Seoses AdBlock'i laia kasutusega on kerkinud esile küsimus internetilehekülgedel leiduvate reklaamide blokeerimise eetilisusest.Paljud veebilehed toimivad tänu reklaamile, mida neil lehtedel näidatakse - reklaamist saadav tulu kasutatakse lehe haldamiseks - seetõttu võib reklaamide blokeerimine tähendada kehvemat kasumit või koguni pankrotti. Lühidalt võime küsida, kas kasutajal peaks olema õigus blokeerida reklaamid oma internetilehitsejas?
Nagu väidab Michael Lankton, IT-teemalise blogi Connected Internet üks autoreid, tegelevad reklaamiblokeerija kasutajad lausa vargusega. Ta ütleb, et ehkki leidub lehekülgi, mis on reklaamist nii üleküllastunud ja häirivad, et seal ei julge hiirtki liigutada, oleks õiglasem neid lehekülgi üldse mitte külastada. Kui soovid mõnelt leheküljelt infot, "maksad" sisuliselt selle teenuse eest reklaamide talumisega. Samuti soovitab Lankton aeg-ajalt mõnele reklaamile klikkida, et ettevõttele koguneks n-ö klikke. Sellega näitad oma tänulikkust lehe haldaja vastu.
Samas võime küsida, kas kasutajad peavad korvama halva äriplaani, nagu kirjeldatakse teises infotehnoloogia teemalises blogis? Kui ilma reklaamita ei ole võimalik lehte hallata, aga klient reklaami ei soovi, siis kas sellist äri peaks kunstlikult jätkusuutlikuna hoidma? Võib-olla peakski selline mittetoimiv ärimudel kaduma? Laiendades teemat ülejäänud meediale, näiteks televisioonile, võiksime küsida, kas telekavaataja, kes reklaami ajal kanalit vahetab või heli maha keerab, tegeleb samuti varastamisega?
Reklaami blokeerimise pooldajad väidavad veel, et kuna arvuti kuulub kasutajale, peab kasutajal olema õigus kontrollida seda, mida arvuti ekraanil kuvatakse. Kas meil on siiski võimalik sellist üldistust teha? Näiteks fakt, et keegi sõidab maanteel oma autoga, ei tähenda seda, et tal on õigus kontrollida seda, mida aknast näeb. Kas see, mida kasutaja oma arvuti ekraanil näeb, kuulub ikka talle?
Autor: Aire Vaher
Allikad:
Michael Lankton. Is it Time to Start Blocking Firefox Users? 07.10.2009
Is it Stealing to Block Web Ads? 13.10.2009
Adblock Plus and (a Little) More. 27.06.2006
Siim Sepp. Kas AdBlocki kasutaja on varas? 16.10.2009
Reklaam on kohustus, blokeerimine kuritegu. 19.10.2009
Vaata eetikaveebist:
arvuti- ja informatsioonieetika, reklaamieetika.
Reklaam kui kohustus
Foorumid:
Arvamus.
Arvan, et kõike reklaame ei peaks saama blokeerida. Kasutades või lugedes mingi veebilehe artikleid või infot, on neil õigus mulle lisaks näidata mida tahavad. Kui midagi keelata, siis võib-olla ainult alkoholi, hasartmängude ja kasiinode veebilehtede reklaame. Neid on viimasel ajal küll palju. Lehed nagu https://casinoorc.com/et/ torkavad erinevate kasiino reklaamidega pidevalt silma.
Alkohol samuti. Natukene häiriv on iga reede õhtul erinevate õlude ning muude asjade reklaame netist vahtida. Just reedeti sest neid sihitakse meelega niiviisi, et neid esitataks spetsiaalselt siis kui inimene on valmis end natukene lõdvemalt tundma. Kokkuvõteks: blokeeriks kasiino ning alkoholi reklaame. Muid lubaks.
Enesekindlus
Mida iganes võib öelda, reklaam on ikkagi progressi mootor ja ilma selleta ei saa sellest kuidagi mööda minna ning pealegi aitab see meil mõnikord isegi teatud ja vajalikke kaupu valida. Nüüd reklaamitakse isegi hasartmänge ja online-kasiinosid ning portaale nagu https://jennycasino.com/ leidub sageli ka erinevates Interneti-ressurssides.
Noh, alkohoolsete jookide reklaamimine peaks muidugi olema täiesti keelatud.
Lisa kommentaar