Kas õpetaja on 24/7 õpetaja-pedagoog? | Eetikaveeb

TÜ üksuste kontaktandmed

humanitaarteaduste ja kunstide valdkond
Faculty phone: 
737 5341
Faculty address: 
Jakobi 2, ruumid 116–121, 51014 Tartu
  • valdkonna dekanaat
    Faculty phone: 
    737 5341
    Faculty address: 
    Jakobi 2, ruumid 116–121, 51005 Tartu
  • ajaloo ja arheoloogia instituut
    Faculty phone: 
    737 5651
    Faculty address: 
    Jakobi 2, 51005 Tartu
  • eesti ja üldkeeleteaduse instituut
    Faculty phone: 
    737 5221
    Faculty address: 
    Jakobi 2, IV korrus, 51005 Tartu
  • filosoofia ja semiootika instituut
    Faculty phone: 
    737 5314
    Faculty address: 
    Jakobi 2, ruumid 309–352, 51005 Tartu
  • kultuuriteaduste instituut
    Faculty phone: 
    737 5223
    Faculty address: 
    Ülikooli 16, 51003 Tartu
  • maailma keelte ja kultuuride kolledž
    Faculty address: 
    J. Liivi 4, 50409, Tartu
  • usuteaduskond
    Faculty phone: 
    737 5300
    Faculty address: 
    Ülikooli 18-310, 50090 Tartu
  • Viljandi kultuuriakadeemia
    Faculty phone: 
    435 5232
    Faculty address: 
    Posti 1, 71004 Viljandi
sotsiaalteaduste valdkond
Faculty phone: 
737 5957
Faculty address: 
Lossi 36, 51003 Tartu
  • valdkonna dekanaat
    Faculty phone: 
    737 5900
    Faculty address: 
    Lossi 36, 51003 Tartu
  • haridusteaduste instituut
    Faculty phone: 
    737 6440
    Faculty address: 
    Salme 1a–29, 50103 Tartu
  • Johan Skytte poliitikauuringute instituut
    Faculty phone: 
    737 5582
    Faculty address: 
    Lossi 36–301, 51003 Tartu
  • majandusteaduskond
    Faculty phone: 
    737 6310
    Faculty address: 
    Narva mnt 18, 51009 Tartu
  • psühholoogia instituut
    Faculty phone: 
    737 5902
    Faculty address: 
    Näituse 2, 50409 Tartu
  • õigusteaduskond
    Faculty phone: 
    737 5390
    Faculty address: 
    Näituse 20–324, 50409 Tartu
  • ühiskonnateaduste instituut
    Faculty phone: 
    737 5188
    Faculty address: 
    Lossi 36, 51003 Tartu
  • Narva kolledž
    Faculty phone: 
    740 1900
    Faculty address: 
    Raekoja plats 2, 20307 Narva
  • Pärnu kolledž
    Faculty phone: 
    445 0520
    Faculty address: 
    Ringi 35, 80012 Pärnu
meditsiiniteaduste valdkond
Faculty phone: 
737 5326
Faculty address: 
Ravila 19, 50411 Tartu
  • valdkonna dekanaat
    Faculty phone: 
    737 5326
    Faculty address: 
    Ravila 19, 50411 Tartu
  • bio- ja siirdemeditsiini instituut
    Faculty phone: 
    737 4210
    Faculty address: 
    Biomeedikum, Ravila 19, 50411 Tartu
  • farmaatsia instituut
    Faculty phone: 
    737 5286
    Faculty address: 
    Nooruse 1, 50411 Tartu
  • hambaarstiteaduse instituut
    Faculty phone: 
    731 9856
    Faculty address: 
    Puusepa 1a, 50406 Tartu
  • kliinilise meditsiini instituut
    Faculty phone: 
    737 5323
    Faculty address: 
    L. Puusepa 8, 50406 Tartu
  • peremeditsiini ja rahvatervishoiu instituut
    Faculty phone: 
    737 4190
    Faculty address: 
    Ravila 19, 50411 Tartu
  • sporditeaduste ja füsioteraapia instituut
    Faculty phone: 
    737 5360
    Faculty address: 
    Ujula 4, 51008 Tartu
loodus- ja täppisteaduste valdkond
Faculty phone: 
737 5820
Faculty address: 
Vanemuise 46–208, 51014 Tartu
  • valdkonna dekanaat
    Faculty phone: 
    737 5820
    Faculty address: 
    Vanemuise 46–208, 51003 Tartu
  • arvutiteaduse instituut
    Faculty phone: 
    737 5445
    Faculty address: 
    Narva mnt 18, 51009 Tartu
  • genoomika instituut
    Faculty phone: 
    737 4000
    Faculty address: 
    Riia 23b, 51010 Tartu
  • Eesti mereinstituut
    Faculty phone: 
    671 8902
    Faculty address: 
    Mäealuse 14, 12618 Tallinn
  • füüsika instituut
    Faculty address: 
    W. Ostwaldi 1, 50411 Tartu
  • keemia instituut
    Faculty phone: 
    737 5261
    Faculty address: 
    Ravila 14a, 50411 Tartu
  • matemaatika ja statistika instituut
    Faculty phone: 
    737 5860
    Faculty address: 
    Narva mnt 18, 51009 Tartu
  • molekulaar- ja rakubioloogia instituut
    Faculty phone: 
    737 5027
    Faculty address: 
    Riia 23, 23b–134, 51010 Tartu
  • Tartu observatoorium
    Faculty phone: 
    737 4510
    Faculty address: 
    Observatooriumi 1, Tõravere, 61602 Tartumaa
  • tehnoloogiainstituut
    Faculty phone: 
    737 4800
    Faculty address: 
    Nooruse 1, 50411 Tartu
  • ökoloogia ja maateaduste instituut
    Faculty phone: 
    737 5835
    Faculty address: 
    Vanemuise 46, 51003 Tartu
Asutused
  • raamatukogu
    Faculty phone: 
    737 5702
    Faculty address: 
    W. Struve 1, 50091 Tartu
  • teaduskool
    Faculty phone: 
    737 5581
    Faculty address: 
    Uppsala 10, 51003 Tartu
  • muuseum
    Faculty phone: 
    737 5674
    Faculty address: 
    Lossi 25, 51003 Tartu
  • loodusmuuseum ja botaanikaaed
    Faculty phone: 
    737 6076
    Faculty address: 
    Vanemuise 46, 51003 Tartu
Tugiüksused
  • ettevõtlus- ja innovatsioonikeskus
    Faculty phone: 
    737 4809
    Faculty address: 
    Narva mnt 18, 51009, Tartu
  • grandikeskus
    Faculty phone: 
    737 6215
    Faculty address: 
    Raekoja plats 9, 51004 Tartu
  • hankeosakond
    Faculty phone: 
    737 6632
    Faculty address: 
    Ülikooli 18a, 51005 Tartu
  • infotehnoloogia osakond
    Faculty phone: 
    737 6000, arvutiabi: 737 5500
    Faculty address: 
    Ülikooli 18a, 51005 Tartu
  • kantselei
    Faculty phone: 
    737 5606
    Faculty address: 
    Ülikooli 18a, 51005 Tartu
  • kinnisvaraosakond
    Faculty phone: 
    737 5137
    Faculty address: 
    Ülikooli 18a, 51005 Tartu
  • kirjastus
    Faculty phone: 
    +372 737 5945
    Faculty address: 
    W. Struve 1, 50091 Tartu
  • personaliosakond
    Faculty phone: 
    737 5145
    Faculty address: 
    Ülikooli 18, ruumid 302 ja 304, 50090 Tartu
  • rahandusosakond
    Faculty phone: 
    737 5125
    Faculty address: 
    Jakobi 4, 51005 Tartu
  • rahvusvahelise koostöö ja protokolli osakond
    Faculty phone: 
    737 6123
    Faculty address: 
    Ülikooli 18, ruumid 104, 304, 305, 50090 Tartu
  • rektoraadi büroo
    Faculty phone: 
    737 5600
    Faculty address: 
    Ülikooli 18, 51014 Tartu
  • siseauditi büroo
    Faculty address: 
    Ülikooli 18–244, 51005 Tartu
  • Tallinna esindus
    Faculty phone: 
    737 6600
    Faculty address: 
    Teatri väljak 3, 10143 Tallinn
  • turundus- ja kommunikatsiooniosakond
    Faculty phone: 
    737 5687
    Faculty address: 
    Ülikooli 18, ruumid 102, 104, 209, 210, 50090 Tartu
  • õppeosakond
    Faculty phone: 
    737 5620
    Faculty address: 
    Ülikooli 18, 50090 Tartu
  • üliõpilasesindus
    Faculty address: 
    Ülikooli 18b, 51005 Tartu
Muud üksused
  • MTÜ Tartu Ülikooli Akadeemiline Spordiklubi
    Faculty phone: 
    737 5371
    Faculty address: 
    Ujula 4, 51008 Tartu
  • MTÜ Tartu Üliõpilasküla
    Faculty phone: 
    740 9959
    Faculty address: 
    Narva mnt 25, 51013 Tartu
  • MTÜ Tartu Üliõpilasmaja
    Faculty phone: 
    730 2400
    Faculty address: 
    Kalevi 24, Tartu
  • SA Tartu Ülikooli Kliinikum
    Faculty phone: 
    731 8111
    Faculty address: 
    L. Puusepa 1a, 50406 Tartu
  • Tartu Ülikooli Sihtasutus
    Faculty phone: 
    737 5852
    Faculty address: 
    Ülikooli 18a–106, Tartu

Kas õpetaja on 24/7 õpetaja-pedagoog?

25. Mai 2010 - 16:12 -- Anonüümne

Väga lihtne küsimus, kuid eeldan, et sada erinevat vastust...ise arvan, et õpetaja ei pea olema oma vaadetelt ja elustiililt 24/7 pedagoog...
Tunnistan, et õpetajana ei oleks sobiv vastu võtta nt alkoholi ja sigareti reklaamis osalemise pakkumist...kuid kas ma võin rahvateatris mängida tänavatüdruku rolli? Või peab õpetajana töötav, vabal ajal näitlejana andekas inimene millestki loobuma?

Sisestas kristiina (verifitseerimata),

Mina arvan, et õpetaja peaks küll 24/7 olema õpetaja ehk et kõrgemad eetilised normid ja väärtused on tal lihtsalt 24/7 olemas ja nii ongi. Ma ei kujuta ette, et õpetaja on päeval tööl ühtede moraalsete vaadetega ja kui tööpäev ära lõpeb, siis aktiviseeruvad teised moraalsed vaated ja tõekspidamised. Mis puutub rahvateatri rollidesse, siis kunst on kunst ning kui ta mägib seal tänavatüdrukut, siis minumeelest iga normaalne inimene ei samasta rolli seda mängiva inimesega.

Sisestas Liivi (verifitseerimata),

Mida üldse tähendab mõiste 24/7 õpetajaks olemine? Minule tundub see väga kummaline, et õpetajat peetaks mingiks suureks ja võimsaks, kes peaks olema oma töös kinni 24/7. Miks on õpetaja amet teisem kui näiteks bussijuht, kelner jne. Nendelt me ju ei oota 24/ 7 tööd. Kuidagi kummaline ja aegunud arusaam õpetajast. Kuigi ka ise olles õpetaja ei pea ma kunagi ennast suuretähega Õpetajaks ja ei löö rusikat rinnale, et vaadake mind. Ma vaid pean seda ametit ja see meeldib mulle, kuigi ma ei tähtsusta seda üle. Arvan, et kes tahab olla 24/ 7 õpetaja ja naudib seda siis on see teretulnud, kui aga ei siis on see täiesti arusaadav ja mõistetav.

Sisestas Pille (verifitseerimata),

Kaldun arvama, et õpetaja peaks siiski omama kindlat moraalset selgroogu olenemata sellest, kas ta viibib parasjagu koolis või mitte. Kui me oleme koolis ühtede vaadete edastajad ja väljaspool teistsugused, ei jää see ilmselt õpilastele märkamata. Vastuolu sõnade ja tegude vahel vähendab usaldusväärsust, mida on õpetajatööks hädasti vaja.
Vastus küsimusele miks õpetaja amet erineb bussijuhi ja kelneri omast ongi just see, et õpetaja kasvatab noori inimesi oma väärtushoiakutega. Sellest tuleneb ka suurem vastutus.

Sisestas Eble (verifitseerimata),

Õpetajaamet on aegade jooksul olnud ikka tähelepanuväärsemal positsioonil kui bussijuhi või kelneri oma, sest õpetaja töö on ju ka kasvatamine, mida ei saa teha vaid sõnades. Kasvatamine toimub aga suurel määral eeskuju najal. Kahjuks võib tänapäeval pigem küll märgata õpetajaameti väärtustamise vähenemist. Võib olla on üks põhjus õpetajakutse autoriteedi nõrgenemisel ka õpetajaeetika vähenenud arvestamisel, mida vahepealsetel aastatel demokraatia mitmesugused valetõlgendused ka soodustasid. Õpetajaroll on kasvatada siiski mitte ainult sõnadega vaid ka tegudega. Samas ei ole ju õpetaja sunnitud olema imeinimene ja elama vaid raamides, kuid olulisemaid väärtusnormid peaksid olema ka temal endal jõukohased täita.

Sisestas Pirq (verifitseerimata),

Mina olen 24/7 mina ise ega tee vahet, kas ma parajasti olen õpetaja rollis, pereema rollis, abikaasa rollis... Mu väärtushoiakud sellest ju ei muutu.
Teemaalgataja küsimusele vastan jah, õpetajaamet on mõnevõrra eriline ja kõrgemate nõudmistega. Võib-olla sõltub vastus sellest, kas ennast nähakse õpetajana-kasvatajana või teadmiste vahendajana- tundide läbiviijana. Siin on minu jaoks teatud vahe ja aktsepteeritav on nii üks kui teine suhtumine. Aga ma ei näe küll mingit probleemi seoses näitlemisega, nõustun kristiina arvamusega.

Sisestas Erle (verifitseerimata),

Nõustun eelkõnelejaga, et 24/7 peaks iga õpetaja olema tema ise. Ei ole minu meelest vahet, mis elukutse esindaja ollakse, vaid kõige tähtsam on see, et seda tehakse rõõmuga ja sisemise soovi ja vajadusega seda maksimaalselt hästi teha.
Olen kohanud õpetajaid, kes nii öelda tavaelus on väga toredad, head suhtlejad ja seltskondlikud inimesed, kuid kui nende tunde külastada ja vaadata, kuidas nad õpilastega suhtlevad ning nii nimetatud "Õpetajana" on, siis see võtab lausa õlgu väristama. Pigem mul on tunne, et paljud õpetajad hoiavad ametinimetusest tulenevalt oma tegelikku "mina" tagasi ja seetõttu muutuvad tundides hoopis teistsugusteks inimesteks, mis on minu arvates kõige halvem asi, mis ühe inimesega võib juhtuda.

Sisestas Pavel (verifitseerimata),

Selle õppeaasta jooksul olen läbinud mentorluse koolituse. Olen lähemalt uurinud pedagoogi kutse standardi. Koolitajate sõnul on õpetaja nagu "noor jumal", mis on inimeste oskuste ideaalne kogum. Vestluse käigul arvamused jagasid. Meie töörühm ei saavutanud kompromissi. Õpetaja kutse on avalik kutse. Kindlasti see paneb konkreetset käitumisstiili. Minu arvates, õpetaja on tavaline inimene. Kui aga on soov suitsetada/alkoholi tarvitada, pigem ikkagi teha seda muus linnas.

Sisestas Pihelk (verifitseerimata),

Ka minus tekitab segadust see, et mida tähendab 24/7 õpetajaks olemine? Juba Eesti Õpetajate eetikakoodeks ütleb, et õpetajal on õigus oma eraelule. Aga see ei tähenda ju seda, et õpetaja on ühtede väärtushinnangutega töö juures ja teistega väljaspool tööd.

Samas tundub, et ühiskonnas ikkagi on olemas mingid elukutsed, millele on seatud mõnevõrra kõrgemad nõudmised. Viimaseks näiteks on Väike-Maarja konstaabliosakonna piirkonnapolitseiniku juhtum, kes viibis seltskonnas, milles väidetavalt alaealised alkoholi tarbivad. Ida prefektuuri korrakaitsebüroo juhi kommentaar: "Politseiametnik peab arvestama, et ta on politseinik 24 tundi ööpäevas, seitse päeva nädalas. Inimesed ootavad politseinikult laitmatut käitumist mitte ainult tööalases suhtluses, vaid ka eraelus".

Sisestas KatrinS (verifitseerimata),

Olen nõus, et õpetaja kutse on avalik kutse, samas kas ikka 24/7. Tegelikult on selline tööl olek ikka väga koormav. Näiteks kui õpetaja käib nädalavahetusel ööklubis ja siis jägmisel nädala peab õpilastele vastama, et mis ta seal ikka tegi ja kas oli alkoholi ka tarbinud ja siis veel kogu õpilaste fantaasiajutud juurde, siis tundub see jabur selgitamine. Kuid olles õpetaja on teatud väärtushinnangud, mida tuleb järgida 24/7 ja avalikes kohtades viibides tuleb kontrollida oma käitumist.

Sisestas pluk (verifitseerimata),

Kas õpetaja polegi elukutse, millega inimene endale leiba teenib, vaid pedagoog on mingi eriline inimtõug, kellel eraelu nagu ei tohikski olla, või kui on, siis ainult kõige rangemate moraalinormidega kooskõlas?
Loomulikult peab õpetaja oma õpilastele eeskujuks olema, aga kas õpetaja on tõesti ainus täiskasvanu, kellega laps oma elus kokku puutub.Lapsed austavad palju rohkem inimlikke õpetajaid (ka inimlike vigadega), kes valdavad hästi oma ainet, on huvitavad isiksused ja suhtuvad ka õpilastesse inimlikult, kui vooruse verstapostidena käituvaid vanatüdrukutest vanapoistest kuivikuid.

Sisestas Helen (verifitseerimata),

Ma ei suuda ette kujutada, et õpetaja on ainult koolis õpetaja ja käitub vastavalt. Kui õpetaja kooliukse suleb, siis ta enam õpetajana käituma ei pea. Õpetaja jääb alati õpetajaks- seega 24 tundi on ta ikka õpetaja, kõikidele eeskujuks oma käitumise ja olekuga, olgu siis koolis, tänaval või rahvateatris. Ma siiski loodan, et ükski õpetaja rahvateatris mingit kahtlase väärtusega rolli etendama ei hakka. See pole kooskõlas tema väärtushinnangutega. Õpetaja jääb alati natuke eriliseks inimeseks, kelle poole peame vaatam alt üls ja kelle järgi me saame joonduda.

Sisestas Hanna (verifitseerimata),

Olen nõus nende kommentaatoritega, kes on 24/7 nemad ise,mitte õpetajad. Eks me kõik oleme kohanud pedagooge,kes ei suuda ka väljaspool kooli rollist väljuda-kodus on vaja kamandada/kasvatada oma lapsi ja meest...kuhu siin jäävad väärtused? Vaatamata sellele, et elukutseks on valitud õpetaja amet tuleb ise elada ja võimaldada seda ka teistel...

Sisestas Tea (verifitseerimata),

Oli aeg, kus mõtlesin, et õpetaja on tõesti 24/7 õpetaja. Põhines see minu kooliaja mälestustel ja ikkagi arvan, et mõni õpetaja on ka täna 24/7 õpetaja ja küsib, et miks palk on nii väike?
Põhjus on lihtne, nad ei tule oma õpetaja rollist välja, kui on oma selja taga koolimaja ukse kinni pannud ja siis on kodus probleemid, sest seal ei ole lastel ema vaid on jälle õpetaja.

Sisestas Merl (verifitseerimata),

Pluk: "Lapsed austavad palju rohkem inimlikke õpetajaid (ka inimlike vigadega), kes valdavad hästi oma ainet, on huvitavad isiksused ja suhtuvad ka õpilastesse inimlikult, kui vooruse verstapostidena käituvaid vanatüdrukutest vanapoistest kuivikuid."
Pluk`i seisukohavõtust järeldub, et vooruslikud inimesed on igavad ja üksikud, inimlikud õpetajad pole vooruslikud, õpilased eriti ei austa vooruslikke inimesi ja kõrged moraalinormid on nii raske koorem, et seda võib taluda vaid "leivateenimise" ajal, mitte vabal ajal. Tekib rida küsimusi:
1) millised on need väärtused, mida õpetatakse, aga mille järele ise ei suudeta või soovita elada
2) miks arvatakse, et õpilased võtavad omaks õpetatavad väärtused, millest õpetaja ise lugu ei pea ja mitte neid, mille järgi elab töövälisel ajal
3) kas kaksikmoraali omandanud õpilastele saab siis tulevikus ette heita elamist kaksikmoraali järgi, mis võib ka endist õpetajat puudutada – mida külvad, seda lõikad
4) kas negatiivne hinnang vooruslikele inimestele kehtib ka siis, kui inimene ise satub olema näiteks ebaaususe ohver
5) kas õpetaja ülesanne pole mitte õpilaste juhtimine kõrgemale väärtustasandile, õpetades ahvatlevalt serveeritud pahesid ära tundma ja vältima
Minu kogemuste põhjal on hästi haritud ja vooruslikud õpetajad täiesti olemas, seejuures väga huvitavad, isegi perekonnainimesed ja väärivad igati imetlust ja järgimist. Kuna väärtusvaba haridust pole olemas, siis on oluline, et õpetaja ise oleks oluliste väärtuste kandjaks. Kui see tundub liiga raske, siis tuleks loobuda töötamast nii hinnalise materjaliga kui lapsed ja noored, sest see on meie tulevik

Sisestas Nõia- Ella (verifitseerimata),

Mina arvan, et eelkõige peab õpetaja olema aus. Aus enese ja oma õpilaste vastu. Me võime lõpmatuseni heietada teemal, et kas õpetaja peab olema 24/7 ikka õpetaja. Mis see üldse tähendab? Kas on kuskil piir, millest üle astuda ei või?
See ei ole ju võimalik, et kõikidel inimestel on ühesugused ja kindlad väärtushinnangud ja eetilised hoiakud.

Kord käisime külas oma õpetajal. Tema kodus olid kööginurgas ilusad mulksuvad veinipudelid. Meie kulmukergituse peale teatas see õpetaja, et julged teha, julge tunnistada. Nii ongi minu meelest aus ja õige.

Sisestas Irina (verifitseerimata),

Võttes endale sellise kohustuse/vastutuse kasvatada lapsi koolis ei saa sa endale paraku tõesti lubada striptiisitari elukutset. Samas ei pea ma õigeks, et õpetaja, olles omal vabal ajal, ei tohi ta kas siis ööklubis veeta või restoranis käia. Sellisel juhul peaks olema õpetajatel oma koht, kus lõõgastuda. Õpetaja on muidugi eeskuju 24/7 õpilastele nii koolis kui avalikus kohas. Meie võime ju mõelda, et see on meie kvaliteetaeg enesele, aga paraku õpilased nii ei mõtle. Varsti oled kuulsus nende suhtlusportaalides ja avalikult kooliseinte vahel. Selleks ongi meile koolipingis ja elus õpetatud väärtuskasvatust, eetikat, moraali, mida meie peaksime endale ette võtma kui juhiseid, kuidas toime tulla ja ellu jääda.

Sisestas Madli (verifitseerimata),

Kes on õpetaja? Õpetaja on see, kes õpetab teisi ja õpetamine ise on õppimise esilekutsumine.
Hea õpetaja teeb oma tööd südamest, kuna ta arvatavasti naudib seda, kuidas ta suudab õpetatavates esile kutsuda seda himu õppimiseks.
Olles ise osaliselt pedagoog on just see, see tunne mis mind kannustab õpetajaks olema.
Lisaks kõigele on õpetaja teatud mõttes staatus, millega käivad kaasas omad kirjutamata reeglid ja eetilised normid.
Õpetaja, olles eeskujuks, peab olema alati valmis täitma talle õpilaste ja ühiskonna poolt omistatud rolli. See tähendabki seda 24/7 valmisolekut. Seitse päeva nädalas ja ööpäeva ringselt.

Sisestas Maarja-Liis (verifitseerimata),

Tahaks öelda, et õpetaja ei pea olema 24/7 pedagoog, aga ometi on see nii, kas me ise seda tahame või ei. Õpetaja on ikkagi inimene, kes on eeskujuks noortele ja kui ta käitub ka vastavalt, siis on kõik temaga rahul. See muidugi ei tähenda, et tal oma elu ei olegi, muidugi võib ta etenduses tänavatüdrukut mängida , samas ei tohiks õpetaja käituda nagu tänavatüdruk väljaspool teatrilava.. Inimesed ju mõistavad, et teater on ainult mäng, inimesena ta ju selline pole. Reklaamida alkoholi ja sigarette pole just kõige õigem tegu ja usun, et õpetajana töötav inimene on nii mõistlik, et ei osalegi sellises reklaamis.

Sisestas Liisu. (verifitseerimata),

Väga huvitav teemapüstitus. Minul endalgi on suur küsimärk selle teema puhul.

Pavel kirjutas, et kui soov alkoholi tarvitada/suitsetada, siis peaks minema teise linna. Arusaamatu minu jaoks. Oletame, et kui mu sõber peab oma sünnipäeva kuskil restoranis reserveerides vaid ühe laua, mitte tervet restorani, siis minul kui õpetajal on keelatud seal juua veini või ¨ampust? Kas õpetaja peaks siis minema ja seda kuskil salaja tegema?

Minu jaoks on selles kõiges suured käärid. Jah, õpetaja on avalik elukutse nii-öelda ning õpetaja suhtes on ühiskonnal kõrgemad nõudmised, aga kui me vaatame ümberringi, siis miks me eeldame, et õpetaja peaks olema vooruste etalon?

Olen seisukohal, et õpetajale peaks jääma tema eraelu. Tõesti - õpetajal ei sobi avalikult (nt meedia vahendusel) ülistada ühiskonnas karmilt hukkamõistetud väärtusi (rassism jms) või seadust rikkuda, kuid siiski.. Õpetaja on ka inimene, see tähendab, et ka talle on lubatud inimlikud nõrkused. Loomulikult ei pea ta neid tunnis propageerima, kuid seni, kuni see tema tööd ei mõjuta, peaks talle see õigus jääma.

Sisestas Egle-Diana (verifitseerimata),

Tõsi ta on, et õpetaja ei ole ametlikult 24/ 7 õpetaja. Samas aga see nii kipub olema.
Tegelikult eeldab õpetajaamet sellelt inimeselt juba teatud omadusi: viisakus, eetlisius , moraalsus, väärtushinnangute olemasolu.

Mina arvan, et õpetaja peaks järgima siiski üldisi ühiskonna poolt kehtestud norme. Nt puupurjus ringi kakerdamine ja kaklemine ei sobi ju kellelegi, ükskõik, mis ametit ta peab.

Õpetaja on siiski mingil määral avaliku elu tegelane, selle avaliku elu, mis on tema kooli ja kolleegide ja õpilastega seotud.
Näiteringis osalemine on õpetaja huviala ja pole vahet mis rolli ta seal mängib.
Leian, et teistes elu rollides võtab õpetajaametit pidav inimene ka teised rollid üle. Kodus on ta lapsevanem, sõpradele sõber jne

Samas olen ise tundunud end vahepeal ahistatuna, et mind avalikes kohtades jälgitakse. Õpilased vaatavad poes peenusteni üle mu ostukorvi sisu ja räägivad sellest koolis järgmine päev. Ausaltöeldes ei taha ma küll alkoholi osta kui poes on ka minu õpilane. Teisest küljest tundub see jälle silmakirjalik.

Iga inimene peaks ise otsustama, mis on tema meelest eetiline kui ta töötab õpetajana ja kas ta on 24/ 7 õpetaja v mitte.

Sisestas inga (verifitseerimata),

On imeline oskus peale tööpäeva lõppu "krõpsti" unustada töö ja lülituda pahede ja ihade jahtimise teele. Teeb sama välja kui liikluspolitseinik peale tööpäeva (jahtinud roolijoodikuid ja kiiruseületajaid) joob pudeli viina ja istub auto rooli. Kui ollakse hingega õpetaja siis ollakse õpetaja 24/7 olenemata sellest kas tööl , ööklubis või kodus. Mis jällegi ei välista seda , et eksimine on inimlik. Lihtsalt õpetajal ei ole libastumine eetiline ja toob kaasa hulga probleeme õpilaste ja ühiskonna ees. Samas kui tavainimene libastub ei panda seda lihtsalt tähelegi!

Sisestas Aigi A. (verifitseerimata),

See on tõesti huvitav teema. Ma nõustun sellega, et väärtushoiakud ei muutu, oled sa siis õpetaja rollis või näiteks lapsevanem/sõber jne.

Mul on sõprusringkond, kellega ma ei jaga kõiki mõtteid ja vaateid, aga see ei tähenda, et ma ei tohiks sellises seltskonnas viibida. Võin tunnistada küll, et tõenäoliselt on neid, kes ei vaataks sellele seltskonnale kiitva pilguga. Samas tõesti ma ei saa öelda, et ma õpetajana esindaks ühtesid väärusti ja seal seltskonnas teisi - EI. Ma ei kiida kõike heaks, mida nad ütlevad-teevad, aga ma ei mõista ka neid hukka, sest inimesel on õigus isiklikele tõekspidamistele.

Ma olen siiski esmajoones inimene kõigi oma vajaduste ja tunnetega. Kuid võib kindel olla, et ma ei unusta seda ära, et ma olen õpetaja.

Sisestas Priit Marmor (verifitseerimata),

Kui võtame hinnata inimese eetilisi väärtusi, mis teevad temast õpetaja, siis need käivad temaga alati kaasas. Vaevalt, et keegi kehastub koolis ümber õpetajaks olles nö.tavaelus ropendav voorimees. Ma näen õpetajas komplekset väärtuste, tõekspidamiste ning minu pärast kasvõi ideoloogia kandjat ja see käib temaga alati (moodsas keeles: 24/7) kaasas.

Sisestas SigridA (verifitseerimata),

Õpejaeetika koodeks ütleb:"Õpetajal on õigus oma eraelule ja puhkusele". Samas, nagu mitme õpetaja kommentaarid näitavad, tuntakse ikka ennast ebamugavalt sattudes õpilasega koos restorani, poodi jne.

Meie ühiskonnas on siiski mõned üldkehtivad põhimõtted või siis arusaamad sellest, kuidas ei ole viisakas mingis situatsioonis käituda.

Avalikus kohas ebakaines olekus viibimine ei tee ju kellelegi au, nagu ka eelkirjutaja mainib. Mis aga minu arvates ei tähenda, et õpetaja ei võiks restoranis veini juua või poest õpilase nähes alkoholi osta.

Oma vabal ajal õpilaste nähes ebaadekvaatselt käitudes riskib õpetaja minu arvates oma autoriteediga. Aga võibolla ka mitte - meenub enda kooliajast legendaarne õpetaja, kelle alkoholiprobleemidega olid väikelinnale omaselt kõik kursis, kuid kes oma säravate erialaste teadmistega ning sõbraliku, austava suhtumisega õppijatesse ning väärika käitumisega tunnis õpilaste austust ei kaotanud. Siiski ma ei arva, et kõik oma auga riskima peaksid.

Leian, et vabal ajal on ainult loomulik, kui õpetaja näitab end tavalise inimesena, kuid seejuures enesväärika kodanikuna.

Sisestas Siiri (verifitseerimata),

Minu arvates peaks olema õpetajal tõepoolest koguaeg kindlad väärtushinnangud, mis käivad inimesega kaasas kogu aeg, need lihtsalt on, ega saa sisse ja välja lüliltada. Fakt on see, et need väärtused on erinevad. Need on kaasa tulnud kodust, koolist ja ühiskonnast. Seega ei saa kõike üks-üheselt hinnata, mis on õige mis vale.

Ühiskonnas olevate väärtushinnangute pärast ei saa pedagoog oma eraelu ära unustada. On tekkinud arusaam, et õpetaja ongi terve ööpäeva ametis ja ei tohi mitte milleski eksida. Samuti on õpetajad inimesed, kellel on oma head ja vead. Me ei ole keegi täiuslikud. Sul võivad küll olla kindlad väärtushinnangud, aga need ei pruugi kokku sobida üldsuse hinnangutega.

Ma saan sellest aru, kui õpetaja teeb asju, mida ka teiste ametite juures halvaks peetakse. Siis need on põhjendatud pahameeleks. On asju mida võib teha, aga ka neid mis ei ole sobilikud ja eetilised.
Kuid tõepoolest kui õpetaja viibib avalikus kohas kellegi sünnipäeval, siis ei tähenda see seda, et õpetajana ei tohi veini juua või ennast hästi tunda.
Olen ise ka õpetaja ja üsna noor õpetaja. Öeldakse, et elu tahab elamist. Ega ma ei pea selle pärast, et ma pedagoog olen, istuma päevade kaupa raamatute taga ja olema vaoshoitud.
Võib-olla peetakse mind samuti valede väärtushinnangutega inimeseks, sest õpetajale mitte kohaselt on minu liikumisvahendiks mootorratas. Tegelen üsna väikeste lastega ja paljudele vanematele võib jääda mulje, et ise on õpetaja ja tegeleb sellise asjaga.
Leian, et pigem on vaja olla noorte pärasem ja leida lastega ühine keel. Tegeleda asjadega, mis sulle rõõmu pakuvad ja tunda ennast hästi. Kui oskad hetkelises ühiskonnas lastega nendele arusaadavas ja huvitavas võtmes asju pakkuda, oled laste silmis hea ja samas lood sellise õpikeskkonna, mis soodustab julgust ja enesekindlust. Kui laps on õnnelik, siis on seda ka lapsevanem. Kuid selline arvamus võib olla paljude inimeste jaoks eetikanormidele mitte vastav.

Kurb on see, et sellise surve ja arvamuse pärast, et õpetaja on 24/7 pedagoog, ei saagi paljud inimesed ennast vabalt tunda ja lõpuks ei armasta enam oma tööd, selle tõttu võib muutuda kurvaks ja ei ole ka töö effektiivsus nii suur. Tekib kibestumus, läbi mille kannatavad lapsed, kes saavad valesid väärtushinnguid läbi õpetaja käitumise.

Tuletades meelde enda kooliaega, meenub mu klassijuhataja, kes suhtles lastega vabalt ja võib-olla natuke liiga semulikult, tegi ka kõva häält kui vaja. Kooli väliselt oli ta üliemotsionaalne ning vahepeal võis juhtuda, et kasutas ka sellist sõnavara, mida ei peeta õpetajale kohaseks. Inimesed, kes arvavad, et õpetaja peaks olema 24/7 ontlik ja vaoshoitud, oleksid kindlasti seda õpetajat vaadanud halvustavalt. Kuid võin kindla sõnaga öelda, et tegu on minu õpingute jooksul ühe kõige toredama õpetajaga, kes on andnud palju nii minule kui teistele oma õpilastele. Kõik mäletavad teda hea sõnaga. Õpilased, kes on kasvanud selle õpetaja käe all, on õnnelikud. Nad on saanud tema tavapäratust pedagoogi käitumisest positiivset ellusuhtumist ja reaalsustaju, hoolimata üldsuse arvamusest ja sellest, et ta ei ole käitunud 24/7 pedagoogina.

Sisestas Annika K (verifitseerimata),

Elukutse valik loob ühelt poolt meile nö raamid ja kriteeriumid, mis vastavas ametis on kas kohustuslikud või soovituslikud. Teisalt just needsamad kriteeriumid peavad olema meile ,kui elukutse valijaile, vastuvõetavad lähtuvalt meie endi väärtushinnagutest ja hoiakutest. Nende kriteeriumite hulgas on kindlasti ka teatud laadi eetilisi ja moraalseid tõekspidamisi, mis ei käi meiega kaasas teatud arv tunde ööpäevas, vaid on meie elu ja olemise igapäevane osa. Seega leian, et õpetaja ei pea olema 24/7 õpetaja, kuid ta on teatud väärtuste ja hoiakute kandja. Eeskuju ei tohiks õpetajale probleemiks olla ka töövälisel ajal

Sisestas Kätlin (verifitseerimata),

Olen ka ise sellel teemal palju mõelnud. Lõpuks jõudsin järeldusele, et õpetaja ei pea olema 24/7 õpetaja/pedagoog. Jah, õpetaja ametilt oodatakse rohkem "kõlbelisust" ja eeskuju, kui teistelt ametitelt, sest ta peab olema eeskujuks lastele, kes on meie tulevik. Olen arvamusel, et ka õpetaja on inimene, aga tal peab olema seesmiselt moraalitunnetus, mis ei luba näiteks lausvaletada, varastada vms. See on iga inimese puhul ebaeetiline. Arvan, et õpetajal peaks olema võimalus elada nii, nagu seda saavad lubada endale teiste ametite kandjad. Loomulikult pole see ilus, kui õpetaja joob ennast kuskil baaris silmini täis ja näiteks tantsib laual poolpaljalt, see pole ilus mittu ainult õpetaja jaoks, vaid üldse ei tohiks täiskasvanud inimene endale sellist käitumist lubada. VAhet pole, on ta siis õpetaja või mitte. Kui aga õpetaja suitsetab koolivälisel ajal võib lubab endale vahel sõprade seltsis klubi või baari külastada, siis mina ei näe selles küll midagi hirmsat. See pole ju seadusega keelatud. Miks on levinud arvamus, et õpetaja on nagu mingi jumal, kes peab olema läbi ja lõhki puhas, pahedeta? Peaasi, et ta on eeskujuks lastele, näidates, kui tähtis on ennast ja teisi austada, olla aus, tolerantne jne. Õpetaja ei tohiks tekidata õpilastes tunde, et inimesel ei tohi olla lõbusat isiklikku elu ja et ainuõige elu on hommikust õhtuni raamatute lugemine, teatrite külastamine ja õhtuti jooksmas käimine (mitte, et see halb oleks!:) seda peab ka näitama, aga arvan, et see pole tähtsaim elus).

Sisestas Kati (verifitseerimata),

Minu arvamus on, et õpetaja on õpetaja 24/7. Õpetajaametit ei valita lihtsalt niisama. Selle ameti valimine, õpingud ja töötamine on elustiilivalik.
Õpetaja on ja jääb nö avaliku elu tegelaseks.

Kohe on ees jõulud ja meie väike kollektiiv läheb jõulupeole restorani (see oli töötajate valik).
Oleme käinud juba mitmed aastad iga kord erinevates kohtades ja see on olnud alati tore.
Ühisüritusel me ei tarbi reeglina alkoholi, see oleks mõeldamatu. Kindlasti on ka seekord mõni meie kooli lapsevanem õhtul samas ruumis. Nii meie kui ka tema/nemad ei peaks seda eetiliseks kui lapse õpetaja tarbiks alkoholi avalikus ruumis.
Ka mina ise ei soovi oma lapse õpetajat näha alkoholi ostmas või tarbimas.

Arvan, et kui me oleme selle ameti/elukutse valinud siis peame ka vastavalt käituma 24/7.
Õpetaja käitumine peaks olema alati eetiline, ta on eeskujuks ja autoriteediks vähemal algklasside õpilastele kindlasti.
Egle-Diana ütleb õigesti, et see on veidi silmakirjalik, aga .....
Õpilased peavad meie juttu viisakast käitumisest ja alkoholi kahjulikkusest mõtetuks ja valelikuks, kui nad näevad meid ostmast poest alkoholi või kohvikus veiniklaasi taga.

Sisestas Tiina (verifitseerimata),

Ühes kommentaaris oli küsimus, et kes see õpetaja siis õigupoolest on, mõni tähtis tegelane või sootuks koll... Minu arvates on hoopis tähtis olles õpetaja jääda inimeseks, ühendada õpetajarolliga oma inimlik pool.

Sisestas Kaisi Kruustük (verifitseerimata),

Tere!

Arvan eelnevatega nõustudes, et õpetaja peab olema kõrgemate moraalinõudmiste ja väärtustega.
Aga arvan, et õpetaja võib olla eraelus siiski teises rollis. Samas peaks ta ka kõigis teistes rollides säilitama väärikuse ja eetilisuse.
Võib-olla on küsimus selles, et õpetaja peaks olema 24/7 eetiline inimene, mitte 24/7 õpetaja.
Kindlasti igatsevad kõik pedagoogid puhata ja astuda vabal ajal sellest rollist välja.

Sisestas Kaisi Kruustük (verifitseerimata),

Tere!

Arvan eelnevatega nõustudes, et õpetaja peab olema kõrgemate moraalinõudmiste ja väärtustega.
Aga arvan, et õpetaja võib olla eraelus siiski teises rollis. Samas peaks ta ka kõigis teistes rollides säilitama väärikuse ja eetilisuse.
Võib-olla on küsimus selles, et õpetaja peaks olema 24/7 eetiline inimene, mitte 24/7 õpetaja.
Kindlasti igatsevad kõik pedagoogid puhata ja astuda vabal ajal sellest rollist välja.

Sisestas Anonymous (verifitseerimata),

Õpetaja ei pea olema 24/7 õpetaja, kuid ka vabal ajal peab ta ennast ülal pidama nagu normaalne kodanik, olles ikkagi eriti avalikkudes kohtades oma tuttavatele õpilastele eeskujuks. Kui ta tahab teha tegevusi, mis ei pruugi olla õpilastele vaatamiseks sobilik peab ta veenduma, seda ei nähta.
Teemas tõstatatud rolliküsimuse vastusena aga ma ütleks, et teatris on tal vaba voli mängida, mida ta tahab, sest kas kunstiga saab anda edasi niimoodi valesid väärtuseid?

Lisa kommentaar

Plain text

  • HTML elemendid keelatud.
  • Each email address will be obfuscated in a human readable fashion or, if JavaScript is enabled, replaced with a spam resistent clickable link. Email addresses will get the default web form unless specified. If replacement text (a persons name) is required a webform is also required. Separate each part with the "|" pipe symbol. Replace spaces in names with "_".
  • Veebiaadressid ja e-maili aadressid muutuvad automaatselt linkideks.
  • Automaatne rea- ja lõiguvahetus
5 + 1 =
Selle lihtsa ülesandega tõendate, et te ei ole spämmirobot.