Õppetund võimust? | Eetikaveeb

TÜ üksuste kontaktandmed

humanitaarteaduste ja kunstide valdkond
Faculty phone: 
737 5341
Faculty address: 
Jakobi 2, ruumid 116–121, 51014 Tartu
  • valdkonna dekanaat
    Faculty phone: 
    737 5341
    Faculty address: 
    Jakobi 2, ruumid 116–121, 51005 Tartu
  • ajaloo ja arheoloogia instituut
    Faculty phone: 
    737 5651
    Faculty address: 
    Jakobi 2, 51005 Tartu
  • eesti ja üldkeeleteaduse instituut
    Faculty phone: 
    737 5221
    Faculty address: 
    Jakobi 2, IV korrus, 51005 Tartu
  • filosoofia ja semiootika instituut
    Faculty phone: 
    737 5314
    Faculty address: 
    Jakobi 2, ruumid 309–352, 51005 Tartu
  • kultuuriteaduste instituut
    Faculty phone: 
    737 5223
    Faculty address: 
    Ülikooli 16, 51003 Tartu
  • maailma keelte ja kultuuride kolledž
    Faculty address: 
    J. Liivi 4, 50409, Tartu
  • usuteaduskond
    Faculty phone: 
    737 5300
    Faculty address: 
    Ülikooli 18-310, 50090 Tartu
  • Viljandi kultuuriakadeemia
    Faculty phone: 
    435 5232
    Faculty address: 
    Posti 1, 71004 Viljandi
sotsiaalteaduste valdkond
Faculty phone: 
737 5957
Faculty address: 
Lossi 36, 51003 Tartu
  • valdkonna dekanaat
    Faculty phone: 
    737 5900
    Faculty address: 
    Lossi 36, 51003 Tartu
  • haridusteaduste instituut
    Faculty phone: 
    737 6440
    Faculty address: 
    Salme 1a–29, 50103 Tartu
  • Johan Skytte poliitikauuringute instituut
    Faculty phone: 
    737 5582
    Faculty address: 
    Lossi 36–301, 51003 Tartu
  • majandusteaduskond
    Faculty phone: 
    737 6310
    Faculty address: 
    Narva mnt 18, 51009 Tartu
  • psühholoogia instituut
    Faculty phone: 
    737 5902
    Faculty address: 
    Näituse 2, 50409 Tartu
  • õigusteaduskond
    Faculty phone: 
    737 5390
    Faculty address: 
    Näituse 20–324, 50409 Tartu
  • ühiskonnateaduste instituut
    Faculty phone: 
    737 5188
    Faculty address: 
    Lossi 36, 51003 Tartu
  • Narva kolledž
    Faculty phone: 
    740 1900
    Faculty address: 
    Raekoja plats 2, 20307 Narva
  • Pärnu kolledž
    Faculty phone: 
    445 0520
    Faculty address: 
    Ringi 35, 80012 Pärnu
meditsiiniteaduste valdkond
Faculty phone: 
737 5326
Faculty address: 
Ravila 19, 50411 Tartu
  • valdkonna dekanaat
    Faculty phone: 
    737 5326
    Faculty address: 
    Ravila 19, 50411 Tartu
  • bio- ja siirdemeditsiini instituut
    Faculty phone: 
    737 4210
    Faculty address: 
    Biomeedikum, Ravila 19, 50411 Tartu
  • farmaatsia instituut
    Faculty phone: 
    737 5286
    Faculty address: 
    Nooruse 1, 50411 Tartu
  • hambaarstiteaduse instituut
    Faculty phone: 
    731 9856
    Faculty address: 
    Puusepa 1a, 50406 Tartu
  • kliinilise meditsiini instituut
    Faculty phone: 
    737 5323
    Faculty address: 
    L. Puusepa 8, 50406 Tartu
  • peremeditsiini ja rahvatervishoiu instituut
    Faculty phone: 
    737 4190
    Faculty address: 
    Ravila 19, 50411 Tartu
  • sporditeaduste ja füsioteraapia instituut
    Faculty phone: 
    737 5360
    Faculty address: 
    Ujula 4, 51008 Tartu
loodus- ja täppisteaduste valdkond
Faculty phone: 
737 5820
Faculty address: 
Vanemuise 46–208, 51014 Tartu
  • valdkonna dekanaat
    Faculty phone: 
    737 5820
    Faculty address: 
    Vanemuise 46–208, 51003 Tartu
  • arvutiteaduse instituut
    Faculty phone: 
    737 5445
    Faculty address: 
    Narva mnt 18, 51009 Tartu
  • genoomika instituut
    Faculty phone: 
    737 4000
    Faculty address: 
    Riia 23b, 51010 Tartu
  • Eesti mereinstituut
    Faculty phone: 
    671 8902
    Faculty address: 
    Mäealuse 14, 12618 Tallinn
  • füüsika instituut
    Faculty address: 
    W. Ostwaldi 1, 50411 Tartu
  • keemia instituut
    Faculty phone: 
    737 5261
    Faculty address: 
    Ravila 14a, 50411 Tartu
  • matemaatika ja statistika instituut
    Faculty phone: 
    737 5860
    Faculty address: 
    Narva mnt 18, 51009 Tartu
  • molekulaar- ja rakubioloogia instituut
    Faculty phone: 
    737 5027
    Faculty address: 
    Riia 23, 23b–134, 51010 Tartu
  • Tartu observatoorium
    Faculty phone: 
    737 4510
    Faculty address: 
    Observatooriumi 1, Tõravere, 61602 Tartumaa
  • tehnoloogiainstituut
    Faculty phone: 
    737 4800
    Faculty address: 
    Nooruse 1, 50411 Tartu
  • ökoloogia ja maateaduste instituut
    Faculty phone: 
    737 5835
    Faculty address: 
    Vanemuise 46, 51003 Tartu
Asutused
  • raamatukogu
    Faculty phone: 
    737 5702
    Faculty address: 
    W. Struve 1, 50091 Tartu
  • teaduskool
    Faculty phone: 
    737 5581
    Faculty address: 
    Uppsala 10, 51003 Tartu
  • muuseum
    Faculty phone: 
    737 5674
    Faculty address: 
    Lossi 25, 51003 Tartu
  • loodusmuuseum ja botaanikaaed
    Faculty phone: 
    737 6076
    Faculty address: 
    Vanemuise 46, 51003 Tartu
Tugiüksused
  • ettevõtlus- ja innovatsioonikeskus
    Faculty phone: 
    737 4809
    Faculty address: 
    Narva mnt 18, 51009, Tartu
  • grandikeskus
    Faculty phone: 
    737 6215
    Faculty address: 
    Raekoja plats 9, 51004 Tartu
  • hankeosakond
    Faculty phone: 
    737 6632
    Faculty address: 
    Ülikooli 18a, 51005 Tartu
  • infotehnoloogia osakond
    Faculty phone: 
    737 6000, arvutiabi: 737 5500
    Faculty address: 
    Ülikooli 18a, 51005 Tartu
  • kantselei
    Faculty phone: 
    737 5606
    Faculty address: 
    Ülikooli 18a, 51005 Tartu
  • kinnisvaraosakond
    Faculty phone: 
    737 5137
    Faculty address: 
    Ülikooli 18a, 51005 Tartu
  • kirjastus
    Faculty phone: 
    +372 737 5945
    Faculty address: 
    W. Struve 1, 50091 Tartu
  • personaliosakond
    Faculty phone: 
    737 5145
    Faculty address: 
    Ülikooli 18, ruumid 302 ja 304, 50090 Tartu
  • rahandusosakond
    Faculty phone: 
    737 5125
    Faculty address: 
    Jakobi 4, 51005 Tartu
  • rahvusvahelise koostöö ja protokolli osakond
    Faculty phone: 
    737 6123
    Faculty address: 
    Ülikooli 18, ruumid 104, 304, 305, 50090 Tartu
  • rektoraadi büroo
    Faculty phone: 
    737 5600
    Faculty address: 
    Ülikooli 18, 51014 Tartu
  • siseauditi büroo
    Faculty address: 
    Ülikooli 18–244, 51005 Tartu
  • Tallinna esindus
    Faculty phone: 
    737 6600
    Faculty address: 
    Teatri väljak 3, 10143 Tallinn
  • turundus- ja kommunikatsiooniosakond
    Faculty phone: 
    737 5687
    Faculty address: 
    Ülikooli 18, ruumid 102, 104, 209, 210, 50090 Tartu
  • õppeosakond
    Faculty phone: 
    737 5620
    Faculty address: 
    Ülikooli 18, 50090 Tartu
  • üliõpilasesindus
    Faculty address: 
    Ülikooli 18b, 51005 Tartu
Muud üksused
  • MTÜ Tartu Ülikooli Akadeemiline Spordiklubi
    Faculty phone: 
    737 5371
    Faculty address: 
    Ujula 4, 51008 Tartu
  • MTÜ Tartu Üliõpilasküla
    Faculty phone: 
    740 9959
    Faculty address: 
    Narva mnt 25, 51013 Tartu
  • MTÜ Tartu Üliõpilasmaja
    Faculty phone: 
    730 2400
    Faculty address: 
    Kalevi 24, Tartu
  • SA Tartu Ülikooli Kliinikum
    Faculty phone: 
    731 8111
    Faculty address: 
    L. Puusepa 1a, 50406 Tartu
  • Tartu Ülikooli Sihtasutus
    Faculty phone: 
    737 5852
    Faculty address: 
    Ülikooli 18a–106, Tartu

Õppetund võimust?

8. Veebruar 2010 - 9:38 -- Anonüümne

Üks konkreetne juhtum mõtlemiseks. Väikelinna keskkooli otsiti pikalt bioloogia õpetajat ja lõpuks leitigi. Uus õpetaja on aga igati teadlik sellest, et koolil on teda hädasti vaja ja teisi kandidaate tegelikult pole. Talle meeldib seda rõhutada ja natuke ka ära kasutada, eirates õpetajatele mõeldud reegleid. Näiteks laseb ta õpilased enne söögivahetunni algust varem vabaks, kuigi on kokkulepitud, et ükski õpetaja seda ei tee (et vältida ebavõrdsust). Seda tehes, mainib ta ise õpilastele, et tal on reeglitest suva, sest karta pole tal ju midagi.

Nii õpilased kui teised õpetajad saavad aru, et tuleb sellistele tükkidele läbi sõrmede vaadata, sest tõesti on olulisem, et koolis üldse oleks bioloogia õpetaja. Saades hästi aru, et kellelegi rääkimisest poleks mingit kasu, taluvad õpilased vaikides ka mitmesuguseid teisi tükke, näiteks verbaalset vägivalda osade õpilaste kallal (konkreetne juhtum, kus poiss kutsutakse klassi ette ja kästakse öelda, mis tal püksis on, kui ei vasta, siis kaks sisse). Nendest juhtumitest küll räägitakse omavahel ja vahel ka suurema usalduse ära teeninud täiskasvanutele, kuid alati koos palvega mitte mingil juhul kellelegi edasi rääkida või kellelegi öelda, kes sellest rääkis. Õpetaja ju jääb niikuinii kooli edasi, aga konkreetsel õpilasel on suur oht ise kisamise aluseks sattuda.

Ühest küljest tahtsin sellest kirjutada lihtsalt, et panna mõtlema ja mõistma, mis kooldies tegelikult toimub. Teisalt kirjutasin, sest hakkasin ühel päeval hirmuga mõtlema, mida õpilased sellest õpivad - hoolimata sellest, et tegemist on kindlasti ebameeldiva inimesega, ei tähenda see ju, et nad sellest tegelikult eeskuju ei võtaks. Kardan, et meelde võib jääda see, et kellelegi vajalik olemine kätkeb endas suurt võimu ja seda saab enda aksuks pöörata.

Ja kolmandaks veel see praktiline küsimus, et mida siis ikkagi lapsevanemana teha. Kui ikka laps on seda sulle rääkinud ainult tingimusel, et sa seda mitte kellelegi edasi ei räägi, siis kuidas oleks üldse võimalik seda lahendama asuda? Võimalik, et direktor tegelikult ei tea üldse, mis toimub, ja temale rääkimisest oleks kasu küll. Mõtlesin isegi anonüümse kirja peale, aga see vaevalt et tulemust annaks, sest igaüks võib ju mingeid tobedusi välja mõelda ja ega see veel ei tähenda, et need tõele vastaks. Tegemist on kusjuures üsna heal tasemel kooliga, mind pani üldse imestama, et neil nii raske on õpetajat leida.

Sisestas julge hunt (verifitseerimata),

põhjendus, et teist bioloogiaõpetajat kuidagi ei leia, ei pea ka päris vett juhul, kui sellele õpetajale polegi keegi vastandunud. Pole vastandunud siis hirmust, et äkki läheb ära? konflikti ei saa tõesti lahendada, kui võtta eelduseks, et ainus lahendus on lahkuminek. Võib-olla on õpetajaga võimalik muul moel kokku leppida? Võib-olla õpetaja ise ei mõista täienisti oma võimumängu?
tundub, et selles koolis nii õpilased kui õpetajad tegutsevad üsnagi oletuste-hirmude baasil - mis siis saab, kui... seega halba eeskuju ei anna lastele mitte üksnes see üks õpetaja (et vajalikkuse abil saab teiste üle võimu), vaid ka teised täiskasvanud oma julgusetuse ja konfliktihirmuga. kuidas õpivad lapsed oma elus sarnaseid olukordi lahendama?
mina pean igasuguseid võimumänge eriti ohtlikeks. Sisuliselt antakse selles konfliktiolukorras võim vastupanuta ühe inimese kätte. minu meelest mehhanism, mis on alati türanne võimule toonud ja neid seal hoidnud.
iseasi jah, kui info on lapsevanemale usaldatud saladusena. siis tuleks ikkagi saladuse usaldajaga läbi rääkida, kuidas asjaga edasi saab minna. Saladuse usaldaja saab ka ilmselt mõista, et see ei ole üksnes tema saladus, kui tema pole ainus kannataja.

Sisestas Maire (verifitseerimata),

Minul tekkis seda lugedes küsimus, kas õpetajast, kes kasutab lubamatuid meetodeid (verbaalne vägivald), on rohkem kahju või kasu? Kui ta käitub nii ebaeetiliselt, siis ei tohiks ta ju koolis üldse töötada. Ei tohiks karta sellise õpetaja kaotamist, aga kõigepealt tuleks kindlasti leida võimalus temaga rääkimiseks. Kuigi inimese põhiolemust ei muuda küll ükski rääkimine.

Sisestas Triin (verifitseerimata),

Kindlasti tuleks koolidirektorit seesugusest õpetajast teavitada. Saata oma nime alt e-kiri või minna ja rääkida vastuvõtuajal. Lubamatu on tolereerida ja vaikselt kannatada, samas kui on võimalik olukorda muuta. Eriti peaks seda tegema lapsevanem, kelle laps käib samas koolis.

Olen nõus, et kool ei peaks hoidma endale õpetajat, kes kasutab vaimset vägivalda. Selliseid näiteid kuuleb ikka aeg-ajalt ja nende näidete olemasolu põhjuseks võikski pidada seda, et direktor enamasti ei tea, millise olukorraga on tegu. Kuidas muidu lubaks tema südametunnistus sellist õpetajat koolis pidada? Vaikimine on kuld vaid vähestes erandlikes situatsioonides, kindlasti mitte aga selles olukorras, kus mitmetel õpilastel tuleb kannatada.

Sisestas anonüümne (verifitseerimata),

Loen neid reaktsioone ja mõtlen, et ilmselt kommenteeriksin olukorda ise samamoodi, kui isiklik seos puuduks. Küllap tunduks kõik lihtne ja selge. Ometi on see paras sasipundar.

Ma ei ütleks, et õpilased-õpetajad alusetute hirmude baasil tegutsevad. See õpetaja on korduvalt päris otse märku andnud, et ta kasutab täiesti teadlikult olukorda ära (sh ähvardab lahkumisega). Samuti on õpilased korduvalt saanud omal nahal tunda, et kui tal kellegi suhtes mingi vastumeelsus tekib, siis asjaosaline peagi kahetseb.

Mis õpetajatesse puutub, siis nemad ilmselt võtavad asja natuke kitsamalt - a la mina vastutan oma tundide eest ning teen oma tööd hästi, kui nendega kõik korras on. Laiema vastutuse võtmine kogu kooli või kõikide tundide eest pole ma arvan ka teistes koolides eriti levinud. Asjade toimimismehhanism ei toeta seda ka. Ja ega nad ju tegelikult ei tea ka, mida see õpetaja oma tundides tegelikult ütleb või teeb. Õpilased võivad teadagi liialdada või isegi fantaseerida.

Ja kui õpilane/lapsevanem tõesti süüdistamise enda peale võtab, siis võib isegi ringkaitse tekkida - tegemist on päris joviaalse meesõpetajaga, kes omal moel sellesse naistekarja vaheldust toob.

Direktoril on minu meelest jällegi kalduvus olla natuke kinni usus, et kõik on tegelikult hästi. Seda võib nimetada ka oma töötajate usaldamiseks. Kui nüüd üks lapsevanem tuleb midagi hädaldama, siis mina küll ei julgeks öelda, et see seda usku muudab. Kahtlusi võib tekitada, panna nt rääkima selle või teiste õpetajatega, kuid kindel ei saa olla ka selles, et rääkimise käigus ei lasta lendu vihjeid selle kohta, kust see jutt üldse tuleb.

Sisestas õpilane (verifitseerimata),

Olen ise selle kooli õpilane ning väga veider on lugeda neid kommentaare. Ühest küljest mõistan, et kõrvaltvaatajale võibki selline mulje jääda, et, milles probleem, rääkige kellelegi, tehke asi selgeks, lahendage probleem. Ometi, pole ma ka ise sellest peaaegu kellelegi rääkinud ning pean ennast küllaltki julgeks inimeseks.
Õpilasena sellele õpetajale midagi ütlema minna oleks nö "enesetapp" - teistel sellest kergemaks ei lähe (pigem hakkab kõigi kallal enam nokkima) ning endal ei tasu siis sinna tundi enam minna.
Direktorile, hm, ei tahaks halvasti öelda, kuid ta võib mõne koha pealt päris naiivne olla. Tõenäoliselt ütleks ta a´la 'kõik algab su enda suhtumisest' vm.
Teiste õpetajate suhtumine on tõepoolest rohkem selline "ajan oma asja".
Nii, aga mis on siis lahendus? Bioloogia tund on ametlikult õppekavas, kui asi ametlikuks ajada, siis kas meil õpetaja oleks enam ? Kui õpetajat pole, mis edasi? (niipalju veel selle kohta, et "konflikti ei saa tõesti lahendada, kui võtta eelduseks, et ainus lahendus on lahkuminek." Isiklikult arvan, et noomitus vms talle ei mõjuks. Ta pole ainult õpetaja, tal on muid töökohti ka, pole probleemi. Stiilis kui ta ei kõlba, siis võib ta lahkuda. )
Minu vanuseaste ilmselt mõistab, et selline käitumine on ebanormaalne ning ei tohi tavaks saada. Seega - ilmselt või vähemalt loodetavasti me sellist käitumist igapäevaellu ei rakenda. Samas õpetab ta ka nooremaid, kes on veel suhteliselt mõjutatavad.

Sisestas eiütle (verifitseerimata),

Kusjuures mina ka tahtsin öelda, et kas ikka on parem, kui üldse bioloogia õpetajat pole. Kas õpilase seisukohast on parem (kui ta tahab näiteks bioloogia riigieksamit teha)? Iseasi, kui oleks võimalik kasvõi veebiski teiste õpetajate tunde vaadata jne. Kuid ega seegi ei asendaks võimalust segaseks jäänud asjade kohta ise järele küsida ja selgitust saada.

Sisestas kati (verifitseerimata),

Olen ise olnud ka sarnase dilemma ees- kas teatada kooli, et õpetaja käitub klassis mõnede õpilastega jämedalt (röögib ja mõnitab) või mitte kuritarvitada laste usaldust, et nad mulle rääkisid sellest üldse.
Selle jutu peale mõistagi ütlesin lastele, et sellest peaks ikkagi kooli teatama. Kuid sain neilt suure vastumeelse ei, sest siis ei saaks nad enam selle õpetaja tunnis üldse käia. Kui vähegi võimalik "maksab" ta kõige eest kätte.

Sisestas Eble (verifitseerimata),

On kuidagi uskumatu lugeda, et taolised õpetajad, nagu antud bioloogiaõpetaja, üldse koolis saavad töötada. Samas olen ka ise kokku puutunud õpetajaga, kes töötades erikoolis, ei suutnud vihastuseds probleemsete õpilaste peale end taltsutada ja kasutas ärritudes lausa ebatsensuurseid sõnu. Kuigi tegu oli erikooliga, tuleb ikka küsida, kas kooli tööle tulles õpetaja teab, millise vastutuse ta tegelikult endale võtab. Samas ei saagi vist nii küsida, sest töötades probleemsete lastega tuleb endale eriti aru anda, kas sa sellel ametil töötamiseks üldse võimeline oled. Koolis esineb aga ju õpetajate põud ning ollakse õnnelikud, kui tühi koht saab jälle täidetud. Kas see on siis ikka oluline, et aine saab antud, esitamata küsimust, kuidas? Nii selgub, et õpetaja ei peagi kasvatusküsimustega tegelema. Õpilane õpib aga kõige rohkem siiski eeskuju najal. Kui juba õpetaja ütleb - mul suva ja kõik kardavad sellisele käitumisele reageerida, siis ei kao taolised õpetajad koolist kunagi. Lapsevanemad peaksid sellisele õpetajapoolsele käitumisele ühiselt reageerima, siis ei ole ohtu üksikule õpilasele kättemaksmise eest.

Sisestas anonüümne (verifitseerimata),

Aga kuidas üks lapsevanem, kellele laps on saladuskatte all muret kurtnud, selle ühise reageerimise korraldama peaks. Ta ju ei tea, kas teised lapsed on seda oma lapsevanematele usaldanud. Tal ei ole teiste kontaktegi. Ja kuskil lastevanemate koosolekul teemaga välja tulles võetaks ikka kogu tuli enda peale. Ei ole nii lihtne.

Sisestas julge hunt (verifitseerimata),

Vastuseks eiütle-le (26.02.10): mulle tundub, et niimoodi asetame õpilastele liiga suure vastutuskoorma. Oma õppimise ja edasijõudmise eest vastutamine on ilmselt soovitav siht. Aga kas pole liig panna noore õlgadele vastutus täiskasvanu hoolimatu käitumise tagajärgede eest? Kui bioloogiaõpetaja lahkub, on kooli kohustus leida uued võimalused. Või peaks ehk olema õpilaste kohustus hoolitseda selle eest, et koolis oleksid õpetajad ja õppetöö toimuks?
Antud juhul näib, et bioloogia õppimist peetakse tähtsamaks kui õpilaste emotsionaalset heaolu.

Sellised võrdlused on teadagi ülepaisutatud, aga siiski: kui meil on kehv kirurg, aga paremat pole ka võtta, kas laseme tal oma lihunikutööd inimeste kallal edasi teha?

Sisestas P. (verifitseerimata),

Maakoolides on tihtilugu selline olukord, kus ainet õpetab selleks mitte kõige sobivam inimene. Ta ei pruugi olla (alati) käitumiselt sobimatu, aga lihtsalt näiteks teise aine õpetaja. Lihtne on öelda, et kool peab tagama, aga raskem on öelda, kuidas seda teha, kui sellise palga eest keegi maale kolida ei taha (ja seal juba elavad inimesed ei ole sobivad). Kuidas kool seda kohust täitma peaks?

Aga huvitav küsimus tõepoolest - kumb on olulisem, kas ainealase õpetuse tulemuslikkus või kasvatajatöö (eeskuju jne). Võrdlus kirurgiga viib esimese hooga mõtted sellele, et vastiku iseloomuga kirurgil lastaks ilmselt jätkata küll (kui ikka operatsioon on vaja sooritada ja ühtki teist kirurgi võtta pole). Aga siin tahetakse ilmselt rõhutada seda, et õpetaja isiksuslikud omadused ja käitumine ja tõekspidamised on sama oluliseks osaks tema oskustest kui ametialane pädevus.

Lisa kommentaar

Plain text

  • HTML elemendid keelatud.
  • Each email address will be obfuscated in a human readable fashion or, if JavaScript is enabled, replaced with a spam resistent clickable link. Email addresses will get the default web form unless specified. If replacement text (a persons name) is required a webform is also required. Separate each part with the "|" pipe symbol. Replace spaces in names with "_".
  • Veebiaadressid ja e-maili aadressid muutuvad automaatselt linkideks.
  • Automaatne rea- ja lõiguvahetus
3 + 2 =
Selle lihtsa ülesandega tõendate, et te ei ole spämmirobot.