Mind on viimasel ajal mitmed juhtumid enda töös ja ka artiklid ajakirjanduses pannud mõtlema teemal: Kuidas õpetaja ennast kaitseb vale süüdistuste eest ja mis õigused üldse õpetajal on enese õigustamiseks?
Oleme ju kõik lugenud artikleid neist juhtumitest mis jõuavad isegi kohtusse, kus õpetajat, koolijuhti süüdistatakse ahistamises, kiusamises, löömises. Ja kõigi aluseks on õpilase väljamõeldis või lihtsalt vale. Miks selliseid juhtumeid on? Minu arvamus on see, et õpetajalt on võetud kõik enesekaitse või ka eneseõigustus võimalused ära ja antud õpilastele. Aastaid tagasi ise koolis käies oli tavaline, et pandi õpilased nurka või sakutati ja sellest olenemata sai meist kõigist "normaalsed" inimesed ja vastutustundelised kodanikud. Loomulikult ei saa lubada kehalist vägivalda aga mingi karistus võiks ikka lubatud olla. Vahel olen kogenud seda, et õpilased teavad väga hästi mis õigused neil on aga neid kohustusi mis tal õppimisega kaasnevad seda ta ei tea. Ja see lause, et "Õpetaja te ahistate mind ma kaeban teid kohtusse", tuleb neil kergelt üle huulte.
On ju olnud vahelduva eduga arutusel suuremate õiguste andmine õpetajale aga…. jututasemele see ongi jäänud.
Õpetaja õigused ja kindlus
Foorumid:
Lugesin hiljuti ühte soome psühhiaatrit, kes sarnasel teemal arutas. Ta kõrvutas Lõuna-Euroopa koole ja Põhja-Euroopa omi ja leidis, et lõunas on levinum selliste konfliktide vahetu lahendamine - tüli õpetaja ja õpilase vahel lahendatakse ka sel samal tasandil. Põhjas aga lastakse käiku kogu raske masinavärk - kohe reageerimist ei lubata, aga asja lahendamiseks pannakse see n-ö suure kella külge, lapsele sõidab selga terve masinavärk selle asemel, et konkreetse õpetajaga klaarida. Nii et selle nurga alt on õpilastele õiguste-võimaluste andmine näiline.
Mingisugune silmakirjalikkus on siis sees. Õpetaja sekkumisvõimaluste suur piiramine ei tähenda, et me kuidagi lapse heaolu eest hoolitseks. Lihtsam, õpetlikum ja ka inimlikum ja ka hoolivam oleks lasta konflikti osapooltel omavahel klaarida - kuigi see võib olla hirmutavam, sest kõikide tunnetega ja teise inimesega peaks seisma silmast silma, selle asemel, et kusagil kellegi teise juures asju kainemalt arutada.
Õpetetaja õigused ja kindlus
Olen nõus kirjutajaga, õpetajal mingeid õigusi ei ole, aga kuhjaga kohustusi. Õpilastel on kõik õigused ja ei mingeid kohustusi. Kuidas end kaitsta? Ega ei olegi, kui õnnestub ainult ebemeeldivusi ennetada.
Näiteid elust. Olin õpilasega individuaaltunnis. Äkki õpilane hakkas karjuma, et õpetaja peksab teda näkku, ahistab teda ega lase õppida. Poisil pisarad jooksevad, naost punane... Vanemad jooksevad kohale asja uurima, mida õpetaja tegi. Õpetaja ainult õpetas õpilast, ei puutunud sõrmeotsagagi. Ja poiss vanemate juuresolekul rääkis uuesti, kuidas õpetaja temaga halvasti käitub, nutab seejuures ...
Poiss ei viitsinud enam õppida ning otsustas nii tunni lõpetada. Kuidas tõestada vanematele, et ma midagi õpilasele ei teinud? Kas ainult minu vastusest piisab? Ei.
Õpetaja on süüdi, õpilane alati õige.
Sama on kooliklassis. Kui õpetaja on nõudlik ja kui kooli juhtkond soosib mitteõppimist ja õpilased on sellest teadlikud, siis valmib klassil kergesti lugu õpetajast, kes neid ahistab, sunnib palju õppima, nõuab ülearu ega luba lõõgastuda.
Seadusandlus peab toetama õpetajat. Õpilane peab teadma, et kui ta vastavalt ei käitu, ootab teda teatud karistus, millest ta ei pääse.
Muidugi pole kõik must-valge, kuid miks sellised olukorrad üldse tekkinud on! Vanemad ei oska lapsi kasvatada, sest neid pole keegi päriselt õpetanud.. Meil puudub traditsioon, ikka veel.
Lastel on puudu Reeglid juba varasest east. 70aastased inimesed ütleksid, et selline asi ei tulnud nende ajal kõne allagi, et õpetajat ei austatud.
nii ongi... Osaliselt selleks on suunatud haridusministeeriumi programm "turvaline kool". Selle kohta on loodud ka lehekülg, kus pakutakse mõningaid lahendamisvõimalusi http://www.hm.ee/index.php?0510735.
Minu arvates, kõige tulemuslikum on meeskonna töö, st kui ühes võrgustikus koos tegutsevad pedagoog-õppeasutuse sotsiaalabi-kooli juhtkond-vanemad-politsei. Süsteemse ja järjekindla töö juures, neid probleeme on lihtsam välistada.
Õpetaja õigused
Muidugi peaksid õpetajal olema suuremad õigused, ka karistavaks kasvatuseks, et ennetada õpilaste kujunemist valekaebustega õpetajaid ründavateks noorteks, millest on vaid väike samm kuritegevuseni. Seda muidugi eeldusel, et ühiskond, kodu ja õpetajad teavad, milliste iseloomujoontega inimest tahetakse kasvatada, õpetajad ise on kasvatatavate väärtuste kandjad ja neil on omavahel ja koos koduga ühised veendumused, milliseid piire ei tohi kunagi ületada.
Lisa kommentaar