda vastaval koolitusseminaril Pärnu Lasteaias Päikesejänku, mida tunnustati eelmise aasta konkursil tiitliga "Väärtuskasvatuse lasteaed 2009". Ka selleaastase konkursi alusel antakse välja tiitel "Väärtuskasvatuse lasteaed 2010".
Konkursitööde hulgast valitakse välja põhjalikumad, mille esitajaid auhinnatakse detsembris Tartus toimuval väärtuskasvatuse konverentsil. Kokkuleppel autoritega avalikustatakse eetikaveebis lasteaedade terviklikke väärtuskasvatuse programme või väljavõtteid nendest. Põhjalikumad tööd esitanud lasteaedade esindajad kutsutakse koolitusele, et ühises ümarlauas tagasisidet anda ja kogemusi vahetada.
Tööde esitamise tähtaeg on 01. november 2010. a.