Kes on süüdi? Kartellilepete võimalikust tagamaast | Eetikaveeb

TÜ üksuste kontaktandmed

humanitaarteaduste ja kunstide valdkond
Faculty phone: 
737 5341
Faculty address: 
Jakobi 2, ruumid 116–121, 51014 Tartu
  • valdkonna dekanaat
    Faculty phone: 
    737 5341
    Faculty address: 
    Jakobi 2, ruumid 116–121, 51005 Tartu
  • ajaloo ja arheoloogia instituut
    Faculty phone: 
    737 5651
    Faculty address: 
    Jakobi 2, 51005 Tartu
  • eesti ja üldkeeleteaduse instituut
    Faculty phone: 
    737 5221
    Faculty address: 
    Jakobi 2, IV korrus, 51005 Tartu
  • filosoofia ja semiootika instituut
    Faculty phone: 
    737 5314
    Faculty address: 
    Jakobi 2, ruumid 309–352, 51005 Tartu
  • kultuuriteaduste instituut
    Faculty phone: 
    737 5223
    Faculty address: 
    Ülikooli 16, 51003 Tartu
  • maailma keelte ja kultuuride kolledž
    Faculty address: 
    J. Liivi 4, 50409, Tartu
  • usuteaduskond
    Faculty phone: 
    737 5300
    Faculty address: 
    Ülikooli 18-310, 50090 Tartu
  • Viljandi kultuuriakadeemia
    Faculty phone: 
    435 5232
    Faculty address: 
    Posti 1, 71004 Viljandi
sotsiaalteaduste valdkond
Faculty phone: 
737 5957
Faculty address: 
Lossi 36, 51003 Tartu
  • valdkonna dekanaat
    Faculty phone: 
    737 5900
    Faculty address: 
    Lossi 36, 51003 Tartu
  • haridusteaduste instituut
    Faculty phone: 
    737 6440
    Faculty address: 
    Salme 1a–29, 50103 Tartu
  • Johan Skytte poliitikauuringute instituut
    Faculty phone: 
    737 5582
    Faculty address: 
    Lossi 36–301, 51003 Tartu
  • majandusteaduskond
    Faculty phone: 
    737 6310
    Faculty address: 
    Narva mnt 18, 51009 Tartu
  • psühholoogia instituut
    Faculty phone: 
    737 5902
    Faculty address: 
    Näituse 2, 50409 Tartu
  • õigusteaduskond
    Faculty phone: 
    737 5390
    Faculty address: 
    Näituse 20–324, 50409 Tartu
  • ühiskonnateaduste instituut
    Faculty phone: 
    737 5188
    Faculty address: 
    Lossi 36, 51003 Tartu
  • Narva kolledž
    Faculty phone: 
    740 1900
    Faculty address: 
    Raekoja plats 2, 20307 Narva
  • Pärnu kolledž
    Faculty phone: 
    445 0520
    Faculty address: 
    Ringi 35, 80012 Pärnu
meditsiiniteaduste valdkond
Faculty phone: 
737 5326
Faculty address: 
Ravila 19, 50411 Tartu
  • valdkonna dekanaat
    Faculty phone: 
    737 5326
    Faculty address: 
    Ravila 19, 50411 Tartu
  • bio- ja siirdemeditsiini instituut
    Faculty phone: 
    737 4210
    Faculty address: 
    Biomeedikum, Ravila 19, 50411 Tartu
  • farmaatsia instituut
    Faculty phone: 
    737 5286
    Faculty address: 
    Nooruse 1, 50411 Tartu
  • hambaarstiteaduse instituut
    Faculty phone: 
    731 9856
    Faculty address: 
    Puusepa 1a, 50406 Tartu
  • kliinilise meditsiini instituut
    Faculty phone: 
    737 5323
    Faculty address: 
    L. Puusepa 8, 50406 Tartu
  • peremeditsiini ja rahvatervishoiu instituut
    Faculty phone: 
    737 4190
    Faculty address: 
    Ravila 19, 50411 Tartu
  • sporditeaduste ja füsioteraapia instituut
    Faculty phone: 
    737 5360
    Faculty address: 
    Ujula 4, 51008 Tartu
loodus- ja täppisteaduste valdkond
Faculty phone: 
737 5820
Faculty address: 
Vanemuise 46–208, 51014 Tartu
  • valdkonna dekanaat
    Faculty phone: 
    737 5820
    Faculty address: 
    Vanemuise 46–208, 51003 Tartu
  • arvutiteaduse instituut
    Faculty phone: 
    737 5445
    Faculty address: 
    Narva mnt 18, 51009 Tartu
  • genoomika instituut
    Faculty phone: 
    737 4000
    Faculty address: 
    Riia 23b, 51010 Tartu
  • Eesti mereinstituut
    Faculty phone: 
    671 8902
    Faculty address: 
    Mäealuse 14, 12618 Tallinn
  • füüsika instituut
    Faculty address: 
    W. Ostwaldi 1, 50411 Tartu
  • keemia instituut
    Faculty phone: 
    737 5261
    Faculty address: 
    Ravila 14a, 50411 Tartu
  • matemaatika ja statistika instituut
    Faculty phone: 
    737 5860
    Faculty address: 
    Narva mnt 18, 51009 Tartu
  • molekulaar- ja rakubioloogia instituut
    Faculty phone: 
    737 5027
    Faculty address: 
    Riia 23, 23b–134, 51010 Tartu
  • Tartu observatoorium
    Faculty phone: 
    737 4510
    Faculty address: 
    Observatooriumi 1, Tõravere, 61602 Tartumaa
  • tehnoloogiainstituut
    Faculty phone: 
    737 4800
    Faculty address: 
    Nooruse 1, 50411 Tartu
  • ökoloogia ja maateaduste instituut
    Faculty phone: 
    737 5835
    Faculty address: 
    Vanemuise 46, 51003 Tartu
Asutused
  • raamatukogu
    Faculty phone: 
    737 5702
    Faculty address: 
    W. Struve 1, 50091 Tartu
  • teaduskool
    Faculty phone: 
    737 5581
    Faculty address: 
    Uppsala 10, 51003 Tartu
  • muuseum
    Faculty phone: 
    737 5674
    Faculty address: 
    Lossi 25, 51003 Tartu
  • loodusmuuseum ja botaanikaaed
    Faculty phone: 
    737 6076
    Faculty address: 
    Vanemuise 46, 51003 Tartu
Tugiüksused
  • ettevõtlus- ja innovatsioonikeskus
    Faculty phone: 
    737 4809
    Faculty address: 
    Narva mnt 18, 51009, Tartu
  • grandikeskus
    Faculty phone: 
    737 6215
    Faculty address: 
    Raekoja plats 9, 51004 Tartu
  • hankeosakond
    Faculty phone: 
    737 6632
    Faculty address: 
    Ülikooli 18a, 51005 Tartu
  • infotehnoloogia osakond
    Faculty phone: 
    737 6000, arvutiabi: 737 5500
    Faculty address: 
    Ülikooli 18a, 51005 Tartu
  • kantselei
    Faculty phone: 
    737 5606
    Faculty address: 
    Ülikooli 18a, 51005 Tartu
  • kinnisvaraosakond
    Faculty phone: 
    737 5137
    Faculty address: 
    Ülikooli 18a, 51005 Tartu
  • kirjastus
    Faculty phone: 
    +372 737 5945
    Faculty address: 
    W. Struve 1, 50091 Tartu
  • personaliosakond
    Faculty phone: 
    737 5145
    Faculty address: 
    Ülikooli 18, ruumid 302 ja 304, 50090 Tartu
  • rahandusosakond
    Faculty phone: 
    737 5125
    Faculty address: 
    Jakobi 4, 51005 Tartu
  • rahvusvahelise koostöö ja protokolli osakond
    Faculty phone: 
    737 6123
    Faculty address: 
    Ülikooli 18, ruumid 104, 304, 305, 50090 Tartu
  • rektoraadi büroo
    Faculty phone: 
    737 5600
    Faculty address: 
    Ülikooli 18, 51014 Tartu
  • siseauditi büroo
    Faculty address: 
    Ülikooli 18–244, 51005 Tartu
  • Tallinna esindus
    Faculty phone: 
    737 6600
    Faculty address: 
    Teatri väljak 3, 10143 Tallinn
  • turundus- ja kommunikatsiooniosakond
    Faculty phone: 
    737 5687
    Faculty address: 
    Ülikooli 18, ruumid 102, 104, 209, 210, 50090 Tartu
  • õppeosakond
    Faculty phone: 
    737 5620
    Faculty address: 
    Ülikooli 18, 50090 Tartu
  • üliõpilasesindus
    Faculty address: 
    Ülikooli 18b, 51005 Tartu
Muud üksused
  • MTÜ Tartu Ülikooli Akadeemiline Spordiklubi
    Faculty phone: 
    737 5371
    Faculty address: 
    Ujula 4, 51008 Tartu
  • MTÜ Tartu Üliõpilasküla
    Faculty phone: 
    740 9959
    Faculty address: 
    Narva mnt 25, 51013 Tartu
  • MTÜ Tartu Üliõpilasmaja
    Faculty phone: 
    730 2400
    Faculty address: 
    Kalevi 24, Tartu
  • SA Tartu Ülikooli Kliinikum
    Faculty phone: 
    731 8111
    Faculty address: 
    L. Puusepa 1a, 50406 Tartu
  • Tartu Ülikooli Sihtasutus
    Faculty phone: 
    737 5852
    Faculty address: 
    Ülikooli 18a–106, Tartu

Kes on süüdi? Kartellilepete võimalikust tagamaast

15. Jaanuar 2010 - 16:05 -- Triin Pisuke-Roos
Foorumid: 

Siiamaani laitmatu mainega alkoholituru liider Liviko on sattunud kahtluse alla kartellileppe sõlmimises konkureeriva ettevõttega Offex Grupp. Prokuratuuri süüdistuse kohaselt sõlmisid Liviko juht Janek Kalvi ja Offex Grupi omanik Igor Zavizion kokkuleppe 2009. aasta veebruaris, millega määrati pooleliitrise viinapudeli hinna alampiiriks 59.90.

Riigiprokurör Piret Paukštys ütleb, et kindlad tõendid kartellikokkulepe sõlmimisele on olemas. Janek Kalvi jaoks on süüdistuse esitamine aga arusaamatu, kuna Liviko jaoks on välistatud ebaseaduslikesse kokkulepetesse sattumine. Edu garantiiks saab olla Kalvi sõnul ainult aus konkurents, millest Liviko oma tegevuses lähtub.

Kokkuleppele kaasaaitamises kahtlustatav Remedia tegevjuht Aleksander Skoblov ütleb, et tema meelest ei ole Eestis ühelgi tootjal võimalik kaubaketile hinda peale suruda, kuna toote lõpphinna määrajaks on kaubandusketid. Liviko konkurendid ei näe põhjust, miks peaks heal järjel olev turuliider sõlmima kartelli. Toiduliidu juht ja endine Remedia omanik Sirje Potisepp ütles Postimehele, et sarnaste kokkulepete sõlmimise püüdlused võisid aset leida 90-ndate keskpaigas. "Pärast seda on turul ainult tõsine konkurents ja keegi ei lepi kellegagi milleski kokku, sest igaüks on enda eest väljas," ütles Potisepp.

Kui kahtlus leiab kinnitust, siis on rikutud vaba turu põhimõtteid, mille järgi hind kujuneb vastavalt pakkumisele ja nõudlusele. Kommentaarides, mis on kirjutatud kartellikokkulepet kajastavatele artiklitele, küsivad paljud inimesed justkui ühest suust, et miks ei pööra riik tähelepanu bensiinifirmade kokkumängudele. Tekib mulje, et mingil põhjusel on välja valitud just Liviko ning teised sarnased juhtumid on jäetud tähelepanuta.

Kaks osapoolt: ettevõtted ning riik. Süüdistuseks: salajased kokkulepped. Seda juhtub nii Eestis kui mujal. Miks?

Teema tõstatab mitmeid probleeme. Põhjuseks sarnaste juhtumite esinemisele võib olla turumajanduse sisemine konfliktsus. Turumajanduse keskmeks peetakse teatavasti vaba turgu, kus igal ettevõtjal on võimalus oma toodangut pakkuda. Kas saab aga rääkida vabast turust, kui keskpanga poliitika hulka kuulub hindade stabiilsuse reguleerimine?

Sirje Potisepa öeldud "keegi ei lepi kellegagi milleski kokku, sest igaüks on enda eest väljas" toob esile probleemi, mis võib olla sarnaste juhtumite algpõhjuseks. Kas omavaheline konkurents on ikka parim võimalik viis majanduses? Konkurents viitab omavahelisele võitlusele, sest ühe ettevõtte sooviks on olla parem teisest. Seesugune ideoloogia võibki tekitada juhis soovi võtta kasutusele ebaseaduslikke meetmeid, et kindlustada juhtiv positsioon turul. Kui uskuda machiavellilikult inimese loomupärasesse võimuihasse, siis siit tulenevalt võiks küll kehtiv olla rahvasuus levinud "pole võimalik rikkaks saada ausal teel" uskumus. See näide pole viide Livikole, vaid võimalik põhjus juhtumitele, kus ettevõtte vaikimatuks printsiibiks on võita konkurenti. Probleem on üksikutest ettevõtetest laiem, see on kogu majanduskultuuri küsimus. Kas esiplaanil on ausus tarbijate suhtes või kasum? Konkurentsi ehk võitluse diskursus, kus üheks peamiseks sihiks tundub olevat just kasum, pigem soosib kui takistab petuskeemide välja töötamist.

Mis saaks olla tänase liberaalse turumajanduse alternatiiviks?

Eelkõige suhtumine, et ettevõtted pole üksteisele konkurendid, vaid lugupeetavad partnerid, kellega tehakse võimalusel koostööd. Tundub mõistlik, et säilib konkurents võistluse, mitte aga võitluse mõttes. Äritegevuse eesmärgiks ei peaks olema mitte kellegi arvelt rikkuse ümberjagamine, vaid just nimelt rikkuse juurdeloomine. Siit jõuame koostööl põhineva majanduse põhimõtteni, kus eesmärgiks pole kasumid, vaid aususel põhinev lisandväärtust loov äriprotsess, kus inimesse ei suhtuta kui tööjõudu, vaid kus äritegevust teostatakse inimese hüvanguks. Teistmoodi majandusmudeliga paistab silma nt Šveits, vt http://www.swissinfo.ch/eng/business/Cash_substitute_greases_business_wheels.html?cid=7613810. Seda majanduskorda on nimetatud ühistegevuseks.

Omaette Livikoga seonduv küsimus on alkoholi liigne propageerimine turundusvõtete abil, mis suurendavad tarbijas tänu atraktiivsetele kampaaniatele nõudlust alkoholi järele. Nt kampaaniad "Meeldivad elamused Vana Tallinna seltsis", "Gin kingib võimsa sülearvuti", "Tullamore Dew lennutab Iirimaale" jm. Vt http://www.liviko.ee/?id=2768. Liviko kodulehel asuv "Teie Terviseks!" justkui signaliseerib alkoholi kui tervise ammutamise allikat. Seda võiks käsitleda kui eksimist reklaamiseaduses oleva punkti (3 ptk, §11), mille kohaselt "keelatud on alkohoolse joogi reklaam, mis propageerib alkohoolse joogi kasutamise alustamist või mis sisaldab otsest üleskutset selliste toodete ostmiseks või tarbimiseks". Võiks öelda, et alkoholi reklaamimise ainus eesmärk on toote müügi suurendamine. Kellel vaja, see leiab ka ilma suure reklaamita otsitu üles. Alkoholi reklaam, mida ei saa võrdsustada teiste toodete (toiduained, tarbekaubad jm) reklaamiga, peaks olema rangemalt reguleeritud.

Ausal teel on kahtlemata võimalik edu saavutada ja loodetavasti onLiviko juhtoma sõnadele vastavalt edu aluseks olevat aususe põhimõtet eeskujulikult järginud ning antud juhul on tegemist lihtsalt kellegi musta pori näkku pildumise mänguga.

Autor: Triin Pisuke

Allikad:

Eesti Päevaleht, 14.01.2010 Kartellikahtlus viinatootjate kohal

Postimees, 14.01.2010 Juhtkiri: kuni pole tõestatud, seni pole kartell

E24 Majandus, Postimees, 13.01.2010 Skoblov: ükski tootja ei saa kaubaketile hinda

E24 Majandus, Postimees, 13.01.2010 Potisepp: Liviko ei pea kellegagi kokku leppima

E24 Majandus, Postimees, 13.01.2010 Liviko juht on kohtu õigeksmõistvas otsuses kindel

Konkurentsiseadus

Liviko

Ärieetika

Reklaamiseadus

 

Sisestas Oop (verifitseerimata),

\"alkoholi reklaamimise ainus eesmärk on toote müügi suurendamine\" - Naiivsevõitu arusaam reklaami eesmärkidest ja mõjust.

Alkoholitarbimise kogust tervikuna reklaami abil mõjutada, olgu suuremaks või väiksemaks, on kaunis lootusetu yritus. Suurem jagu sellest pyyab eelkõige brändieelistust mõjutada: loodetakse konkurentide arvelt turuosa suurendada või vähemalt senist säilitada.

Praegu on tarbijate käitumises muidugi veel yks tendents, mis alkoholitoojaid murelikuks muudab. Nimelt kaldub osa rahvast loobuma n-ö riigiviinast salaalkoholi kasuks. Eks sellegi vastu yritatakse mainekujundusega võidelda.

Sisestas Reklaam pole süütu (verifitseerimata),

Ma usun küll, et alkoholi reklaam mõjutab tarbijat ning lõppkokkuvõttes suurendab tarbimist. Kui on ahvatlev reklaam, siis tarbija võib tahta end samastada näiteks reklaaminäoga ja sellepärast et tegelane x seda reklaamib, tarbija ka konkreetse brändi pudeli endale soetab.

Sisestas John F. (verifitseerimata),

Üksikreklaami osas võib Oopiga nõustuda - see otseselt ei suurenda tarbimist. Samas tuleb reklaami (propagandat) vaadata tervikuna. Tervikuna (nt. üldine alkofirmade loodud foon) muudab see hoiakuid joomise suunas ja süvendab joomarlust.

Sisestas Laura (verifitseerimata),

karskusliidu juht räägib:
\"Eelmisel aastal tellis Euroopa Komisjon uuringu, mis näitas, et alkoholireklaam suurendab alaealiste alkoholitarbimist ja suurendab tarbimist nende puhul, kes alkoholi juba tarvitavad. Sellise info olemasolu korral, ja see ei ole ainuke ega esimene hinnang, on täiesti arusaamatu, kuidas meie riik (ja Euroopa tervikuna) saab lubada midagi, mis on teada, et suurendab probleemi.
Alkoholireklaam on alkoholi tarvitamise propageerimine. Kuigi tootjafirmad ütlevad, et nemad ei reklaami mittetarvitajatele, vaid ainult tarvitajale, et nood siis valiksid näiteks Saku asemel A. Le Coqi jne, siis ei leia see uurimustest mingit kinnitust.\"
http://www.epl.ee/artikkel/486647

Sisestas Nimi (verifitseerimata),

Absoluutselt nõus Lauraga.

"Gin kingib võimsa sülearvuti", "Tullamore Dew lennutab Iirimaale"... Need on ju otsesed üleskutsed: \"Jooma!\". Mida rohkem Gini ostad, seda suurema tõenäosusega arvuti võidad. Ja riik vastutab, täiesti õige.

Sisestas jaanika (verifitseerimata),

Aga kui alksi reklaami ei oleks, kuidas siis mina, mõõdukas tarbija, saaksin infot pakutava sortimendi kohta? Keegi kuskil hõlma alt tutvustab tooteid? Või peaks kõik läbi proovima?

Sisestas Soovitus Jaanikale (verifitseerimata),

Kui alksi-janu on väljakannatamatu, siis on varnast võtta vanasõna: \"Kel janu, sel jalad.\" Soovitame käia alksitehased läbi ja igal pool degusteerida. Loomulikult mõõdukalt.

Sisestas Aire (verifitseerimata),

Infot leiab toodete etiketilt.

Sisestas Sven (verifitseerimata),

Väga huvitav, tõesti kui mitte eetiline?
Äris kehtib eetika, et eetikat ei ole, mida peaks illustreerima rahvusvaheline naftaäri või pangandus või turism või jaeturundus või kunstiäri.

Sisestas Lauri (verifitseerimata),

Jättes kõrvale alkoholi propageerimise ja vaadeldes ainult Eestis toimuvat müügipoliitikat, tekkib nii mõnegi teise näite põhjal küsimus (oleks selleks alkoholi või bensiini hind) kas ikkagi ei ole tegemist seal taga olevate kokkulepetega ja kas ikka nõudmine ja pakkumine on turu nii reguleerinud, et hinnad erinevate müüjate puhul alla 1 %? Peamiseks probleemiks vast oleks antudjuhul kas seda võimalik ka kuidagi kindlaks teha ja kui see kindlaks tehtud on ja vastavad meetmed kasutusele võetud kas siis selle tulemusena võidab ka tarbija? (pean silmas juhtu, kui karistamise tagajärjel turult kaob kriitiline arv konkurente)

Sisestas Sham (verifitseerimata),

Olisiko Vortacilla jotain faakta ve4itteense4 tueksi? En tunne ainuttakaan 24-vuotiasta naista, jolla olisi yli 100 kumppania. Tai sen puoleen yhte4e4n minke4e4n ike4iste4... (Ja ve4he4n asian viereste4: minua arveluttaa, ovatko esim. kyselytutkimukset aiheesta kovin luotettavia. Ainakin itse vastasin lukioie4sse4 johonkin tutkimukseen, johon pistin seksipartnereiden me4e4re4ksi muistaakseni 50 vaikka oikea luku oli 0. Kavereilta kysyin ve4litunnilla, ette4 tuliko valehdeltua paljonkin, niin sanoivat, ette4 \"no ike4e4 en tainnut valehdella...\". Teinit siis saattavat suhtautua tutkimuksiin hupailuina, joihin on tarkoituskin kirjoitella ihan puuta heine4e4...)Kehotan edelleen lukemaan sen Henkan kirjan (vaikka nyt alan jo itsekin epe4ille4, muistanko ve4e4rin, jos kerran olen ainut site4 mielte4 oleva, ette4 siine4 aihetta ke4siteltiin). Joissain blogin postauksissakin Henkka on mieleste4ni ansiokkaasti nostanut esiin, ette4 nimenomaan partnerin vaihtuminen on se, miste4 prostituoidun asiakas joutuu maksamaan. Naisten seksuaalisuus kun toimii yleense4 siten, ette4 valtaosa naisista tarvitsee edes jonkinlaisen tunnesiteen kumppaniinsa saadakseen nautintoa. Jatkuva vaihtuminen/ vaihtaminen (eikf6 seksityf6le4isen kohdalla kuitenkin ole mahdollista puhua ensimme4iseste4kin?) on emotionaalisesti rankkaa ja vaikeuttaa seksiste4 nauttimista. Sitten seuraa omaa spekulaatiota: voi olla, ette4 nuorelle naiselle kumppanin vaihtaminen on viele4 helpompaa kuin hieman vanhemmalle, koska kokemus ihmissuhteista on niin ve4he4iste4 eike4 huonoja kokemuksia ole ehtinyt kertye4, jolloin ollaan avoimempia ja valmiimpia tutustumaan. Kun kokemus on viele4 ve4he4iste4, voi ke4yde4 niinkin, ette4 kumppaniin tutustumisen sijaan luodaankin tunneyhteys ihanneprinssin mielikuvaan, ja sitten kuvitellaan kumppanin vastaavan site4. (Ja suututaan siine4 vaiheessa, kun te4me4 osoittautuukin aidoksi ihmiseksi.) Nuoret naiset ovat myf6s ele4me4nkokemuksen puutteen vuoksi naiivempia, ja kokeneen miehen on helppo huijata heite4 feikkaamalla tunneyhteys.

Lisa kommentaar

Plain text

  • HTML elemendid keelatud.
  • Each email address will be obfuscated in a human readable fashion or, if JavaScript is enabled, replaced with a spam resistent clickable link. Email addresses will get the default web form unless specified. If replacement text (a persons name) is required a webform is also required. Separate each part with the "|" pipe symbol. Replace spaces in names with "_".
  • Veebiaadressid ja e-maili aadressid muutuvad automaatselt linkideks.
  • Automaatne rea- ja lõiguvahetus
3 + 13 =
Selle lihtsa ülesandega tõendate, et te ei ole spämmirobot.